Cpun drar mer ström i idle än i full load??

Permalänk
Avstängd

Cpun drar mer ström i idle än i full load??

Hej!
Har en märklig grej med cpun jag inte fattar mig på.
Cpun är överklockad till 4800 mhertz och 1,260 volt.(Är en 8700K)
Jag övervakar volten med aida64.
När datorn är i idle,pendlar volten konstant mellan 1,250-1,270volt.
Men drar jag igång prime 95,så sjunker volten till att ligga på 1,181 volt typ hela tiden.
Och datorn är stabil.
Vad är detta????

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mange43:

Hej!
Har en märklig grej med cpun jag inte fattar mig på.
Cpun är överklockad till 4800 mhertz och 1,260 volt.(Är en 8700K)
Jag övervakar volten med aida64.
När datorn är i idle,pendlar volten konstant mellan 1,250-1,270volt.
Men drar jag igång prime 95,så sjunker volten till att ligga på 1,181 volt typ hela tiden.
Och datorn är stabil.
Vad är detta????

Tror du har missförstått vad som är ström och vad som är spänning.

Datorn drar dock inte mer vid vila än vid last.
Fenomenet du beskriver kallas för VDroop eller IR-Drop. Det är fullt normalt och ibland dessutom en del av designen när man designar kretsar.

Vad - Enhet
Spänning - Volt
Ström - Ampere

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

@DavidtheDoom:
Ok,du har säkert rätt.
Känns ju bara väldigt märkligt.
I min värld borde ju volten sjunka i idle.
Och ligga på maxvärdet i full load.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mange43:

@DavidtheDoom:
Ok,du har säkert rätt.
Känns ju bara väldigt märkligt.
I min värld borde ju volten sjunka i idle.
Och ligga på maxvärdet i full load.

Beror ju helt på hur du överklockat maskinen men ja, i IDLE så kommer processorn begära lägre spänning (Dynamic voltage scaling, DVS). Om du använder dig av väldigt aggressiv LLC/Vdroop ctrl så ser man oftast högre spänning vid idle istället.

Använder du dig av fast spänning så blir det som ovan varje gång förutsatt TURBO eller AVX-instruktioner inte begär ytterligare spänningspåslåg.

Dock drar maskinen lägre energi när den inte belastas då du har längre ström in i processorn när den inte aktivt switchar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

@DavidtheDoom:
Jag har llc på 6.
Ska testa sänka den till 5.
Vdrop Control har jag inte rört,får kolla hur det ser ut där.:)
AVX har jag på noll.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Om spänningen sjunker är det möjligt att CPUn throttlar och drar ner den för att minska värmeutvecklingen.
Detta resulterar i att den även drar ner clocks för att hålla systemet stabilt och du får ut mindre prestanda.
Anledningen att spänningen är högre när du har idle är att värmeutvecklingen är lägre, CPUn jobbar inte lika hårt och använder inte så mycket resurser vilket minskar strömbehovet behovet och därmed värmen så den måste inte strypa sig själv, du bör kolla din kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Om spänningen sjunker är det möjligt att CPUn throttlar och drar ner den för att minska värmeutvecklingen.
Detta resulterar i att den även drar ner clocks för att hålla systemet stabilt och du får ut mindre prestanda.
Anledningen att spänningen är högre när du har idle är att värmeutvecklingen är lägre, CPUn jobbar inte lika hårt och använder inte så mycket resurser vilket minskar strömbehovet behovet och därmed värmen så den måste inte strypa sig själv, du bör kolla din kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt svar finns redan i tråden. Att CPUn:s spänning (inte effekt) går ner under last är helt normalt beteende. Att killgissa om detta tillför inget mer till tråden.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det är inget "killgissa" om värmeutveckligen är för hög vilket inte är ovanligt i Prime95 vid överklockning så kommer den sänka clock och vcore förutsatt att den inte är låst för att kompensera, därav skrev jag att det var möjligt.
Uteslöt inte heller tidigare svar, ordvalen du gör sedan kan ju även diskuteras.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om spänningen sjunker är det möjligt att CPUn throttlar och drar ner den för att minska värmeutvecklingen.
Detta resulterar i att den även drar ner clocks för att hålla systemet stabilt och du får ut mindre prestanda.
Anledningen att spänningen är högre när du har idle är att värmeutvecklingen är lägre, CPUn jobbar inte lika hårt och använder inte så mycket resurser vilket minskar strömbehovet behovet och därmed värmen så den måste inte strypa sig själv, du bör kolla din kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ferrat:

@pv2b: Det är inget "killgissa" om värmeutveckligen är för hög vilket inte är ovanligt i Prime95 vid överklockning så kommer den sänka clock och vcore förutsatt att den inte är låst för att kompensera, därav skrev jag att det var möjligt.
Uteslöt inte heller tidigare svar, ordvalen du gör sedan kan ju även diskuteras.

Låter mer troligt att TS kör med en konstant spänningsinställning för sin överklockning, vilket då medför en spänning nära denna inställning vid idle, och lägre spänning ju högre lasten blir. Detta enligt design, så kallad Vdroop, som nämnts.

https://www.masterslair.com/vdroop-and-load-line-calibration-...

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Om spänningen sjunker är det möjligt att CPUn throttlar och drar ner den för att minska värmeutvecklingen.
Detta resulterar i att den även drar ner clocks för att hålla systemet stabilt och du får ut mindre prestanda.
Anledningen att spänningen är högre när du har idle är att värmeutvecklingen är lägre, CPUn jobbar inte lika hårt och använder inte så mycket resurser vilket minskar strömbehovet behovet och därmed värmen så den måste inte strypa sig själv, du bör kolla din kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är helt fel på det.
Kylningen är det inget fel på,är inget throttlle,cpun är deliddad.
Jag har bra temps i prime 95.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Kör du "adaptive" eller "fixed" voltage?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Du är helt fel på det.
Kylningen är det inget fel på,är inget throttlle,cpun är deliddad.

Okej, information som inte delgavs ovan men bra det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

@Ferrat:
Japp,tack ändå.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mange43:

@DavidtheDoom:
Jag har llc på 6.
Ska testa sänka den till 5.
Vdrop Control har jag inte rört,får kolla hur det ser ut där.:)
AVX har jag på noll.

LLC och VDroop CTRL är samma grej, bara olika namn från olika moderkortstillverkare.

AVX är en instruktion. Du kan dock pilla på AVX offset på din processor i BIOS.

Då har vi kommit fram till att din LLC är hög nog för att ge detta beteende. Egentligen inget fel eller farligt men troligen kan du sänka LLC något så att spänningen inte pendlar så mycket för att få ner energibrukningen något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

LLC och VDroop CTRL är samma grej, bara olika namn från olika moderkortstillverkare.

AVX är en instruktion. Du kan dock pilla på AVX offset på din processor i BIOS.

Då har vi kommit fram till att din LLC är hög nog för att ge detta beteende. Egentligen inget fel eller farligt men troligen kan du sänka LLC något så att spänningen inte pendlar så mycket för att få ner energibrukningen något.

Nja grundproblemet är ju den onödigt höga idle spänningen, tror man kan sänka den ganska rejält till kanske 1.15 och istället använda LLC och övriga verktyg i bios för att få rätt volt vid load
Man får prova sig fram lite.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggustavsson:

Nja grundproblemet är ju den onödigt höga idle spänningen, tror man kan sänka den ganska rejält till kanske 1.15 och istället använda LLC och övriga verktyg i bios för att få rätt volt vid load
Man får prova sig fram lite.

Väldigt hög LLC ger just högre spänning vid låg last som vid hög last.

Edit: Kanske ska förtydliga.

Detta är en av de mest grundläggande problemen inom reglerteknik.
Har man ett reglersystem med återkoppling och för hög förstärkning så uppstår ett kvarstående fel.

Det kan man åtgärda genom att minska förstärkningen till att börja med och sedan matcha in övriga parametrar. Huruvida man kan matcha in övriga parametrar beror på systemet och vilka inställningar man har tillgång till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ett par saker som sticker ut och som oftast nämns i olika överklocknings sammanhang.

Är Intel Speedstep påslaget i UEFI ? poppis att slå av, av någon outgrundlig anledning.

Hur kontrollerar du spänningen i UEFI ? har du en fixerad spänning så kommer den såklart att ligga onödigt högt i idle, kör med offset istället.

Har du tvingat Windows till "high performance" ? i så fall kommer din CPU inte att klocka ner i idle och således elda för kråkorna. Sätt på "balanced" istället.

Permalänk
Avstängd

Jag körde i offset mode fram till nu.
Ändrade till adaptive mode.
Nu pendlar volten mellan 1,217 och 1,350 volt.
I idle.
Det här med plus och minus i adaptive mode.
Vad ska man ha?
Ska man skriva in någon siffror där?
Jag kör balancerat läge i windows energi alternativ.
Intel speedstep är på.
Jag såg att jag hade LLC på 5.
Ska testa sänka det till 3,
1 annan fråga,ska man verkligen ha turbo mode på enabled??
Ingen av guiderna jag sett,har sagt man ska stänga av turbo mode.
Jag menar jag har ju skrivit in min coreklock manuellt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det här med plus och minus i adaptive mode.
Vad ska man ha?
Ska man skriva in någon siffror där?

Spänningen till en CPU justeras efter olika kurvor beroende på typ av last, temp etc. etc.
Vad "offset" gör är att den justerar höjden på kurvan.
Så sätter du ett "+" och skriver "0.01" kommer kurvan att ligga 0.01v högre än "standard".
Nackdelen med "offset" är att dessa kurvor kan vara konstiga ibland och man kan se spänningar man inte räknat med.
Fördelen är att du slipper köra fullt ös på CPU'n hela tiden.

Använd fixerad spänning för att ratta in en överklockning.
När du hittat var du vill ligga så flippar du över till "offset" och justerar tills allt fungerar bra.

"Adaptive" å andra sidan håller standard spänningar (enligt kurvorna nämnt ovan).
Men justerar enbart spänningen i Turbo frekvenserna.
Justeringen i sig är identisk med "offset", så "+" betyder ökad spänning jämfört med standard kurvan.

Och du skall absolut ha turbo påslaget.
Utan turbo kommer CPU'n att köras i basfrekvensen, vilket på en 8700K är 3.7GHz.

Permalänk
Avstängd

@Svensktiger:
Tack för bra svar.
Jag får trixa vidare.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.