Permalänk
Avstängd

En drönare en hobby?

Är drönare en hobby?

Näe det kan ju inte vara när du måste ha tillstånd och regga drönaren. Du måste följa en massa regler, det är inte bara att tuta och köra som med radiostyrd bil. så blir ett problem om du en massa naturreservat omkring dig så får du inte filma för det är förbjudet.
Kända turistmål från luften kan du inte filma som oftast ligger på naturservat Populära vandringsleder vid kusten passerar naturservat så det kan du inte filma. Rastplatser är oftast på naturservat, så kan du inte filma när ni grillar korv.

Man märker hur sällsynt det blir med nya drönarfilmer på youtube på grund av tillstånd och registrering. Det är mest gamla filmer som ligger ute.

Äh, vanlig filmkamera är bättre så slipper man blir så rigid funktionshindrad.
Är det så viktigt att filma ovanför när regler inkräktar det flexibla o spontana nöjet som VAR förutsättningen från början?

Permalänk
Föredetting

Är bilar en hobby när man måste ha körkort och måste stanna vid rödljus?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Varför skulle det inte vara en hobby för att det finns regler för det? Tycker du jakt ska vara regelfritt också?

Permalänk
Medlem

Jag kör enduro på fritiden och där måste man följa en hel del regler. Men det är helt sanslöst kul ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Att något är tillståndspliktigt är inte ett hinder för att något ska vara en hobby.

Några grejer som är tillståndspliktiga för att utöva men som jag skulle kunna räkna som hobby (eller som man *kan* ha som hobby, men även utöva yrkesmässigt):

- Amatörradio
- Jakt
- Fiske (i områden som kräver fiskekort)
- Skytte

Permalänk
Medlem

I England verkar det inte spela så stor roll om det finns regler...

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du syftar på för regler. De enda reglerna i Sverige är att drönaren måste vara under 7 kilo och märkas med ditt telenr och namn.
Inte direkt hobbydödande krav.
Sen att man inte får filma kärnkraftverk eller störa djurliv känns bara logiskt.

Helt lagligt att filma med drönare dessutom, så förstår inte alls problematiken du försöker ta upp?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Klart att det är en hobby, tror inte att den stora massan som flyger drönare gör det för att filma.
Utan för att det just är en skitrolig hobby att flyga racing quads "drönare".
Visst jag har 2 "drönare" som är mer eller mindre avsedda för att fota/filma med, men totalt kanske jag flyger någon timme om året med dem.
Med mina quads flyger jag dagligen, nu på vintern småttingar inomhus för att hålla reflexerna i trim.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Sorry dummaste jag läst på länge, sällsynt med färre drönar videor på youtube? Har du sett försäljnings siffror från i år och 3 år bakåt? Låter mer som att någon bara är sur för att inte ha råd med en drönare. Håll du dig till din vanliga kamera om du vill. Som att säga köra motorcross är ingen hobby, bara massa regler, bättre o cykla istället. Och nej jag äger inte ens en drönare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Är det så viktigt att filma ovanför när regler inkräktar det flexibla o spontana nöjet som VAR förutsättningen från början?"

Tror dom 110 000 drabbade på Gatwick inte håller med dig
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Kan dock hålla med TS om en sak att det det var bättre innan drönare blev mainstream.
Drönare var inte lika stigmatiserat förr eller vad man ska säga. Bara nån konstig radiostyrd helkopter-makapär för vanliga svenssons. Nu kopplas drönare mer till negativt rent generellt, speciellt med tanke på händelser som senaste på Gatwick flygplats.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

"Är det så viktigt att filma ovanför när regler inkräktar det flexibla o spontana nöjet som VAR förutsättningen från början?"

Tror dom 110 000 drabbade på Gatwick inte håller med dig
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Desto mer jag läser om det desto skummare verkar det. Inte helt omöjligt att det egentligen varit allvarligt terroristhot men att myndigheterna valde att dölja det med att det "bara" var en drönare för att inte skapa panik eller påverka befolkningen/politisk. Verkar mer logiskt än att dom inte lyckades följa efter en drönare på nästan två dygn och att det inte finns en enda bild eller video av denna drönare. Att ingen sett den landa/lyfta osv.

Alternativt är dom helt inkompetenta och hade inte susning hur man hanterar en drönare men det är nästan lika mycket skandal bara det då liknande incidenter hänt många år nu i t.ex. Sverige. där drönare tillfälligt stängt flygplatser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Är bilar en hobby när man måste ha körkort och måste stanna vid rödljus?

Behöver du följa strikta regler för radiostyrd bil och båt, nej såklart inte så vad är budskapet i din mening att allt som flyger ska ha registrerat tillstånd?

Det här är på grund av massa klantskallar med förargelseväckande beteende med sina drönare så drabbas oskyldiga av generaliserade regler och att folk måste ha tillstånd

-----------------------------------------------------------------------------
Ja säg det,, hur många går mot röd gubbe på ett år, hur mycket hade länsman tjänat om folk fick böter? Hur många barn ser vi utan cykelhjälm, det är en lag som inte är straffbar, var den lagen förebyggande?

Hur många var det som eldade under eldningsförbudet? Utanför stadsmiljö där härjar inte barbror blå?

Hur många är det som kör moppe då och då bland bostäder på gångvägar som inte är tillåtet, sker det för sällan så har fabror blå inget att gå på och fallet läggs ner

Hur många felparkerade bilar har vi i mindre orter, det blir ok för att p-lisor är som utrotad i glesbygden.
----------------------------------------------------------------------

Men det är mer viktigt att gnälla över hur drönare används när vi egentligen har andra problem i samhället som läggs ner för att länsman har för lite att gå på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

"Är det så viktigt att filma ovanför när regler inkräktar det flexibla o spontana nöjet som VAR förutsättningen från början?"

Tror dom 110 000 drabbade på Gatwick inte håller med dig
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Då du inte får gå in på en flygplats så är det inte heller ok med RC-flyg på områden och andra säkerhetsaspekter. Så vad är relevansen att sätta citatet på flygplatser?

Permalänk
Medlem

Vet inte var du vill komma med detta inlägg, luktar troll hela vägen.

För att filma och dela dina klipp så måste du ha tillstånd, för att bedriva kommersiell verksamhet måste du ha tillstånd. Men sedan för att flyga (Tex. FPV Racequad som jag flyger) så är det enda du behöver göra är att märka den med namn och telefonnummer. SÅ jag skulle säga att det är i allra största grad en hobby.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Majoriteten av mina hobbys har en del regler jag behöver följa, är ju kul för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

Vet inte var du vill komma med detta inlägg, luktar troll hela vägen.

För att filma och dela dina klipp så måste du ha tillstånd, för att bedriva kommersiell verksamhet måste du ha tillstånd. Men sedan för att flyga (Tex. FPV Racequad som jag flyger) så är det enda du behöver göra är att märka den med namn och telefonnummer. SÅ jag skulle säga att det är i allra största grad en hobby.

Det finns inga särskilda regler för tung radiostyrd bil.

Vilket nöjer är det för folk som har massa naturreservat omkring, det bli meningslöst med en drönare i sånt område. Så kul att behöva köra bil någon mil för att slippa naturreservat bara för att kunna filma ovanför?

Så blir det absolut roligare med radiostyrda bilar. Du slipper bry dig om tillstånd och regler och bara köra i torräng nånstans. Medan RC-gänget måste hålla sig till regler under strukturell förutsättning. Ingen flexibel förutsättning jämfört för det som körs på mark och vatten.

Så räknas helikopter som drönare när drönare utan kamera inte heller får flyga över naturreservat

När lagen trädde i kraft så försvann oskyldiga RC-flygverksamheter som låg på naturreservat som inte filmar utan flyger helikopter.

Du påstår att drönare är ett nöje, förklara varför man mest hittar gamla filmer från drönare på youtube, film sen 2011 när en drönare flyger över skogen som dyker ner här och där, och vinrerfilmer.

Det verkar som att dom nya regler inte alls fyller på youtube så mycket. Den nya trenden har istället blivit att cykla och åka skidor, skidskor med actionkamera. Det är det man mest får upp på youtube.

Permalänk
Medlem

@Gzerd:
Dude hahaha. Det finns myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyycket på youtube där man flyger Racequads, freestyle etc. Sen om man inte söker på det så kan man ju också påstå att det inte finns då. Jag får inga skidfilmer i mitt flöde på youtube så då måste det betyda att det inte finns då eller? Sen har du fel, det finns visst en hel uppsjö med regler som styr och reglerar vad man får och inte får göra med en flygande farkost, sedan att youtube fylls med filmer behöver inte betyda att det är rätt och att det inte finns regler.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro