Permalänk
Medlem

@Regert:
Hänt något¿

Permalänk
Medlem

@Badmondy: Ja. Har haft det i en månad nu.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

"Istället för att väga och betala för din egen prestanda via utvald PC-hårdvara, så be för att stället -vischan- du bor på, antagligen nära jobbet, och skaffat banklån för, kommer att skaffa fiber. Kanske blir internetabonnemanget + de olika strömmande tjänsterna inkl Shadow mindre än vad du skulle betalat om du nöjt det med lite högre ping / bott kvar i lägenhet och planerat din egen fps via dn egen hårdvara"

Nån arbetskamrat sade att Google Stadia var the Great Equalizer, insåg kort därpå att förmodligen, men ännu en månadlig kostnad, och började sen räkna. Jag vet inte heller var det leder och bryr mig ej så länge man faktiskt kan spela lokala spel. (Kanske bara bitter för att kostnaden på isolerade fritidshus gått upp och bostadsrätter ner - på nåt magiskt vis - sen jag köpte min bostadsrätt för ett par år sen)

I slutändan är det en ekonomisk kalkyl för viss eskapism genom lir. "Pengar har förlorat makt, information betyder allt" sjunger Ulke (läste en intervju av honom i Eskilstuna Kuriren för nån vecka sen, han bor i Strängnäs. En passage fick mig att skratta, "Häromdagen kom det fram en person och frågade om jag jobbat på Systemet ett visst årtal. Ingen fråga alls om musik, han vara bara intresserad av om jag jobbat på Systemet här för 27 år sen.")

Edit. Jag menar ej att vara offtopic(bara lite)(har ej provat Shadow utan svamlar bara om abonnemang) eller osympatisk, det gäller bara: Huruvida allt som abonnemang är "bättre" än lokala instanser beror bara på ekonomi och infrastruktur, all else equal.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!
Jag har kört Shadow i ett år nu och här är mina erfarenheter!

Latenser
2560x1440, 144hz
Latency: 25 ms
Packet loss: 0 mestadels, en gång i timmen = 1%
ISP: Telia 500/100 Mbit/s Uppsala
Servern: Blade. Malmö

Min dator
Huawei Matebook X PRO 2018
Displayport - Usb C till en 32" Misson SG 2k, 165Hz, "1" ms

Molndatorn
Intel Xeon-777 @ 2.58 GHz
ASUS TURBO GTX 1080 8GB
12 GB ram
256 + 256 GB HDD
Internet: 796.67 Mbit/s 106.11 Mbit/s (Bredbandskollen)

Spel jag spelar
Dota 2 = High. 200+ fps
Tarkov = Medium. 30-60 fps
Battlefront 2 = Ultra =100+ fps
Squad = High. 50+ Fps

Upplevelsen
Redan från start blev jag positivt överraskad av tjänsten Shadow. Jag skaffade den mest för att testa tekniken i samma veva som jag sålde min gamingdator. Shadow, Geforce Now och en rysk tjänst som jag inte kommer ihåg, var de tjänster jag testade. Shadow var utan tvekan bäst.

Jag tycker fördelen mot andra tjänster jag testat är 1. tillförlitligheten och 2. det faktum att det är en dedikerad Windows maskin.
Den låter mig installera Steam, Origin Epicgames etc. Men också ansluta till min egna FTP server hemma och tanka över från den. Jag kan även nyttja shadowdatorn för testmiljö för allt möjligt vilket är trevligt.

Åter till tillförlitligheten
Jag upplever att jag har connection drops på kanske två sekunder en gång per spelsession. Det är en gång på fyra timmar vilket är bra. Dessa connection drops ter sig oftast i att musen "ballar" ur eller att kvaliteten blir grynig under dessa få sekunder.

I spel flyter allt på. Eftersom jag kör 2k skärm så har jag väl inte den fps jag hade önskat men jag får leva med det tills de uppgraderar grafikkorten. Du KAN se en viss grynighet i detaljerna i spel men inte alls på den nivån jag hade farhågat.
Inputlag: Ja, du kan märka en viss latens men det är verkligen inte värre än konsoll/spelkontroll latens.
Som ostn skrev; Är du hardcore FPS spelare så är det inte optimalt. Men för nöjes spel, absolut.

Övriga problem
Mitt konto blev inledningsvis på tyska. Jag mailade dem om bad de ändra hela mitt konto/land osv till Engelska och server till Sverige, de löste det på en dag, så plus till kundtjänsten!

Kostnader
Om min matte stämmer så kan jag nyttja datorn i sju år innan jag når upp i 20 000 :-, vilket är priset för en gaming dator.
Med tanke på att de förhoppningsvis uppgraderar komponenter över tiden så tycker jag det ändå är OK.

Visa signatur

- Huawei Matebook X PRO Signature Edition (2018)
- 32" VA. Mission SG. 2k. 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borupzki:

Hej allihopa!
Jag har kört Shadow i ett år nu och här är mina erfarenheter!

Latenser
2560x1440, 144hz
Latency: 25 ms
Packet loss: 0 mestadels, en gång i timmen = 1%
ISP: Telia 500/100 Mbit/s Uppsala
Servern: Blade. Malmö

Min dator
Huawei Matebook X PRO 2018
Displayport - Usb C till en 32" Misson SG 2k, 165Hz, "1" ms

Molndatorn
Intel Xeon-777 @ 2.58 GHz
ASUS TURBO GTX 1080 8GB
12 GB ram
256 + 256 GB HDD
Internet: 796.67 Mbit/s 106.11 Mbit/s (Bredbandskollen)

Spel jag spelar
Dota 2 = High. 200+ fps
Tarkov = Medium. 30-60 fps
Battlefront 2 = Ultra =100+ fps
Squad = High. 50+ Fps

Upplevelsen
Redan från start blev jag positivt överraskad av tjänsten Shadow. Jag skaffade den mest för att testa tekniken i samma veva som jag sålde min gamingdator. Shadow, Geforce Now och en rysk tjänst som jag inte kommer ihåg, var de tjänster jag testade. Shadow var utan tvekan bäst.

Jag tycker fördelen mot andra tjänster jag testat är 1. tillförlitligheten och 2. det faktum att det är en dedikerad Windows maskin.
Den låter mig installera Steam, Origin Epicgames etc. Men också ansluta till min egna FTP server hemma och tanka över från den. Jag kan även nyttja shadowdatorn för testmiljö för allt möjligt vilket är trevligt.

Åter till tillförlitligheten
Jag upplever att jag har connection drops på kanske två sekunder en gång per spelsession. Det är en gång på fyra timmar vilket är bra. Dessa connection drops ter sig oftast i att musen "ballar" ur eller att kvaliteten blir grynig under dessa få sekunder.

I spel flyter allt på. Eftersom jag kör 2k skärm så har jag väl inte den fps jag hade önskat men jag får leva med det tills de uppgraderar grafikkorten. Du KAN se en viss grynighet i detaljerna i spel men inte alls på den nivån jag hade farhågat.
Inputlag: Ja, du kan märka en viss latens men det är verkligen inte värre än konsoll/spelkontroll latens.
Som ostn skrev; Är du hardcore FPS spelare så är det inte optimalt. Men för nöjes spel, absolut.

Övriga problem
Mitt konto blev inledningsvis på tyska. Jag mailade dem om bad de ändra hela mitt konto/land osv till Engelska och server till Sverige, de löste det på en dag, så plus till kundtjänsten!

Kostnader
Om min matte stämmer så kan jag nyttja datorn i sju år innan jag når upp i 20 000 :-, vilket är priset för en gaming dator.
Med tanke på att de förhoppningsvis uppgraderar komponenter över tiden så tycker jag det ändå är OK.

Går att få en server i Sverige/Malmö istället för i Amsterdam eller var det din ISPs server som låg i Malmö?

Skaffade precis ett abonnemang via den tyska sidan (kan se fram emot att få en blade klar till den 29 Juni... suck) och hade ingen aning om att det gick att få någonting bättre än en server i Amsterdam.

Har jag missförstått att du lyckats få en server lokaliserad i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cawanga:

Går att få en server i Sverige/Malmö istället för i Amsterdam eller var det din ISPs server som låg i Malmö?

Skaffade precis ett abonnemang via den tyska sidan (kan se fram emot att få en blade klar till den 29 Juni... suck) och hade ingen aning om att det gick att få någonting bättre än en server i Amsterdam.

Har jag missförstått att du lyckats få en server lokaliserad i Sverige?

Fel av mig! Det är givetvis DE server, annars hade det nog vart lägre ms

Visa signatur

- Huawei Matebook X PRO Signature Edition (2018)
- 32" VA. Mission SG. 2k. 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borupzki:

Fel av mig! Det är givetvis DE server, annars hade det nog vart lägre ms

Ah, det låter ju logiskt
Men det gick att ha kvar servern i Amsterdam och ändra språket till engelska i allafall? Det är ju goda nyheter, min skoltyska är lite rostig 😄

Stort tack för din review, bra med lite stats!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Shadow är inte lika djupgående som Borupzkis, främst av anledningen att latensen var för påtaglig för att jag skulle vilja fortsätta utvärdera tjänsten. Då var det Path of Exile jag testkörde i någon timme.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd

Jag har börjat funderat på detta som alternativ till att köpa grafikkort.
EDIT: Dom säger i Discord chatten att det är 6 månader backlogg på att få access till tjänsten och att företaget är i konkurs och håller på att bli uppköpta. Final notice är imorgon, då får vi veta vilken som köper dom.
EDIT 2: Sidan säger att jag får access i Mars 2022 om jag beställer...

Citat:

WHAT YOU NEED TO KNOW
Earlier this week, the two companies bidding to take over Shadow presented their cases to the French administrative judge. The court will now review all available materials and make its final decision on April 30, 2021.

The good great news:
both companies submitted very strong bids, and we can safely say both bidders are committed to continue and grow the business.

Once the buyer has been chosen, we will work with them closely to announce our joint vision of the future of Shadow, and will get cracking on making the service the best damn thing you’ve ever experienced.

https://shadow.tech/blog/news/a-new-beginning-in-sight-for-sh...

Hittade mer info.
Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Fick meddelande nu att priset kommer höjas för Boost till €29,99/månad. Surt. Jag har tecknat upp mig för uppgradering, undrar vad de hamnar på nu.
Beror ju såklart på om de kommer uppgradera Boost också hårdvarumässigt.
Mail från Shadow:
"As first announced last week on Shadow News, a new offer will soon be introduced to replace Shadow Boost.

On June 25, you will be switched to our new offer, simply called “Shadow”,

for 29.99$/£/€ / month, with no commitment.

The new flagship offer will allow us to reach bigger ambitions and make Shadow the best service it has ever been!

👀 What does this mean for you?

You keep your existing setup.

The price will be 29.99$/£/€ / month now charged by Blade Acquisition inc.

The price of additional storage remains the same (2.99$/£/€ / 256 GB).

You will stay on a month-to-month plan and can cancel anytime.

We are committed to adding new features regularly, such as double screen support and 4:4:4 colors, which are currently in beta and will be included in your Shadow offer.

Our commitment goes beyond features, as we will heavily invest in modernizing our infrastructure to continually enhance the user experience.

Considering the coming changes, if you do not want to keep your Shadow account, head over to your account space to terminate your subscription, with no fees. Your subscription will be terminated at the end of your pre-determined billing month cycle.

We hope you understand this difficult decision is critical to ensure Shadow can grow for years to come. You can read more about why we took this decision in our latest blog post, with a dedicated FAQ at the bottom!"

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Thread necromancy här men äre någon som har erfarenhet av Shadow de senaste 2 åren? Ser inte ut som att jag får tillgång till min gamingrigg på ytterligare en tid och vill inte missa 2077 Phantom Liberty.
Blir den billigare varianten med "mostvarande 1080" men jag kör inte med RT på mitt 2080 Super heller så frågan är hur mycket man kan dra på med grafiken.
25 ms har jag kört med över Steam Remote Play och det är ju inga problem i ett sånt spel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730