Seasonic Focus+ 750W Gold exploderat för 2:a gången på ett år!

Permalänk
Medlem

Seasonic Focus+ 750W Gold exploderat för 2:a gången på ett år!

Hej!

Jag har ett nätagg enligt rubrik som jag köpte runt nyåret ifjol. I maj så small det till i det när jag satt vid dator och gjorde inget speciellt. Den idlar mest. Fick ett nytt på garantin efter ett tag. Tyvärr var. Det allmän nätaggbrist så det tog nästan tre veckor att få ett nytt från Komplett.

Nu har det hänt igen! Alldeles nyss så hörde jag att det poffade till i arbetsrummet. Säkringen hade gått (precis som första gången och den gick igen tills jag drog ut datorn ur kontakten. Jag har inte undersökt den än, men det verkar onekligen som att nätaggregatet har gett upp igen. Idlade även denna gång.

Någon fler som har haft samma problem?

Min dator är inget speciellt. Ett gammalt Chieftec chassi, Asus Prime X370 Pro, Ryzen 1800X, Noctua NH-D15 kylarenågot fläktlöst Nvidiakort GeForce GT610, 16GB ram Corsair Vengeance LPX Black 3000MHz.
En Kingston Ssd Now 128GB (den har krånglat tidigare men skött sig efter firmwareuppdatering, det är ämne för en annan tråd...)
Kör ej överklockat. Också nån gammal Samsung 22" platt skärm och några enkla högtalare.

Är det dålig kvalitet på dessa aggregat? Eller har jag bara haft extrem otur som fått två som poppat efter ett halvår? Eller är det något i min setup som gör att de utsätts för påfrestningar de inte tål? Det enda jag kan komma på som sticker ut är att vägguttaget inte är jordat. Lägenheten är gammal så det finns inget sådant. Men jag kan inte se att det ska spela någon roll. Det ska ju inte gå någon ström i jorden, eller?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

Hej!

Jag har ett nätagg enligt rubrik som jag köpte runt nyåret ifjol. I maj så small det till i det när jag satt vid dator och gjorde inget speciellt. Den idlar mest. Fick ett nytt på garantin efter ett tag. Tyvärr var. Det allmän nätaggbrist så det tog nästan tre veckor att få ett nytt från Komplett.

Nu har det hänt igen! Alldeles nyss så hörde jag att det poffade till i arbetsrummet. Säkringen hade gått (precis som första gången och den gick igen tills jag drog ut datorn ur kontakten. Jag har inte undersökt den än, men det verkar onekligen som att nätaggregatet har gett upp igen. Idlade även denna gång.

Någon fler som har haft samma problem?

Min dator är inget speciellt. Ett gammalt Chieftec chassi, Asus Prime X370 Pro, Ryzen 1800X, Noctua NH-D15 kylarenågot fläktlöst Nvidiakort GeForce GT610, 16GB ram Corsair Vengeance LPX Black 3000MHz.
En Kingston Ssd Now 128GB (den har krånglat tidigare men skött sig efter firmwareuppdatering, det är ämne för en annan tråd...)
Kör ej överklockat. Också nån gammal Samsung 22" platt skärm och några enkla högtalare.

Är det dålig kvalitet på dessa aggregat? Eller har jag bara haft extrem otur som fått två som poppat efter ett halvår? Eller är det något i min setup som gör att de utsätts för påfrestningar de inte tål? Det enda jag kan komma på som sticker ut är att vägguttaget inte är jordat. Lägenheten är gammal så det finns inget sådant. Men jag kan inte se att det ska spela någon roll. Det ska ju inte gå någon ström i jorden, eller?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Har du kört med agget i "fanless mode"?

Kanske relaterat, men jag har haft ett fall med ett annat fabrikat där fläkten stängdes av vid låg last.
Maskinen hade gått ca 2 veckor med full belastning utan problem men när beräkningen var klar så brann kragget efter ett par dar.

Visade sig vid felsökning att fläkten hade stängts av pga låg last men att det fanns komponenter som blev väldigt varma då kylningen försvann trots låg last. Givetvis mättes temperaturen för fläktstyrningen på en kylfläns som inte blev speciellt varm. Sen satt kragget i botten på chassit så att det inte heller fick hjälp av chassifläktarna.

Så jag är skeptisk mot att fläkten stängs av helt om inte kragget ska klara full effekt utan fläkt.

Annars har jag bara hört gott om Seasonic, har två st själv. Dock kör jag så fläkten alltid går lite.

Permalänk
Medlem

Beställde ett från komplett för någon månad sedan som jag fick skicka tllbaka då det gav ifrån sig missljud likt denna video.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har du kört med agget i "fanless mode"?

Kanske relaterat, men jag har haft ett fall med ett annat fabrikat där fläkten stängdes av vid låg last.
Maskinen hade gått ca 2 veckor med full belastning utan problem men när beräkningen var klar så brann kragget efter ett par dar.

Visade sig vid felsökning att fläkten hade stängts av pga låg last men att det fanns komponenter som blev väldigt varma då kylningen försvann trots låg last. Givetvis mättes temperaturen för fläktstyrningen på en kylfläns som inte blev speciellt varm. Sen satt kragget i botten på chassit så att det inte heller fick hjälp av chassifläktarna.

Så jag är skeptisk mot att fläkten stängs av helt om inte kragget ska klara full effekt utan fläkt.

Annars har jag bara hört gott om Seasonic, har två st själv. Dock kör jag så fläkten alltid går lite.

@SAFA: Tack för svar.
Ja, knappen som styr hybrid mode på fläkten är ute, vilket gör att fläkten stängs av vid låga belastningar. https://seasonic.com/focus-plus-gold Beskrivs en bit ner på sidan.

Jag förstår ditt resonemang, och det är inte alls otänkbart att det är så det är. Men det var ju också ett av köpargumenten... Att den skulle vara helt tyst vid låga belastningar.

Datorn är egentligen lite overkill just nu, och den står i princip och idlar 24/7. Ibland surfar jag lite på den eller programmerar lite, men absolut inga tunga uppgifter.

Så ja, belastningen är ofta låg, och med tanke på att även CPU fläkt går på lågvarv och GPU saknar fläkt så kanske det är något som går varmt.
Det här chassit där innanmätet är uppgraderat, har aldrig haft några chassifläktar som cirkulerar, däremot gick fläkten alltid på det gamla nätaggregat. Och det cirkulerade luften i lådan tillräckligt i den gamla lådan antar jag.
Generellt verkar temperaturerna ligga ok i lådan, men det beror ju såklart var sensorerna sitter. Det kan ju finnas någon lokal hotspot.

Permalänk
Medlem

Sweclockers måste kanske revidera deras helt lyriska recension av detta agg, åtminstone lägga in någon kommenterar?

@zather & @spykie i tråden "Klubben för ägare av Vega" vet jag också hade några underliga rma scenarion för samma psu men då brann ingenting.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487189-klubben-for-ag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Beställde ett från komplett för någon månad sedan som jag fick skicka tllbaka då det gav ifrån sig missljud likt denna video.

Hej,

Tack för svar.

Jag har inte hört några missljud innan, det har varit helt knäpptyst vad jag har märkt. Dator står visserligen under skrivbordet, men ett sådant ljud tror jag att jag skulle ha noterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sweclockers måste kanske revidera deras helt lyriska recension av detta agg, åtminstone lägga in någon kommenterar?

@zather & @spykie i tråden "Klubben för ägare av Vega" vet jag också hade några underliga rma scenarion för samma psu.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487189-klubben-for-ag...

Ja, det vore intressant att höra om de har hört ifall fler har haft problem, eller om de håller med om @SAFA's teori? Kanske gjort någon temperaturmätning eller fotat med värmekamera under låg belastning utan fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

@SAFA: Tack för svar.
Ja, knappen som styr hybrid mode på fläkten är ute, vilket gör att fläkten stängs av vid låga belastningar. https://seasonic.com/focus-plus-gold Beskrivs en bit ner på sidan.

Jag förstår ditt resonemang, och det är inte alls otänkbart att det är så det är. Men det var ju också ett av köpargumenten... Att den skulle vara helt tyst vid låga belastningar.

Datorn är egentligen lite overkill just nu, och den står i princip och idlar 24/7. Ibland surfar jag lite på den eller programmerar lite, men absolut inga tunga uppgifter.

Så ja, belastningen är ofta låg, och med tanke på att även CPU fläkt går på lågvarv och GPU saknar fläkt så kanske det är något som går varmt.
Det här chassit där innanmätet är uppgraderat, har aldrig haft några chassifläktar som cirkulerar, däremot gick fläkten alltid på det gamla nätaggregat. Och det cirkulerade luften i lådan tillräckligt i den gamla lådan antar jag.
Generellt verkar temperaturerna ligga ok i lådan, men det beror ju såklart var sensorerna sitter. Det kan ju finnas någon lokal hotspot.

Ytterst intressant, tack, blir till att kolla den här knappen på min Seasonic Focus+ 750W Gold och trycka in den bums om den är ute.
Edit: Jag har haft min intryckt

Obehagligt

Om det visar sig att @Inet känt till den här bristen med psu'n (att de fått liknande rma fall) är det allra sista gången jag köpt något från dem. Vet att de sålt en jäkla massa ex av just denna psu/modell, sist men inte minst nu under Black Friday helgen.

Dottern använder datorn ofta och jag vill inte ha något j-vla puffande.

Hur lång bytes/ångerrätt har man? Jag köpte den från Inet från Internet under Black Friday.

Permalänk
Medlem

@lynx74

Kräv nu ett annat fabrikat/modell denna gång.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Som @makatech skriver så hade jag problem men agget med men det var bara med Vega kort.
Men min RMA genom komplett blev istället att jag fick ett nytt EVGA G3 750W då det inte fanns inne några nya Seasonic. Fick också spara det seasonic agget så det fick en polare istället.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@lynx74

Kräv nu ett annat fabrikat/modell denna gång.

Jo, jag är helt klart skeptisk till ett nytt av samma modell. Det är lite för mycket slump att jag skulle fått två dåliga. Så det är nog något annat som gör att de fallerar hos mig. Driftsfall t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Som @makatech skriver så hade jag problem men agget med men det var bara med Vega kort.
Men min RMA genom komplett blev istället att jag fick ett nytt EVGA G3 750W då det inte fanns inne några nya Seasonic. Fick också spara det seasonic agget så det fick en polare istället.

Jo, jag har läst igenom sweclockers tråden och reddit tråden, men det problemet verkar koppla till hög effektförbrukning. Min dator är väldigt måttligt spelad, med ett rätt klent grafikkort. Dessutom står den och idlar 99,9 % av tiden. Så därför känns inte @SAFA's teori orimlig.

Permalänk

Nu blir jag ju lite rädd byggde en burk med ett sådant åt min bäste väns lillebror, får vi hoppas att den inte också smäller.

Visa signatur

Mobo: Msi B450 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen R5 5600G
CPU Cooler: Coolermaster Hyper 212 Evo
GPU: R5 5600G
RAM: 16GB Kingston Fury 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Det verkar vara blandade modeller och årsmodeller bland recensionerna. Men onekligen verkar det finnas en del som haft liknande problem. Alla produkter kan gå sönder, det är inget konstigt. Men när två fallerar inom 6 mån vardera, då börjar jag misstänka att det är något systematiskt fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lynx74: Om du kört med semi-passivt läge har du då följt tillverkarens instruktioner och placerat ventilationsgallret för nätaggregatet för att möjliggöra naturlig konvektion?

Detta är det enda som inte framgår varken av vilket chassi du har eller placering vilket dock är av största vikt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@lynx74: Om du kört med semi-passivt läge har du då följt tillverkarens instruktioner och placerat ventilationsgallret för nätaggregatet för att möjliggöra naturlig konvektion?

Detta är det enda som inte framgår varken av vilket chassi du har eller placering vilket dock är av största vikt.

Du skriver: "placerat ventilationsgallret för nätaggregatet för att möjliggöra naturlig konvektion"

Du frågar TS om "utblåset" (ventilationsöppningarna) på PSUn varit fria eller blockerade?

Själv struntar jag varje fall i det semi-passiva läget efter att ha läst ovanstående kommentarer. Vet inte heller vad Inet säger om jag försöker få till stånd ett byte (regler för återköp är ju ganska generösa när man köpt från Internet).

Lite obehagligt tycker jag men förhoppningsvis är den här den här typen av problem mycket ovanliga. Om inte måste återförsäljarna i Sverige sluta sälja agget omedelbart. PSUn är väl Made in China vad jag vet men var Seasonic kommer från vet jag inte. Normalt inget problem med Made in China alls men sporadiskt förekommer brister i kvalitetsskontroll, det beror på uppdragsgivarna

Om det skulle förekomma sporadiskt är det frågan om det beror på ett dåligt genomtänkt semi-passivt läge eller någon annan kvalitetsbrist.

Intressant att det just är Seasonic det är fråga om då de haft ett exceptionellt bra rykte just här på Sweclockers forum. Många verkar helt enkelt fått för sig att de är bäst, nr 1, vad detta "super rykte" grundas på är kanske lite mera oklart?

Permalänk
Medlem

Ni inser väl att Sweclockers lyriska recension har gjort att detta nätagg är mkt populärt bland Sweclockers?
Det är ett stort misstag många gör, de tolkar många felrapporter som att produkten är dålig när det i många fall bara är en populär produkt. Det är felfrekvensen som är intressant, men tyvärr mkt svårare att få reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ni inser väl att Sweclockers lyriska recension har gjort att detta nätagg är mkt populärt bland Sweclockers?
Det är ett stort misstag många gör, de tolkar många felrapporter som att produkten är dålig när det i många fall bara är en populär produkt. Det ör felfrekvensen som är intressant, men tyvärr mkt svårare att få reda på.

Ja, du har helt rätt och det blir tyvärr ytterst svårt att få reda på hur vanligt eller ovanligt det här är. Återstår att se hur jag hanterar det själv men det får varje fall den effekten att jag inte kommer använda det semi-passiva läget.

De som kan svara på antalet rma/problem för psu'n ifråga är väl återförsäljarna och skulle de ha sett ett misstänkt mönster finns risk att de håller tyst. Nu när vi är en massa på Sweclockers med just detta agg lär det väl dock märkas förr eller senare ändå...

Om jag nu försöker få till stånd ett byte ändå beror det i så fall enbart på riskeliminering, ett försök att gardera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@lynx74: Om du kört med semi-passivt läge har du då följt tillverkarens instruktioner och placerat ventilationsgallret för nätaggregatet för att möjliggöra naturlig konvektion?

Detta är det enda som inte framgår varken av vilket chassi du har eller placering vilket dock är av största vikt.

Till att börja med så innehåller inte manualen som följde med i kartongen några särskilda instruktioner om hur den skulle monteras. Så den monterades efter sunt förnuft, dvs med fläkten riktad ut mot den öppna lådan och inte mot chassitaket. På deras hemsida för produkten verkar de länka till en generisk manual, och den finns en något otydlig beskrivning utan bilder. Men som jag tolkar det är den korrekt monterad.
Och jag kan tycka att om det finns restriktioner på hur en produkt kan monteras, speciellt om vissa funktioner ska användas, då borde det vara väldigt tydligt beskrivet.

https://imgur.com/a/nlsWqq6

Nu tror jag inte att det kommer att bli något problem att reklamera det här. Jag är mer nyfiken på om det är fler med liknande problem, eller om det är något i min miljö som gör att den här produkten inte kommer fungera för mig. Jag är ju inte så sugen på att få en ny och behöva byta den igen om ett halvår...

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara nått externt problem som förstör nätdelen, jag reagerade på att TS skrev gammal lägenhet för det innebär gammal elinstallation och det kan ju vara slitage på den elelr att den är feldimensionerad mot dagens krav-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara nått externt problem som förstör nätdelen, jag reagerade på att TS skrev gammal lägenhet för det innebär gammal elinstallation och det kan ju vara slitage på den elelr att den är feldimensionerad mot dagens krav-

Det är förstås möjligt. Men då undrar jag ju varför inga andra av mina produkter har fallerat. Det är ju samma elcentral/uttag. Det är nog ingen ovanlig installation att eluttaget är ojordat. Det är nog rätt vanligt i äldre hus och lägenheter.
Så om det skulle vara problemet, är då detta aggregat känsligare än andra?
Har haft en dator inkopplad i det uttaget i 15 år utan problem tidigare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lynx74:

Till att börja med så innehåller inte manualen som följde med i kartongen några särskilda instruktioner om hur den skulle monteras. Så den monterades efter sunt förnuft, dvs med fläkten riktad ut mot den öppna lådan och inte mot chassitaket. På deras hemsida för produkten verkar de länka till en generisk manual, och den finns en något otydlig beskrivning utan bilder. Men som jag tolkar det är den korrekt monterad.
Och jag kan tycka att om det finns restriktioner på hur en produkt kan monteras, speciellt om vissa funktioner ska användas, då borde det vara väldigt tydligt beskrivet.

https://imgur.com/a/nlsWqq6

Nu tror jag inte att det kommer att bli något problem att reklamera det här. Jag är mer nyfiken på om det är fler med liknande problem, eller om det är något i min miljö som gör att den här produkten inte kommer fungera för mig. Jag är ju inte så sugen på att få en ny och behöva byta den igen om ett halvår...

Det står ju klart och tydligt i manualen att du skall möjliggöra naturlig konvektion. Det är dock en miss att seasonic förväntar sig att en köpare har ett modernt chassi med bottenmonterat nätaggregat eller ventilation ovanpå lådan om nätagget sitter i toppen.

Förslag, byt låda eller kör med fläkten igång. Om du fortsätter att köra med semi-passivdrift så kommer nästa nätagg paja lika fort.

Exakt samma handhavande krävs på övriga plattformar så som EVGA G2/G3, RMx, AX etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Använder du de modulärakablarna som följer med produkten? Bytte du ut alla kablar när du fick en ersättningsprodukt?

Permalänk
Medlem

Har ett Seasonic agg iofs. ett platinum 760w som inköptes i jan. -14 & som gått i semipassivt läge sedan dess, dock är det korrekt monterat dvs. fläkten vänd uppåt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Bael med flera

För att citera: "korrekt monterat dvs. fläkten vänd uppåt."

Hur menar ni, så går det väl inte att skriva generellt utan det beror mycket på vilket case man har? Vissa case är gjorda för att kunna ha psu'n riktad neråt? I mitt be quiet! silent base 801 är varje fall fläkten vänd neråt så att det tar in kall luft utifrån (underifrån) via dammfiltret och jag antar att det är meningen, det finns ju en del luft/utrymme mellan dammfilter och golv, caset står ju inte platt på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det står ju klart och tydligt i manualen att du skall möjliggöra naturlig konvektion. Det är dock en miss att seasonic förväntar sig att en köpare har ett modernt chassi med bottenmonterat nätaggregat eller ventilation ovanpå lådan om nätagget sitter i toppen.

Förslag, byt låda eller kör med fläkten igång. Om du fortsätter att köra med semi-passivdrift så kommer nästa nätagg paja lika fort.

Exakt samma handhavande krävs på övriga plattformar så som EVGA G2/G3, RMx, AX etc.

Jag tror du missade vad jag skrev i inlägget.
Till att börja med så står inget i originalmanualen om hur det ska installeras, förutom hur kablarna ska kopplas. Tyvärr ser jag att imgur komprimerade bilden så mycket att det inte går att läsa texten. Nytt försök:

Sen är det så att i den generiska manualen så står det att fläktlösa aggregat rekommenderas att monteras med fläktsidan uppåt.

Det här är dock inte ett fläktlöst aggregat, och för dessa gäller att fläkten ska vändas mot moderkortet (vilket jag har gjort).

Självklart uppnås bäst konvektion om man monterar det i botten med fläkten uppåt, men om dessa restriktioner gäller för att man ska kunna använda alla funktioner fullt ut, så tycker jag nog att det ska framgå tydligt i den medföljande dokumentationen och inte bara upplagt på en webbsida. Helst även på produktkartongen och i produktbeskrivningen på webbshop.

Sen kan jag också tycka, om det nu är så att det är värme som är problemet, så är det en dålig design, om man inte har tempsensorn placerad på det ställe som blir varmast, eller om det är olika ställen vid olika driftform, då bör man ha flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Använder du de modulärakablarna som följer med produkten? Bytte du ut alla kablar när du fick en ersättningsprodukt?

Ja, de gamla kablarna skickades tillbaka vid reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

Sen är det så att i den generiska manualen så står det att fläktlösa aggregat rekommenderas att monteras med fläktsidan uppåt.

Beror ju på vilket chassi man har. I min ITX dator är nätagget stående med fläktsidan mot fronten.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Hur såg särkringen ut i nätaggen?