Elektronikbranschen efterfrågar ändring av lagstiftning efter domen mot Telia

Permalänk
Medlem

Upphovsmännen får väl låta bli att ingå avtal med Spotify då om det nu innebär en skada...

Man har ju redan betalt för att få tillgång till materialet och att det lagras i telefonen krypterat gör ju inte att man kan dela med sig av det.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tja, privatkopiering, piratkopiering, skillnaden är liten. Jag har förmodligen betalt tusentals kronor genom åren till Copyswede (kassetter, VHS, CD, DVD), och säkert en bit över 10 000 till skivbolagen i form av CD-skivor och LP-skivor. De senaste 10 åren har jag dock betalt mycket lite, eftersom det turligt nog kommer så lite bra musik att man inte behöver köpa varje månad, som förr.

Däremot har jag fortfarande gjort backuper till DVD-er, av filmer och foton på familjen exempelvis. Och, tillspetsat, kastat några skärvor här och var till Carola, Vikingarna, Svensk Filmindustri, eller vilka som nu vill ha pengar av mig när jag tittar på Julklappsutdelning 1994 på DVD. Dessutom befarar jag att några kronor gick till Copyswede när jag i all hast fick köpa en 6TB extern hårddisk när en annan gick sönder. Annars försöker jag beställa från utlandet.

Jag ser absolut privatkopieringsavgiften som piratkopieringsavgift, och det tänker jag nog fortsätta med. Jag har betalt mycket för musik och film, och det bär mig emot allt mer att fortsätta göra det, den här typen av rättegångar spär på min motvilja.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Rimligtvis räknas också en offline-lagrad låt till artisten, men detta vet jag inte. Kanske @ozzed kan berätta vad som händer när någon lyssnar på en artists musik i en offline-lista?
Skickades från m.sweclockers.com

Så gärna så. Det som händer när du lyssnar på låtar offline är att de räknas nästa gång du kopplar upp dig mot tjänsten, så artisten blir alltså kompenserad som vanligt.

I teorin skulle en artist kunna gå miste om kompensation om du lyssnar på låtar offline och sedan aldrig ansluter till Spotify igen, men det scenariot är varken verklighetstroget eller kan anses rimligt, och om det händer så går man i Sverige som max mist om 99 X 0.7 X vad nu skrivbolaget/aggregatorn bestämt att man ska ha för andel, så det är småpengar i vilket fall.

Men det relevanta i sammanhanget torde vara att dina "offline-lyssningar" tillgodoräknas artisten så fort du ansluter till spotify igen, så...

TLDR; Artister förlorar absolut inte pengar på att man lyssnar offline. Det är rena tramsargumentet och kan avskrivas å det grövsta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen."

Ahh så jag är olaglig tydligen...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jobbade du händelsevis som jurist åt copyswede i detta fallet?

Ja, eller lobbyist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

"I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen."

Ahh så jag är olaglig tydligen...

Skillnad på privatkopiering och piratkopiering, privatkopiering är fullt lagligt (därav privatkopieringsavgiften).

Tycker man borde byta ut privatkopieringsavgiften mot piratkopieringsavgift (och kanske lägga den på uppkopplingen) och tillåta piratkopiering. Låt fildelningstjänsterna registrera vilka verk som kopieras mest och fördela därefter. Men så enkelt är det väl inte...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dialekt:

Att spara ner tv-serien från Netflix för offline-tittande är ju inte samma sak som att streama. Det är en kopia som ligger lagrad på telefonen. Detta är ju som sagt inget som skådisen jag nämnde innan fått betalt för tidigare.

Fast det är väl exakt vad skådisen/artisten har fått betalt för innan? Jag kan inte ha det i en offline-lista utan att betala till streaming tjänsten. Så om jag streamar "direkt", eller har "förberett mig" genom att streama i förtid spelar väl ingen roll.

Jag betalar fortfarande min avgift till Netflix/Spotify, vilket en del av den går till artisten i fråga. Skillnaden nu är nu, att en extra kostnad har tillkommit för vissa tjänster existerar.

Det vore helt skillnad om jag faktiskt ägde innehållet jag lyssnar på när jag använder mig av Spotify, men det gör jag inte. Jag äger inte något av det innehållet. Jag kan inte privatkopiera det, jag kommer inte åt de filerna jag har sparat om jag tar bort min prenumeration till den tjänsten.

Om lagstiftningen ändras att man alltid har tillgång till sina offline-listor även fast man väljer att avsluta prenumerationen så kan jag förstå beslutet, men det är något som aldrig kommer att hända då företagen (och artisterna) skulle ha stora förluster i pengar då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Fast det är väl exakt vad skådisen/artisten har fått betalt för innan? Jag kan inte ha det i en offline-lista utan att betala till streaming tjänsten. Så om jag streamar "direkt", eller har "förberett mig" genom att streama i förtid spelar väl ingen roll.

Jag betalar fortfarande min avgift till Netflix/Spotify, vilket en del av den går till artisten i fråga. Skillnaden nu är nu, att en extra kostnad har tillkommit för vissa tjänster existerar.

Det vore helt skillnad om jag faktiskt ägde innehållet jag lyssnar på när jag använder mig av Spotify, men det gör jag inte. Jag äger inte något av det innehållet. Jag kan inte privatkopiera det, jag kommer inte åt de filerna jag har sparat om jag tar bort min prenumeration till den tjänsten.

Om lagstiftningen ändras att man alltid har tillgång till sina offline-listor även fast man väljer att avsluta prenumerationen så kan jag förstå beslutet, men det är något som aldrig kommer att hända då företagen (och artisterna) skulle ha stora förluster i pengar då.

De hänger upp sig på detaljer i domen. Alla argument är irrelevanta, de påstår att man har en kopia och därför ska betala.
Problemet är om man drar detta till sin yttersta spets så blir det vansinne.
För vad är en kopia av något? Har man köpt en musik-cd spelar av denna med extra brus till en kassett så är kassetten inte en kopia på något sätt. Tom en orangutang kan särskilja objekten från varandra, den ena är rund och blänker, den andra är fyrkantig av hårdplast., Tar man innehållet vid uppspelning så är den inte heller densamma, att en människa som är dålig på att analysera frekvenser kan tycka de påminner om varandra gör inte det till en kopia.

Detsamma gäller cachefilerna av musiken som är lagrad lokalt på mobilen från spotify, om så en enda bit i filen skiljer sig från filen som finns på spotifyservern så är det inte en kopia, det må vara en väldigt likt fil som är nästan identisk, men det är ändå inte en kopia. Spotify lär ösa ner metadata i filerna som man lagrar lokalt så det lär ej vara kopior.

Då kommer man in på semantik och domare dömer efter vad de tror lagstiftaren menade med ord som kopia och inte tusan kan lagstiftaren ha menat att cache av musik är en kopia.

*edit*
Det är inte lite mentalt rubbat man får vara om man likställer cache-ning av data med enda syfte att spara på bredband som att man har gjort en kopia av något. Är man på den nivå så ska filosofin dra till sin yttersta spets och ifrågasätta precis allt. Vad är ett exemplar av något? Tingsrätten kan börja med att utreda frågan "existerar jag", då inte ens det är en självklarhet.

Det tingsrätten på ren svenska säger är att många i sverige använder sig av en cachefunktionalitet i spotyfi för att spara in pengar på bredband, när folk sparar på sin mobila datsmängd på detta sätt, så drabbas upphovsrättinnehavare av en ekonomisk skada och de ska bli ersatta för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Skillnad på privatkopiering och piratkopiering, privatkopiering är fullt lagligt (därav privatkopieringsavgiften).

Tycker man borde byta ut privatkopieringsavgiften mot piratkopieringsavgift (och kanske lägga den på uppkopplingen) och tillåta piratkopiering. Låt fildelningstjänsterna registrera vilka verk som kopieras mest och fördela därefter. Men så enkelt är det väl inte...

ahh missade att det stod "privat", ja jag håller med!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Du låter väldigt biased och oprofessionell i din argumentering här. Inget som ger förtroende för domen.
Vad har telias tidigare mutor med saken att göra?

Hur menar du att en offline-lagrad film eller låt inte är streaming? Flera i tråden har förklarat det rent tekniskt, en större cache lagrad över längre tid. Det finns ingen möjlighet för mig att konsumera det utan att gå genom tjänsten i fråga ändå.
Rimligtvis räknas också en offline-lagrad låt till artisten, men detta vet jag inte. Kanske @ozzed kan berätta vad som händer när någon lyssnar på en artists musik i en offline-lista?
Att man i andra fall har förhandlat ett tak och vad den fetaste iphone kostar är fullkomligt irrelevant, ett bolag kommer inte bara ge bort sin vinst lite hur som helst och i slutändan blir det konsumenten som måste betala för det.
Hur är det telias fel att telefonen blir dyrare när vi har förlegad lagstiftning som hela elektronikbranschen instämmer om?
Varför skulle ett playstation räknas som en enhet till för privatkopiering?

Jobbade du händelsevis som jurist åt copyswede i detta fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Shakermaker:

Ja, eller lobbyist.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker detta är ett otroligt tråkigt sätt att argumentera på. Jag håller med om att det mesta personen skrev var fluff, men då kan man ge sig på det istället för att försöka misstänkliggöra personen bakom.

Om man nu ska titta på det "rent tekniskt" så finns det som sagt en gräns när cachelagring övergår till att bli fristående exemplar, det utgår jag från att ni är med på? Uppenbarligen så ansåg rätten att denna gräns passeras med Spotifys offlinelistor och då innebär det exemplarframställning vilket i sin tur då ska leda till att upphovsmannen ska ha ersättning för det intrång som gjorts i hens rättigheter till verket. I alla fall är det så jag gissar att tankegången varit.

Skrivet av Micke O:

Upphovsmännen får väl låta bli att ingå avtal med Spotify då om det nu innebär en skada...

Man har ju redan betalt för att få tillgång till materialet och att det lagras i telefonen krypterat gör ju inte att man kan dela med sig av det.

Det är inte ett krav att man ska kunna dela med sig för att saker ska räknas som exemplarframställning som är det som ska generera privatkopieringsersättning. Som lagen är formulerad så är det upphovsmannen som har rätt att bestämma över var/när/hur nya exemplar skapas, samtidigt finns det ett undantag som gör att man får skapa egna exemplar för eget bruk. Detta undantag ska då upphovsmännen ha ersättning för, här i Sverige då genom privatkopieringsersättning som drivs in av copyswede. Frågan är alltså om offlinelistor är nya fristående exemplar. Något att tänka på här är att digitalboxar för TV med inbyggd hårddisk betalar man avgift för, även om materialet där krypteras och är låst till den fysiska box som hårddisken sitter i. Teoretiskt sett bör det vara jämförbart med offlinelistor.

Skrivet av Reyintaz:

Fast det är väl exakt vad skådisen/artisten har fått betalt för innan? Jag kan inte ha det i en offline-lista utan att betala till streaming tjänsten. Så om jag streamar "direkt", eller har "förberett mig" genom att streama i förtid spelar väl ingen roll.

Jag betalar fortfarande min avgift till Netflix/Spotify, vilket en del av den går till artisten i fråga. Skillnaden nu är nu, att en extra kostnad har tillkommit för vissa tjänster existerar.

Det vore helt skillnad om jag faktiskt ägde innehållet jag lyssnar på när jag använder mig av Spotify, men det gör jag inte. Jag äger inte något av det innehållet. Jag kan inte privatkopiera det, jag kommer inte åt de filerna jag har sparat om jag tar bort min prenumeration till den tjänsten.

Om lagstiftningen ändras att man alltid har tillgång till sina offline-listor även fast man väljer att avsluta prenumerationen så kan jag förstå beslutet, men det är något som aldrig kommer att hända då företagen (och artisterna) skulle ha stora förluster i pengar då.

Som sagt ovan, det upphovsmannen har rätt att få betalat för är exemplarframställning som sker utanför dennes kontroll. I övrigt så hänvisar jag till ovanstående svar

Skrivet av anon159643:

De hänger upp sig på detaljer i domen. Allt är irrelevant de påstår att man har en kopia och därför ska betala.
Problemet är om man drar detta till sin yttersta spets så blir det vansinne.
För vad är en kopia av något? Har man köpt en musik cd spelar av denna med extra brus till en kassett så är kassetten inte en kopia på något sätt. Tom en orangutang kan särskilja objekten från varandra, ena är rund och blänker, den andra är fyrkantig av hårdplast. Tar man innehållet vid uppspelning så är den inte heller samma, att en människa som är dålig på att analysera frekvenser kan tycka de påminner om varandra gör inte det till en kopia.

Detsamma gäller cachefilerna av musiken som är lagrad lokalt på mobilen från spotify, om så en enda bit i filen skiljer sig från filen som finns på spotifyservern så är det inte en kopia, det må vara en väldigt likt fil som är nästan identisk, men det är ändå inte en kopia. Spotify lär ösa ner metadata i filerna som man lagrar lokalt så det lär ej vara kopior.

Då kommer man in på semantik och domare dömer efter vad de tror lagstiftaren menade med ord som kopia och inte tusan kan lagstiftaren ha menat att cache av musik är en kopia.

*edit*
Det är inte lite mentalt rubbat man får vara om man likställer cache-ning av data med enda syfte att spara på bredband som att man har gjort en kopia av något. Är man på den nivå så ska filosofin dra till sin yttersta spets och ifrågasätta precis allt. Vad är ett exemplar av något? Tingsrätten kan börja med att utreda frågan "existerar jag", då inte ens det är en självklarhet.

Det tingsrätten på ren svenska säger är att många i sverige använder sig av en cachefunktionalitet i spotyfi för att spara in pengar på bredband, när folk sparar på sin mobila datsmängd på detta sätt, så drabbas upphovsrättinnehavare av en ekonomisk skada och de ska bli ersatta för detta.

Det blir lite löjligt om man ska börja argumentera att musiken på en kassett inte är en kopia av musiken på CDn man spelade av. Precis som du säger är det semantik och inte speciellt relevant i sammanhanget.

Uppenbarligen har rätten tyckt att offlinelistor innebär exemplarframställning på ett sätt som "vanlig" cachelagring inte gör. Vanlig cachelagring är till för att hantera brister i uppkoppling, offlinelistor är till för att man ska kunna lyssna på hela låtar utan att behöva koppla upp sig. Du tycker inte att det senare låter påtagligt som att man då skapat helt fristående exemplar?

Skadan lär ligga i det intrång som sker i upphovsmannens rätt till att bestämma över exemplarframställningen. Det går definitivt att argumentera för att detta inte är något som bör generera extra ersättning, men det är så lagen är formulerad...i dagsläget i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tycker detta är ett otroligt tråkigt sätt att argumentera på. Jag håller med om att det mesta personen skrev var fluff, men då kan man ge sig på det istället för att försöka misstänkliggöra personen bakom.

Skadan lär ligga i det intrång som sker i upphovsmannens rätt till att bestämma över exemplarframställningen. Det går definitivt att argumentera för att detta inte är något som bör generera extra ersättning, men det är så lagen är formulerad...i dagsläget i alla fall.

Jag tyckte jag tog upp ganska många argument som ej höll och kan i regel hålla med dig annars. Skillnaden är om en person hävdar sig vara 'expert i området' (detta fall jurist som jobbat med just detta fallet) och sedan komma med argument som är mindre vattentäta än ett såll.

Förövrigt, borde inte detta innebära att lagen ger mig rätt att rippa musik och film från streamingtjänster?
Varför ska jag betala för något jag inte äger (licenser) och ej kan privatkopiera för eget bruk (krypterade filer).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Det blir lite löjligt om man ska börja argumentera att musiken på en kassett inte är en kopia av musiken på CDn man spelade av. Precis som du säger är det semantik och inte speciellt relevant i sammanhanget.

Uppenbarligen har rätten tyckt att offlinelistor innebär exemplarframställning på ett sätt som "vanlig" cachelagring inte gör. Vanlig cachelagring är till för att hantera brister i uppkoppling, offlinelistor är till för att man ska kunna lyssna på hela låtar utan att behöva koppla upp sig. Du tycker inte att det senare låter påtagligt som att man då skapat helt fristående exemplar?

Skadan lär ligga i det intrång som sker i upphovsmannens rätt till att bestämma över exemplarframställningen. Det går definitivt att argumentera för att detta inte är något som bör generera extra ersättning, men det är så lagen är formulerad...i dagsläget i alla fall.

Påstående att offlinelistor är till för att man ska slippa koppla upp sig är felaktigt. Det finns personer som ej har mobilt bredband på mobilen och använder musiken så, men de flesta väldigt stor del gör det för att spara på datatrafik. En undersökning för att ta reda på andelen behövs såklart. Men folk kan ha hur grym uppkoppling som helst, men de vill ändå inte slösa på deras bredbandspott.

Ordet exemplar är inget som bör användas på en cache. Och denna cache är inte på något sätt fristående. Att använda ordet exemplar på cache blir väldigt knepigt rent filosofisk. Om man har en musik som på en fil som man spelar upp, hur många exemplar har man då av denna musik under uppspelningen? Låten finns på lagringsplats, ramminnet, förstärkaren, högtalarna, ljudvågor i luften, vibrationer i väggarna. Nej lägg de bör ner att kalla cache för en kopia, det urartar bara.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Du har en bra poäng. Det är som du själv säger högst otroligt att Telia inte låter sin marginal sjunka vilket kommer påverka konsumenten. MEN det är ju inte copyswedes fel. Lagstiftning kan man klaga på men den finns för en anledning som i min mening faktiskt fyller en funktion även idag. Ett faktum är ju även att vi inte ens vet om Telia lagt en högre marginal för att täcka avgiften. Så med andra ord så kan alla smartphone ägare redan betalt avgiften, då helt ovetande och ändå nöjda. Som sagt vi vet inte vad Telia köper in sina telefoner för. Jag misstänker dock att Telia gör små marginaler på telefoner då deras största inkomst kommer från abonnemang.

Gällande Offline-listorna. Jag gör det lite enkelt för mig och kopierar rakt från domslutet.

"För att fastställa om användande av offline-läge ska ses som privatkopiering eller inte,
saknar det i och med ovanstående ställningstagande betydelse huruvida användning av
offline-läge skadar rättsinnehavarna eller inte. Tingsrätten vill trots detta framhålla att
tingsrätten visserligen har konstaterat att rättsinnehavarna indirekt får betalt för
uppspelning av sina verk i offline-läge, men att därifrån dra slutsatsen att användande
av offline-läget inte skulle innebära någon skada för rättsinnehavarna ger utredningen
inget stöd för."

Så med andra ord så är det oklart om rättighetshavaren tar ska eller ej. Med det sagt så måste man som tingsrätt alltid gardera sig så att man inte tar ett beslut som kan vara skadligt.

Permalänk
Medlem

@Reyintaz: Nej, du har fel. Man förhandlar inte om privatkopiering i grundavtal med artisten ( i regel, finns säkert undantag). Det är dessutom högst ovanligt att artisten överhuvudtaget förhandlar med distributören.

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Ja, du. Det är ju inte ett forum för proffs så låter jag blased så är det anpassat till målgruppen.

Jag tar upp Telias andra blåsväder för att påstå att man kanske ska vara mer öppen för att synden kan ligga på någon annans bord. Många här kallar copyswede för fula saker men tänker inte alls på att Telia kanske är den som är boven i situationen. jag säger inte att det är så, men det kan vara så. Enligt mig så är ett företag som, högst troligt, begått mutbrott en stygging.

Det har kallats flera experter till vittnesförhör under rättegången och deras vittnesmål fastställer att streaming inte är samma sak som att spela något i offline-läge.
Citerar från domen:
"Genom vittnesförhöret med *censur har det framgått att streaming
rent tekniskt går till så att en liten del i taget av filen laddas hem men att delen inte blir
kvar på anordningen efter uppspelningen. En förutsättning för att kunna streama är att
den anordning som används för streamingen är ansluten till Internet."

Jag väljer att lita på denna expert över anonyma källor i ett forum.

Slutligen kan jag bekräfta att jag inte jobbat med fallet i fråga. Jag anser mig inte heller att vara jurist. Jag är studerande med ett brinnande intresse för upphovsrätt i allmänhet. Dock särskilt i frågan om PKE.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dialekt:

Det har kallats flera experter till vittnesförhör under rättegången och deras vittnesmål fastställer att streaming inte är samma sak som att spela något i offline-läge.
Citerar från domen:
"Genom vittnesförhöret med *censur har det framgått att streaming
rent tekniskt går till så att en liten del i taget av filen laddas hem men att delen inte blir
kvar på anordningen efter uppspelningen. En förutsättning för att kunna streama är att
den anordning som används för streamingen är ansluten till Internet."

Jag väljer att lita på denna expert över anonyma källor i ett forum.

Ett äpple och en päron är inte exakt samma frukt, därför är ett äpple en banan.
Det är irrelevant om streaming är exakt samma som offline-cache-ning eller ej, frågan är om spotify-cachening är en kopia?

Angående streamning över internet så försvinner inte datan efter att streamningen är genomförd. Man har faktisk väldigt dålig koll på hur varenda server på vägen hanterar datan. Streaming är generellt inte heller något datakänsligt. Vilket innebär att datan inte alls behöver försvinna från mobilen, det kanske är otroligt svårt att återskapa den, men det betyder ej att datan är borta.
Jämför detta med att ta bort en fil på datorn, även rensa papperskorgen, så brukar filen nästan utan problem går att återställa. Det handlar om att filsystemet bara tar bort länkningen till datan men låter den vara kvar.

*edit*
På tal på några som sysslar med mycket privatkopiering så är det FRA. Kanske finns hela ens låt som man lyssnade på spotify på deras servrar? (Ja de har inget viktigare för sig) Detta leder till att man inte på något sätt har en kontroll över hur datan från ens spotify-streaming har hanteras. Även om man skulle ha en vpn kryptering raka vägen till spotify servrar, så betyder det bara att datan är krypterad med ett extra lager. Det må vara extremt svårt för någon att återskapa datan, men det är irrelevant huruvida om datan finns på flera ställen eller ej. När kvantdatorerna kommer kanske just detta skydd går att knäcka, likaså den fjuttiga kryptering som säkert spotify redan har. Och spotify saknar all kontroll över vilka parter som får ta del av dataströmmen mellan ens musikuppspelare och servern, det kan vara hur många som helst iblande, både företag och privatpersoner som har ens streamade spotify låt lagrat hos sig.

Min rekommendation är att de ska föra en pragmatisk lagstiftning och ej kalla cache för kopia etc.
Antagligen lägger man ner tramset att kalla folk val att offline-cacha låtar för att göra en privatkopia av dem, eller så bör löpa den hela filosofiska linan rakt ut ända ut till södertörn. Alltså folk väljer att offline-cache-lagra musik för att inte använda sig av av onödigt mycket datatrafik sin mobila bredbandspott när de är ute med mobilen och då räknas denna cache-ning som en privatkopia.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Tja!

Ja, bananer är ju en lustig frukt.

Citerar igen direkt från domen:
"Något som är otvistigt i målet är att en offline-kopia är just ett exemplar av det
upphovsrättsligt skyddade verket, som abonnenten av streamingtjänsten har på sin
egen anordning. På så sätt anser tingsrätten att offline-kopiering uppvisar likheter med
privatkopiering men även med sådana digitala exemplar som köps från exempelvis
iTunes."

Här är förövrigt namnet på domen om någon vill läsa själv. T 9826-13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tycker detta är ett otroligt tråkigt sätt att argumentera på. Jag håller med om att det mesta personen skrev var fluff, men då kan man ge sig på det istället för att försöka misstänkliggöra personen bakom.

Fine, vad sägs om följande istället:

Du skriver att du är "särskilt insatt i frågan om Privatkopieringsersättning (pke) under mina juridiska studier."

Och skriver sedan något helt felaktigt:

"Så, igen detta är inget som drabbar konsumenten. "

Är du alltså inte alls insatt i frågan eller lobbyist för CopySwede?

Bättre så?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Påstående att offlinelistor är till för att man ska slippa koppla upp sig är felaktigt. Det finns personer som ej har mobilt bredband på mobilen och använder musiken så, men de flesta väldigt stor del gör det för att spara på datatrafik. En undersökning för att ta reda på andelen behövs såklart. Men folk kan ha hur grym uppkoppling som helst, men de vill ändå inte slösa på deras bredbandspott.

Ordet exemplar är inget som bör användas på en cache. Och denna cache är inte på något sätt fristående. Att använda ordet exemplar på cache blir väldigt knepigt rent filosofisk. Om man har en musik som på en fil som man spelar upp, hur många exemplar har man då av denna musik under uppspelningen? Låten finns på lagringsplats, ramminnet, förstärkaren, högtalarna, ljudvågor i luften, vibrationer i väggarna. Nej lägg de bör ner att kalla cache för en kopia, det urartar bara.

Tror det finns något i lagtexten om att exemplaret ska anses "varaktigt" eller något sådant för att kunna klassas som privatkopiering. Ram-minne är det inte, inte heller några av de andra exemplen som du tar upp. Och sedan är det ingen som kallar cache för kopia, däremot verkar det vara många i detta fallet som gärna vill att kopior ska kallas för cache

Man kan annars göra det lite enkelt för sig. Kan jag räkna med att jag kan spela upp låten med det som redan finns på telefonen utan att ladda ner något mer eller använda något specialprogram? Är svaret "ja" så är det förvillande likt en fristående kopia. Är svaret "nej" så är det troligen någon form av mellanlagring (cache).

Skrivet av anon159643:

Ett äpple och en päron är inte exakt samma frukt, därför är ett äpple en banan.
Det är irrelevant om streaming är exakt samma som offline-cache-ning eller ej, frågan är om spotify-cachening är en kopia?

Angående streamning över internet så försvinner inte datan efter att streamningen är genomförd. Man har faktisk väldigt dålig koll på hur varenda server på vägen hanterar datan. Streaming är generellt inte heller något datakänsligt. Vilket innebär att datan inte alls behöver försvinna från mobilen, det kanske är otroligt svårt att återskapa den, men det betyder ej att datan är borta.
Jämför detta med att ta bort en fil på datorn, även rensa papperskorgen, så brukar filen nästan utan problem går att återställa. Det handlar om att filsystemet bara tar bort länkningen till datan men låter den vara kvar.

*edit*
På tal på några som sysslar med mycket privatkopiering så är det FRA. Kanske finns hela ens låt som man lyssnade på spotify på deras servrar? (Ja de har inget viktigare för sig) Detta leder till att man inte på något sätt har en kontroll över hur datan från ens spotify-streaming har hanteras. Även om man skulle ha en vpn kryptering raka vägen till spotify servrar, så betyder det bara att datan är krypterad med ett extra lager. Det må vara extremt svårt för någon att återskapa datan, men det är irrelevant huruvida om datan finns på flera ställen eller ej. När kvantdatorerna kommer kanske just detta skydd går att knäcka, likaså den fjuttiga kryptering som säkert spotify redan har. Och spotify saknar all kontroll över vilka parter som får ta del av dataströmmen mellan ens musikuppspelare och servern, det kan vara hur många som helst iblande, både företag och privatpersoner som har ens streamade spotify låt lagrat hos sig.

Min rekommendation är att de ska föra en pragmatisk lagstiftning och ej kalla cache för kopia etc.
Antagligen lägger man ner tramset att kalla folk val att offline-cacha låtar för att göra en privatkopia av dem, eller så bör löpa den hela filosofiska linan rakt ut ända ut till södertörn. Alltså folk väljer att offline-cache-lagra musik för att inte använda sig av av onödigt mycket datatrafik sin mobila bredbandspott när de är ute med mobilen och då räknas denna cache-ning som en privatkopia.

Oavsett VARFÖR man väljer offlinelagring så finns hela låten på mobilen och är då åtminstone förvillande likt ett fristående exemplar.

Kan du räkna med att det går att spela upp utan extra handpåläggning? Ja.
Behöver du ladda ner mer data (streama) för att kunna spela upp den? Nej.

Vads skiljer sig då från att ha ett "normalt" fristående exemplar av låten, mer än att bara Spotify klarar av spela upp den?

Skrivet av Shakermaker:

Fine, vad sägs om följande istället:

Du skriver att du är "särskilt insatt i frågan om Privatkopieringsersättning (pke) under mina juridiska studier."

Och skriver sedan något helt felaktigt:

"Så, igen detta är inget som drabbar konsumenten. "

Är du alltså inte alls insatt i frågan eller lobbyist för CopySwede?

Bättre så?

Anledningen att öht ställa frågan om någon är lobbyist är såklart att misstänkliggöra personen och dennes argument. I mitt tycke finns det ingen egentlig anledning att ta upp det alls. Antingen håller argumenten eller så håller dom inte, oavsett avsändaren. Att ta upp det är helt enkelt en dålig (men vanlig) argumentationsteknik som man utnyttjar för att slippa bemöta motpartens argument.

Misstänkliggör avsändaren så misstänkliggör du dennes argument som då upplevs som svagare utan att du behövt jobba med sakfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tycker detta är ett otroligt tråkigt sätt att argumentera på. Jag håller med om att det mesta personen skrev var fluff, men då kan man ge sig på det istället för att försöka misstänkliggöra personen bakom.

Om man nu ska titta på det "rent tekniskt" så finns det som sagt en gräns när cachelagring övergår till att bli fristående exemplar, det utgår jag från att ni är med på? Uppenbarligen så ansåg rätten att denna gräns passeras med Spotifys offlinelistor och då innebär det exemplarframställning vilket i sin tur då ska leda till att upphovsmannen ska ha ersättning för det intrång som gjorts i hens rättigheter till verket. I alla fall är det så jag gissar att tankegången varit.

Det är inte ett krav att man ska kunna dela med sig för att saker ska räknas som exemplarframställning som är det som ska generera privatkopieringsersättning. Som lagen är formulerad så är det upphovsmannen som har rätt att bestämma över var/när/hur nya exemplar skapas, samtidigt finns det ett undantag som gör att man får skapa egna exemplar för eget bruk. Detta undantag ska då upphovsmännen ha ersättning för, här i Sverige då genom privatkopieringsersättning som drivs in av copyswede. Frågan är alltså om offlinelistor är nya fristående exemplar. Något att tänka på här är att digitalboxar för TV med inbyggd hårddisk betalar man avgift för, även om materialet där krypteras och är låst till den fysiska box som hårddisken sitter i. Teoretiskt sett bör det vara jämförbart med offlinelistor.

Som sagt ovan, det upphovsmannen har rätt att få betalat för är exemplarframställning som sker utanför dennes kontroll. I övrigt så hänvisar jag till ovanstående svar

Det blir lite löjligt om man ska börja argumentera att musiken på en kassett inte är en kopia av musiken på CDn man spelade av. Precis som du säger är det semantik och inte speciellt relevant i sammanhanget.

Uppenbarligen har rätten tyckt att offlinelistor innebär exemplarframställning på ett sätt som "vanlig" cachelagring inte gör. Vanlig cachelagring är till för att hantera brister i uppkoppling, offlinelistor är till för att man ska kunna lyssna på hela låtar utan att behöva koppla upp sig. Du tycker inte att det senare låter påtagligt som att man då skapat helt fristående exemplar?

Skadan lär ligga i det intrång som sker i upphovsmannens rätt till att bestämma över exemplarframställningen. Det går definitivt att argumentera för att detta inte är något som bör generera extra ersättning, men det är så lagen är formulerad...i dagsläget i alla fall.

Och därför kan man säga att man tvingas betala för något man inte kan göra. Lagen är anpassad för 80-talet. Det blir ingen skillnad för rättighetsinnehavaren om jag spelar upp det online eller offline - och dessutom har jag redan betalt för att spela upp materialet.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Tror det finns något i lagtexten om att exemplaret ska anses "varaktigt" eller något sådant för att kunna klassas som privatkopiering. Ram-minne är det inte, inte heller några av de andra exemplen som du tar upp

De sa i domen att det ej behöver vara varaktigt, därför räknar de spotify-cache som en kopia.

Skrivet av Frispel:

Och sedan är det ingen som kallar cache för kopia, däremot verkar det vara många i detta fallet som gärna vill att kopior ska kallas för cache

En kopia är en fristående exemplar oberoende av originalet, cache är en mellanlagring som automatisk ändras om orginalkällan ändras. Om lagringsutrymmet där datan finns först tas bort så kommer det så småningom också göra i cachen.

Skrivet av Frispel:

Man kan annars göra det lite enkelt för sig. Kan jag räkna med att jag kan spela upp låten med det som redan finns på telefonen utan att ladda ner något mer eller använda något specialprogram? Är svaret "ja" så är det förvillande likt en fristående kopia. Är svaret "nej" så är det troligen någon form av mellanlagring (cache).

Helt fel. Väldigt många kopior är extremt svåra att använda, det är inget ovanligt att det kostar ett par hundra tusen att använda dessa. Att man så behöver utveckla ett helt eget program som inte finns idag spelar ingen roll. Cache däremot är en mellanlagring av data, den ska hanteras som just detta och inte ses som en backup.
Det utförs idag hur många kopior som helst av data där inget ens vet om det är praktisk möjligt att använda kopiorna, man gör dem dock för att de är lätta att göra. Och om de skulle behövas användas, ja först då lägger man ner ett par hundra tusen på utredning hur man kan använda dem. Sedan självklart görs det backup av kompletta system, men det är inte alltid så lätt att komplicera med missad insamlad data en period. Ta trender på ett 10 tusen givare som försvann under några dagar, där inte alltid datan ligger så enkelt som i en traditionell databas.

Skrivet av Frispel:

Oavsett VARFÖR man väljer offlinelagring så finns hela låten på mobilen och är då åtminstone förvillande likt ett fristående exemplar.

Du skrev fristående exemplar själv och det är inte på något sätt fristående, det är tvärt mot extremt kopplat. Att ha låtar som cache är egentligen inte mer unikt än att Spotify har olika servrar, där man beroende på var i världen använder olika.
Så om man lyssnar på en låt i sverige, sedan åker till kina och lyssnar på samma populära låt. Så lär det vara av två helt skilda kopior av låten som man lyssnade på.

Skrivet av Frispel:

Kan du räkna med att det går att spela upp utan extra handpåläggning? Ja.

Irrelevant, många här på forumet har kopior/backuper till system som kostar miljonbelopp att använda.

Skrivet av Frispel:

Behöver du ladda ner mer data (streama) för att kunna spela upp den? Nej.

Behöver man inte på något cache, man kan starta en låt från en usb minne rycka ur minnet och forsätta att lyssna, beroende på implementation av musikspelaren skulle man kunna lyssna på låten i +50år.

Skrivet av Frispel:

Vads skiljer sig då från att ha ett "normalt" fristående exemplar av låten, mer än att bara Spotify klarar av spela upp den?

Fristående exemplar lever sitt eget liv, cache gör det ej. Med cache vet man att datan uppdateras av systemet. Cachen går alltså inte på något sätt ha en backup eller använda parallellt.

Permalänk
Medlem

16:e maj beslutade riksdagen att regeringen skulle ändra på lagen. Regeringen valde i vanlig ordning att ignorera riksdagen. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/f... Men så småningom tillträder måhända en ny regering som kan ta tag i ett redan fattat beslut.

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamok:

16:e maj beslutade riksdagen att regeringen skulle ändra på lagen. Regeringen valde i vanlig ordning att ignorera riksdagen. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/f... Men så småningom tillträder måhända en ny regering som kan ta tag i ett redan fattat beslut.

Ja, förra regeringen var ju tyvärr helt tondöv och struntade i vad både experter och egna verk/myndigheter rekommenderade.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag kan glatt gå med på att privatkopieringsavgiften på blanka cd/dvd en gång i tiden har vart försvarbart men den här spotify grejjen är lite som att ge Böndernas riksorganisation rätt att bellägga importörer och tillverkare av kylskåp med en straffavgift för att jag kan ju köpa mjölk på Ica och stoppa in den i kylen och det kan ju skada Mjölkbonden...

Telias advokater är kass i sin argumentation då copyswedes advokater lyckats bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ah okej, kanske lättare dock att konkurrera som utgivare vilket ger fler och bättre aktörer för artisterna att välja mellan.

Tveksam där...
Artisterna kan ofta inte välja utgivare, utan hoppas att en utgivare väljer dem.
Kontrakten brukar sedan innebära att utgivaren ensidigt väljer hur och var alstren ska marknadsföras och distribueras, samt hur mycket royalties som ska gå till artisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Tveksam där...
Artisterna kan ofta inte välja utgivare, utan hoppas att en utgivare väljer dem.
Kontrakten brukar sedan innebära att utgivaren ensidigt väljer hur och var alstren ska marknadsföras och distribueras, samt hur mycket royalties som ska gå till artisten.

Då får väl artisterna sluta upp med att vara utgivarens bitchar då...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Skillnad på privatkopiering och piratkopiering, privatkopiering är fullt lagligt (därav privatkopieringsavgiften).

Tycker man borde byta ut privatkopieringsavgiften mot piratkopieringsavgift (och kanske lägga den på uppkopplingen) och tillåta piratkopiering. Låt fildelningstjänsterna registrera vilka verk som kopieras mest och fördela därefter. Men så enkelt är det väl inte...

Säg en 10-öring per gigabyte.
Så streamar man en film så får man betala dubbelt för den.
Läser du tidningen så får du betala copysweed igen.
Vilket jobb maffian skulle kunna lägga ner för att öka sina intäkter sen.