Telia "Arris"box till egen hårddisk, möjligt?

Permalänk
Medlem

Telia "Arris"box till egen hårddisk, möjligt?

Säkert fel del av forumet att fråga i.

Jag köpte en hårddisk till Arrisboxen när vi fick fiber och tv från Telia. En vän en bit bort köpte Arrisboxen och undrar om man kan koppla egen extern hårddisk till den eller om man "måste" införskaffa Telias egen Arrishårddisk.

Någon som vet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Säkert fel del av forumet att fråga i.

Jag köpte en hårddisk till Arrisboxen när vi fick fiber och tv från Telia. En vän en bit bort köpte Arrisboxen och undrar om man kan koppla egen extern hårddisk till den eller om man "måste" införskaffa Telias egen Arrishårddisk.

Någon som vet?

Enlig tillverkarens hemsida (antar att det är VIP4302 som du har)

"The VIP4302 is an HEVC capable IP set-top box in a stylish design which delivers stunning high definition video viewing experiences. This compact HD client offers DVR and time-shift support through external USB devices."

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ganska säker att det bara funkar med Arris egna original-disk. Skulle gärna vilja ha en SSD/USB-sticka istället för en mekanisk snurrmoj som lär snurra 24/7... Har provat lite olika utan resultat. Kanske går att lura systemet på något sätt? Lågnivåkopiera en disk som funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Enlig tillverkarens hemsida (antar att det är VIP4302 som du har)

"The VIP4302 is an HEVC capable IP set-top box in a stylish design which delivers stunning high definition video viewing experiences. This compact HD client offers DVR and time-shift support through external USB devices."

Jepp. Den boxen vi har båda två.

Skrivet av gonkius:

Ganska säker att det bara funkar med Arris egna original-disk. Skulle gärna vilja ha en SSD/USB-sticka istället för en mekanisk snurrmoj som lär snurra 24/7... Har provat lite olika utan resultat. Kanske går att lura systemet på något sätt? Lågnivåkopiera en disk som funkar?

Så jag med tänker. Att det finns säkert "inbyggt" i systemet att bara kunna köra en hårddsk inköpt från Telia. Men jag kan ingenting, därav funderingen ed er här.

Som jag skrev. Köpt Telias hårddisk själv men vännen vill försöka spara in den kostnaden då han har ett gäng hårddiskar ligger hemma.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att prova de diskar man har om man har dem liggande, antagligen är det lite som med xbox att vissa diskar funkar och andra inte pga "parningsfunktion" många rtvboxar kör bsd i grunden och använder nått nix filsystem men så länge man inte har nått på diskarna så man är rädd att behöva partitionera om dem så hade då i alla fall jag bara provat mig genom de diskar jag haft..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Det är något frågat på Telias Facebook och de svarar att de använder egen programvara där de verkar ha låst funktionen att koppla in valfri extern enhet. Man måste ju även beställa extern hårddisk via supporten (om man inte beställer den direkt) så då kanske man måste uppge serienummer eller annat så de kan göra en MAC- eller annan låsning, tyvärr.
Men annars är det väl bara att testa om det inte blir mycket dyrare att beställa den externa i efterhand.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Telias box verkar(verkade då trådarna är från 2016) ha stöd för detta i Telias firmware.

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&pag...
https://sv-se.facebook.com/telia/posts/hej-ser-att-ni-s%C3%A4...

Permalänk
Medlem

Telia säger att det inte går, tillverkaren antyder att det inte går. Användare har rapporterat att det inte fungerar hur som. Om det bara är att de partitionerat och formaterat disken på ett särskilt sätt eller om det ligger programvara/nycklar på diskarna vet jag inte. Kanske går att klona (strukturen och innehållet då) en riktig Arris-disk till en vanlig usb-hårddisk, kanske inte. Beror på vad de har för säkerhetslösning, klona är ju annars vad man brukar kunna få göra med vissa spelkonsoler annars. Kan säkert vara knuten till en specifik maskin hur som helst.

@warh0g

"Support for DVR/PVR and Time Shift through ARRIS DVR One stackable USB-connected device"

Ser ut som tillverkaren valt den begränsningen.

Permalänk
Medlem

Testa att klona din disk till en av hans med clonezilla, fungerar det så fungerar det..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Testa att klona din disk till en av hans med clonezilla, fungerar det så fungerar det..

Snabbare att testa om hans riktiga disk fungerar på kompisens settopbox. Gör den inte det så kommer det inte fungera att klona heller.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Tråkigt om kompisens box gör något med filsystem/partioner när man drar igång den dock..

Permalänk
Medlem

Nej det fungerar inte att koppla in random hårddisk i telias box. Mjukvaran gör en check på hårddiskens modellnr.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia säger att det inte går, tillverkaren antyder att det inte går. Användare har rapporterat att det inte fungerar hur som. Om det bara är att de partitionerat och formaterat disken på ett särskilt sätt eller om det ligger programvara/nycklar på diskarna vet jag inte. Kanske går att klona (strukturen och innehållet då) en riktig Arris-disk till en vanlig usb-hårddisk, kanske inte. Beror på vad de har för säkerhetslösning, klona är ju annars vad man brukar kunna få göra med vissa spelkonsoler annars. Kan säkert vara knuten till en specifik maskin hur som helst.

@warh0g

"Support for DVR/PVR and Time Shift through ARRIS DVR One stackable USB-connected device"

Ser ut som tillverkaren valt den begränsningen.

Ok, det var lite otydligt på deras hemisda då det stod "external usb device"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Länkar tråden vidare till vännen med fundering om "egen hårddisk"!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nej det fungerar inte att koppla in random hårddisk i telias box. Mjukvaran gör en check på hårddiskens modellnr.

Ah... satt just och spanade i forum och på telias och tillverkarens sidor om detta.Står i begrepp att byta levrantör av tv/ playtjänst sedan jag märkt att Sappa inte har eftersökt playfunktion alls. Sitter på en gammal Motorola vip 1963 som vi köpt från telia då vi bodde på annat ställe med fiber, står att den är "PVR-36" och gjord i kina 2012-11. Jag kanske behåller/ försöker aktivera den istället för att köpa rabatterad Arris 4302 och chansa med min 1TB Seagate USB 2.0 utan extra strömförsörjning som jag hoppats bara varit att ge rätt filsystem.

Playtjänsterna i sig funkar säkert i gamla boxen och viss annan playfunktion funkar säkert mycket bättre på vår Chromecast ultra... -ser inte behovet av denna 4302som får lite blandad kritik här och på andra forum men som verkade lovprisas 2016/2017. Allt är förmodligen bättre än ComHems TiVo, som vi nyss haft och som är hur seg som helst och har för oss onödiga och gammaldags funktioner (TiVo's egen gissningsfunktion för att i förvg spela in det du inte visste att du gillade...) Erfarenhetsmässigt så är 1963:an mycket snabbare i menyer och kanalbyten än TiVo.

Finns kanske sätt att hacka telias låsta miljöer med rätt utrustning och i rätt miljö -men det är ständigt mycket inlåst hos denna leverantör, minns att jag loggade in lokalt/offline med telnet på en QoS mediadelare/ADSL-gateway för att få routerfunktion på alla ethernetportar och kunna styra mer över bandbredd. Att man också får frågamånga gånger för att hitta rätt supporttekniker som fjärrstyr en gateway att bli bryggad rounter istället för att släppa de inställningarna till användaren själv... Skiljer sig mycket mot andra leverantörer med mer generell utrustning och upplåsta inställningar -men de har heller inte samma tjänster och utbuds-smörgåsbord som telia.

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av redant71:

Ah... satt just och spanade i forum och på telias och tillverkarens sidor om detta.Står i begrepp att byta levrantör av tv/ playtjänst sedan jag märkt att Sappa inte har eftersökt playfunktion alls. Sitter på en gammal Motorola vip 1963 som vi köpt från telia då vi bodde på annat ställe med fiber, står att den är "PVR-36" och gjord i kina 2012-11. Jag kanske behåller/ försöker aktivera den istället för att köpa rabatterad Arris 4302 och chansa med min 1TB Seagate USB 2.0 utan extra strömförsörjning som jag hoppats bara varit att ge rätt filsystem.

Playtjänsterna i sig funkar säkert i gamla boxen och viss annan playfunktion funkar säkert mycket bättre på vår Chromecast ultra... -ser inte behovet av denna 4302som får lite blandad kritik här och på andra forum men som verkade lovprisas 2016/2017. Allt är förmodligen bättre än ComHems TiVo, som vi nyss haft och som är hur seg som helst och har för oss onödiga och gammaldags funktioner (TiVo's egen gissningsfunktion för att i förvg spela in det du inte visste att du gillade...) Erfarenhetsmässigt så är 1963:an mycket snabbare i menyer och kanalbyten än TiVo.

Finns kanske sätt att hacka telias låsta miljöer med rätt utrustning och i rätt miljö -men det är ständigt mycket inlåst hos denna leverantör, minns att jag loggade in lokalt/offline med telnet på en QoS mediadelare/ADSL-gateway för att få routerfunktion på alla ethernetportar och kunna styra mer över bandbredd. Att man också får frågamånga gånger för att hitta rätt supporttekniker som fjärrstyr en gateway att bli bryggad rounter istället för att släppa de inställningarna till användaren själv... Skiljer sig mycket mot andra leverantörer med mer generell utrustning och upplåsta inställningar -men de har heller inte samma tjänster och utbuds-smörgåsbord som telia.

Jag finner det extremt osannolikt att du får igång en extern hårddisk med en VIP1963. Dels för att den inte har stöd för DVR via USB, och även av anledningen jag sa tidigare i tråden.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Jag har en likadan box. Provade med ett minne samt usbdisk och det funkade inte. Samt som nämnts enligt telias support så ska det inte gå. Men hittar du något sätt så är jag intresserad Köpte en disk till huvud-tvn (995 kr)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag finner det extremt osannolikt att du får igång en extern hårddisk med en VIP1963. Dels för att den inte har stöd för DVR via USB, och även av anledningen jag sa tidigare i tråden.

Om min gamla box visar sig inte fungera så ska jag köpa en ny (mot det som sagts här kan vi väl hoppas på att telia tar in fler boxar att välja på till black friday, men det är väl knappast troligt) Blir det då en Arris 4302 med tillhörande hårddisk kan man ju alltid experiemntera för den disk som är med verkar vara på 500GB och låta lite hela tiden... Köps den utan HDD kostar det mig förmodligen inget att prova lite olika filsystem -Fast om det är serienummret som kollas så är det kört ändå men värt ett försök efter som jag ändå har en disk som ligger och en laptop med gparted installerat (Linux Mint som OS). Återkommer i så fall med vad jag finner -ni andra får gärna tala om hur det gått med era experiement...

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Skrivet av gonkius:

Ganska säker att det bara funkar med Arris egna original-disk. Skulle gärna vilja ha en SSD/USB-sticka istället för en mekanisk snurrmoj som lär snurra 24/7... Har provat lite olika utan resultat. Kanske går att lura systemet på något sätt? Lågnivåkopiera en disk som funkar?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag köpte en 2,5 Tums SATA-disk idag och försökte lägga till den, men det hittas bara, men Arris formaterar den inte till sitt eget system och det går inte att formatera den själv i menyn, så TYVÄRR är vi låste till Telenors EGNA hårddiskar,) det är väl bara att bita ihop och se glad ut i alla fall .......

Permalänk
Skrivet av KennethM1967:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag köpte en 2,5 Tums SATA-disk idag och försökte lägga till den, men det hittas bara, men Arris formaterar den inte till sitt eget system och det går inte att formatera den själv i menyn, så TYVÄRR är vi låste till Telenors EGNA hårddiskar,) det är väl bara att bita ihop och se glad ut i alla fall .......

Ser att detta var ett tag sedan men köpte du en exakt likadan disk eller köpte du bara en 2,5 Tums SATA-disk vilkensom?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av redant71:

Finns kanske sätt att hacka telias låsta miljöer med rätt utrustning och i rätt miljö -men det är ständigt mycket inlåst hos denna leverantör, minns att jag loggade in lokalt/offline med telnet på en QoS mediadelare/ADSL-gateway för att få routerfunktion på alla ethernetportar och kunna styra mer över bandbredd. Att man också får frågamånga gånger för att hitta rätt supporttekniker som fjärrstyr en gateway att bli bryggad rounter istället för att släppa de inställningarna till användaren själv... Skiljer sig mycket mot andra leverantörer med mer generell utrustning och upplåsta inställningar -men de har heller inte samma tjänster och utbuds-smörgåsbord som telia.

Då det finns frågor om detta på flera ställen och jag läste ditt inlägg så låt mig förklara lite.

För det första så har jag skapat ett dekrypteringsverktyg för ändamålet för deras firmware och drivit frågan länge och haft detta på tal ett tag men det är få som är insatta tillräckligt:

Citat:

Arris/Motorola's/Telia's decision to encrypt the second-stage bootloader raises concerns, particularly given the apparent ease of extracting the decryption key. Such a decision may raise questions about the transparency of utilizing Linux within the box, potentially prompting inquiries regarding GPL compliance. As I'm not familiar enough with exact details, I'll let this be a reminder that everyone can join in and contribute, if you have insight into whether or not this is OK or not, please let me know, I'll be happy to help. This is the reason for all this work I have done in this README for everyone out there

Angående att "hacka" dess firmware.

Att navigera genom de tekniska utmaningarna med låsta miljöer, som i fallet med Motorola Arris IPTV-STB från TeliaSonera AB, kräver mer än grundläggande"hacking". Processen är djupt förankrad i förståelsen för enhetens interna arkitektur och operativa logik. Först och främst innebär det att man tar sig an dekryptering av enhetens firmware, vilket är en kritisk steg för att överhuvudtaget kunna utforska och eventuellt modifiera enhetens funktioner.

1: Förstå Bootprocessen
Det första steget är att förstå hur enheten startar. Denna process involverar en initial laddning från en inbyggd minnesenhet som innehåller den första bootloadern. Denna bootloader har i uppgift att dekryptera och ladda den andra bootloadern, som vanligtvis är linux kärnan anpassad efter enheten (se källkod i slutet på inlägget). Detta är avgörande för att förstå hur man navigerar vidare i systemet.

2: Dekryptering
Dekrypteringsprocessen är komplex och kräver en detaljerad förståelse för de algoritmer och nycklar som används. I fallet med Motorola Arris IPTV-STB används AES-256-kryptering i ECB-läge. För att framgångsrikt dekryptera firmware behöver man först få tillgång till eller kunna härleda den korrekta krypteringsnyckeln, vilket i sig kan vara en utmaning.

Steg 3: Modifiering och Anpassning
När dekrypteringen väl är genomförd, öppnar sig en helt ny värld av möjligheter. Plötsligt har vi chansen att dyka in i enhetens inre och verkligen göra den till vår egen. Vi kan börja med att justera funktionerna, låsa upp spännande nya kapaciteter eller till och med installera en firmware som är skräddarsydd efter våra egna önskemål. Men, och det här är ett stort men, varje steg vi tar kräver att vi verkligen förstår hur enheten fungerar på djupet.

Steg 4: Återskapande och Uppdatering
Det sista steget är att återskapa den modifierade firmwaren och säkerställa att den kan laddas och köras korrekt av enheten. Detta innebär vanligtvis att man måste omvända dekrypteringsprocessen, dvs. kryptera den anpassade firmwaren på nytt, samt att hantera potentiella boot och kompatibilitetsproblem.

Detta förfarande belyser den tekniska komplexiteten i att hacka dessa iptv enheter.

Source Code: https://sourceforge.net/arris/wiki/Projects/
Source Code - Remote Control - Bredbandsbolaget: https://sourceforge.net/p/lirc/mailman/message/35689421/

Att sammanställa en firmware visade sig i praktiken vara nästintill omöjligt från ovan länkar (medvetetet av Arris?). Trots att jag lagt ner otaliga timmar på detta projekt, kom jag fram till att det var mer genomförbart att utveckla ett dekrypteringsverktyg från grunden i C-språk, även om jag tyvärr inte har möjlighet att dela detta verktyg.

Än så länge (det har gått många år nu) verkar det som att ingen har lyckats hacka enheten på traditionellt vis, men jag har, som tidigare nämnt, lyckats utveckla ett verktyg för dekryptering. Det som fortfarande gnager är frågan om huruvida deras metod för att låsa firmwaren med kryptering strider mot principerna i GPL. Jag har lyft denna fråga sedan 2018, men det verkar som att det inte finns tillräckligt många som har den djupa insikten som krävs för att driva frågan vidare. Det är en diskussion som definitivt behöver mer uppmärksamhet och kunskap för att kunna utforskas fullt ut. Kanske är det dags att fler tar sig an denna utmaning och hjälper till att kasta ljus över denna viktiga aspekt av öppen källkodsintegritet

Permalänk
Medlem
Skrivet av prez1z:

Det som fortfarande gnager är frågan om huruvida deras metod för att låsa firmwaren med kryptering strider mot principerna i GPL. Jag har lyft denna fråga sedan 2018, men det verkar som att det inte finns tillräckligt många som har den djupa insikten som krävs för att driva frågan vidare.

Det finns nog en hel del folk, relativt nära, som har god kunskap om den interna arkitekturen i de där boxarna. Så vitt jag vet utvecklades de i Mjärdevi i Linköping. Kontoret lades ner någon gång under Covid. Bjud in dig själv att hålla en ”Upplysning” om din reverse-engineering på datorföreningen Lysator vid LiU (några stenkast från Mjärdevi), så finns nog chansen att du stöter på någon som känner någon. Lysiter har i genomsnitt god koll på GPL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det finns nog en hel del folk, relativt nära, som har god kunskap om den interna arkitekturen i de där boxarna. Så vitt jag vet utvecklades de i Mjärdevi i Linköping. Kontoret lades ner någon gång under Covid. Bjud in dig själv att hålla en ”Upplysning” om din reverse-engineering på datorföreningen Lysator vid LiU (några stenkast från Mjärdevi), så finns nog chansen att du stöter på någon som känner någon. Lysiter har i genomsnitt god koll på GPL.

Tack så mycket för ditt tips! Det var precis den information jag letade efter och jag kommer definitivt att hålla ett öga på Lysators sida. Att få möjligheten att dela och diskutera mina erfarenheter kring reverse-engineering med en grupp som har god insikt om dessa boxars interna arkitektur skulle vara otroligt värdefullt.

Jag vill tillägga, från mitt perspektiv, att det är märkligt hur dessa IPTV-boxar säljs av operatörerna. Det framstår som ett försök att maximera intäkter genom att erbjuda en fysisk enhet för något som faktiskt är helt virtuellt och redan tillgängligt via en dator. Dessa boxar, som primärt fungerar som ett gränssnitt, framstår som en onödig mellanhand. Det är fascinerande att tänka på att vi faktiskt kan åtnjuta samma IPTV-tjänster genom att direkt besöka sändningsadresserna via HTTP, utan behov av en fysisk box. Genom webbläsaren kommer vi till samma gränsnitt och får skriva in våra koder för att komma in, därefter kan allting styras exakt som om att det vore deras "IPTV Box"

Detta lyfter fram en intressant fråga om värdeskapande och hur teknologiska lösningar ibland kan utnyttjas för att extrahera ytterligare ekonomisk vinning från konsumenterna, ofta genom att utnyttja en brist på teknisk förståelse. Det verkar medvetet gjort så att användare ska tro att det är så svårt det bara går, med krav på VLAN och annat som egentligen inte är nödvändigt. Men det är helt klart möjligt att få sin egen "IPTV Box" i form av exakt samma gränsnitt.

Felmeddelanden som uppmanar till att "Starta om TV-boxen" är inte alltid tecken på faktiska tekniska problem. Istället kan de vara en del av en genomtänkt strategi från leverantörerna för att dölja den verkliga enkelheten och tillgängligheten av deras tjänster. Genom att skapa en illusion av komplexitet och påstå att specifika fysiska enheter behövs, bibehåller leverantörerna kontrollen och fortsätter att generera intäkter. Det är uppenbart att leverantörerna medvetet strävar efter att dölja den verkliga enkelheten och tillgängligheten av deras tjänster för att upprätthålla kontrollen och driva sina intäkter. Med andra ord, att åtgärda problemet genom att refresha webbläsaren kan i praktiken vara likvärdigt med att följa leverantörens instruktion att starta om TV-boxen i verkligheten.

Dessa insikter belyser hur viktigt det är att ifrågasätta och utforska alternativa sätt att åtnjuta tjänster som på ytan verkar kräva specifik hårdvara, te.x som med denna frågan TS undrar om hårddiskar

Dessutom finns det nog en väldigt enkel förklaring till varför dessa boxar krypteras så hårt. Det handlar inte bara om att skydda innehållet från obehörig åtkomst, utan också om att upprätthålla en kontrollerad miljö där leverantörerna kan styra exakt hur och när innehållet konsumeras. Denna strikta kryptering fungerar som ett verktyg för att behålla monopol på tillgången till tjänsterna, vilket ytterligare säkrar deras intäktsströmmar och förhindrar användare från att utforska mer kostnadseffektiva eller användarvänliga alternativ.