Kör det här programmet som en administratör / Run as administrator

Permalänk
Medlem

Kör det här programmet som en administratör / Run as administrator

Läste att ett tips för att stabilisera Call of Duty Black Ops 4 vara att tillåta några exe filer att köra som administrator.

Till min förvåning verkar det hjälpt mig, inte haft någon krasch alls sedan dess (spelat ca 10 ggr problemfritt nu), innan fick jag sporadiskt "Fatal error" meddelanden efter spelkrasch.

Är detta något man bör ta som vana att göra på alla större spel?

Har flera konton på min datorn men trodde att både mitt och dotterns konto hade lokal admin behörighet men tydligen räcker inte det.

Permalänk
Medlem

Normalt ska det inte behövas och det är egentligen inte rekommenderat, troligen är det någon fil som har en behörighetsinställning som är fel etc men istället för att fixa det vilket kan vara svårt så rekommenderar folk "kör som admin".
Problemen med det är;
1. Säkerheten för systemet kan riskeras, nu kommer troligen inte vanliga spel vara någon fara men det öppnar alltid hål.
2. Det kan bli så att börjar du köra vissa saker som admin så kommer vissa saker eventuellt få högre behörighetskrav vilket gör att flera saker kanske måste ha behörigheterna höjda. (beror lite på vad programmen ändrar och hur, är det bara spelets exe gör det nog mindre skillnad).

Om du kan undvika det så ska du inte köra som admin, separationen finns där av en anledning men om det är ett spel som bråkar eller liknande så är riskerna så små att arbetet för att hitta "felet" inte är värt tiden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat
Tack, ja, googlar man på Call of Duty Black Ops 4 och krasch problematik får man en hel jäkla massa träffar med uppretade köpare av spelet ... i synnerhet på Reddit. Tror speltillverkaren har vissa problem... virus skydd, Geforce experience samt "run as administrator" verkar vara de vanligaste tipsen samt någon fix & repair funktion som finns i battle.net klienten.

Lite tidigt att "ropa hej" men verkar som om run as administrator fixen verkligen hjälpte vilket förvånade mig.

Inte helt med på vilka säkerhetsrisker jag utsätter datorn för om jag låter några exe filer för Black Ops 4 vara inställda som run as administrator, kan du vänligen förtydliga detta vore det toppen (vill försöka lära mig ).

Kör Windows 10 home edition och trodde jag hade samma behörighet för alla tre inloggningskonton men möjligt något ändå skiljer. Annars är det bara spelet som inte stabiliserats ännu.

Jag är inte förtjust i alla dessa spel launchers som finns, steam, battle.net etc och skulle inte förvåna mig om de är en del av problematiken för en del spel nu för tiden.

Permalänk
Medlem

@makatech just bo4 är nog som sagt ingen fara men säg att någon hittar ett sätt att attackera datorn via bo4, risken är liten ja men finns. Det är faktiskt mer mentaliteten som är risken. Admin löste bo4, de kanske löser bfv, Admin löste bfv osv osv tills man gör så med alla exe filer som strular.
Stora delar av alla attacker mot folks datorer är grundande i användaren, köra filer de inte ska eller slå av säkerhet när er inte borde 😋
Att svara exakt på vad som kan ske är svårt iom att mycket av attackerna idag grundar sig i saker andra inte tänkt på i hur en dator funkar mm, men folk som skriver virus etc har en förmåga att hitta minsta hål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood