AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Skrivet av tellus82:

B-die älskar spänning så 1.4V är inte ett problem, speciellt inte med SR 8GB moduler, och det ser ut som du kommer behöva sätta timings manuellt då ditt bord inte reder ut timings för en frekvens långt högre än den som ligger i XMP, du kommer behöva ställa praktiskt taget varenda timing för att få det & lira bra i 3600MT/s 4st 8GB moduler kommer även de kräva en del manuellt pillande men rent tekniskt ska det gå & nå 3600MT/s

När man gör som du & köper b-die med låg frekvens på XMP profil så kommer manuellt pillande bli ett faktum i vilket fall rent generellt om man vill upp över denna frekvens.

Normalt ligger PCI-E gen3/4 valen under AMD PBS

Köpte minnena redan i mitten av juli när det var oro för att priserna var på väg upp, vilket var ett misstag
Nog för att jag fortfarande trodde att dom skulle vara riktigt bra, dock med det faktum att manuellt pillande skulle vara ofrånkomligt.

Om nån vet av en bra youtube-tutorial där nån med Gigabytebord och Flare X gör en omfattande genomgång av hur man gör så länka gärna

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Egentligen ska det väl vara Windows boot manager vald för att fast boot ska lira men det kan ju vara en del av buggen att det inte fungerar som tänkt. Annars är ett knep att manuellt sätta disken i gen3 läge om det är en gen3 disk på x570 bord

Ska testa detta, tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Är det någon mer här med Gigabyte Aorus som har problem med att flasha de nya biosversionerna?

Har ett Aorus Elite och har provat att flasha F4 och nu F5a, men fastnar vid "aorusloggan" där det står och laddar men det händer aldrig något.
Har även testat att flasha de tidigare biosversionerna innan flashning av den senaste, dock utan framgång.

Det är med Qflash-metoden samt @BIOS som jag har använt.

F4j är den senaste som fungerar för min del.

Kör ett GB Elite. Flashade från F4j till F5a utan problem.
Jag brukar alltid gå in i bios direkt efter flash och köra "load optimized defaults" . Sedan spara och avsluta.

Kör med Samsung 850 EVO (SATA) om det har betydelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem

Ominstallerade allt på datorn och lyckades på så vis få Ryzen Master att fungera igen. Dock så återstår problemet med att windows visar att jag bara har 15.9GB ram.

Idle temps ligger på ca 35-37C. Är det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ominstallerade allt på datorn och lyckades på så vis få Ryzen Master att fungera igen. Dock så återstår problemet med att windows visar att jag bara har 15.9GB ram.

Idle temps ligger på ca 35-37C. Är det normalt?

Du har inte memory remap påslaget? Eller någon udda drivare till något som reserverar ett adress utrymme?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ominstallerade allt på datorn och lyckades på så vis få Ryzen Master att fungera igen. Dock så återstår problemet med att windows visar att jag bara har 15.9GB ram.

Idle temps ligger på ca 35-37C. Är det normalt?

Toppen, lägg ut en skärmdump av Ryzen Master här så kanske någon kan ge lite tips.

Permalänk
Medlem

@tellus82:
Hm... hittar inte memory remap i asus bios. Ska de vara på eller av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

@tellus82:
Hm... hittar inte memory remap i asus bios. Ska de vara på eller av?

Brukar generellt vara avslaget men det kan orsaka precis detta "felet" om det är påslaget, i min bios finns den under AMD PBS sektionen, denna sektion i sin tur finns oftast under advanced eller settings. Det kan kallas "above 4G decoding" också istället för memory remap och ligga under IO config/ IO ports i settings

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

Köpte minnena redan i mitten av juli när det var oro för att priserna var på väg upp, vilket var ett misstag
Nog för att jag fortfarande trodde att dom skulle vara riktigt bra, dock med det faktum att manuellt pillande skulle vara ofrånkomligt.

Om nån vet av en bra youtube-tutorial där nån med Gigabytebord och Flare X gör en omfattande genomgång av hur man gör så länka gärna

Skrivet av Henkezd:

Ska testa detta, tack för tipset!

Misstänker att PCI-E gen3/4 kan finnas under "settings/miscellaneous/pci-e slot config" för gigabyte x570, har inget eget bord & se det på men en del videos hintar om det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Groggkungen:

Vi har samma moderbord ser jag. Du kör F6a gissar jag, gick du från F3 direkt eller via alla de andra i kronologisk ordning?

Detta ska väl inte spela någon roll idag? Var väl aktuellt att ta stegvis för typ 15år sedan?
Bios skrivs väl över helt, alltså inte liknande en patch-update...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Detta ska väl inte spela någon roll idag? Var väl aktuellt att ta stegvis för typ 15år sedan?
Bios skrivs väl över helt, alltså inte liknande en patch-update...?

Nä, flash ordning kan definitivt vara aktuelt idag, UEFI är bara en samling av olika firmware delar och alla firmware uppdateringar följer inte med varenda bios, därför har man börjat kalla en del UEFI versioner för "bridge bios", en bios man måste slänga in mellan versioner för att all mjukvara på enskilda komponenter ska flashas, annars slänger man in nyaste utan att gå via bridge bios så kommer den komponenten inte få ny mjukvara & nya biosen kan ändå förvänta sig att den har flashats med rätt intressanta fel som följd.

Detta är orsaken till att en del fått trasig fläktkontroll exempelvis när man kör gammal firmware på just smbuss kontrollern med ny UEFI, om moderkortet man kör saknar bios flashback kan det då bli direkt svårt att flasha in en äldre bios då en del UEFI flash verktyg spärrar nedgradering i bios versions check och i det fallet lär man nästan alltid få hjälp av tillverkaren med verktyg att korrigera det eller en moddad uefi version med gammla uppdateringen i ny uefi

EDIT/ TL:DR: Kolla alltid ordning på uefi ifall det finns en "bridge bios" eller bara rekommenderad ordning för flashning, ifall man missar detta kan det leda till rätt trista problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@tellus82:
Varför framgår inte detta någonstans?
Hitta inget på t.ex. ASUS hemsida eller manual eller annat lättfunnet via sökmotor.
Jag säger inte emot men skulle gärna vilja veta...

Edit
Här står det t.ex. inget om bridge bios eller requires version X eller recommended ens.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-I-GAMING/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@tellus82:
Varför framgår inte detta någonstans?
Hitta inget på t.ex. ASUS hemsida eller manual eller annat lättfunnet via sökmotor.
Jag säger inte emot men skulle gärna vilja veta...

Edit
Här står det t.ex. inget om bridge bios eller requires version X eller recommended ens.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-I-GAMING/...

Flertalet tillverkare märker ut bridge bios och eventuell ordning man ska flasha i, om nu ASUS skiter i det så får det stå för dom och det kan vara så att de alltid uppdaterar precis varenda firmware del med varje uefi update som lösning men de är då lite motsägelsefullt då just ASUS plankor haft problem med just fläktkontroller exempelvis med fel flashad ordning.

Sen kan det vara så enkelt att en del bord inte har så många extra komponenter att flasha mjukvara för så de helt enkelt inte behöver en bridge bios.

Att du inte vill tro mig det får stå för dig men det är inte speciellt svårt att hitta bridge bios för de flesta tillverkare på en mycket stor mängd moderkort.

Som exempel mitt eget bord har rätt tydliga föreskrifter om vad som gäller med vad för att all mjukvara på hela bordet skall uppdateras korrekt

https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X370%20Professional%...

Här ser du ett litet exempel på de olika firmwares som tillsammans skapar innehållet i UEFI, alla delar fick inte plats i bild samtidigt och det är en äldre bios bilden är från.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Misstänker att PCI-E gen3/4 kan finnas under "settings/miscellaneous/pci-e slot config" för gigabyte x570, har inget eget bord & se det på men en del videos hintar om det.

Har just avslutat en 2-timmarssession med bökande, hittade pcie prylarna ganska snabbt, sen fortsatta försök med timings. Går dåligt, slog in 3600 i dram calc och försökt mata in resultatet i bios så gott jag kan, men no luck, moderkortet går över till reservbios (vilken var orginal F3-bios såg jag) och dom sparade försöken försvann....fruktansvärt tröttande.

Men man lär sig nåt hela tiden....som att spara undan varje försök på USB....

Vad gäller youtube-tutorials tänkte jag mer på memoryclockningen....att hitta nån som gjort en video där det bökas i gigabytebios.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

Har just avslutat en 2-timmarssession med bökande, hittade pcie prylarna ganska snabbt, sen fortsatta försök med timings. Går dåligt, slog in 3600 i dram calc och försökt mata in resultatet i bios så gott jag kan, men no luck, moderkortet går över till reservbios (vilken var orginal F3-bios såg jag) och dom sparade försöken försvann....fruktansvärt tröttande.

Men man lär sig nåt hela tiden....som att spara undan varje försök på USB....

Vad gäller youtube-tutorials tänkte jag mer på memoryclockningen....att hitta nån som gjort en video där det bökas i gigabytebios.

Som ett tips så kan det vara bra & börja med att sätta primärtimings manuellt alltså tCL, tRCDRD, tRCDWR, tRP, tRAS samt tRC, för b-die i 3600MT/s så ska mer eller mindre 16-16-16-16-34-52 eller 16-17-17-17-36-60 fungera, även med lägre spänning. Har man mycket bra binnade chip så kan man klara 14-14-15-14-28-42 med extra spänning.

Detta bör med resten av timings på auto som minst boota upp så du kan ta dig in i bios igen, skulle dessa timings inte boota (16-17-17-17-36-60) så är det definitivt något annat som spökar, en för låg SoC spänning eller en tokhög VDDG/VDDP, många spänningar sätts helt åt helvete av många moderkort när man kliver över 3200MT/s minneshastighet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Flertalet tillverkare märker ut bridge bios och eventuell ordning man ska flasha i, om nu ASUS skiter i det så får det stå för dom och det kan vara så att de alltid uppdaterar precis varenda firmware del med varje uefi update som lösning men de är då lite motsägelsefullt då just ASUS plankor haft problem med just fläktkontroller exempelvis med fel flashad ordning.

Sen kan det vara så enkelt att en del bord inte har så många extra komponenter att flasha mjukvara för så de helt enkelt inte behöver en bridge bios.

Att du inte vill tro mig det får stå för dig men det är inte speciellt svårt att hitta bridge bios för de flesta tillverkare på en mycket stor mängd moderkort.

Som exempel mitt eget bord har rätt tydliga föreskrifter om vad som gäller med vad för att all mjukvara på hela bordet skall uppdateras korrekt

https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X370%20Professional%...

Här ser du ett litet exempel på de olika firmwares som tillsammans skapar innehållet i UEFI, alla delar fick inte plats i bild samtidigt och det är en äldre bios bilden är från.

https://i.imgur.com/znWlR70.jpg

Handlar som sagt om att veta.
Men då kan jag i alla fall veta att Asrock rekommenderar att man följer vissa steg vilket jag tidigare trott var föråldrat!
Och sen kanske just Asus inte skriver ut allt man egentligen borde göra för en korrekt BIOS-update.
Tack för det, var det jag var ute och for efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Flertalet tillverkare märker ut bridge bios och eventuell ordning man ska flasha i, om nu ASUS skiter i det så får det stå för dom och det kan vara så att de alltid uppdaterar precis varenda firmware del med varje uefi update som lösning men de är då lite motsägelsefullt då just ASUS plankor haft problem med just fläktkontroller exempelvis med fel flashad ordning.

Sen kan det vara så enkelt att en del bord inte har så många extra komponenter att flasha mjukvara för så de helt enkelt inte behöver en bridge bios.

Att du inte vill tro mig det får stå för dig men det är inte speciellt svårt att hitta bridge bios för de flesta tillverkare på en mycket stor mängd moderkort.

Som exempel mitt eget bord har rätt tydliga föreskrifter om vad som gäller med vad för att all mjukvara på hela bordet skall uppdateras korrekt

https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X370%20Professional%...

Här ser du ett litet exempel på de olika firmwares som tillsammans skapar innehållet i UEFI, alla delar fick inte plats i bild samtidigt och det är en äldre bios bilden är från.

https://i.imgur.com/znWlR70.jpg

Detta är Korrekt. ASUS uppdaterar alla delar på moderkortet med alla UEFI-versionen. Kan inte säga helt säkert varför de gjort så men nu när jag börjat hänga på ROG-forumet och sett hur extremt gnälliga och petiga folk är där så får det mig att fundera på om det inte är för att slippa "ytterligare en huvudvärk"?

Hur som helst så är det ju inget "negativt" med att slippa bridge-UEFI. Det finns ju bara fördelar. Men undantaget då för folk som tror att alla gör som just "deras" tillverkare, men det är ju inte tillverkarnas fel att folk har skygglappar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Handlar som sagt om att veta.
Men då kan jag i alla fall veta att Asrock rekommenderar att man följer vissa steg vilket jag tidigare trott var föråldrat!
Och sen kanske just Asus inte skriver ut allt man egentligen borde göra för en korrekt BIOS-update.
Tack för det, var det jag var ute och for efter.

Nä det är svårt att veta när tillverkare säger så lite som dom gör om något så viktigt som just UEFI/BIOS uppdateringar, på så vis tycker jag mer om ASRock som skriver i direkt klartext men samtidigt har jag en del förståelse att det kan missas att skriva ner detaljer då det är en rätt bisarr mängd moderkort som måste hållas up to date med AM4 familjen och det måste ut snarast möjligt hela tiden för arga användare som bara måste ha senaste agesan hela tiden
Om nu ASUS kör uppdatering för all mjukvara i varenda UEFI pack så vore det kanske bra att de skrev detta i klartext för att minimera eventuella missförstånd, samtidigt verkar de inte ha gjort just detta på en rad moderkort och det kan såklart ha varit en ren miss i att en del av mjukvaran helt enkelt inte blivit med i ett visst UEFI pack. Detta framkommer dock inte heller i efterhand vilket är en smula underligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Hej!

Jag behöver lite råd om mina temperaturer. Igår spelade jag Subnautica i ca två timmar (älskar det spelet 😊). Då såg temperaturerna ut så här:

Då jag är novis när det gäller Ryzen så vet jag inte vilka temperaturer som är ok gällande CPU Socket, Motherboard, Chipset och CPU VRM. Är de för höga eller funkar det så?

Sen blir mina RAM varma tycker jag. Upp mot 55+ känns väldigt högt, och då har jag bara satt 1.37 volt till minnena. Nu har jag Trident Z-minnen och en Noctua NH-D15 processorkylare. Eftersom minnena var för höga för att använda bägge 140mm-fläktarna så bytte jag fläkten som sitter ovanför minnena till en 120mm fläkt istället (Noctua NF-A12x25). Kan det vara så att de får för lite luft på sig???

Jag har nu ändrat en del på fläktkurvan i BIOS så att speciellt chassifläktarna kör högre överlag så får jag se om det gör någon skillnad, men finns det något annat jag kan göra för att sänka temperaturen??

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hej!

Jag behöver lite råd om mina temperaturer. Igår spelade jag Subnautica i ca två timmar (älskar det spelet 😊). Då såg temperaturerna ut så här:
https://i.imgur.com/4RfsMZS.png

Då jag är novis när det gäller Ryzen så vet jag inte vilka temperaturer som är ok gällande CPU Socket, Motherboard, Chipset och CPU VRM. Är de för höga eller funkar det så?

Sen blir mina RAM varma tycker jag. Upp mot 55+ känns väldigt högt, och då har jag bara satt 1.37 volt till minnena. Nu har jag Trident Z-minnen och en Noctua NH-D15 processorkylare. Eftersom minnena var för höga för att använda bägge 140mm-fläktarna så bytte jag fläkten som sitter ovanför minnena till en 120mm fläkt istället (Noctua NF-A12x25). Kan det vara så att de får för lite luft på sig???

Jag har nu ändrat en del på fläktkurvan i BIOS så att speciellt chassifläktarna kör högre överlag så får jag se om det gör någon skillnad, men finns det något annat jag kan göra för att sänka temperaturen??

Vad det gäller temp så ska du kika under en annan sektion för processorns riktiga temp, det du ser där slangas genom moderkortet så det kan vara sockeltemp eller rent av uppskattad cpu temp baserat på en mängd felaktigheter, så kika under Ryzen sektionen i HWiNFO och specifikt på Tdie, detta är den riktiga tempen din processor håller.
Men gällande temps där ser inget konstigt ut.

Spänningsvärden däremot har en del underligheter, VDDP exempelvis sticker ut rätt bra men det kan vara avläsningfel snarare än verklig spänning, den bör nämligen ligga på ~0.9V för vanliga VDDP'n, likaså för CLDO_VDDP

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hej!

Jag behöver lite råd om mina temperaturer. Igår spelade jag Subnautica i ca två timmar (älskar det spelet 😊). Då såg temperaturerna ut så här:
https://i.imgur.com/4RfsMZS.png

Då jag är novis när det gäller Ryzen så vet jag inte vilka temperaturer som är ok gällande CPU Socket, Motherboard, Chipset och CPU VRM. Är de för höga eller funkar det så?

Sen blir mina RAM varma tycker jag. Upp mot 55+ känns väldigt högt, och då har jag bara satt 1.37 volt till minnena. Nu har jag Trident Z-minnen och en Noctua NH-D15 processorkylare. Eftersom minnena var för höga för att använda bägge 140mm-fläktarna så bytte jag fläkten som sitter ovanför minnena till en 120mm fläkt istället (Noctua NF-A12x25). Kan det vara så att de får för lite luft på sig???

Jag har nu ändrat en del på fläktkurvan i BIOS så att speciellt chassifläktarna kör högre överlag så får jag se om det gör någon skillnad, men finns det något annat jag kan göra för att sänka temperaturen??

Det är ingen fara alls. DDR4 skall klara upp till minst 81C innan de tar skada. Alla moduler kommer såklart inte kunna köras vid de temperaturerna men skadade blir de inte, om de följer spec. Så har du inte stabilitetsproblem, krascher och liknande som beror på ramtemp så kan du somna om. Alla andra temperaturer ser jättefina ut också så finns egentligen ingen anledning att bröta på med mer RPM på fläktarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är Korrekt. ASUS uppdaterar alla delar på moderkortet med alla UEFI-versionen. Kan inte säga helt säkert varför de gjort så men nu när jag börjat hänga på ROG-forumet och sett hur extremt gnälliga och petiga folk är där så får det mig att fundera på om det inte är för att slippa "ytterligare en huvudvärk"?

Hur som helst så är det ju inget "negativt" med att slippa bridge-UEFI. Det finns ju bara fördelar. Men undantaget då för folk som tror att alla gör som just "deras" tillverkare, men det är ju inte tillverkarnas fel att folk har skygglappar.

En negativ aspekt blir att man måste yxa bort mer innehåll för att få det till ett paket som blir litet nog att passa till flashning, har man tillräckligt stort minne för lagring av datan spelar det mindre roll men för varje ny generation processorer blir detta bara mer och mer av ett problem. Kan du då köra en bridge bios för uppdatering av mjukvara till separata komponenter som extra lan controllers, ljudkretsar, smbus kontrollers, etc. och sedan skippa dom när de inte behöver uppdateras så spar man en hel del "yta" i UEFI packet.

En annan lösning vore såklart separata uppdaterings metoder för onboard kretsar, tror ASUS redan gjort en sådan för Crosshair7 om jag inte minns helt galet?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Undrar av nyfikenhet: Hur varm blir egentligen 3900X under Prime95 körningar med AVX2 instruktioner?

Någon på Overclock verkar få temps över 90 med AIO, undrar hur det ser ut för er?

Han skriver: "AMD lied that AVX2 does not require any offset compared to AVX or simple Float operations"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Undrar av nyfikenhet: Hur varm blir egentligen 3900X under Prime95 körningar med AVX2 instruktioner?

Någon på Overclock verkar få temps över 90 med AIO, undrar hur det ser ut för er?

Nä 90 kommer jag icke upp i, då lär jag köra PBO med höjd throttle limit, boost ger sig nämligen vid 79-80 grader i min nuvarande agesa/uefi så det är direkt svårt att komma upp i 90 för min del. Manuell OC däremot, då kan man utan problem komma upp i 90 i Prime då man åsidosätter temp limits och ström limits.

Under Prime 95 i ren stock med small fft's maximum heat så går min svalare tack vare ampere throttling än i CBR20, jag ligger mellan 65-70 grader i P95 beroende på storlek på arbetet.

Edit: För att förtydliga, en Zen2 i stock med 105W TDP kan inte konsumera mer än 142W PPT, 95A TDC och 140A EDC, hur du än gör kommer dessa inte brytas ens för en millisekund, pga detta så kommer värme effekt bli begränsad oavsett vilken belastning du kör och är kylarn stor nog att hantera dessa gränser så kommer temp vara non issue, kör man stock kylarn däremot så kan tempen definitivt vara en till gräns som blir delaktig och då har man stadigt sjunkande boost upp till ~80 grader eller redan vid 75 grader där boost kommer ge sig helt för att få temps under kontroll, enligt AMD reagerar PB algoritmen på temp inte bara i rent gradantal utan också hur snabbt temp stegrar, boost kan droppas hårdare/snabbare om temp stegring sker mycket fort och inte ser ut att stanna av.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Vad det gäller temp så ska du kika under en annan sektion för processorns riktiga temp, det du ser där slangas genom moderkortet så det kan vara sockeltemp eller rent av uppskattad cpu temp baserat på en mängd felaktigheter, så kika under Ryzen sektionen i HWiNFO och specifikt på Tdie, detta är den riktiga tempen din processor håller.
Men gällande temps där ser inget konstigt ut.

Spänningsvärden däremot har en del underligheter, VDDP exempelvis sticker ut rätt bra men det kan vara avläsningfel snarare än verklig spänning, den bör nämligen ligga på ~0.9V för vanliga VDDP'n, likaså för CLDO_VDDP

Hmm. Det bör vara ett avläsningsfel gällande VDDP, men ska dubbelkolla i BIOS. Hittar inte vanliga VDDP i RM....

Det är inte främst CPU-tempen jag är fundersam om, utan de andra, Chipset mm, men framför allt minnena. Googlar runt och enligt flera forum jag läser på så ska det inte vara någon fara med temps över 50. Någon hade skrivit in till G.Skill som sa att upp till 70C är ok för B-die. Nu låter det ju väl varmt men eftersom många andra verkar ha betydligt bättre temps på sina b-die så undrar jag vad jag gör fel, speciellt eftersom jag har så låg volt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En negativ aspekt blir att man måste yxa bort mer innehåll för att få det till ett paket som blir litet nog att passa till flashning, har man tillräckligt stort minne för lagring av datan spelar det mindre roll men för varje ny generation processorer blir detta bara mer och mer av ett problem.

Ja, det går inte snåla på ROM-storlek när man gör på det viset. Men jag menade mest negativa aspekter för slutkund. Pratar vi om "helheten" så finns det helt klart en helt annan jämvikt mellan fördelar och nackdelar.

Men jag tror inte ASUS har snålat med storleken. Även "knäckebrödsbrädan" B350-PLUS har 128 Mb Flash ROM, vilket borde vara tillräckligt för att knö in både ZEN3-stöd och ZEN4-stöd, om nu AMD välsignar dem med B350 support det vill säga.

Men en del tillverkare har ju redan fått problem och då de inte har bridge-UEFI så får de inaktivera andra inställningar för att på plats med nyare features.

Minns själv att jag hade en bräda (från ASUS) där de nedgraderade Crashfree BIOS3 till Crashfree BIOS2 för att få plats med stöd för nya processorer... Tror det var på Phenom-tiden... Så även ASUS har råkat ut för dumsnålhetens boomerang, men nu verkar de ju ha lärt sig då även knäckebrödsbrädor har gott om utrymme.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Vad det gäller temp så ska du kika under en annan sektion för processorns riktiga temp, det du ser där slangas genom moderkortet så det kan vara sockeltemp eller rent av uppskattad cpu temp baserat på en mängd felaktigheter, så kika under Ryzen sektionen i HWiNFO och specifikt på Tdie, detta är den riktiga tempen din processor håller.
Men gällande temps där ser inget konstigt ut.

Spänningsvärden däremot har en del underligheter, VDDP exempelvis sticker ut rätt bra men det kan vara avläsningfel snarare än verklig spänning, den bör nämligen ligga på ~0.9V för vanliga VDDP'n, likaså för CLDO_VDDP

Skrivet av Ozzed:

Det är ingen fara alls. DDR4 skall klara upp till minst 81C innan de tar skada. Alla moduler kommer såklart inte kunna köras vid de temperaturerna men skadade blir de inte, om de följer spec. Så har du inte stabilitetsproblem, krascher och liknande som beror på ramtemp så kan du somna om. Alla andra temperaturer ser jättefina ut också så finns egentligen ingen anledning att bröta på med mer RPM på fläktarna.

Är det denna som är korrekt VDDP? Den satt på auto innan men jag ändrade till 0.900, står fortfarande som 0.436 i HWinfo konstigt nog.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä 90 kommer jag icke upp i, då lär jag köra PBO med höjd throttle limit, boost ger sig nämligen vid 79-80 grader i min nuvarande agesa/uefi så det är direkt svårt att komma upp i 90 för min del. Manuell OC däremot, då kan man utan problem komma upp i 90 i Prime då man åsidosätter temp limits och ström limits.

Under Prime 95 i ren stock med small fft's maximum heat så går min svalare tack vare ampere throttling än i CBR20, jag ligger mellan 65-70 grader i P95 beroende på storlek på arbetet.

Edit: För att förtydliga, en Zen2 i stock med 105W TDP kan inte konsumera mer än 142W PPT, 95A TDC och 140A EDC, hur du än gör kommer dessa inte brytas ens för en millisekund, pga detta så kommer värme effekt bli begränsad oavsett vilken belastning du kör och är kylarn stor nog att hantera dessa gränser så kommer temp vara non issue, kör man stock kylarn däremot så kan tempen definitivt vara en till gräns som blir delaktig och då har man stadigt sjunkande boost upp till ~80 grader eller redan vid 75 grader där boost kommer ge sig helt för att få temps under kontroll, enligt AMD reagerar PB algoritmen på temp inte bara i rent gradantal utan också hur snabbt temp stegrar, boost kan droppas hårdare/snabbare om temp stegring sker mycket fort och inte ser ut att stanna av.

Ok, verkar bra, det var det här inlägget som förvillade mig lite (han har Asus Prime X570 Pro och 3900X). Fattar inte riktigt om han fick så skyhöga temps i stock eller under OC.
https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1626011-m...

Permalänk

Hittar en annan VDDP också, men det känns inte som det är samma som ska stå på 0.900????:

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

https://i.imgur.com/3FPqFwF.jpg

Är det denna som är korrekt VDDP? Den satt på auto innan men jag ändrade till 0.900, står fortfarande som 0.436 i HWinfo konstigt nog.

Då är det högst sannolikt avläsningsfel då det ser ut att vara korrekt VDDP

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::