Sony WH-1000XM3 har svårt med fukt och kyla

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min XM3 ett tag och jag behöver i alla fall ingen Max von Sydow på dem.

Jag uppdaterade min på en gång när jag fick dem till den mjukvaran som fick Alexa stöd.
ANC fungerar perfekt (helt underbart att ha) och inga problem med touch kontrollen som spöktrycker.
Jag går med de inomhus/utomhus/tåg och fram och tillbaka mellan dessa och inga problem.
Så jag måste ha tur då eller? Nöjd hur som, bra hörlurar

Dock måste jag hålla med om att det borde gå att stänga av touch kontrollen hur som, appen som finns till lurarna är ju lagom avancerade och innehåller många inställningar så borde inte vara för svårt att lägga till.
För har märkt de gångerna jag har lurarna igång men hängandes runt halsen så är det väldigt lätt att komma åt de med hakan och då dra igång musiken... Lite störande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En snabb fundering.

Jag funderar på om mina lurar är defekta eller om det finns andra orsaker till följande:
När jag har på mig dessa lurar får jag ont i ena örat, alltså i örat som om man varit på konsert utan öronplugg, efter kanske 5 min. Det behövs inte ens all man spelar något utan bara sätter på dom, med eller NC verkar inte spela någon större roll.

Nån som upplevt nått liknande?

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk

@dacharls: Låter ju inte normalt.
Har du testat att köra brusreduceringsoptimeringen i appen eller genom att hålla in NC knappen ett par sekunder på lurarna?
Som alternativ två kan du testa att göra en factory reset.
Alternativ tre är att testa ett annat par lurar och se om det är örat det är fel på eller lurarna. Förslagsvis på hi-fi klubben eller mediamarkt eller elgiganten beroende på vad som är smidigast för dig.
Får du samma problem med vanliga hörselkåpor? Kanske har något med att det är slutna lurar och känsligt (tidigare skadat) öra, att göra?
Om du upplever samma problem efter alla dessa moment skulle jag rekommendera att du ringer till vårdcentralen och bokar in en kontroll.

Håller tummarna för att det är ett måndagsexemplar som du kan byta in på garantin.

GLHF
//Kaptenmorgan

Permalänk
Medlem

Bumpar denna lite. Har det kommit fram någon lösning eller är lurarna fortfarande skumma när det är kallt? Är sugen, men velar lite fram o tillbaka mellan dessa och Bose QC35...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Bumpar denna lite. Har det kommit fram någon lösning eller är lurarna fortfarande skumma när det är kallt? Är sugen, men velar lite fram o tillbaka mellan dessa och Bose QC35...

Mina har inte varit ett par problem lurar i någon större utsträckning utan jag har stött på det 2-3 gånger men efter senaste uppdateringen så är mitt problem borta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Vad jag sett på patch notes så har dom inte justerat något alls med touch kontrollen vid kyla? Mina har fortfarande problem iaf. Det mest störande är om det snöar och kallt så kan den ibland tro att jag håller min hand över högra luren så den maxar ambient miccen o sänker musiken. Måste starta om då för att det ska fungera igen.

Mitt största störelsemoment är dock google assistant, jag vill inte ha den enablad och både på min samsung och min oneplus så säger den typ en gång om dagen "when it's safe you'll first need to tap the notification to set up google assistant" eller något.
Jag har stängt av allt jag kan hitta i mina settings så att google assistant inte ska va på men den fortsätter fråga....

Men hörlurarna är så bra så dessa störelsemoment är ok att leva med... men dom borde ju kunna sätta in en knapp bara för att disabla touchen på dom.

Permalänk
Relik 📜

Sent svar, men mina har fortfarande problem också. Tror samma gäller @JonasT. Nu är det varmare ute så märks inte lika tydligt, men när det blåste kallt här förra veckan byttes det lite låtar automatiskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hade varit fint med en inställning i appen som gör att man kan stänga av/på touchen.
Men antagligen så går det inte.

Mitt största problem är regn och luva, så fort luvan blir lite våt så är det bara att ta av sig dem.

Min touchpanel är blockerad av väldigt fin tejp, ser hemskt ut men det funkar. Använder dem ändå inprincip bara på natten

Permalänk
Medlem

Lämnade precis in mina för att dom knastrar/knakar i ena hörluren när jag går... Googlar man så ser det ut som de finns en del med samma problem på Xm2,Xm3 o MDR lurar.

Får hoppas dom kan fixa problemet eller iaf att garantin täcker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Lämnade precis in mina för att dom knastrar/knakar i ena hörluren när jag går... Googlar man så ser det ut som de finns en del med samma problem på Xm2,Xm3 o MDR lurar.

Får hoppas dom kan fixa problemet eller iaf att garantin täcker det.

hur gick det?

Har just fått mina XM3 och jag har lite problem med högersidan. Det är som att det blir någon rundgång eller något i ANC-systemet så basen vobblar i vissa lägen. Skitsvårt att förklara, men det låter som basen får spel ibland. Inte basen från musik alltså, det kan vara helt tyst bara ANC är på och jag rör på huvudet också i vissa lägen så börjar den "vobbla".

Detta fenomen uppkommer BARA på höger sida. Väldigt skumt. Någon som vart med om detta?

ps. har inte heller vågat uppdatera mina, är fortfarande på version 2. Men behöver ingen assist och har justerat in EQ'n så det låter riktigt bra nu.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk

Så.. Hur har det gått för alla?

Både mina och lillebrorsans xm3:or har fungerat klanderfritt sen inköp.
Jag har kvar den gamla firmware versionen (2.0.0) och lillebrorsan uppdaterade till senaste (4.1.1)
Under den varma tiden av året har touch kontrollen fungerat kanon och nu på senare tid har jag börjat använda skinnhandskar under mina kvällspromenader (nära och under noll graders strecket) vilket även det har fungerat, dock med vissa svårigheter att sikta rätt.
Enda gångerna det inte fungerat alls har varit vid dimma eller spöregn.

Ljudet som strömmar in i huvudet är underbart efter att ha pillat på eq:n allt eftersom.
Dock lite svårt att hitta en inställning som fungerar på samtliga musikstilar.
Det har slutat med att jag hittat ett "good enough" läge för de stilar jag lyssnar mest på och endast ändrar "clear bass" läget vid skifte av musikstil.

Åter till frågeställningen..
Har ni kvar era lurar?
Har ni bytt till andra märken?
Har ni, likt mig, försökt "sprida evangeliet" om dessa hörlurars förträfflighet till omgivningen?
Har någon mer än mig skippat uppdateringen?
Har ni som har uppdaterat fått positiva/negativa effekter?

Övriga tankar och erfarenheter utöver mina funderingar välkomnas!

Ha de bäst!
//Kaptenmorgan

Permalänk
Medlem

Jag har kvar mina och har inte upplevt samma problem än men däremot är batteritiden kass efter "fixen". Innan höll batteriet år och dagar eftersom jag uteslutande lyssnar på ljudböcker samma sak med mina XM2 men efter uppdateringen så drar de ju batteri som tusan.

Visa signatur

Blank

Permalänk

@lasseTM:
Åfasen... Uppskattningsvi, hur mycket batteritid förlorad talar vi om?

Kan det kanske vara dendär röststyrningen som ligger och "lyssnar" hela tiden och suger batteri?

Permalänk
Medlem

Köpte mina förra höst aldrig haft problem med dem även vid fukt när man tränade klockrent än så länge.Rekommenderas

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenmorgan:

@lasseTM:
Åfasen... Uppskattningsvi, hur mycket batteritid förlorad talar vi om?

Kan det kanske vara dendär röststyrningen som ligger och "lyssnar" hela tiden och suger batteri?

Nu är ju detta subjektivt men från att ladda efter ca 30-40 timmar lyssnande på ljudbok till att jag är nere på 8-10 kanske.
Jag vågar inte lita på att lurarna håller en jobbresa längre utan måste ladda dem under resan, i värsta fall på planet men innan och med mina XM2 höll dom 2-3 resor utan problem.
Visst funkar 8-10h batteri i vardagen där jag kan ladda då och då men just långa flygresor är lite av ett problem.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenmorgan:

@lasseTM:
Åfasen... Uppskattningsvi, hur mycket batteritid förlorad talar vi om?

Kan det kanske vara dendär röststyrningen som ligger och "lyssnar" hela tiden och suger batteri?

Kör mina dagligen på jobbet med senaste firmware utan något problem med batteri, behöver ladda dom ca 1gång varje vecka.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

hur gick det?

Har just fått mina XM3 och jag har lite problem med högersidan. Det är som att det blir någon rundgång eller något i ANC-systemet så basen vobblar i vissa lägen. Skitsvårt att förklara, men det låter som basen får spel ibland. Inte basen från musik alltså, det kan vara helt tyst bara ANC är på och jag rör på huvudet också i vissa lägen så börjar den "vobbla".

Detta fenomen uppkommer BARA på höger sida. Väldigt skumt. Någon som vart med om detta?

ps. har inte heller vågat uppdatera mina, är fortfarande på version 2. Men behöver ingen assist och har justerat in EQ'n så det låter riktigt bra nu.

Uppföljning: Det var fel på exemplaret. Fick pengarna tillbaka. Köpte ett par nya som jag är grymt nöjd med (!)

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Relik 📜

Uppföljning från mig! Har knappt använt mina utomhus till förmån för WF-1000XM3, men hade de på mig lite i veckan.

De hade ett ensamt "spöktryck", men då det inte var varken jättekallt eller överdrivet fuktigt drar känns det som problemet ligger kvar. Kan ju mycket väl vara så att Sony gjort tyst justering i senare revisioner, antar vi får se i vinter sedan.

Blir det stort problem igen kommer jag försöka byta mina på garanti.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Har xm2, bor i Luleå, aldrig haft problem med dem varken i värme eller kyla och då åker de ofta från +20 till -15. Använder dem vid hundpromenader även vintertid. Är problemen exklusiva för xm3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Har xm2, bor i Luleå, aldrig haft problem med dem varken i värme eller kyla och då åker de ofta från +20 till -15. Använder dem vid hundpromenader även vintertid. Är problemen exklusiva för xm3?

Det är dem. Problemen uppstår endast på xm3 och inte xm2.

Permalänk
Medlem

Fortsätt gärna att uppdatera, jag håller utkik inför Black Friday men vill inte köpa om dessa problem kvarstår. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En uppdatering jag hittade just nu verkar vara en ny grej...

Tillägget eller vad man ska kalla det heter 360 Reality audio.
Ska tydligen simulera känslan av att vara i en studio eller på en livespelning, på nytt sätt.

Till att börja med så vill appen analysera formen på dina öron genom att använda face-kameran.
Jag fick det inte att fungera med "auto läget" (kanske lite för svag belysning), som tur var finns det ett manuell läge för fotograferingen.
Fotade båda öronen när jag stod bredvid en lampa och tryckte mig vidare.
Analyserar i typ 30 sekunder för att sedan be dig connecta till en musiktjänst som stödjer denna funktionen.

De tre man kan välja mellan är Deezer, Tidal och nugs.net.
Nu har jag bara spotify och har precis börjat bli nöjd med några listor...

Så nu hoppas jag att någon av er har en eller flera av dessa musiktjänster och kanske har testat denna nya funktion redan.
Vore intressant att få läsa en recension innan man börjar migrera bara för att testa en ny, potentiellt fräsig, funktion.

Fläskiga beats och härliga toner
önskar
Kaptenmorgan

Permalänk
Medlem

Har både xm2 och xm3.

Xm2 funkar alldeles utmärkt de gånger xm3 har haft problem med just spöktryckningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har då XM3 och inget nytt att rapportera sedan senast.
De fungerar bra för mig. Inga spöktryck alls, vad det än är för väder eller omslagen när jag kliver av/på tåget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter ett par NC-lurar och Sony verkar ju vara king of the hill just nu. Men detta avskräckte ju mig lite, det kanske snart är dags för en refresh på dessa som inte kommer ha dessa problem?

Jag läste också någonstans att det var en batch av XM3 som var kass och att de nyare inte ska ha samma problem.

Visst kan man stänga av touch nu så att de inte spökar?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Filikun:

Jag är på jakt efter ett par NC-lurar och Sony verkar ju vara king of the hill just nu. Men detta avskräckte ju mig lite, det kanske snart är dags för en refresh på dessa som inte kommer ha dessa problem?

Jag läste också någonstans att det var en batch av XM3 som var kass och att de nyare inte ska ha samma problem.

Visst kan man stänga av touch nu så att de inte spökar?

Med senaste firmware går det att stänga av touchpanelen, helt korrekt!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Filikun:

Jag är på jakt efter ett par NC-lurar och Sony verkar ju vara king of the hill just nu. Men detta avskräckte ju mig lite, det kanske snart är dags för en refresh på dessa som inte kommer ha dessa problem?

Jag läste också någonstans att det var en batch av XM3 som var kass och att de nyare inte ska ha samma problem.

Visst kan man stänga av touch nu så att de inte spökar?

Skrivet av JonasT:

Med senaste firmware går det att stänga av touchpanelen, helt korrekt!

Beröringssensorinstrumentpanelen, om jag får be.

Also, tänk om någon kunde göra en film där det snackas hörlurar.. 😇

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

Beröringssensorinstrumentpanelen, om jag får be.

Also, tänk om någon kunde göra en film där det snackas hörlurar.. 😇

Håller med! De får gärna orera om trådlösa varianter med brusreducering och kanske mixa upp det lite med både over-ear samt true wireless.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

För den som missade våra subtila antydningar ovan så har alltså jag och @emilakered orerat om trådlösa hörlurar i videoform, och delar däribland med oss av våra tankar kring Sony WH-1000XM3.

Permalänk
Medlem

@JonasT: men med senaste firmware, blev inte NC bra mycket sämre av det? har en kollega som rullade tillbaka till en äldre fw pga det.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....