Håller min hårddisk på att gå sönder?

Permalänk
Medlem

Håller min hårddisk på att gå sönder?

Tjenare

Startade nyss upp datorn för att spela lite.
Håller på att ladda ned ett spel på Steam och under tiden kollar jag gamla bilder och videoklipp på samma hårddisk som spelet laddas ned på. Men det går inte så bra...

Det är sjukt lång laddtid på bilder samt att videoklippen hackar hela tiden, jag här även hur hårddisken arbetar för fullt.
Tecken på att disken börjar bli dålig? Den är ändå ca 7 år gammal.

Mvh

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

@Inteno: Snarare ett tecken på att disken jobbar både med att läsa och skriva samtidigt, återgår den inte till normal prestanda efter att du laddat klart är det en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Tjenare

Startade nyss upp datorn för att spela lite.
Håller på att ladda ned ett spel på Steam och under tiden kollar jag gamla bilder och videoklipp på samma hårddisk som spelet laddas ned på. Men det går inte så bra...

Det är sjukt lång laddtid på bilder samt att videoklippen hackar hela tiden, jag här även hur hårddisken arbetar för fullt.
Tecken på att disken börjar bli dålig? Den är ändå ca 7 år gammal.

Mvh

Trycker du ctrl o alt o delete och går in i aktivitetshanteraren så ser du hur mycket hårddisken jobbar, ligger den nära max så har du förklaringen där. Mekaniska hårddiskar går nog rätt ofta i bott när man installerar spel, till och med min ssd av billigare variant har gått upp i 100% när jag installerar spel.

Permalänk
Medlem

Eftersom det troligen är windows så har du NTFS som filsystem på snurrdisken och denna filsystem med rötter från slutet av 1900-talet är sjukt jobbig mot mekaniska hårddiskar med skrivalgoritmer som gör att folk som kikar efter på riktigt, mörkrädda i sin ineffektivitet - speciellt om filsystemet börja vara lite moget och speciellt om du har kört torrent eller torrentliknade aktiviteter (många speldistrubitioner arbetar på liknande sätt som torrent idag och därmed samma fragmentering som är så kända i samband NTFS och med torrentnedladdningar).

Du skall veta att tex. filsystem i linux (ext3 och 3xt4) har tagit med NTFS som skräckexempel på hur man _INTE_ skriver filsystem, om man vill ha effektivitet och att det inte fragmenterar sig i onödan.

Hade inte SSD:n kommit som den gjorde och minskat ned söktider så hade MS TVINGATS att göra något åt NTFS med något nytt då alla andra moderna filsystem kör cirklar kring den i prestanda när filsystemen börja vara välanvända och mogna...

---

Det du kan göra för att få lite mer sprutt är en riktig defragmentering, men det som troligen gör mer nytta är att kopiera ut alla filer från disken till annan disk, sedan formatera om disken med en ny NTFS (snabbformatering räcker) och sedan lägger tillbaka datat igen - då kanske den blir acceptabelt snabb igen - ett tag, kanske...

Att datorer ofta upplevs bli slöare med tiden bero mångt och mycket på att just NTFS har fragmenterat sig sönder så mycket att det ger långa hämtningstider - att det tom. märks på en SSD efter en tid då den gör tusentals och åter tusentals småblocksanrop på bara några kByte styck, som om det inte vore fragmenterat över hela diskytan, kunnat löst med bara 2-3-siffrigt antal anrop i stora block och då största delen sekventiellt efter varandra...

---

NTFS är en resursslukande (skit)filsystem med dagens mått mätt - och MS har inget bättre att komma med efter när de gömde ReFS djupt in i garderoben igen ( ReFS gjordes som en ripoff av ideer kring BTRFS och ZFS och eftersom det var ett jobb som slängdes på en grupp undersysselsatta och inte så intresserade kodare så gjorde de förvisso pliktskyldigt jobbet enligt spec. men drevs inte av någon entusiasm eller någon idéspruta att utveckla konceptet ytterligare och resultatet blev en mehe... har tom. skrivits artiklar om det med de som var med om det och resultatet blir som det blir när uppgiften trycks på uppifrån på en grupp kodslavar utan entusiasm för uppgiften - 'konst' kan inte tvingas fram... Man måste först hitta någon som brinner för uppgiften att bygga nytt filsystem med tanke och kunskap på hur det ser ut idag med enorma lagringsvolymer och hur man hanterar det, och sedan låta den personen själv ta in sina medarbetare till en grupp för att sedan förverkliga uppgiften...

Många av de bättre filsystem som finns idag är i grunden en eller få-personers verk i sin design (det var NTFS också med designer från Digital med den tidens syn på filsystem - som tiden och behoven har vuxit ifrån idag) - sedan kan det vara lång väg från en design till ett fungerande filsystem (BTRFS är ett ganska gott exempel på det)

---

Det MS skulle kunna göra för att göra det enkelt för sig - det är göra sig av med "not invented here" filosofin, svälja stoltheten och att skaffa native drivrutinstöd för de flesta olika typer av vanliga filsystem som används i dom olika Linux/Unix-världarna, precis som Linux gör, och den vägen gör att man kan välja bäst filsystem som passar bäst för jobbet... det skulle också minska pressen på MS själv angående att forcera fram nytt filsystem och samtidigt göra det användbart för många fler...

Permalänk
Medlem

Lasta ned t.ex Crystal Diskinfo som är gratis så ser du iaf lite om hur disken din mår.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic