Starbreeze fimpar VR-satsningar för att rädda verksamheten

Permalänk
Melding Plague

Starbreeze fimpar VR-satsningar för att rädda verksamheten

I rekonstruktionsplanen för utvecklaren Starbreeze framgår det att de framöver ska satsa på sin kärnverksamhet, något som inte innefattar diverse VR-satsningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att det var ett av de första företagen man trodde på när man skulle ta fram ett VR headset. De satsade tidigt på wide FOV, eyetracking och annan spännande teknik. Här på företaget har vi Hololens, Varjo (!), Rift, Vive, Vive Pro & Mixed reality headset. StarVR har jag aldrig varit i kontakt med och aldrig haft möjlighet att testa. Dom har verkligen haft svårt med att nå ut till marknaden. Känns fortfarande som att dom jobbar på hemliga prototyper? Kan ju vara en liten orsak till att det blir svårt ekonomiskt?

Permalänk

Förhoppningsvis tar Acer över VR-delen och säljer av den till någon annan.
För Star VR ser ut att vara ett riktigt bra headset (än så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är märkligt att det var ett av de första företagen man trodde på när man skulle ta fram ett VR headset. De satsade tidigt på wide FOV, eyetracking och annan spännande teknik. Här på företaget har vi Hololens, Varjo (!), Rift, Vive, Vive Pro & Mixed reality headset. StarVR har jag aldrig varit i kontakt med och aldrig haft möjlighet att testa. Dom har verkligen haft svårt med att nå ut till marknaden. Känns fortfarande som att dom jobbar på hemliga prototyper? Kan ju vara en liten orsak till att det blir svårt ekonomiskt?

Detta blir ännu ett exempel bland alla de exempel där bäst specs på pappret inte är det enda viktiga för att inte floppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Detta blir ännu ett exempel bland alla de exempel där bäst specs på pappret inte är det enda viktiga för att inte floppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu var det dock inte VR-satsningen som orsakade Starbreeze's nedgång.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Fast nu var det dock inte VR-satsningen som orsakade Starbreeze's nedgång.

Ptjae den har väl inte blivit någon succé?
Finns väl något ställe i stockholm man kan spela med det om jag ej minns fel. Var väl typ 295 kronor för 15 minuter spel?

Sen tror jag absolut att ”storhetsvansinnet” mef att inte fokusera på kärnprodukten - att göra spel - och istället hålla på med hårdvara och VR-headset var ett misstag. Nog bättre om de lagt de resurserna på pay day 3 eller något. Då hade de iaf fått lite cash pga namnet, oavsett om det var ett bra eller dåligt spel. Eller gjort mer content till pd 2 (vilket de iofs gjort även med VR-satsningen).

Edit: Kostar 149 kronor för 11 minuters spel. Känns ovärt för mig oavsett hur mycket eye tracking och pixlar headsetet har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är märkligt att det var ett av de första företagen man trodde på när man skulle ta fram ett VR headset. De satsade tidigt på wide FOV, eyetracking och annan spännande teknik. Här på företaget har vi Hololens, Varjo (!), Rift, Vive, Vive Pro & Mixed reality headset. StarVR har jag aldrig varit i kontakt med och aldrig haft möjlighet att testa. Dom har verkligen haft svårt med att nå ut till marknaden. Känns fortfarande som att dom jobbar på hemliga prototyper? Kan ju vara en liten orsak till att det blir svårt ekonomiskt?

Skrivet av PlogarN97:

Detta blir ännu ett exempel bland alla de exempel där bäst specs på pappret inte är det enda viktiga för att inte floppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Har testat StarVR, jag som har vive och testat vive pro och har både dk1 och dk2 oculus, så kan jag säga att starvr skiner verkligen med sin 180 fov. Efter att kommit över "frälsningkänslan" från VR i början så fick jag den igen när jag fick se 180 fov.
Jag tänker inte köpa nästa VR headset förrän den är trådlös och har 180 fov.

Trackingen var dock mindre bra på starvr i den setup jag testade, bättre än dk2 men inte lika bra som Vive.
Konsumentversionen av starvr som ryktades komma skulle ha bättre tracking så jag såg verkligen fram emot starVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Trackingen var dock mindre bra på starvr i den setup jag testade,

Har hört det här som en vanlig kritik. Snyggt, men svårt att spela något med. De var nära att få det hela rätt.

Främsta problemet tror jag dock var att de inte kunde få ner kostnaderna till konsument nivåer. De satsade för high end, och då blev de för lite content utveckling till en så liten plattform som de hade.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Har testat StarVR, jag som har vive och testat vive pro och har både dk1 och dk2 oculus, så kan jag säga att starvr skiner verkligen med sin 180 fov. Efter att kommit över "frälsningkänslan" från VR i början så fick jag den igen när jag fick se 180 fov.
Jag tänker inte köpa nästa VR headset förrän den är trådlös och har 180 fov.

Vad testades i StarVR? Något special skrivet demo? Har lite svårt att se hur dagens spel motorer kan se korrekta ut då de inte är anpassade att renderas i 180 fov. Utan resultatet skulle bli mer en utsträckt bild, som visserligen ger viss upplevelse av periferiseende, men om man går in på detaljer är en ganska miffo utsträckt bild, och inte hur vi egentligen ser verkligheten i periferiseendet.
Typ som Primax bilden här Primax 200 FOV

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att tekniken hamnar någonstans där den kan leda till något längre fram. Acer verkar vilja avyttra verksamheten och de äger väl typ 2/3 av den gemensamma satsningen.

Synd att det hamnat i det här läget då Star VR verkade vara det headset som kommit längst teknikmässigt även om det när pris presenterades var rätt dyrt (men inte lika dyrt som XTAL). Kanske kan VRgineer's kommande konsumentversion av XTAL bli bra (SweViver, MRTV och VoodooDE skall tydligen hjälpa till under utvecklingen) och även Valve's läckta nya headset kan möjligen flytta fram positionerna för konsument-VR en del.

Håller tummarna för ett bra VR-år 2019

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har ju inte varit så mycket VR info på senare tid på sweclockers, så kunskapen om vad StarVR har åstakommigt verkar inte nått fram.. Här är ett test av StarVR som dom låg till i slutet av augusti.. Det är inte samma headset som funnits ute tidigare utan förbättrat. Detta headset var ju precis pågång att släppas för utvecklare mm ung. samtidigt som bolaget hamnade i strul med rättvisan vilket gjorde att allt avstannade.

https://www.youtube.com/watch?v=GvFBUvfpQJ8

Tråkigt att höra att slutet kan vara nått för en av dom bästa headsetten. Får hoppas någon kan få ta över vr biten..

Permalänk
Skrivet av Bokomu:

Har ju inte varit så mycket VR info på senare tid på sweclockers, så kunskapen om vad StarVR har åstakommigt verkar inte nått fram..

Sista nyheterna som jag hörde var när StarVR släppte officiellt pris på enheten den 19:e november i år. Priset var då 2'800 Euro, så det var ju inte riktigt privatpersoner man riktade sig emot:
https://twitter.com/StarvrCorp/status/1064573765508628481

Jag tycker också det är synd att produkten pausas. 180 graders FoV, inbyggd eye-tracking, färgkalibrerad skärm och så kunde man välja mellan tracking via Vive Lighthouse eller OptiTrack (för större ytor).

För proffsmarknaden var priset också hyggligt. Jämför t.ex. med Vive Pro för 879 euro. Eller Tobii Pro (som är en moddad standard Vive) som kostar närmare 10'000 Euro.

Permalänk
Medlem

Synd helt klart. Tekniken behöver en vitamininjektion helt klart så desto fler aktörer/företag som utvecklar desto snabbare får vi grymma headsets även för oss vanliga gamers.

Inget fel med att spela vanlig 2D men efter man lirat ett par årtionden så känns det mesta som repetition med snyggare skal.
VR är helt klart något som kan skapa nya spelupplevelser på riktigt bara att tekniken inte är mogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelMiner:

Sista nyheterna som jag hörde var när StarVR släppte officiellt pris på enheten den 19:e november i år. Priset var då 2'800 Euro, så det var ju inte riktigt privatpersoner man riktade sig emot:
https://twitter.com/StarvrCorp/status/1064573765508628481

Jag tycker också det är synd att produkten pausas. 180 graders FoV, inbyggd eye-tracking, färgkalibrerad skärm och så kunde man välja mellan tracking via Vive Lighthouse eller OptiTrack (för större ytor).

För proffsmarknaden var priset också hyggligt. Jämför t.ex. med Vive Pro för 879 euro. Eller Tobii Pro (som är en moddad standard Vive) som kostar närmare 10'000 Euro.

Tack för bra information. Ja det det är lite märkligt beslut när man antagligen precis kommit i mål. Varjo satsar ju istället på human eye resolution men deras prislapp är avskräckande €5000+ och är lite i prototypstadie. Deras headset kräver dessutom specialanpassad mjukvara som bygger på VarjoSDK. De ser däremot inte ut att ha finansiella bekymmer med tanke på rekryteringarna dom nyligen gjort.

Det hade varit intressant om man kunde följa mer nyheter om detta på sweclockers. Här är det mest nyheter kring de största amerikanska hårdvarutillverkarna Intel, AMD, nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Vad testades i StarVR? Något special skrivet demo? Har lite svårt att se hur dagens spel motorer kan se korrekta ut då de inte är anpassade att renderas i 180 fov. Utan resultatet skulle bli mer en utsträckt bild, som visserligen ger viss upplevelse av periferiseende, men om man går in på detaljer är en ganska miffo utsträckt bild, och inte hur vi egentligen ser verkligheten i periferiseendet.
Typ som Primax bilden här Primax 200 FOV

Det var John Wick 2 och ett annat jag inte minns där man satt i en helikopter halva tiden sen stod upp, sköt på en massa zombies och monsters.
Det var i Shinjuku Tokyo

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Vad testades i StarVR? Något special skrivet demo? Har lite svårt att se hur dagens spel motorer kan se korrekta ut då de inte är anpassade att renderas i 180 fov. Utan resultatet skulle bli mer en utsträckt bild, som visserligen ger viss upplevelse av periferiseende, men om man går in på detaljer är en ganska miffo utsträckt bild, och inte hur vi egentligen ser verkligheten i periferiseendet.
Typ som Primax bilden här Primax 200 FOV

Skrivet av HappyPie:

Det var John Wick 2 och ett annat jag inte minns där man satt i en helikopter halva tiden sen stod upp, sköt på en massa zombies och monsters.
Det var i Shinjuku Tokyo

Går att prova i Sverige https://www.enterspacevr.com/sv/sweden/#vr-centers

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Det var John Wick 2 och ett annat jag inte minns där man satt i en helikopter halva tiden sen stod upp, sköt på en massa zombies och monsters.
Det var i Shinjuku Tokyo

The Mummy verkar vara andra spelet.
Någon som har testat flera spel på Enterspace? Vilket tycker ni var bäst?

Permalänk
Medlem

@Badboy Rune: yup ser ut som den.