Fira Retrocember med oss!

Permalänk
Söder om söder-hipster

Fira Retrocember med oss!

Tidigare i år hörde Webhallen av sig till oss. De hade några flyttkartonger fulla med gamla spelkonsoler och spel. De hade inte plats för dyrgriparna själva, men ville ogärna slänga. Vi fick ta hand om hela samlingen, för att försöka göra något roligt och bra av det hela.

Tiden gick, dammet samlades. Till slut sa vi att nu måste det hända något, annars blir det game over ta mig tusan. Det hade också hunnitt bli december, denna månad av dyrbar ledighet och följaktligen tid för gamla spel och nördiga intressen. Följaktligen, in i studion tågade vi för är det Retrocember så är det!

I ärlighetens namn är det mest @grukk och @loevet som är experterna. De kan sätta sig i timmar och prata 240p (tydligen den bästa upplösningen), framedrops och analoga tv-signaler. Jag står mest bredvid och nickar, och säger saker som "fin spelkartong" och "den här konsolen luktar plast".

Men vad gör det. För tusan vad underbart det är att få igång en gammal kämpe som Neo Geo eller Amiga CD32, eller Atari Jaguar. Vilka minnen det väcker, och precis som gamla veteranbilar spinner de något otroligt bara de får lite kärlek och bra förutsättningar.

Det här är ett passionsprojekt, bildskärpa och ljuset är väldigt krattigt i de första delarna. Men nörderiet är äkta, och innehållet underbart.

Berätta gärna – vilka gamla konsoler hade ni som ynglingar? Spelar ni fortfarande gamla spel, och vad har det blivit av era gamla samlingar? Hojta också gärna till här om det är något särskilt ni undrar över gällande de här gamla skatterna. Lövet och Grukk kan nämligen svara då!

Varmt välkommen till Retrocember!

#retrocember

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Pong!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av justabit:

Haha, det hade varit väldigt trevligt om vi kunde få tag i en klassisk Pong-maskin från arkadhallarna, men annars ska vi nog kunna få med en version av Pong i serien 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag både spelar och knåpar egna retrospel. Spelar mest SNES och Neo Geo, men kodar mest NES.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Söder om söder-hipster

Del 2 finns upplagd nu, där Grukk och Lövet går igenom alternativ för att få sina gamla konsoler att lira i dagens samhälle med platta tv-apparater och digitala signaler.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nioreh83:

Jag både spelar och knåpar egna retrospel. Spelar mest SNES och Neo Geo, men kodar mest NES.

Kul! Är spelen körbara på riktig hårdvara eller bara emulator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grukk:

Kul! Är spelen körbara på riktig hårdvara eller bara emulator?

Funkar på riktig hårdvara såklart. Annars är det inget roligt Men jag utvecklar med emulator, sen testar jag på riktig konsoll med hjälp av flashkassett.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Relik 📜

Kul det blev något av det här, fint jobbat @Grukk, @loevet och @Paradis-Jakob!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Nioreh83:

Funkar på riktig hårdvara såklart. Annars är det inget roligt Men jag utvecklar med emulator, sen testar jag på riktig konsoll med hjälp av flashkassett.

Vad kul! Finns dina verk tillgängliga att testa någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Det blir för övrigt en livestream i morgon där jag, @Grukk och kanske en hemlig gäst spelar några gamla favoriter och pratar planer för det kommande retro-året, hoppas att några ansluter då! 🎮

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Söder om söder-hipster

Del 3 upplagd – denna gång om moderna retrokonsoler av olika slag, t ex Nintendo Classic Mini och Super NT.

Och missa som sagt inte Lövet och Grukk livestreama imorgon!

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vad kul! Finns dina verk tillgängliga att testa någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, har bara två småspel som nånsin blivit släppta till allmänheten. "Mine shaft", en simpel arkadgrej där man droppar ner för plattformar i en evighetsbrunn och undviker att ramla och dö. Finns släppt fysiskt som del av "Action 53 vol 1". Sen en port av Flappy bird. ROMs av dessa går att hitta på diverse sidor som huserar homebrews. Det var ett gäng år sedan jag gjorde dessa.

I övrigt har jag mest knåpat på min motor som är tänkt att användas till ett lite större spel, men det blir mest att jag gör om från början när jag kommit på nån roligare teknik, eller tappat bort mig i min spaghettikod

Just nu håller jag på att försöka få ihop en solid motor för större nivåer som kan scrolla i alla riktningar. Något som är lite bökigt minst sagt. Men det är mest kul att försöka komma på kluriga sätt att spara minne och hinna med så mycket man kan på 16ms. Det är ju ingen i7-processor i NES direkt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Retrospel var skitbalt att spela slutet av 1900 talet då man häpnads över det gick.
Idag är det också coolt, men vissa av spelen kräver dock att de kompletteras med en stämning och det är svårare att njuta av spelen själv. Så jag ser fram emot att se livestreamen.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Livesändningen blir aningen försenad 13.30, det här med att få gamla analoga konsoler och moderna digitala tillhyggen att lira ihop är inte utan sig beskärda del strul ^_^

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

T - minus 10 minutes to launch.

Jag sitter här spänt med popcorn och väntar.

Permalänk
Medlem

I texten på förstasidan står det retroduon Andreas Eklöv och Jonas Åkered

Nåt vi har missat @JonasT @emilakered @loevet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RVX:

I texten på förstasidan står det retroduon Andreas Eklöv och Jonas Åkered
Nåt vi har missat @JonasT @emilakered @loevet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jonas (eller @Grukk som han heter på forumet) är Emils svåger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jonas (eller @Grukk som han heter på forumet) är Emils svåger.

Aha, det förklarar saken, antog bara att det var nån på redaktionen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av RVX:

Aha, det förklarar saken, antog bara att det var nån på redaktionen

Även mitt och @JonasT kärleksbarn, enligt @Jacob. Sjukt komplicerade släktförhållanden där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av emilakered:

Även mitt och @JonasT kärleksbarn, enligt @Jacob. Sjukt komplicerade släktförhållanden där.

Skickades från m.sweclockers.com

"Det är komplicerat"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Han bara se en timme, visste inte om detta. Men trevligt var det. Lägger dessutom Analogue på minnet. Mycket intressant företag. Blir jag någon gång riktigt sugen på att verkligen ha en konsol så kommer jag slänga ett öga åt deras håll.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av ELF:

Han bara se en timme, visste inte om detta. Men trevligt var det. Lägger dessutom Analogue på minnet. Mycket intressant företag. Blir jag någon gång riktigt sugen på att verkligen ha en konsol så kommer jag slänga ett öga åt deras håll.

Kul att det uppskattades! Ja den Super Analogue NT vi har här på kontoret är @Paradis-Jakob , men jag ska bannemig köpa en också. Mycket smidig att ha att göra med.

Om du vill se hela sändningen i efterhand finns den uppe på SweClockers Extrakanal:

https://youtu.be/kS0tYlx9XgM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ELF:

Han bara se en timme, visste inte om detta. Men trevligt var det. Lägger dessutom Analogue på minnet. Mycket intressant företag. Blir jag någon gång riktigt sugen på att verkligen ha en konsol så kommer jag slänga ett öga åt deras håll.

I den tredje delen av Retrocember pratar vi litr om Analogue. De projekten de gjort hittills har varit väldigt bra då de anlitat en väldigt duktig Fpga-ingenjör, Kevin Horton a.k.a Kevtris.
Ser fram emot mer från dem!

Permalänk
Söder om söder-hipster

Senaste delen ute nu – det handlar om Metroidvania-genren, och superspelet Super Metroid!

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Söder om söder-hipster

Senaste (och just nu sista) avsnittet handlar om Castlevania: Symphony of the Night.

Ett galet bra spel som väcker starka minnen!

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Trots mitt intresse för NES så ägde jag faktiskt aldrig en, utan spelade hos polare, och såklart via emulatorer på senare år. Av de klassiska konsolerna så blev det mest Game Boy.

Som en del säkert redan vet om mig så är det musiken som jag tycker är mysigast, och det har även lett till att jag numera gör egen NES-musik

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Började min digitala spelbana med denna

Sen blev det NES 8-bit med Legend of Zelda som specialpaket istället för Super Mario, som de flesta andra fick med.
Fick ett Zelda Game & Watch i födelsedagspresent av mormor har jag för mig också, det gick varmt på semestrarna i bilen med husvagn =D

Mormor hade även ett Atari 2600 som vi senare fick ta över, men vid det laget körde man ju mest på sitt NES.

Sen skaffade vi tidigt Amiga 600HD, så det blev inga konsoller på många år, bara emulator på Amigan då. Men då röjde jag loss med Zelda 3, Super Metroid, Zelda IV, Zelda till GBC framförallt, samt även FF7 lite senare.

Spelade dock mycket SNES, Megadrive och C64 hos kompisar och kusiner, Last Ninja, Battle Axe, Flashback m.m.

Runt 2005-2006 kanske så köpte jag loss en Gamecube och en Dreamcast av en #AmigaSWE-kompis från IRC, så då var det Ocarina of Time för hela slanten, eftersom hon hade Zelda Collection. Körde väl genom FF8 under den perioden också.

Sambon introducerade mig för Chrono Trigger, som är en annan favorit och sen skaffade vi varsin Nintendo DS Lite som jag fortfraande drar fram ibland för lite Clash of Heroes t.ex. Körde genom Phantom Hourglass och nästan hela Spirit Tracks på det, samt Breath of Fire II

Det var samma problem i FF8 som jag haft i FFX som jag sitter och spelar nu på kvällarna. Man kom till en punkt nära slutet och skulle "bara grinda lite mer levels", sen slutade man spela något år eller två och kom inte ihåg vad som hade hänt eller hur man spelade när man fick för sig att starta det igen, men nu är Sphere Grid och fixande av Celestial Weapons som gällt senaste månaden iaf, så snart är jag nog genom även FFX

Sen får vi se om jag ger mig på nyare spel som ligger i kön eller tar en klassiker. Sambon började kolla en massa på Video Games Done Quick, så en del har man ju fått spoilat lite, men samtidigt är det kul att se en del gamla spel som man aldrig provade, men hörde talas om bland kompisar, särskilt gamla JRPGs som aldrig kom till Sverige och sånt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

240p i all ära, men 240p uppskalat (på ordentligt vis) till 1080p är bättre!
Lite besviken över att det inte är mer OSSC propaganda @grukk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Efter att jag köpt min OSSC så har jag svårt att förstå hur man ska kunna spela vissa spel utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MaxieTheHatter:

240p i all ära, men 240p uppskalat (på ordentligt vis) till 1080p är bättre!
Lite besviken över att det inte är mer OSSC propaganda @grukk

Skickades från m.sweclockers.com

Måste börja någonstans 😉 det kommer!
Finns fortfarande så mycket att gå igenom!