Byta ut gammal NUC mot ny lösning

Permalänk

Byta ut gammal NUC mot ny lösning

Hejsan....

Min medialösning, eller htpc om man nu vill kalla det så, börjar bli till åren och fixar inte att spela upp större filmer tex 2160p osv.
Kör nu en intel Nuc med Openelec, det har funkat riktigt bra för mig men behöver nu uppgradera mig.

Vad är det som gäller nu för tiden? Något liknande med nyare hårdvara eller är jag gammalmodig?

Tacksam för ideér

/en gammal farbror

Permalänk
Medlem

@Mirrabelle: Jag gick från NUC till Nvidia Shield TV. Kör Android TV 8 (oreo) på den.

Har kört XBMC och SPMC på den. 4K hevc funkar fint.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Inte bara hårdvaran som är gammal, OpenELEC är rätt dött sedan närmare ett par år då alla utvecklare hoppade av och startade LibreELEC.
https://libreelec.tv/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Mjo jag vet att openelec inte uppdateras längre, men det är egentligen inte problemet för mig.
Vill kunna köra 4k och det orkar inte min NUC.

Använder inte nucen till något annat än filmuppspelning, kanske finns någon enklare lösning?

Permalänk
Medlem

Jag letar själv efter en lösning då min HTPC inte är HDCP 2.2 kompatibelt och fixar inte 4k.
Det finns väldigt mycket att välja på men det som förekommer mycket när man Googlar är:

  • Apple TV 4k

  • Nvidia Shield TV

  • Xiaomi Mi Box S 4K (saknar RJ45....)

  • Intel NUC NUC8i3BEH (eller någon i5:variant om man vill göra mer...)

  • Bygga egen HTPC med AMD Ryzen 3 2200G

För mig lutar det åt en Apple TV 4k eller uppdatera befintlig HTPC med en AMD proc.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk

Apple tv är inte direkt ett alternativ då jag vill kunna spela upp torrenter osv via kodi.

Shield kanske? Kommer dock inte använda enheten till något annat än att spela upp torrenter, känns lite onödigt med allt annat trams som finns i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrabelle:

Apple tv är inte direkt ett alternativ då jag vill kunna spela upp torrenter osv via kodi.

Shield kanske? Kommer dock inte använda enheten till något annat än att spela upp torrenter, känns lite onödigt med allt annat trams som finns i den?

Är i samma sits, har en gammal NUC (gen4) som börjar bli rätt trött. Tror jag går på shielden då jag gillar Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag löste allt med en Steam Link. klarar min dator det så klarar min Link det.
Tänk på att köra med trådat nätverk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag löste allt med en Steam Link. klarar min dator det så klarar min Link det.
Tänk på att köra med trådat nätverk.

Upplevde försämrad bildkvalitet via min Steamlink när jag körde denna, samt problem med överföring av vissa ljudformat.
Funkar gör det dock, numera ersatt med en HTPC.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.