Inet lägger beslag på vissa av sakerna man beställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Poängen var mest att verkstaden antar att du inte vill ha spilloljan då det kanske är 1/1000 som faktiskt vill ha den, precis som att de flesta då själva slipper slänga bort den själv.

Din titel är väldigt anklagande och skapar den diskussion du faktiskt får i tråden. Jag tror att du hade fått den diskussion du verkar säga dig vilja ha om du istället skrivit "Inet skickar inte med alla oanvända delar vid datormontering". Ledande trådtitel, skulle jag kalla det.

Du har fel igen. Poängen här är inte vad verkstaden antar eller inte antar att kunden vill ha. Vad kunden vill ha är vad kunden har beställt och lagt i kundvagnen och betalat för. Nästa viktiga poäng är att nätbutiken ska tala om för kunden att vissa saker kommer att fattas innan köpet är färdigställt. Det är inte upp till verkstaden att bara "anta" att kunden inte vill ha nånting de har betalat för. Isåfall skulle kunden själv kunna göra sig av med det, eller ge bort det, det är upp till kunden, inte verkstaden.

Sen är det inte alla som uppfattar vare sig tråden eller titeln provocerande. Jag gör inte alls det. Verkar däremot som att en del härinne upplever det så och att deras inre fanboys vaknar till och besvarar TS på ett icke logiskt och meningsfullt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

@tuomi: Jo så är det visserligen på en verkstad, men om vi tar en bilanalogi som passar bättre i detta fall t.ex.

Om du köper en helt ny bil och så specialbeställer du den, du pröjsar säg 12000 extra och uppgraderar till de fina R-Design däcken på bilen + vinterdäck.
Inte ingår de vanliga plåtfälgarna + R-design + vinterdäcken då heller hur?

Kolla denna kundvagn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12129303/

Har inet rätt att öppna förpackningen och sno processorkylaren som följer med processorn iom att kunden även
har beställt en till processorkylare?

Om inte.

Om kunden betalar inet för att ta de delar i varukorgen ovan, och sen montera ihop dem. Ger det då Inet rätt
att stjäla något av det som ligger i kundvagnen?

Eller för att diskutera bilar som du gör.

Om jag beställer en ny volvo samt beställer till ett par vinterhjul. Leveransen sker på vintern så jag ber verkstaden
skruva på vinterhjulen direkt då jag inte får köra med sommardäck i december. Ger det då volvo rätt att sno mina sommarhjul eftersom de inte skruvas på bilen??

Permalänk
Inaktiv

Vad sa Inet när du frågade dem? Tror många är mer intresserade av motivet bakom beteendet än vad som på pappret anses vara rätt. Kan ju vara av miljöskäl, bulk, tidigare osäkra kunder som undrat varför en fläkt inte monterats osv.

Jag tycker dock att det var rätt gjort. Jobbade på Elgiganten för många år sen inom support och när jag gav tillbaka minnen, hårddiskar och liknande vid uppgradering så bad de flesta mig att återvinna (slänga) grejerna. Så det kanske bara är ett antagande bakom deras agerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensPubisson:

Kolla denna kundvagn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12129303/

Har inet rätt att öppna förpackningen och sno processorkylaren som följer med processorn iom att kunden även
har beställt en till processorkylare?

Om inte.

Om kunden betalar inet för att ta de delar i varukorgen ovan, och sen montera ihop dem. Ger det då Inet rätt
att stjäla något av det som ligger i kundvagnen?

Eller för att diskutera bilar som du gör.

Om jag beställer en ny volvo samt beställer till ett par vinterhjul. Leveransen sker på vintern så jag ber verkstaden
skruva på vinterhjulen direkt då jag inte får köra med sommardäck i december. Ger det då volvo rätt att sno mina sommarhjul eftersom de inte skruvas på bilen??

Alltså det är helt galet att vi ens har den här diskussionen. Du har helt rätt och det är inget annat än stöld att göra sådär. Om inte det står klart och tydligt innan köpet att det kommer vara så, vilket det inte gör.

Får mig verkligen att fundera på vad det finns för typer av "medlemmar" här och om man i framtiden vågar be om rådgivning här nån gång och vad man får för råd av dessa. Man blir ju konspiratorisk och undrar om det ens är riktiga medlemmar här eller företagen själva ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att trådskaparen har rätt. Klart som fan att han ska få med originalkylaren. Dessutom är Wraith inte helt katastrof som ni andra får att låta. Det är som att köpa en komplett bil och sedan köpa till extra fälgar och sen tar bilförsäljaren dina gamla fälgar pga att du har "uppgraderat"

Permalänk
Medlem

@JensPubisson: Ja enligt mig får dem ta fläkten, du ber dem montera en dator med dem delarna du har i korgen, och du har valt en annan kylare helt frivilligt. Inet monterar alla delar, men ser sedan att det är en originalfläkt kvar Dem har uppfyllt sitt vilkor att bygga 1 hel och fungerande dator däremot OBS 1 hel dator, inte 1 hel dator och delar. För hur i hela friden ska du få på 2 CPU kylare på 1 CPU?

Den är konfigurerad iaf enligt mig då Inet inte bygger en dator som inte är fungerande, alltså konfigurerad av dem med kundens önskemål då dem endast levererar en dator som fungerar.

Så om någon nu skulle bry sig om min åsikt så tycker jag att Inet har fyllt sin del av avtalet med att montera delarna till en fungerande dator och inget mer samt inget mindre. Sen om någon vill ha originalfläkten så får dom helt enkelt bygga datorn själv.

Man börjar ju undra vad folk på detta forum skulle göra om någon köper 1kg ärtor men bara får 990 gram det är ju stöld på 10 gram

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Hedersmedlem

Om du nu verkligen tycker att det är stöld är det väl bara för dig att kontakta polisen? Jag lovar dig att du kommer få samma fråga där, om du kontaktat butiken och därefter varför inte. Det är nämligen vad varje normalt funtad människa hade gjort i din situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du nu verkligen tycker att det är stöld är det väl bara för dig att kontakta polisen? Jag lovar dig att du kommer få samma fråga där, om du kontaktat butiken och därefter varför inte. Det är nämligen vad varje normalt funtad människa hade gjort i din situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Var sade ts att han hävdade att det är stöld? Isåfall missade jag det. Däremot såg jag att han vid flertal tillfällen besvarade just frågan gällande om han kontaktat butiken eller ej. Dessutom framgår det från första inlägget och vidare att han egentlingen bara är ute efter att få se vad vi andra här tycker om Inets hantering och service gällande detta, just att de behåller komponenter utan att förvarna kunden om det.

Det kanske är bättre att faktiskt läsa det som står och försöka begripa vad det är man besvarar till än att bara ta en lusläsning och sedan sätta ihop ett icke meningsfullt svar till ts. Det är nämligen vad varje normalt funtad människa hade gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Om du nu verkligen tycker att det är stöld är det väl bara för dig att kontakta polisen?

Polisen kommer bara att informera honom/henne att ärendet är civilrättsligt så det vore endast slöseri med tid att ringa dit.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Man börjar ju undra vad folk på detta forum skulle göra om någon köper 1kg ärtor men bara får 990 gram det är ju stöld på 10 gram

Nej det är inte stöld. Men om alla paket är felmärkta/snålt packade så är inte det inte lagligt. Skumt exempel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

TS har beställt och betalat för RETAIL produkt där det står fläkt ingår. TS bör därmed få fläkten. Punkt slut. Övriga åsikter och tantgnäll är irrelevant. Lagen är enkel och det finns lite av ett uttryck här till den röda tråden: Man får vad man betalar för. Men inte TS. Så Inet gör fel här. Att ni andra tycker det är en skit sak är lite konstigt eftersom det rent handlar om snatteri, förstår ni? Ni blir av med pengar rakt framför er som om att en tjuv tog dem av er och ni nickar och säger: Äh vad är det att gnälla över?

Så, TS. Hoppas du får rätt i sak och pengarna eller fläkten åter.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@JensPubisson: Ja enligt mig får dem ta fläkten, du ber dem montera en dator med dem delarna du har i korgen, och du har valt en annan kylare helt frivilligt. Inet monterar alla delar, men ser sedan att det är en originalfläkt kvar Dem har uppfyllt sitt vilkor att bygga 1 hel och fungerande dator däremot OBS 1 hel dator, inte 1 hel dator och delar. För hur i hela friden ska du få på 2 CPU kylare på 1 CPU?

Den är konfigurerad iaf enligt mig då Inet inte bygger en dator som inte är fungerande, alltså konfigurerad av dem med kundens önskemål då dem endast levererar en dator som fungerar.

Så om någon nu skulle bry sig om min åsikt så tycker jag att Inet har fyllt sin del av avtalet med att montera delarna till en fungerande dator och inget mer samt inget mindre. Sen om någon vill ha originalfläkten så får dom helt enkelt bygga datorn själv.

Man börjar ju undra vad folk på detta forum skulle göra om någon köper 1kg ärtor men bara får 990 gram det är ju stöld på 10 gram

Du missar ju att oss inte har beställt en dator.

Oss har lagt en beställning på en varukorg med en drös med artiklar. Varje artiken har en beskrivnig vad det är oss köper.
Tex köper oss en processor med tillhörande kylare. Oss köper även en bättre processorkylare.
Det är inte så att vad som ligger i korgen förändras iom att oss lägger till varan "montering"

Med ditt resonemang så skulle de tex ha rätt att låta bli att leverera vissa saker pga att oss köper något annat vilket är uppenbarligen fel.

På kvittot står ju att jag köpt artikelnummer 5301188

Tittar du på artikelnummer 5301188 så är det med kylare

Saken hade varit en annan om det varit så att inet hade haft en konfigurator där man konfigurerade och beställde
en färdig dator. Konfiguratorn genereade ett färdig pris på hela datorn.

Nu är det så att oss har köpt en drös med artiklar. Där en av dessa artiklar är en montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du nu verkligen tycker att det är stöld är det väl bara för dig att kontakta polisen? Jag lovar dig att du kommer få samma fråga där, om du kontaktat butiken och därefter varför inte. Det är nämligen vad varje normalt funtad människa hade gjort i din situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du läst tråden eller bara rubriken?

Jag tycker att du borde läsa den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Som många andra sagt också så håller jag med om att det var lite Aftonbladet känsla i rubriken. Trodde du hade beställt typ 12 SATA-kablar men Inet bara levererat 11 eller liknande

Hade så varit fallet så hade det väl varit ganska uppenbart att mänskliga faktorn hade felat och någon packat fel
och inte något som var satt i system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pucko:

Har du läst tråden eller bara rubriken?

Jag tycker att du borde läsa den igen.

Varför?

Skrivet av kettlebell:

Var sade ts att han hävdade att det är stöld? Isåfall missade jag det. Däremot såg jag att han vid flertal tillfällen besvarade just frågan gällande om han kontaktat butiken eller ej. Dessutom framgår det från första inlägget och vidare att han egentlingen bara är ute efter att få se vad vi andra här tycker om Inets hantering och service gällande detta, just att de behåller komponenter utan att förvarna kunden om det.

Det kanske är bättre att faktiskt läsa det som står och försöka begripa vad det är man besvarar till än att bara ta en lusläsning och sedan sätta ihop ett icke meningsfullt svar till ts. Det är nämligen vad varje normalt funtad människa hade gjort.

#17691645

I det här inlägget hävdar ts att det är stöld. Lär dig läsa innan du försöker dryga dig.

Vidare har ts inte alls besvarat frågan om huruvida han kontaktat inet eller inte, han har däremot på olika sätt undvikit att ge svar på just detta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@pucko: ge dom en stjärna i omdöme

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Du missar ju att oss inte har beställt en dator.

Oss har lagt en beställning på en varukorg med en drös med artiklar. Varje artiken har en beskrivnig vad det är oss köper.
Tex köper oss en processor med tillhörande kylare. Oss köper även en bättre processorkylare.
Det är inte så att vad som ligger i korgen förändras iom att oss lägger till varan "montering"

Med ditt resonemang så skulle de tex ha rätt att låta bli att leverera vissa saker pga att oss köper något annat vilket är uppenbarligen fel.

På kvittot står ju att jag köpt artikelnummer 5301188

Tittar du på artikelnummer 5301188 så är det med kylare

Saken hade varit en annan om det varit så att inet hade haft en konfigurator där man konfigurerade och beställde
en färdig dator. Konfiguratorn genereade ett färdig pris på hela datorn.

Nu är det så att oss har köpt en drös med artiklar. Där en av dessa artiklar är en montering.

Har du hört av dig till inet? För just nu är tråden ganska klar innan ny info kommer...

Permalänk

Jag kan tänka mig att Inet gör detta av flera skäl.
Dels enklare att minimera antalet saker dom skickar med till kunder.
Många kanske inte vill ha mer mer förutom det som krävs för att datorn ska fungera korrekt.
Sen är en anledning att kanske slippa supportfrågor om alla extradelar.

Jag tror inte inet gör detta med ont uppsåt.

TS har däremot rätt att få med alla sina köpta saker och jag skulle uppmana Inet att kanske införa någon form av checkbox vid beställningen där man kan göra valet; att få med samtliga delar inklusive tomkartonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Därför att du uppenbarligen missat min beskrivning av syftet med inlägget här är.
Något som jag varit väldigt tydlig med.

Här i tråden kan ni ju knappast hjälpa mig att få tillbaka kylaren . Den biten är ju uppenbart enklast att ta
med Inet. (vilket jag har gjort, men inte fått något svar på än. Men jag är helt övertygad om att de kommer
vara behjälpliga i ärendet. Frågan är rent genrerellt om det är ok att göra så här. Jag inser att jag borde
hållite företagsnamnet borta från denna tråd och stället frågan mer genrellt. Då hade jag säkert sluppit alla "haters" som på
ett eller annat sätt verkar känna samhörighet med inet)

Skrivet av Aphex:

#17691645

I det här inlägget hävdar ts att det är stöld. Lär dig läsa innan du drygar dig.

Förlåt. Jag har nog använt fel terminologi. Rätt terminologi hade varit snattat (då värdet på varan är avgörande )

Sen skulle jag uppskatta om vi höll oss sakligt till diskussionen och skippade alla påhopp om att folk drygar sig osv.
Jag ser inte dina inlägg som särskilt produktiva. Du läser inte tidigare inlägg, och kommer in med massa påhopp istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du hört av dig till inet? För just nu är tråden ganska klar innan ny info kommer...

Nej givetvis har han inte det. Denna tråden existerar uppenbarligen bara för att pucko och hans vänner ska kunna gnälla och förklara varför de har rätt och alla andra är ute efter dem. En allt vanligare hobby nu verkar det som.

För andra som glider igenom tråden och är förvirrade: Inets syfte med montering är att leverera en färdigbyggd dator som användaren inte behöver veta något om datorer för att använda. En del i detta är att allt skräp (kartonger, packmaterial, onödiga komponenter osv.) slängs för att kunden inte ska behöva ta hand om och slänga detta själv (vilket i många fall kunden inte ens vet eller bryr sig vad det är). På samma sätt tar en verkstad hand om dina gamla däck om du köper nya -- för att underlätta. Vill man ha sitt skräp eller gamla däck får man givetvis det om man frågar vederbörande istället för att gnälla på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Nej givetvis har han inte det. Denna tråden existerar uppenbarligen bara för att pucko och hans vänner ska kunna gnälla och förklara varför de har rätt och alla andra är ute efter dem. En allt vanligare hobby nu verkar det som.

För andra som glider igenom tråden och är förvirrade: Inets syfte med montering är att leverera en färdigbyggd dator som användaren inte behöver veta något om datorer för att använda. En del i detta är att allt skräp (kartonger, packmaterial, onödiga komponenter osv.) slängs för att kunden inte ska behöva ta hand om och slänga detta själv (vilket i många fall kunden inte ens vet eller bryr sig vad det är). På samma sätt tar en verkstad hand om dina gamla däck om du köper nya -- för att underlätta. Vill man ha sitt skräp eller gamla däck får man givetvis det om man frågar vederbörande istället för att gnälla på internet.

Tack. Första vettiga inlägget i denna tråden.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vidare har ts inte alls besvarat frågan om huruvida han kontaktat inet eller inte, han har däremot på olika sätt undvikit att ge svar på just detta.

Om du hade orkat läsa vad jag skriver så var syftet med det hela att få åsikter. Vad tycker ni? Är dettta ok? Är det fler som reagerat på detta osv.

Om jag har kontaktat inet eller inte har ingen som helst påverkan på om detta är ok eller inte eller vad andra tycker. Det är totalt irrelevant för diskussionen.

För att vara tydlig med hur jag resonerar. Så är det så här.

* Är det så att jag vill ha kylaren så kontaktar jag givetvis inet första hand. (sen beroende på hur de hanterar det så kan man ta processen vidare till andra instanser). Det är inet som i förstahand kan hjälpa mig med detta.

* Är syftet att gnälla, eller varna andra, så gör jag en recension som jag betygsätter på trustpilot, eller reco eller annan dylig site där man gör omdömen. Där ger man sitt omdömme och blandar inte in andras åsikter.

* Är syftet att föra en diskussion om detta och hur andra ser på det så gör man det i ett forum (det var det som var syftet här).

Sen är det givetvis så att jag kan välja ett eller flera av alternativen. Dvs att kontakta inet för att få kylaren som de lagt beslag på, samtidigt som jag för diskussionen här om vad andra tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Nej givetvis har han inte det. Denna tråden existerar uppenbarligen bara för att pucko och hans vänner ska kunna gnälla och förklara varför de har rätt och alla andra är ute efter dem. En allt vanligare hobby nu verkar det som.

Givietvis har du inte läst tråden. Ditt syfte här är att ägna dig åt pajkastning och påhopp.

Jag vore tacksam om vi kunde hålla oss till ämnet och föra en sansad diskussion istället.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det är OK.. Om man köper montering ska man få allt som det står att man lägger i kundkorgen. Om inte så får ju Inet/andra aktörer skriva någon notis om att övriga saker som inte monteras kastas eller återanvänds vid andra monteringar.

Visst det kanske är som andra säger att man köper en dator för att man har noll koll och just då inte behöver extra sladdar till SATA eller en CPU kylare. Men vad händer ifall man nu tycker att hårdvara var något roligt? man kanske vill sätta in en ny disk eller kanske CPU kylaren går sönder som man fick monterad.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Tyvärr har tråden från sin frågeställning spårat
Vilket i sin tur en sansad diskussion försvårat.

Om man i sin leverans anser att man ej alla varor fått
Man då bör höra av sig till sin leverantör och höra vad som fel gått

Att inte dela allas åsikt är såklart okej
Men försök att diskutera utan att vara otrevlig mot både kille och tjej.

Snön ligger vit lite här och var
Har ni frågor, kontakta oss så får ni svar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord