Hur vanligt är coilwhine / "surr" från nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är coilwhine / "surr" från nätaggregat?

Har ett nyinförskaffat Corsair RM750X. Chassit står i dagsläget på skrivbordet bredvid skärmen och när jag sitter och arbetar eller slösurfar utan övriga ljud hör jag ett "surrande" i bakgrunden konstant. CPU-fläkten låter visserligen lite högre (den boxade fläkten med 2700X) men det är en annan typ av ljud som inte är lika störande och dessutom funderar jag att byta ut den framöver för att få datorn helt tyst vid låg belastning (vid låg last går varken GPU- eller PSU-fläktarna).

Jag hade ett nätaggregat från Corsair innan också, och det var ännu värre. Den datorn var dock inte så tyst vilket gjorde att ljudet mer eller mindre drunknade i bakgrunden men i Windows var det något konstigt fel att det tjöt lite extra varje gång man rörde runt muspekaren. Returnerade det första nätaggregatet men det nya jag fick var egentligen inte speciellt mycket bättre.

Därav min topic: Är det sällsynt att nätaggregat är helt tysta (när fläkten inte går dvs) eller låter/surrar/tjuter de alltid? Funderar nämligen på om jag ska prova att byta ut nätaggregatet mot ett nytt, men vet inte om det är mödan värt.

Har tyvärr ingen bra mikrofon att spela in det med men bifogar ett kort klipp med mobilen. Hela klippet är tyvärr rätt tyst så ni får höja upp volymen för att höra.

Länk

Permalänk
Medlem

Tror flesta nätagg har coilwhine tyvärr, bara olika mycket. Du kan alltid testa att få igenom RMA och hoppas på bättre exemplar.
Annars har jag läst många tipsa om smältlim

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Bra nättagg ska vara tystare än så, fast är du säker på att det är coilwhine? Låter nästan som en sladd som slår emot en fläkt eller nått. Ibland kan coilwhine annars komma från elnätet om man har den kopplad nära en kyl eller liknande och motorn går, ibland försvinner också coilwhine efter ett tag när komponenterna körs in. Annars så vet jag att det här nättagget är bra och tyst när man sätter det i eco-mode.

https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w

Själv har jag just nu det här: https://www.inet.se/produkt/6901963/evga-supernova-g3-850w

Det är också knäpptyst när inte fläkten går, sedan låter det lite när man belastar det men då kör man ju oftast med hörlurar.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara nätagg som kan surra heller: i mitt fall har det även varit grafikkort som skrikit på ganska bra - speciellt i spel där frameraten drar iväg ordentligt, typ 300-1000 fps eller så.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Osäker på om det är coil whine men det är någon form av elektroniskt "knäppande", fläkten är inte igång under low load på varken nätaggregat eller grafikkort.

Får väl lära mig att leva med det eller placera datorn lite längre bort, tror inte att jag orkar göra en retur för detta.

Permalänk
Medlem

inte så att du har någon kabel som ligger mot en fläkt någonstans i chassit? eller bara en fläkt som är dålig.
det du beskriver låter inte som coil whine. coil whine är ett högfrekvent mer konstant ljud, inga tickande läten eller så. ungefär så som man oftast brukar beskriva tinnitus (även om tinnitus kan innefatta andra ljud).

lyssnade på inspelningen och har svårt att tro att det ljudet ska kunna uppstå från ett nätaggregat medan fläkten inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

inte så att du har någon kabel som ligger mot en fläkt någonstans i chassit? eller bara en fläkt som är dålig.
det du beskriver låter inte som coil whine. coil whine är ett högfrekvent mer konstant ljud, inga tickande läten eller så. ungefär så som man oftast brukar beskriva tinnitus (även om tinnitus kan innefatta andra ljud).

lyssnade på inspelningen och har svårt att tro att det ljudet ska kunna uppstå från ett nätaggregat medan fläkten inte går.

Jag ska kika närmre på datorn ikväll, öppna upp och lägga ned den för att säkerställa så det jag sagt verkligen är sant. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Det var nätaggregatet som lät så bytte ut det mot ett annat likadant. Bara kört det nån dag, men det låter också. Inte lika mycket som det förra men ändå. Kanske är det svårt att göra ett nätaggregat som inte låter trots att fläkten inte är på.

Ljudet hörs inte på över 1-1,5 meters avstånd, men har du datorn på skrivbordet och inget annat ljud i rummet så är det urskiljbart. Jag kommer nog antingen att ställa datorn lite längre bort eller vänja mig vid det helt enkelt, för så farligt är det inte.

Permalänk

Som sagt tidigare så har i alla fall jag inte hört ett PSU helt utan coil whine, men det jag har nu (corsair SF600) låter nästan ingenting. Ljudet från filen du bifogade kan vara coil whine, men jag är inte säker. Coil whine är faktiskt att komponenterna i PSU, GPU e.t.c. vibrerar (kan inte så mycket så jag kan säga exakt varför). GPU=grafikkort och PSU=nättaggregat. Finns inte så mycket att göra åt coil whine. Testa att se om garantin gäller och skicka tillbaka den och få en ny och hoppas på att den är bättre.

Permalänk
Medlem

Det är därför man kör med ett 1200w. Zero RPM-mode är riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är därför man kör med ett 1200w. Zero RPM-mode är riktigt nice.

Hjälper ju inte mot coil whine?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hjälper ju inte mot coil whine?

Trodde du skrev cool(fläkt)whine. My bad. ;P

Permalänk
Medlem

Går även och få coilwhine av moderkortet har det just nu från cpu/vrm området..

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem

Har ett EVGA G2 850W och inget coil whine i idle. Har litegrann i load men förmodligen från gpu då.

Skickades från m.sweclockers.com