5.1 eller mer? Någon mening?

Permalänk
Medlem

5.1 eller mer? Någon mening?

Sitter nu och funderar lite.
För några år sedan körde jag 7.1 med dubbla centerhögtalare men det kändes ganska meningslöst då den mesta filmen som fanns då var ändå bara 5.1. Har det förändrats något de senaste åren?
Är det någon mening att ha 7.1? Eller rent av 7.2? 7.2.4?

Självklart finns det filmer som har 7.2.4 men jag frågar efter mer bredd än 2 konceptfilmer (taget ur luften).
Eller är "allt" ännu 5.1?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kan väl börja med att nämna att 5.1, 7.1, 7.2.4 Handlar inte om hur många högtalare ett system är uppbyggt av, utan snarare hur hembioapparaten mixar ut ljudet/hur ljudet är mixat på filmen.
(Och hur ljudet mixas beror på vilken standard det har mixats med)
Men de flesta filmer nuförtiden har ju åtminstone en 7.1 Mix.

Ett bra sätt att få till riktig surround är att man har 2 eller 3 surroundhögtalare per kanal i bak. Men då gäller det att högtalarna har bra spridning och god impedans så de tål att seriekopplas utan att impedansen blir för låg. Surroundet ska helst inte vara exaktplacerat i ljudbilden som frontarna. (Typ som på dessa bilder)

5.2/7.2 etc är ingen mening. För har du 10st basar vill du att de spela på samma kanal. Detta dels för att ju fler basar du har desto mer hjälper det till med akustiska besvär i basområdet (Du kan faktiskt aldrig ha för många basar ) . Det gäller bara att sänka ljudnivån på baskanalen, annars kan de bli liite för mycket.. Sen så kan vi människan generellt inte platsbedöma ljud under 80Hz, så att att dela upp bashögtalarna i stereo är således onödigt.

Personligen kör jag hellre 5.1 med riktigt bra surroundhögtalare än 7.1 med vanliga sattelithögtalare.

Kanske var lite för mycket till ett svar, men det är mitt första inlägg på ett par år