Permalänk
Medlem

Bra reportage.
Det roliga är att folk i nutid klagar på priserna för hårdvaran. På 80/90 talet var det hutlösa priser när man ville ha det senaste.

Permalänk
Medlem

Den står under skrivbordet i ett lite modernare chassi. Ska kolla senare vad som bor där i...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Bra reportage.
Det roliga är att folk i nutid klagar på priserna för hårdvaran. På 80/90 talet var det hutlösa priser när man ville ha det senaste.

Den billigaste datorn du kunde få i början/mitten på 90-talet kostade väl mellan 16-20 tusen kr.

Idag kan du ändå få en helt ok speldator för 12-14 tusen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade någon dator från Belinea. Windows 95 på den då datorn köptes 1997. Nästa dator skulle bli en Dell med XP några år senare.

Den hade en CD-ROM läsare. Vi köpte till en CD-brännare. 15'' monitor. Grafikkortet körde oftast 16 färger, men hade jag tur kunde jag skräma upp den i 256 färger. Ifall jag minns rätt så funkade det även med 32K färger. Drivrutinerna strulade väldigt mycket så oftast var det 16 färger.

Minns inte lagringen men funkade för de spelen jag spelade (backpacker och "lek&lär"/rummel & rabalder/Hugo).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

På den tiden var man datorlös, satt och spelade Warcraft 2 hos en granne som vi fick installera med disketter...sen började vännerna få datorer, Packard Bell med Pentium II och Voodoo moderkort, var väldigt avundsjuk på dessa herrar men bara året senare när Intel släpper Pentium III så var man herren på täppan då jag fick första datorn! Lap Power P3 550mhz och ett Riva TNT2 som inte laggade satan som Voodoo korten i Half-Life ^^,

Permalänk
Avstängd

Var 14 år och man satt på morsans kommundator Aptiva P2 400Mhz 64MB minne Hdd på 8GB och ett Voodoo2 12MB som senare byttes ut mot ett nVidia Riva TNT Vanta PCI (om jag minns rätt). Det fick Quake3 att flyta som en dröm!

Permalänk
Medlem

Juldator-1998

Skrivet av Elektron:

Jag är lite osäker på årtalet, men vi fick hem familjens nya dator, på 300MHz och på den 8GB stora hårddisken så låg det ett videoklipp, en trailer på en film. Jag blev helt paff, jag hade aldrig sett video på en dator förut och kände inte till att det var möjligt. Jag vet inte hur många gånger jag kollade om det klippet.

Datorn kallades "Volvodatorn" ifall det klingar bekant?

Detta är väldigt bekant. Jag jobbade vid den tiden på ett företag som hette IMS-Data. Vi sålde över 30000 datorer till Volvo.
Vad som även ingick i paketet var ECDL datakörkort. Vi åkte runt till alla volvostäder i hela Sverige och utförde tester för ECDL.
När man klarat alla tester (MS Office) så fick man ett diplom Lustigt nog så jobbar jag på VolvoCars (VC-IT) idag och besöker
dessa städer som jag för 20 år sedan besökte, och några av dem så finns samma personal kvar

Vid denna tid satt jag med en PII 300 Mhz med ett Voodo 1 från Orchid. Senare blev det en dator med den första generationen av AMD Athlon på en 1Ghz samt ett Voodo 3. Har fortfarande kvar mitt Voodo 3 med orginalkartong.

Permalänk

@Majorkraft:

Quake 3 Arena heter det om man ska vara riktigt petig...

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Skrivet av Necrodude:

Wow! Satt och körde lite Quake 2 igår (version med lite extra bra grafik) - grymt skön känsla men det är fan svårt utan vapen- och odödlighetskoder som man alltid lärde med på 90-talet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

'98 Hade jag nog fortfarande min AMD 486 DX4-120 och ett vlbus Cirrus Logic grafikkort om jag minns rätt. Den hade också en EN GIGABYTE!!! stor quantum hårddisk. Den datorn höll länge. Sen blev det en AMD K6-2 450 klockad till 520 och ett Riva TnT, men jag minns inte om det var 98 eller 99 den byggdes.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wolfbayne:

'98 Hade jag nog fortfarande min AMD 486 DX4-120 och ett vlbus Cirrus Logic grafikkort om jag minns rätt. Den hade också en EN GIGABYTE!!! stor quantum hårddisk. Den datorn höll länge. Sen blev det en AMD K6-2 450 klockad till 520 och ett Riva TnT, men jag minns inte om det var 98 eller 99 den byggdes.

1997 hade kvar min Olivetti Dx4 100 med VLB och 24mb ram en disk på 1.6gb. Sedan 1998 blev det en pentium 133 i samma chassi följt av en k6 300 och ett 3dfx voodoo2. 1999 gick jag över till ett nytt AT chassi med ett ASUS moderkort och en k6-2 450 parat med ett 3dfx vooodoo3 3000. 2000 Så så blev datorn utbytt till en socket A athlon Thunderbird 1ghz med ett geforce 2 mx och disk på 20gb

Permalänk
Medlem

I november 1998 införskaffades det en Dell med P2-400, 128MB minne och ett grafikkort som jag inte kommer ihåg. Det var då det var nytt med DVD-spelare och det krävdes ett separat kort för avkodning. Brorsan lade snabbt beslag på den trots att vi båda skulle ha den. Så kul är det med storebröder. Således byggde jag framåt sommaren 1999 min egen dator med P3-500, coppermine, som med tiden överklockades till 750. 256MB minne, Abit VA6 moderkort, TNT2 grafikkort och en 20GB Fujitsu-disk. Brorsan fick sponsra genom att köpa ut mig från Dellen.

Förra datorn innan Dellen köptes till julen 1994. Var en AST Advantage 6033S. 486SX-33, 4MB RAM, Cirrus Logic grafikkort med hela 512kB videominne och 250MB Maxtor-disk. Ett år senare fick den en uppgradering med Sound Blaster 16 och en 4x cd-läsare. Har för mig att det var ytterligare något år senare som vi uppgraderade till 20MB RAM. Någon gång fick den även en DX2-66. Den datorn har jag faktiskt kvar och använde senast idag. Nu har den dessutom fått en Pentium Overdrive 83. 250MB-disken är död sedan länge förstås.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vilket datum men min första egna PC måste ha köpts in i närheten av 1998. Den hade följande komponenter:

Intel Pentium II 333MHz
64MB SD RAM
ATI Rage II 8MB

Minns inte fler detaljer. Det var knappast någon spelmaskin med Rage-kortet men bytte till ett Voodoo 3 3000 16MB något år efter.

Som flera har nämnt var det en väldigt spännande tid i PC-världen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!
Älskar datornostalgi
1998 hade jag precis uppgraderat till en pentium 166mhz 32mg ram och 2 gig hårddisk och en "enorm" 17" skärm från min hopplöst uppdaterade compaq 386/25.

Minns att jag några år tidigare praoade på ett större läkemedelsbolags IT-avdelning.
Nätverk och internet var alldeles nytt. Avdelningen jobbade med att bygga ut nätverket med servers samt att packa upp nya maskiner som skulle få programvara installerad. Häftigt att fått vara med om det nu i efterhand.

Kändes overkligt att packa upp pallvis med högpresterande Pentium maskiner från compaq, även några laptops med i mina ögon helt fantastisk prestanda och skyhöga prislappar.
En dator på avdelningen var även uppkopplad mot nätet. Kändes som man hade hela världen framför sig när man fick chansen att testa att nätsurfa några minuter
Jag fick även testa att rita i Corel Draw för att sen printa ut resultatet på fotopapper i en HP laserfärgskrivare! den kostade en bra bit över 100k.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack vare lite byteshandel med @Trigger så sitter det nu en K6-3+ i denna dator. Har bara testat lite snabbt i Quake 2 men det gav cirka 25% bättre prestanda rakt av på samma klockfrekvens.

Den startar i 600mhz men Windows startar inte riktigt. Ska ge mig på lite fler försök och se vad som händer men 500mhz verkar gå fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

I slutet av 1998 hade jag en sån dator man hyrde via jobbet. En 333MHz Pentium II med ett Riva TNT grafikkort. Kommer ihåg att det var mycket uppståndelse när man drog med den datorn på LAN. Alla andra körde VooDoo II grafik vilket ju funkade bra med Quake 2 som var det som spelades mest. Dock hade det precis kommit ett demo på Quake 3 som bara funkade med OpenGL, vilket inte funkade med VooDoo-korten. Då var man poppis.

I början av 1999 bytte jag jobb och lämnade tillbaka ovan nämnda dator. Någon månad efter bytet köpte jag en riktig monsterburk med 600MHz Pentium II och Riva TNT 2 Ultra som var helt nytt. Hade massiva värmeproblem med den datorn till en början. Både processor och grafikkort slog rekord på värmefronten. Men shit vad man tyckte att spelen var snygga!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag vill gärna minnas att året var 1998, det kan ha varit tidigt -99 men minnet drar gärna åt -98, morsan hade fått hem en Dell genom sitt jobb.

Pentium II på hela 450mhz, 128mb ram, Nvidia TNT 16mb och en hårddisk på hela 12gb, man var kung i klassen sen när man berättade vad man hade för dator, de flesta körde fortfarande med 200 och 233mhz på den tiden.

Det blev en hel del Quake på den maskinen minns jag och diverse strategispel, på den tiden kunde jag inte förstå vad man skulle ha 12gb hdd till, det var ju helt sinnessjukt mycket tyckte man på den tiden och jag var övertygad om att jag aaaaldrig skulle lyckas fylla den.

Den tidigare familjedatorn hade varit nån Compaq på 200mhz, övrig hårdvara minns jag inte från den, det jag minns mest är hur mycket strul där var med den datorn, det var strul med den från dag 1 med ljud som bara kunde försvinna och grafikkortet strulade så gott som hela tiden.

En vacker dag var den bara borta iaf och nån vecka senare kom Dell'en, minns att den var dyr satan, upp mot 30k har jag för mig att den gick på.

Jag fick ta över den sen och satte i en P3 i den och ytterligare ram från min största brors dator när hans slutade fungera så det blev ju ett litet lyft, hade den datorn fram till 2007 tror jag, den var rätt seg på slutet dock av förståeliga skäl.

Farsan har alltid varit intresserad av datorer så vi har haft dator hemma sen slutet på 80-talet, 386, 486 och Pentium 100mhz, så man var väl lyckligt lottad antar jag då det inte var många vänner som hade en dator hemma.

Trist att alla gamla burkar hamnade på återvinningen sen bara, hade varit kul att pilla på den gamla 486an som var min första egna dator (fick ärva av farsan när han köpte P1.)
Den körde man mycket Duke nukem och Wolfenstein på, Doom gick att spela men det var lite laggigt fast det brydde man sig inte så mycket om på den tiden, det gick ju att spela iaf.

Det var bättre förr.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av OSkar000:

Tack vare lite byteshandel med @Trigger så sitter det nu en K6-3+ i denna dator. Har bara testat lite snabbt i Quake 2 men det gav cirka 25% bättre prestanda rakt av på samma klockfrekvens.

Den startar i 600mhz men Windows startar inte riktigt. Ska ge mig på lite fler försök och se vad som händer men 500mhz verkar gå fint

Skickades från m.sweclockers.com

Gött att cpun funkar som det ska!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trigger:

Gött att cpun funkar som det ska!

Jepp! Nu är det bara de sista finjusteringarna som ska fixas och en vettig windows-installation så blir det en ganska vass SS7-dator.

Värt att notera är att Asus P5A rev 1.05 och 1.06 behöver lite modifiering för att fungera bra med K6-2+ och K6-3+.
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=57201

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

27 år, jobbade med IT men inte ett dugg intresserad av datorer/hårdvara. Körde Linux på en Dell

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av OSkar000:

Jepp! Nu är det bara de sista finjusteringarna som ska fixas och en vettig windows-installation så blir det en ganska vass SS7-dator.

Värt att notera är att Asus P5A rev 1.05 och 1.06 behöver lite modifiering för att fungera bra med K6-2+ och K6-3+.
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=57201

Aha, tack för tipset, äntligen får man plocka fram lödkolven igen

Visa signatur
Permalänk

Helt sjukt vad det har förändrats på 20 år - undrar om takten kommer upprätthållas...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårrrden:

Helt sjukt vad det har förändrats på 20 år - undrar om takten kommer upprätthållas...?

Det har den väl inte? Julen 2008 hade vi DDR3 tre-kanals och Nehalem/Bloomfield – förändringen 1998–2008 var mycket större. Du kan sätta in en modern GPU i Bloomfield LGA 1366-burken, julen 2008 kunde du inte längre köpa AGP-kort i princip. Bloomfieldburken kör Windows 10 hur fint som helst, men inte kunde en P2:a eller K6-II:a köra Windows Vista julen 2008.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trigger:

Aha, tack för tipset, äntligen får man plocka fram lödkolven igen

Kortet du har borde vara ett 1.04 eller tidigare. Mitt som är köpt ett halvår senare är 1.04 och ska fungera ok från början. Måste dock testa att jag verkligen får rätt minnesprestanda för den verkar låg i diverse benchmarks.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Väldigt nostalgiskt!

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte läst allt; men chassit i följande bild: http://www.oskar000.se/slask/juldator/IMG_20181219_175457.jpg

Vad är det för chassi/dator?

Vill minnas att vi hade en identisk.

Var det OEM dator i den?
Förstod inte riktigt av loggen om det var det chassit du byggt i och inte gillade erfarenheten av.

Skulle älska att ha en sådan dator, endast för att det är en av 2 jag vill minnas att vi hade som första dator.
Den ena hade farmor, och den andra pappa.

EDIT:
Snokade runt en hel del på hemsidan.
Hittade: http://www.oskar000.se/slask/vindsfynd/

Skulle älska all info / historia bakom den!
Är relativt säker på att det är identiskt den min farmor hade.

Snälla släng inte iväg datorn, jag tar mer än gärna hand om den dagen du inte önskar ha kvar den.(Skärm mm också.)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeedarn:

Ursäkta att jag inte läst allt; men chassit i följande bild: http://www.oskar000.se/slask/juldator/IMG_20181219_175457.jpg

Vad är det för chassi/dator?

Vill minnas att vi hade en identisk.

Var det OEM dator i den?
Förstod inte riktigt av loggen om det var det chassit du byggt i och inte gillade erfarenheten av.

Skulle älska att ha en sådan dator, endast för att det är en av 2 jag vill minnas att vi hade som första dator.
Den ena hade farmor, och den andra pappa.

EDIT:
Snokade runt en hel del på hemsidan.
Hittade: http://www.oskar000.se/slask/vindsfynd/

Skulle älska all info / historia bakom den!
Är relativt säker på att det är identiskt den min farmor hade.

Snälla släng inte iväg datorn, jag tar mer än gärna hand om den dagen du inte önskar ha kvar den.(Skärm mm också.)

Det är mitt vindsfynd från förra sommaren.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1527282-vindsfyndet-no...

Kortfattat en gammal HP Vectra.

Den har blivit lite mer uppgraderad senaste månaderna så det är dags att uppdatera tråden igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||