Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Teknikstund: PPI och dot pitch – strukturerna som avgör hur skärmen upplevs

Permalänk
Medlem

Kört 27" och 1920x1080 i flera år, bytte nyligen till 27" 2560x1440 och ja, det är skarpare men jag tycker fortfarande inte att 1920 är för pixligt. Det är ju rätt subjektivt hur man uppfattar det där.

Med det sagt skulle jag inte vilja gå tillbaka då det är lättare att se fiender i PUBG uppe i bergen 1000 meter bort

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk

1080p är kung. Full upplösning på texturerna i alla spel.

Blurriga texturer i 4K med kantiga meshes är verkligen inget vidare. Och detta till priset av under 30 fps. Vansinne. Är nog en hel del okunniga som bränt sig på det...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Ändå dumsnålt med att köpa 1080p idag 2018. En bra skärm kan ha en livslängd på 10 år så ingen anledning att snåla.

Permalänk
Medlem

Som vanligt mycket läsvärt och informativt. Det är bara att tacka.
Personligen har jag en AOC AG271QX 1440p samt en AOC C24G1 1080p.
Jag föredrar den senare. (som kanske är en av de bästa budget skärmar, jag sett)

Permalänk
Medlem

Suveränt gjort i vanlig ordning och var mycket bra information som lyft ögonen på mig

God jul

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

BS. Det enda som avgör hur skärmen upplevs är motion blur, som är inbyggt i pixlarna oavsett upplösning. Och det enda som fixar det är black frame insertion. Speltillverkarna har ingen susning. Det är upp till skärmtillverkarna att fixa. Det är liksom 2019 nu. Detta skulle varit fixat för fem år sen.

Istället får vi en massa blaj som ingen bett om. Fixa blurret. Bygg inte in antifix i spelet och extrafix som inte funkar i skärmen.

Om ni inte tror mig, så skriv ihop ett litet test i valfri motor och sätt skärmen till 120 Hz eller högre.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Bildexpert 📺

@HolyFather: Nu är iofs eftersläp en helt annan problemsituation än vad den här artikeln belyser. Räkna dock inte med att du någonsin får en LCD utan eftersläp eftersom den trögheten som orsakar eftersläpen är ett resultat av hur flytande kristaller fungerar i grunden. Det som ligger närmast till hands är OLED eller någon form av miniatyriserad LED där responstiden blir obetydlig. Men där är det fortfarande tillverkningsekonomin som spökar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@HolyFather: Nu är iofs eftersläp en helt annan problemsituation än vad den här artikeln belyser. Räkna dock inte med att du någonsin får en LCD utan eftersläp eftersom den trögheten som orsakar eftersläpen är ett resultat av hur flytande kristaller fungerar i grunden. Det som ligger närmast till hands är OLED eller någon form av miniatyriserad LED där responstiden blir obetydlig. Men där är det fortfarande tillverkningsekonomin som spökar.

Jag vet allt detta. Titeln påstår att pixeltäthet avgör hur skärmen upplevs. Inte i spel. Slöjorna gör att man blir vindögd och det är allmänt totalt kaos och fokus på fel saker.

Black Frame Insertion är testat fungerande sedan länge på LCD-skärmar. Bilden blir mörkare, men med en högkontrastskärm är problemet med slöjor fixat, om man accepterar blygsammare krav på färgrymd.

Ekonomin för OLED löses just genom att släppa fixeringen på dot pitch och göra 30" 1080p OLED. Impopulärt, säger du. Nischat, säger du kanske också. Men det är det ju ända tills någon ser en ovanstående hemma hos en kompis. Då garanterar jag att det blir köpt en sån, oavsett vad som erbjuds på LCD- och QLED-marknaden.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.