AMD släpper Athlon 220GE och 240GE – Zen och Vega med högre klockfrekvenser

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Athlon 220GE och 240GE – Zen och Vega med högre klockfrekvenser

Det absoluta instegssegmentet för processorer utökas nu när AMD släpper två modeller i Athlon-familjen, där arkitekturerna Vega och Zen kombineras med ett lågt pris och TDP-värde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Sökt utan att finna.

Finns det NUC PC med 2400G? Zotac skulle ju göra en men de verkar ha lagt ner detta projekt.

2400G NUC med 8GB för 2500:- vore fint att ha som en HTPC.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se en Athlon på en single-board computer.
Athlon, 5 watt, 1-2 GB RAM, USB, Wi-Fi. 32-64 GB UFS lagring.
Som en Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se en Athlon på en single-board computer.
Athlon, 5 watt, 1-2 GB RAM, USB, Wi-Fi. 32-64 GB UFS lagring.
Som en Raspberry Pi.

Och 2xRJ-45 portar, blir en bra brandvägg..

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:

Också letat och kommit fram till samma sak.

/agree

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se en Athlon på en single-board computer.
Athlon, 5 watt, 1-2 GB RAM, USB, Wi-Fi. 32-64 GB UFS lagring.
Som en Raspberry Pi.

http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=CFE02E73-4B...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk

man kan ju överclocka 200GEn med vissa moderkort så de här verkar inte speciellt lockande, lite som 1700x och 1800x chippen

Permalänk
Inaktiv

Om min tid hade varit gratis så kanske jag hade monterat ihop en billig dator innehållande.

CPU AMD 220GE. 730kr
120GB SSD 300kr
ATX moderkort med stöd för intern GPU 800kr
8GB ram 850kr
Chassi 300kr
Nätagg 300kr
+Lite bröte till som leds Nå för 4000kr hade det gått att fått "en användbar" ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om min tid hade varit gratis så kanske jag hade monterat ihop en billig dator innehållande.

CPU AMD 220GE. 730kr
120GB SSD 300kr
ATX moderkort med stöd för intern GPU 800kr
8GB ram 850kr
Chassi 300kr
Nätagg 300kr
+Lite bröte till som leds Nå för 4000kr hade det gått att fått "en användbar" ny dator.

Lägg på 300kr så får du en 2200g, dvs 4kärnor istället för två och lite vassare gpu?
Jag har svårt och se folk välja 220GE när de bygger datorer om de inte råkar bli extremt små typ nuc.

Det känns lite omodernt i stationära datorer 2018/2019 med dualcore. Även om det i många fall säkert räcker.

Men vi får se, det kanske visar sig att dessa nya Athlons är bättre än vad jag tror.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Sökt utan att finna.

Finns det NUC PC med 2400G? Zotac skulle ju göra en men de verkar ha lagt ner detta projekt.

2400G NUC med 8GB för 2500:- vore fint att ha som en HTPC.

NUC är ett varumärke som ägs av Intel så du kan nog gissa vad det betyder.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

NUC är ett varumärke som ägs av Intel så du kan nog gissa vad det betyder.

Aha.

Men en NUC-liknande PC då

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@Elektron Dessa har ju en TDP på 35w istället för 65w så det är ju en fördel om man inte vill köpa en 2200g och underklocka då. Men jag skulle nog också hellre ta en 2200g eftersom det skiljer så lite i pris.

"Under september 2018 dammade AMD sedan av den anrika produktserien Athlon, genom lanseringen av instegsprocessorn Athlon 200GE."
Kan man verkligen påstå att de dammade av athlon? Athlon har ju använts till billiga modeller och gått att köpa till typ alla plattformar från AM2+ till am4. Byggde en dator åt min bror nyligen med en Athlon 950 som är en AM4 processor dock byggd på deras gamla arkitektur.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är grafikdelen alltså identisk på de 3 modellerna? Samma klocks? Lite småtråkigt att ni knappt nämner det som gör produkten intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Dumbullen:

Är grafikdelen alltså identisk på de 3 modellerna? Samma klocks? Lite småtråkigt att ni knappt nämner det som gör produkten intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer! Det handlar om tre beräkningskluster (192 streamprocessorer) och klockfrekvensen för trion ligger identiskt på 1000 MHz. Detaljen är verkligen ingenting AMD skyltar med, men nu har fullständiga specifikationerna hittat ut på deras webbplats och jag kommer addera detta under kvällen

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att känna till är att även om AMD Athlon 200GE inte officiellt är upplåst så går den att överklocka på vissa moderkort...

Länk: https://www.techspot.com/review/1758-amd-athlon-200ge-overclo...

Det gör de dyrare varianterna mindre intressanta för entusiaster.