Testpilot: AOC Agon AG322QC4 – välvd spelskärm med 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AdoringFan:

Jag har sagt hela tiden att Medium(normal på t.ex. Asus) är i princip standard på nästan alla skärmar idag.

Ännu fler gånger har du sagt att overdrive inte ska ändras alls, och inget annat heller för den delen. Alltså att jag borde ha lämnat overdrive avstängt på AG322QC4. Det är svårt att veta vart du vill komma.

Citat:

Och ni har allihopa varit emot det. Lax argumenterade emot det jag skrev ang Medium/Normal.

Så du får nog läsa om.

Vad förvånad jag blir att du inte visar var Thomas har ”argumenterat emot det du skrev avgående Medium/Normal”, trots att jag explicit efterfrågade det. (Jag har läst flera gånger. Du har skrivit ett stort antal stycken i den här tråden och Thomas har skrivit ett flertal som svar. Varför ska vi gissa vad du menar?)

Vad exakt är det vi ”allihopa varit emot” ens? Kan du svara tydligt och konkret på den frågan?

Är det helt omöjligt för dig att citera, länka eller ens vara tydlig med vad du menar när du häver ur dig påståenden om andras ståndpunkter?

Citat:

Och jag frågade en på reddit som har skärmen och hans kom förinställd på Medium, även vid återställning till fabrik så blir det: medium.

Ja, men då så. Då är ju saken klar. Jag och Thomas har suttit här och ljugit hela tiden. Samtliga exemplar av AG322QC4 kommer bevisligen förinställda på Medium och därmed har du haft rätt hela tiden.

Vem som helst förstår ju att det till exempel är helt uteslutet att AG322QC4 kan finnas i olika batchar med olika standardinställningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Ännu fler gånger har du sagt att overdrive inte ska ändras alls, och inget annat heller för den delen. Alltså att jag borde ha lämnat overdrive avstängt på AG322QC4. Det är svårt att veta vart du vill komma.

Vad förvånad jag blir att du inte visar var Thomas har ”argumenterat emot det du skrev avgående Medium/Normal”, trots att jag explicit efterfrågade det. (Jag har läst flera gånger. Du har skrivit ett stort antal stycken i den här tråden och Thomas har skrivit ett flertal som svar. Varför ska vi gissa vad du menar?)

Vad exakt är det vi ”allihopa varit emot” ens? Kan du svara tydligt och konkret på den frågan?

Är det helt omöjligt för dig att citera, länka eller ens vara tydlig med vad du menar när du häver ur dig påståenden om andras ståndpunkter?

Ja, men då så. Då är ju saken klar. Jag och Thomas har suttit här och ljugit hela tiden. Samtliga exemplar av AG322QC4 kommer bevisligen förinställda på Medium och därmed har du haft rätt hela tiden.

Vem som helst förstår ju att det till exempel är helt uteslutet att AG322QC4 kan finnas i olika batchar med olika standardinställningar.

Det är väldigt enkelt att bara läsa tråden så finner du dina svar.

Ang det sista du skrev, tydligen inte då det var skrivet i någon unwritten book of law att AG322QC4 kommer förinställd på Off.. För att era(t) exemplar gjorde det. Antagligen review samples, eller har ni köpt dem i butik?

Har hela tiden sagt att skärmar idag kommer förinställda på det optimala. Dvs mittenläget dvs normal/medium i 9/10 fall.
Vad är det som är så sjukt svårt att förstå?

Om en skärm kommer inställd på off så har ni säkerligen fått ett exemplar som blivit öppnat tidigare eller något annat knas.

Har nog haft ett tjugotal skärmar av olika märken de senaste 8 åren och de har ALLTID varit förinställda på det som är optimalt för just den modellen, angående OD. (skitsamma vad olika skärmar har för namn på det, samma funktion) Och det stämmer alltid överrens med t.ex. tftcentral om vi bortser från AG32 som de tydligen hellre vill ha inverse ghosting..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AdoringFan:

Det är väldigt enkelt att bara läsa tråden så finner du dina svar.

Nej, det är det inte. Du har skrivit väldigt mycket i tråden och Thomas har skrivit en hel del, och inget av det passar in på det du hävdar har skrivits. Jag har läst allting flera gånger. Men det är tydligt för alla och envar att du inte är intresserad av att bedriva en konstruktiv diskussion. Hade du varit det hade du helt enkelt visat, förslagsvis med citat, vad du menade när jag frågade.

Citat:

Ang det sista du skrev, tydligen inte då det var skrivet i någon unwritten book of law att AG322QC4 kommer förinställd på Off.. För att era(t) exemplar gjorde det. Antagligen review samples, eller har ni köpt dem i butik?

Jag vet inte om våra exemplar är speciella eller helt vanliga butiksexemplar, varken mitt eller redaktionens.

Citat:

Har hela tiden sagt att skärmar idag kommer förinställda på det optimala. Dvs mittenläget dvs normal/medium i 9/10 fall.
Vad är det som är så sjukt svårt att förstå?

En hel del av det du skriver är svårt att förstå.

Det som är svårast att förstå är varför du inte vill diskutera konstruktivt. När jag ber om ett förtydligande, för att jag helt seriöst inte är säker på vad du menar, vägrar du ge ett sådant. Du vill inte att någon annan ska förstå vad du menar eller kunna bemöta det. Det är kanske inte "sjukt", men iallafall ganska, svårt att förstå.

Citat:

Om en skärm kommer inställd på off så har ni säkerligen fått ett exemplar som blivit öppnat tidigare eller något annat knas.

Som sagt provade jag att återställa skärmens inställningar och den satte då overdrive på Off, så öppnat exemplar kan inte vara orsaken iallafall. Sedan kan jag givetvis inte utesluta att det är något annat som ligger bakom – till exempel att vi fått speciella recensionsexemplar.

Jag tycker inte heller det kan uteslutas att AG322QC4 skulle kunna tillhöra den där tiondelen av skärmar där du menar att "det bästa" inte är förinställt.

Citat:

Har nog haft ett tjugotal skärmar av olika märken de senaste 8 åren och de har ALLTID varit förinställda på det som är optimalt för just den modellen, angående OD. (skitsamma vad olika skärmar har för namn på det, samma funktion) Och det stämmer alltid överrens med t.ex. tftcentral om vi bortser från AG32 som de tydligen hellre vill ha inverse ghosting..

Du påstår detta. Men det är inte uppenbart varför vi ska lita på detta väldigt svepande påstående som inte kan falsifieras eftersom det är så svepande och eftersom du inte ens berättar vilka skärmar det är.

Hade du varit en känd expert på skärmar med högt förtroende sedan tidigare hade det varit en annan sak; då hade man kunnat bedöma trovärdigheten i dina påståenden på ett helt annat sätt, även utan några externa källor. Hade du istället för bergsäkra uttalanden på formen "Så här är det", "Testpilot som inte vet vad Overdrive är? :/" och liknande skrivit något i stil med "Min erfarenhet är att det är så här" hade det också varit en annan sak.

Därmed avslutar jag mina försök att bjuda in till en saklig, konstruktiv diskussion. Ha det trevligt och gott nytt år!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Du påstår detta. Men det är inte uppenbart varför vi ska lita på detta väldigt svepande påstående som inte kan falsifieras eftersom det är så svepande och eftersom du inte ens berättar vilka skärmar det är.

Hade du varit en känd expert på skärmar med högt förtroende sedan tidigare hade det varit en annan sak; då hade man kunnat bedöma trovärdigheten i dina påståenden på ett helt annat sätt, även utan några externa källor. Hade du istället för bergsäkra uttalanden på formen "Så här är det", "Testpilot som inte vet vad Overdrive är? :/" och liknande skrivit något i stil med "Min erfarenhet är att det är så här" hade det också varit en annan sak.

Därmed avslutar jag mina försök att bjuda in till en saklig, konstruktiv diskussion. Ha det trevligt och gott nytt år!

En dag så kanske du förstår att majoriteten av skärmarna på dagens marknad (exkl de som är rebrandade från ~6-8 år sedan) har förinställd OD. Och det kommer du lägga märke till om du läser recensioner på nätet och då menar jag riktiga recensioner som du kan hitta på rtings (för tv), Tftcentra och Pcmonitors för skärmar. Det finns i stort sett inga andra sidor som gör djupgående recensioner.

Du kan ju beställa 10 skärmar via klarna, öppna testa, recensera. (Likt folk på youtube) Du kommer märka en trend i OD.

"Vilka skärmar" jag har gett exempel, om du läser tidigare inlägg.
Men kan skriva återigen: Benq, Dell, Asus, AOC.
Kan dra in några andra också: Acer och Samsung.

Har haft 4st ultrabreda och de var alla förinställda på det optimala: PG348Q, X34, Omen X och Samsung CF791.

AOC är ett ultra-budget-företag, så de har inte alla bollar i säcken än. Men de börjar närma sig. (AOC motsvarar Andersson, Svive i mitt tycke)

Något att lägga märke till är hur Gsync och Freesync skärmar beter sig ibland lite olika när det gäller OD. Oftast är Gsync skärmarna tightare och bättre på det.

Permalänk
Medlem

Onödig diskussion.

Min skärm levererades som Overdrive = off, och fabriksåterställer jag den så går den tillbaka till "off".

Men som jag skrivit innan, så är "medium" optimalt för min skärm.

Game color = 14 är också att föredra för min och då för att få till färgerna utöver färgkalibreringen från tftcentral.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv