Datorn startar men skärmen visar inget när jag installerar 32gb ram.

Permalänk

Datorn startar men skärmen visar inget när jag installerar 32gb ram.

Hej Sweclockers.

När jag trycker in 24gb ram i min dator så startar den och allt syns på skärmen.
Men så fort jag lägger dit min sista stick på 8gb så startar datorn men inget visas på skärmen, inte ens keyboarded lyser till så som den gör vid 24gb ram.

Alla ram sticks är utav samma märke och samma Mhz, allting är identiskt.
Jag flyttade min stick från 3:e porten där den sista sticken låg för att jag ska få ut 32gb och la den i den första.
Jag gjorde detta bara för att se om minnet inte är sönder, det var det inte för att datorn visade 24gb ram i bios.
Jag lös med lampan ner i porten till minnet men inget såg konstigt ut alls, tänkte att något hade gått av eller nått.

Vad tusan är det här? Så märkligt, aldrig varit med om något liknande.

Detta är moderkortet, https://www.inet.se/produkt/1901319/asus-rog-strix-b450-f-gam....
Och detta är minnena, https://www.inet.se/produkt/5300357/hyperx-16gb-2x8gb-ddr4-26....

All hjälp uppskattas, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Testa de olika DIMM-kanalerna och se om RAM-stickorna känns av där.
Börja med att testa alla stickor i port A2 och kolla om alla känns av
Sedan testa olika konfigurationer av A2 + B2
Om alla stickor fungerar så skulle jag rekommendera att uppdatera bios och sedan testa med alla 4 stickor.

I manualen för moderkortet så står det vilka DIMM'ar som är primära och som ska användas för 1 eller 2 stickor.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Bmannu:

Testa de olika DIMM-kanalerna och se om RAM-stickorna känns av där.
Börja med att testa alla stickor i port A2 och kolla om alla känns av
Sedan testa olika konfigurationer av A2 + B2
Om alla stickor fungerar så skulle jag rekommendera att uppdatera bios och sedan testa med alla 4 stickor.

I manualen för moderkortet så står det vilka DIMM'ar som är primära och som ska användas för 1 eller 2 stickor.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Tack för svaret Bmannu, alla stickor funkar. Ska prova med att uppdatera bios.

Permalänk

@Bmannu: Det fungerade inte, det ser ut som att problemet uppstår så fort minnet läggs in i port 3 trots att jag bara håller mig till 24gb.

Permalänk
Medlem

Ser inte att de minnena är med på QVL listan för moderkortet(2000serien). Vet ej om det spelar någon roll men förstått att det kan vara kinkigt med minnen och ryzen. Skall själv dra igång ett ryzensystem och kan bara hoppas att mina 32gb funkar som det är tänkt, de finns med i QVL listan iallafall.
Hoppas att det löser sig för dig. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Ser inte att de minnena är med på QVL listan för moderkortet(2000serien). Vet ej om det spelar någon roll men förstått att det kan vara kinkigt med minnen och ryzen. Skall själv dra igång ett ryzensystem och kan bara hoppas att mina 32gb funkar som det är tänkt, de finns med i QVL listan iallafall.
Hoppas att det löser sig för dig. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Valonen.

Tack för att du tog dig tid att svara på min tråd.
Skulle du kunna vara så vänlig och skicka mig en länk till denna QVL lista?
Vad är en QVL lista förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deep Purple:

Hej Valonen.

Tack för att du tog dig tid att svara på min tråd.
Skulle du kunna vara så vänlig och skicka mig en länk till denna QVL lista?
Vad är en QVL lista förresten?

Hej,
Den listan finns på samma sida som man hämtar biosen på.
QVL= Qualified vendor list

Permalänk
Medlem

Kör du alla minnen på full hastighet?
Testa att låta dom köra 2133 Mhz

Permalänk
Medlem

Byggde en maskin med just det moderkortet idag faktiskt. Det är det första moderkortet för Ryzen jag testat som inte klarade av mina Corsair Vengeance 3000Mhz LPX /Cas 15

Fick fiska fram ett par skräddarsydda G.Skill Trident Z, för just AMD och Ryzen, då gick det mycket bättre ^^

Dock gällde det endast 2 stickor, 2x8gb

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk

Det går fan inte, jag har provat precis allt.
Tack till alla som bidrog till tråden.

Får la hoppas på att Inet låter mig returnera dessa 2 sista ram sticks.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan skickat tillbaka, jag fick fan inte min burk att dra igång med 32gb ram....tills jag slet ut tangetbordet och sedan satte in det när jag väl var inne i menyerna. Efter det har det lirat

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Om du inte redan skickat tillbaka, jag fick fan inte min burk att dra igång med 32gb ram....tills jag slet ut tangetbordet och sedan satte in det när jag väl var inne i menyerna. Efter det har det lirat

Tjena Valonen.

Har skickat tillbaks moderkortet, Inet tror att det är där felet ligger för min del.
Tack för tipset, om det strular till nästa gång också så ska jag prova din metod.

Trevlig helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deep Purple:

Tjena Valonen.

Har skickat tillbaks moderkortet, Inet tror att det är där felet ligger för min del.
Tack för tipset, om det strular till nästa gång också så ska jag prova din metod.

Trevlig helg.

Jag hade samma fel med mitt 390-F och det var något fel med moderkortet. Glömde fråga Inet vad som var fel, men fick ett nytt på garantin. Håller tummarna för att det är samma för dig även om det är en annan modell.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem

@Deep Purple: Hoppas att du får igång det med nya brädan, skriv gärna om det lirar sen. Trevlig helg

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kan meddela att de HyperX-minnena jag köpte till Ryzen 5 2600 fungerade direkt från start med 3200Mhz.

Bifogar länk ill prisjakt om någon undrar över modellen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3724714

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Inet skickade ett nytt moderkort och bios visade 32gb. Allt såg bra ut till en början men det spårade ur riktigt fort.
Allt från att man måste starta den utan keyboard och musen inpluggad, allt från att den inte hittar boot device trots det att min Samsung EVO 960 är insatt ordentligt och vald som boot #1 i bios. Man kan inte trycka på windows 10 ikonerna så som "starta om" och filer med mera. Startade om och nu kan skärmen inte kännas av varken på GPUn's eller moderkortets HDMI. Men jag vet att HDMI kabeln fungerar eftersom den funkar på laptopen jag skriver från nu. Provade även att försöka köra den med ett ramminne i taget. Allting innuti datorn lyser som det ska men det här är en katastrof aldrig varit med om någon liknande. Det är problem gång på gång på gång med denna uppsättning, jag frågade Inet om jag kan skicka hela datorn till dom så att dom kan ta en titt på den, får se vad dom svarar.

God jul och gott nytt år på er!

Permalänk

Nu har det gått en lång tid sedan jag har försökt att sätta ihop datorn. Två moderkort var defekta och Inet skickade ett tredje i good will. Nu har jag kört datorn i några timmar och det ser ut som att det fungerar denna gången. Jag köpte komponenterna under Black Friday och det är nu 2 månader efter som jag har fått igång den. Inet har varit oerhört professionella under denna långdragna process. Dom har hjälpt till via mail och svarat på vartenda fråga jag har ställt. Om deras kundservice inte var så oerhört bra så hade detta varit hundra gånger jobbigare. Nu verkar det iallafall som att datorn fungerar och big thanks till Inet och deras kundservice samt er på Swelockers.