ZyXEL NAS326 2-Bay plats hdd2 raid eller ej?

Permalänk
Medlem

ZyXEL NAS326 2-Bay plats hdd2 raid eller ej?

Hej.

Är lite i planerna att skaffa en nas för första gången, har bara kört med "wd nas home" tidigare.
Tänkte köpa denna ZyXEL nas
Min fråga är om någon vet om diskplats 2 enbart är tänkt för raid?
Fick det intrycket när jag läste på webbhallens hemsida.
Eller kan jag köpa en 6 tb nu,och när utrymmet tar slut köpa 4 eller 6 tb till och stoppa in.
Vill inte använda backup över huvud taget.
Tacksam för svar.

Edit. är även intresserad av förslag av nas. Helst under 2000 kr som är bra.
Mvh/Andreas

Permalänk
Medlem

Den går att köra i JBOD-läge (https://sv.wikipedia.org/wiki/JBOD) så det kommer funka som du vill.

Permalänk
Medlem

Ok, någon som äger den och vet att det faktiskt fungerar.
Men tror jag köper den imorgon.

Permalänk
Medlem

Vet någon var operativsystemet sparas i denna NAS? Har den OS:et sparat i något flash-minne, eller eller använder den hårddisken?

Tänkte kanske använda denna NAS som offline-backup, och vill helst undvika spara OS:et på backup-hårddiskarna.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

@Arghuleh: Jag har aldrig hört talas om en NAS som kör sitt OS från lagringsdiskarna.
Hur tänkte du att den skulle starta första gången du stoppar i tomma diskar...

Permalänk
Medlem

@XCorp
Jag fann den här 8 år gamla tråden:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=34899

Här sägs det att OS:et sparas både på flash-minnet och lagringshårddiskarna, så därför blev jag lite konfunderad. Ty, ser det som att det kanske finns en möjlighet att vissa NAS:ar kanske bara har ett bios (såsom moderkort för PC), och lagrar/installerar sen operativsystemet på hårddiskarna. Blev irriterad när jag läste att Synology lagrar en kopia av systemet i hårddiskarna från ovan länkade tråd. I och för sig är det positivt (antar att det är redundans om flash-minnet skulle kajka ur), men jag vill gärna ha kontroll på att kunna välja att undvika spara OS:et på lagringshårddiskarna.
Frågan dock är hur Zyxel hanterar det.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

någon som haft den här ett tag nu och kan berätta om den är bra eller bu?
sugen på att köpa som ingångs nas

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

@Arghuleh: Jag har aldrig hört talas om en NAS som kör sitt OS från lagringsdiskarna.
Hur tänkte du att den skulle starta första gången du stoppar i tomma diskar...

"Alla" NAS'ar gör det.
Du har en ROM för att dra igång det hela och för att kunna starta installationen, men själva OS'et och alla inställningar ligger på diskarna.