Nintendo ställs inför rätta för olagliga köpvillkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Man kan inte avtal bort saker som står i våra lagar.

Skrivet av talonmas:

Finns lagar (eller prejudikat iaf) som gör avtal mot konsumenter ogiltiga om man medvetet "gömt" viktiga punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket jag redan har sagt att jag är fullt medveten om.

Skrivet av Dumbullen:

Så vad du säger är att om jag bara gör ett avtal med dig som ger dig rätten att nyttja en licens på mitt nya spel, där jag i sida 38 nämner att jag har rätt att ta över alla dina tillgångar och misshandla dig närhelst jag behagar, så bör det vara helt ok? För vi har ett avtal.
Skickades från m.sweclockers.com

Är en person dum nog som accepterar ett sådant avtal så visst, jag ser inga principiella skäl att det skulle var fel. Moraliskt fel är en annan sak. Att någon skulle ens komma på tanken att skriva ett sådant avtal utanför rent filosofiska diskussioner ser jag som obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För att hålla mig extraordinärt kort:

Konsumenträtt är väldigt viktigt och något vi håller hårt om i Sverige.

Det hjälper varken Norge eller Tyskland.

Permalänk
Medlem

Ser jag Eviltendo eller Failtendo?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Har man accepterat ett avtal som säger att du som konsument inte får ångra dig så är det avtalet som skall gälla.

Stämmer dock inte. Du kan inte avtala bort vissa saker t.ex. i svensk lag så som semester eller garanti oberoende hur mycket företag vill framhäva att så är fallet om sänder. Och i detta fallet verkar lagar stipulera att Nintendo INTE FÅR avtala bort just detta.

Skrivet av Snigeln Bert:

Jag är fullt medveten om detta, även om jag tycker att det är fel.

Vilket var det jag syftade på.

Men nu verkar det finnas lagar som exkluderar preloads från just den lagen. Alltså kan det vara olagligt att göra som Nintendo gör och därför provas det i domstol. Vilket är ganska vanligt.

Skrivet av Snigeln Bert:

Jag är fullt medveten om hur rättssystemet ser ut.

Jag sitter inte och klagar, jag uttrycker snarare min åsikt. Om ett företag ska införa en konsumentvänlig policy eller inte tycker jag inte ska dikteras av stater utan att konsumenterna efterfrågar det, t.ex. genom att sluta göra affärer med sagda företag på grund av avsaknad av den policyn.

Nu var det inte direkt klart att det var din åsikt utan det likar mer ett påstående.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ställer mig frågande till ifall Nintendo överhuvudtaget tillåter återköp i deras eshop vare sig det är förbeställnigar eller ej. Hittade inget när jag letade för ett tag sedan

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Inaktiv

Redan är problemet med E-licenser väldigt stort. Att man inte får sälja en licens vidare är rena kassakon för spelbolagen. Tänk tiden då det gick att sälja ett spel eller program vidare när man inte hade behovet längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Redan är problemet med E-licenser väldigt stort. Att man inte får sälja en licens vidare är rena kassakon för spelbolagen. Tänk tiden då det gick att sälja ett spel eller program vidare när man inte hade behovet längre.

Skickades från m.sweclockers.com

+1
Det är en styggelse att företag tillåts döda andrahandamarknaden genom personbundna licenser.
Samma sak sker med andra mjukvarulicenser.
Förut kunde man köpa en given version av ett program, och betala årsvis för support om man ville. Men supporten var ofta värdelös så man valde bort den.
Nu finns inte köp licensen längre, allt ska hyras ut års eller månadsvis. Dyrare och sämre är resultstet, ofta med prestandadödande uppdateringsagenter som dygnet runt pumpar ut "telemetri" till leverantören, annonspartners m.m.
1984 är här.

Permalänk
Skrivet av Hank Solo:

Det hjälper varken Norge eller Tyskland.

Nu har både Tyskland och Norge starkare konsumenträtt än Sverige, så din spydiga kommentar är lite relevant i detta tillfället. I Norge har man till exempel 5 års reklamationsrätt. I Tyskland har man en svagare version av reklamation som kan hävdas i 7 år.

Det är inte utan grund att Nintendo flaggas i just dom här länderna. Apple, Google, HBO och Microsoft är andra företag som har tvingats att luckra upp amerikanska villkor för att kunna operera på dessa marknader.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Redan är problemet med E-licenser väldigt stort. Att man inte får sälja en licens vidare är rena kassakon för spelbolagen. Tänk tiden då det gick att sälja ett spel eller program vidare när man inte hade behovet längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är den stora anledningen till att Gamestop kursar, och varför digitala trenden inte tagit Japan med storm. Där är mycket fortfarande fysiskt då andrahandsmarknaden är enorm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Anpassa er Nintendo till EU och sluta gråt! För övrigt gör Nintendo bra spel.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Nu har både Tyskland och Norge starkare konsumenträtt än Sverige, så din spydiga kommentar är lite relevant i detta tillfället. I Norge har man till exempel 5 års reklamationsrätt. I Tyskland har man en svagare version av reklamation som kan hävdas i 7 år.

Det är inte utan grund att Nintendo flaggas i just dom här länderna. Apple, Google, HBO och Microsoft är andra företag som har tvingats att luckra upp amerikanska villkor för att kunna operera på dessa marknader.

//LD

För vad jag svarade Allexz på så hjälper det varken Norge eller Tyskland vad vi har för regler i Sverige, de kommer inte ta hänsyn till det i bedömningen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Har man accepterat ett avtal som säger att du som konsument inte får ångra dig så är det avtalet som skall gälla.

Gött att det inte är du som skapar lagarna i det här landet. Det är la fruktansvärt bra att som civilperson inte kunna gå med på alla avtal och att avtal som inte är skäliga mot privatpersoner direkt slängs. Om du vill avsäga dig denna rättighet så kan du starta valfritt företag, du behöver inte göra ett skit men som företag kan du skriva på vilket avtal du vill så kör på.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Nej, Nintendo har inte rätt någonstans. Att inte kunna återbetala ett spel som man inte ens har laddat ner är helt sjukt. Hörde ett exempel där någon hade råkat köpa Super Mario Party istället för Super Smash Bros, dem tänkte ju att de är väl inga problem att återbetala? Nepp, dem var tvingade att köpa båda spelen