Mjuka silikonbussningar för tyst montering av hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Mjuka silikonbussningar för tyst montering av hårddiskar?

Min senaste datorlåda, en trevlig Fractal Design Arc Midi R2, står och hummar tydligt i 98Hz här bredvid mig på grund av hårddiskvibrationer som fortplantar sig genom chassit.

Idag verkar alla chassileverantörer leverera ganska hårda gummibussningar till monteringen av hårddiskar? Tyvärr är de inte lika mjuka och ljuddämpande som de supermjuka silikonbussningar som jag bland annat fått med till gamla Antecchassin förr.

- Är det någon chassileverantör som skeppar med riktigt mjuka silikonbussningar till hårddiskmonteringen?

- Har någon tips på var man kan köpa såna här löst? Jag har letat och letat och letat men misslyckats kapitalt

De här från en gammal Antec Sonata eller P180 tex isolerar ljud från hårddiskarnas rotation kanonbra:

.

Permalänk
Medlem

@MagnusT: Finns på eBya, men då blir det dyrt tack vare Postnord och deras avgift.
Har du testat kontakta Antec support och fråga om du kan köpa sådan bussningar?

Permalänk
Medlem

Jag skulle antigen melja till Antec support eller typ Inet och fråga. Dom kan säkert skicka några utan kostnad

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Kanske för stora, men detta fungerar inte då?
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fasteleme...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@MagnusT: Finns på eBya, men då blir det dyrt tack vare Postnord och deras avgift.
Har du testat kontakta Antec support och fråga om du kan köpa sådan bussningar?

Skrivet av DwarF:

Jag skulle antigen melja till Antec support eller typ Inet och fråga. Dom kan säkert skicka några utan kostnad

Japp! Mailade Antec häromdagen och väntar ivrigt på svar

Beställde faktiskt två snarlika varianter på Amazon precis, tveksam till att de är tillräckligt mjuka men man måste ju testa för att veta:

https://www.amazon.de/gp/product/B00ZH8DXPY/ref=oh_aui_detail...

https://www.amazon.de/gp/product/B003U3Z8LA/ref=oh_aui_detail...

Har även mailat dessa och frågat om de har i "rätt" dimensioner. Även här fundersam till hur mjuka de kan vara...

https://www.aliexpress.com/item/ID3-E-1-5-Open-Cable-Type-Rub...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men hittar inget som skulle funka där tyvärr.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hur många behöver du? Har några uppsättningar silikonbussningar från Antec kvar i förrådet från the good old days som jag mer än gärna skänker till någon som faktiskt kommer att använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hur många behöver du? Har några uppsättningar silikonbussningar från Antec kvar i förrådet från the good old days som jag mer än gärna skänker till någon som faktiskt kommer att använda dem.

KÄÄÄÄRLEK!!!!

Hhhrmm... sju diskar... *sa han och skrapade med foten*

(alla de jag hade gick åt till de fem diskarna i arbetsdatorn... näää, det är bara 4TB och 10TB, inga smådiskar... fan vad det går åt, och då har jag inge videos på dom alls ens)

PS:
Den Antec P180 jag snodde de jag hade från var faktiskt den P180 jag hade och skrev en recension om här på Swec när den precis kom

Permalänk
Medlem

Såg att Antec gått över till the dark side

Men de flesta kör väl SSD numera

Permalänk
Medlem

@MagnusT
Hur många behöver du?

Edit, läste inte igenom hela tråden - men tror att jag har ett gäng övers från ett antal P180/2 jag haft genom åren..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MagnusT:

KÄÄÄÄRLEK!!!!

Hhhrmm... sju diskar... *sa han och skrapade med foten*

(alla de jag hade gick åt till de fem diskarna i arbetsdatorn... näää, det är bara 4TB och 10TB, inga smådiskar... fan vad det går åt, och då har jag inge videos på dom alls ens)

PS:
Den Antec P180 jag snodde de jag hade från var faktiskt den P180 jag hade och skrev en recension om här på Swec när den precis kom

Jag hittade totalt 16 med tillhörande skruvar, så fyra uppsättningar. Täcker inte hela behovet men en bit på vägen i alla fall!

Dra ett PM med adress så postar jag över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

@MagnusT
Hur många behöver du?

Edit, läste inte igenom hela tråden - men tror att jag har ett gäng övers från ett antal P180/2 jag haft genom åren..

Jag tar extremt gärna över vårdnaden av några om du hittar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag hittade totalt 16 med tillhörande skruvar, så fyra uppsättningar. Täcker inte hela behovet men en bit på vägen i alla fall!

Dra ett PM med adress så postar jag över.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har PM!

Permalänk
Medlem

Nu fick jag hem en uppsättning gröna från Lamptron på Amazon.

De går DIREKT i sopkorgen. Inte bättre än de hårda gummibussningarna som kom med datorlådan. Fullständigt menlösa (bättre än att bulta disken direkt mot plåten men that's it).

https://www.amazon.de/gp/product/B003U3Z8LA/ref=oh_aui_detail...

Permalänk
Medlem

Inte riktigt vad TS frågade om men två generella tips är Biltemas tjocka dubbelhäftande tejp 29-320
ett par lager av den och man har en monteringskudde som fäster nästan överallt.

Det andra tipset är tätningslist för fönster, mjuk och flexibel - tex kalas att sätta mellan låda och vibrerande sidoplåtar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Smarta tips!

Just många lager tjock dubbehäftande borde vara bra

Och sån tätlister är ju jättemjuka, supertips!

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem. Var tvungen att sälja mitt Define R5-chassi och köpa ett av de sista exemplaren av Antec P280 som fortfarande fanns i välkända butiker. Det isolerar inte lika bra som mitt Antec P180 tyvärr men märkbart bättre än Fractal Design-chassit och samtidigt som modern hårdvara nu får plats, och med vettig kabeldragning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusT:

Smarta tips!

Just många lager tjock dubbehäftande borde vara bra

Och sån tätlister är ju jättemjuka, supertips!

Jag har gjort "kuddar" av 4-5 lager som har funkat rätt bra

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

De blåa från Akust dök upp. De var faktiskt inte så pjåkiga. Men inte lika mjuka som Antecs gamla hederliga. De slipper i alla fall papperskorgen

Här köpte jag dom https://www.amazon.de/gp/product/B00ZH8DXPY

Permalänk
Föredetting

Dessutom Extreme Edition med målflagga!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Dessutom Extreme Edition med målflagga!

Jag var TVUNGEN att fotografera och lägga upp just pga det hehe