Titan RTX jämförs med RTX 2080 Ti FE.

Permalänk
Medlem

Titan RTX jämförs med RTX 2080 Ti FE.

JayZTwoCents har jämfört ett Titan RTX med ett RTX 2080 Ti FE.

Too Long Didn't Watch:

+4,5% GPU-score i FireStrike Extreme.
+6% GPU-score i Time Spy Extreme.
+22% i Rise of the Tomb Raider (1440p).
+5% i Shadow of the Tomb Raider (1440p).
+10% i Metro: Last Light (1440p).
+19% i Hitman (1440p).
+2% i Far Cry 5 (1440p).

Jayz vattenkylda RTX 2080 Ti presterade bättre än Titan RTX, och många RTX 2080 Ti med vettiga eftermarknadskylare lär ligga jämbördes, men med betydligt lägre ljudnivå och temperatur.

RTX 2080 Ti önskar att det hade samma guldnyans dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Förvånande att titan-kortet var 20 procent snabbare i både Hitman och Rise of the Tomb Raider. Hade inte trott att skillnaden skulle vara såpass stor? (Är ju inte så stor skillnad i spec för att motivera den skillnaden i prestanda?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Too Long Didn't Watch:

RTX Titan är inte ett spelkort och det lär vara ganska mycket diminishing returns samt flaskhals om man ska göra jämförelsen med RTX Ti-korten. Helt meningslös jämförelse om man inte går in på deep learning, AI, simulationer osv som utnyttjar den enorma mängd VRAM kortet har.

Folk tycks aldrig lära sig detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imsg:

Too Long Didn't Watch:

RTX Titan är inte ett spelkort och det lär vara ganska mycket diminishing returns samt flaskhals om man ska göra jämförelsen med RTX Ti-korten. Helt meningslös jämförelse om man inte går in på deep learning, AI, simulationer osv som utnyttjar den enorma mängd VRAM kortet har.

Folk tycks aldrig lära sig detta.

Hade du sett videon hade du hört Jayz kommentera just detta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av MinscS2:

Hade du sett videon hade du hört Jayz kommentera just detta.

Det är väl självklart att denne imsg såg hela och kopierade rakt av vad Jay tyckte.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det är väl självklart att denne imsg såg hela och kopierade rakt av vad Jay tyckte.

Nej, jag la bara fram fakta som de flesta är medvetna om. Mitt svar var riktat till TS jämförelser i procent hur lite skillnad det är mellan korten i spel och hur onödig jämförelse det är. Hade lika gärna kunnat handla om Quatro P6000 för över 50k, jag menar du köper inte en NASCAR-bil för att lämna ungarna på dagis i veckorna, den har sitt syfte precis som grafikkort.

Tyvärr blir det lite väl många "OMG, för så sjukt mycket pengar och bara XX mer FPS? LOL WHAT?".

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av imsg:

Nej, jag la bara fram fakta som de flesta är medvetna om. Mitt svar var riktat till TS jämförelser i procent hur lite skillnad det är mellan korten i spel och hur onödig jämförelse det är. Hade lika gärna kunnat handla om Quatro P6000 för över 50k, jag menar du köper inte en NASCAR-bil för att lämna ungarna på dagis i veckorna, den har sitt syfte precis som grafikkort.

Tyvärr blir det lite väl många "OMG, för så sjukt mycket pengar och bara XX mer FPS? LOL WHAT?".

Klart att du gjorde, med exakt samma ord som Jay använde i hans video. Troligt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Klart att du gjorde, med exakt samma ord som Jay använde i hans video. Troligt.

Grabben verkar veta vad han pratar om då, underligt att han ens gör videon då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imsg:

Too Long Didn't Watch:

RTX Titan är inte ett spelkort och det lär vara ganska mycket diminishing returns samt flaskhals om man ska göra jämförelsen med RTX Ti-korten. Helt meningslös jämförelse om man inte går in på deep learning, AI, simulationer osv som utnyttjar den enorma mängd VRAM kortet har.

Folk tycks aldrig lära sig detta.

AI och deep learning från nVidia har mer att göra med licensen för närvarande. Först och främst så är det bra mycket billigare att köpa flera sämre kort om man skall ha bättre prestanda; sedan är det bättre att köra 10-serien. Slutligen så är nVidia's licenser sådana att man inte får köra AI / ML / DL för kommersiellt bruk på "spel"-korten, vilket är det stora problemet. Det begränsar möjligheterna ganska hårt. Så om du tänker dig akademiska syften så är det mycket mycket bättre i dagsläget att köpa 5x 1080 Ti än ett Titan. Är det däremot för kommersiellt syfte så behöver man nog styra näsan mot de där svindyra korten Quadro istället. Jag skulle gissa på att Titan korten har mer att göra med att säkra GPU-"tronen" än att faktiskt säljas till någon då de inte har någon faktisk niche att fylla på marknaden.

Slutligen så är VRAM en olycklig förkortning. Jag läser det som VRM varenda gång och blir alltid förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imsg:

Helt meningslös jämförelse om man inte går in på deep learning, AI, simulationer osv som utnyttjar den enorma mängd VRAM kortet har.

Hade ju varit roligt då att se hur mycket bättre RTX Titan är just i dessa användningsområden.

Många personer tycker nog även att det är konstigt att kortet inte är bättre än vad det är med tanke på priset på kortet då det är ca 150% dyrare än sin föregångare Titan Xp.

Ge oss Quadro vs Titan V vs Titan Xp vs RTX Titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

AI och deep learning från nVidia har mer att göra med licensen för närvarande. Först och främst så är det bra mycket billigare att köpa flera sämre kort om man skall ha bättre prestanda; sedan är det bättre att köra 10-serien. Slutligen så är nVidia's licenser sådana att man inte får köra AI / ML / DL för kommersiellt bruk på "spel"-korten, vilket är det stora problemet. Det begränsar möjligheterna ganska hårt. Så om du tänker dig akademiska syften så är det mycket mycket bättre i dagsläget att köpa 5x 1080 Ti än ett Titan. Är det däremot för kommersiellt syfte så behöver man nog styra näsan mot de där svindyra korten Quadro istället. Jag skulle gissa på att Titan korten har mer att göra med att säkra GPU-"tronen" än att faktiskt säljas till någon då de inte har någon faktisk niche att fylla på marknaden.

Slutligen så är VRAM en olycklig förkortning. Jag läser det som VRM varenda gång och blir alltid förvirrad.

Samma sak gäller även simulering och GPU-rendering till viss del, iaf sett till "bang for buck". Vad gällerl GPU-rendering kommer detta ändras iom implementering av RTX-stöd i dessa motorer. Troligen går det inte att peta ner CPU-rendering när det kommer till stora produktioner med RTX Titan heller så det är som du säger; enbart för att säkra "tronen" som man redan är ensam på tack vare CUDA cores. Simuleringar av större dignitet görs väl även den bäst med kraftfullare CPUer sett till vad man får för pengarna.

Visst, hade inte tackat nej men har hellre två stycken 2080 Ti i jobbet och rendera en frame per kort istället ett RTX Titan. Sett till simulering räcker 11gb gott och väl, om inte lägger jag jobbet på CPUn.

Skrivet av employed:

Hade ju varit roligt då att se hur mycket bättre RTX Titan är just i dessa användningsområden.

Många personer tycker nog även att det är konstigt att kortet inte är bättre än vad det är med tanke på priset på kortet då det är ca 150% dyrare än sin föregångare Titan Xp.

Ge oss Quadro vs Titan V vs Titan Xp vs RTX Titan.

Prestandan går långsamt uppåt medan priserna skenar iväg, ändå säljer grejerna som smör. "Undrar hur långt vi kan gå innan det slår tillbaka?" är nog en fråga som ställs ofta i deras möten

Permalänk
Medlem

Körde en snabb jämnförelse av Jays RTX Titan resultat mot mitt eget 2080 Ti i de syntetiska testerna.

Fire Strike - Jays Titan 36447
Fire Strike - Mitt Ti 36493

Fire Strike Extreme - Jays Titan 17713
Fire Strike Extreme - Mitt Ti 17331

Fire Strike Ultra - Jays Titan 8754
Fire Strike Ultra - Mitt Ti 8448

Time Spy - Jays Titan 14604
Time Spy - Mitt Ti 14470

Time Spy Extreme - Jays Titan 6938
Time Spy Extreme - Mitt Ti 6870