AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

På AIO är det bästa att låta radiatorfläktarna styras av vattentempen, blir inga "fläkt rushar" då och det är ändå tempen på vattnet som avgör kylförmågan. Och tempen på vattnet beror mycket på tempen i rummet, så vi går mot bättre tider nu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

På AIO är det bästa att låta radiatorfläktarna styras av vattentempen, blir inga "fläkt rushar" då och det är ändå tempen på vattnet som avgör kylförmågan. Och tempen på vattnet beror mycket på tempen i rummet, så vi går mot bättre tider nu.

Stämmer. Jag nämnde ju "dum" AIO Finns dock de som ändå kopplar fläktarna till CPU och CPU opt då de inte vill köra iCue, CAM och allt vad det är och det är dem jag riktar det till.

Jag kör själv på vattentempen som styrning då det ju faktiskt är det som ökad fläkthastighet kan påverka,

Jag bytte ut fläktarna på min Kraken X62 mot 4st Noctua NF A14 industrialPPC-2000 PWM, samt har radiatorn monterad i fronten på inblås, nu med en golvtemp på 22.6c har jag en vattentemp på 28.2 med min "ultra turbo extra allt" PBO-inställning, så 4 fläktar kan faktiskt vara bättre än 2 då de individuella fläktarna inte behöver jobba lika mycket och som helhet blir det tystare. Kan ju verka kontraintuitivt att 4 fläktar skulle vara tystare än 2 men inte så konstigt om man funderar lite på hur statiskt tryck och sådant fungerar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precis så, även AMD har gått ut och sagt detta då negativ vcore offset i större kvantitet kommer ge clockstretching med rätt underligt beteende som följd. Man kan också sätta ett lägre cTDP värde vilket ger samma effekt rent praktiskt som att sätta ett lägre PPT men då behöver man inte ha PBO igång heller utan kan köra ren stock med lägre TDP, en del bord har den här:

https://i.imgur.com/N5wjxrx.jpg
längst upp i bild, även package power limit kan sänkas för samma typ av resultat

Vad står PPT och vad bör man sätta där?

Har stängt av PBO från start.

@Ozzed, har då provat det du tipsade på om igår och det verkar då helt klart göra skillnad i temperatur när jag spelar Apex rent maxtemperaturen, låg enligt HWinfo på max 65-67 grader och fläkten lät mindre, kanske förlorar prestanda men med just den här lilla datorn så gör det som inget när jag ligger så pass bra i fpsen, huvudsaken att den inte blir het som en solen inre innandöme

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

@Ozzed: Har hittils kört på en fast hastighet, både på CPU-fläkten och Chassifläktarna. Har kanske dragit på lite väl mkt där... Ligger på 70 procent redan från start, och ungefär samma för chassifläktarna. Overkill, jag fattar det - Har sen egentligen inte så ont av ljudet, där är skillnaden när saker varvar upp som stör ofantligt.

Om jag kör fast fläkt på CPU och övriga, vad bör jag sätta dessa till på ett ungefär?

Blir allt mer OT här nu, men tar gärna ett sista svar där tack! =D

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Ozzed: Har hittils kört på en fast hastighet, både på CPU-fläkten och Chassifläktarna. Har kanske dragit på lite väl mkt där... Ligger på 70 procent redan från start, och ungefär samma för chassifläktarna. Overkill, jag fattar det - Har sen egentligen inte så ont av ljudet, där är skillnaden när saker varvar upp som stör ofantligt.

Om jag kör fast fläkt på CPU och övriga, vad bör jag sätta dessa till på ett ungefär?

Blir allt mer OT här nu, men tar gärna ett sista svar där tack! =D

Menar du vilket fast värde du bör sätta fläktarna till? Alltså inte smooth up/downtime? Jättesvårt att svara på då variabler som typ av fläkt, fläktplacering i chassit, typ av chassi, rumstemp och annat spelar in.

Men jag skulle väl säga att Tdie i HWINFO64 into bör gå över 85c vid stresstest. Vad du behöver för fast fläkthastighet för att nå dit är något som alla ovan nämda faktorer påverkar.

Men om vi utgår ifrån vad du har nu, alltså 70%, vad får du då för Tdie-temperatur i HWINFO64? Ligger den under 85c så kan du prova att sänka (med risk för sämre prestanda då boosten är väldigt temperaturberoende), och ligger du på 85c eller högre så bör du nog låta det vara som det är om 70% fläkthastighet är den högsta tolerabla ljudnivån du står ut med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som förresten testat SenseMI Skew på Ryzen 3000? I teorin borde det ju betyda att man kan flytta måltemperaturen för boost uppåt om man tycker att processorn inte boostar som den ska.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är inne i bioset på mitt Asus X570-E och kollar lite, men har ingen aning vad jag ska kolla efter.

VDDCR CPU Voltage så står det 1.448V i en ruta till vänster om valknappen som är på Auto.

Det låter högt i mina öron? Är det vcore alltså? Betyder auto då att den väljer 1.448V?

VDDCR SOC Voltage är på 1.100V, den låter bekant att den ska vara på det.

DRAM Voltage 1.35V låter också ok

Sedan är det typ 1.0V SB Voltage osv.. och de står på det namnet säger , så de är nog ok också

VTTDDR Voltage 0.675V
VPP_MEM Voltage 2.5V
VDDP Standby Voltage 0.9V

edit: hittade en till sida, tog ett kort istället

Ser allt rätt ut? eller ska man ändra något?

https://ibb.co/McgvBcH

Jag har inga kommentarer direkt men en skärmdump från Ryzen Master kanske också kan underlätta när folk här försöker vettiga råd, den ger en översikt, åtminstone för vissa värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stämmer. Jag nämnde ju "dum" AIO Finns dock de som ändå kopplar fläktarna till CPU och CPU opt då de inte vill köra iCue

Exakt, vi finns, iCue lämnade jag efter några dagar. Upplevde det som buggigt tillsammans med Corsair H115i Platinum som jag kört sedan början av december.

Tycker att Corsair skött det ärendet provocerande dåligt, mitt intryck är att det fortfarande strular för de som är envisa och ligger kvar med iCue. Verkar även som en del haft problem med en firmware uppgradering nyligen om jag tolkar den här tråden korrekt.
https://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=182412&page=39

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hoppas att det löser sig med BIOS uppdatering som du säger, jag ligger fortfarande på AB.

Trevlig max boost btw

https://i.imgur.com/TiAP3p7.png

Fint, jag velade en hel del mellan 3700X & 3800X men det blev en 3700X till slut. Den största orsaken för mig att gå 3800X skulle varit att kunna få bättre CB score än @Tapperswe Jag ligger alltid snäppet efter trots att vi följts åt med processorer (1600X och nu 3700X), tröttsamt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Exakt, vi finns, iCue lämnade jag efter några dagar. Upplevde det som buggigt tillsammans med Corsair H115i Platinum som jag kört sedan början av december.

Tycker att Corsair skött det ärendet provocerande dåligt, mitt intryck är att det fortfarande strular för de som är envisa och ligger kvar med iCue. Verkar även som en del haft problem med en firmware uppgradering nyligen om jag tolkar den här tråden korrekt.
https://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=182412&page=39

Jag har Corsair Void Pro och ST100. Hade problemet att varenda USB-enhet då och då kopplade ur sig och RGB'n på headset och headsetstället gick från min subtila fina lila färg till regnbågsspya. Trodde det var iCue som var boven, men det visade sig sedan att jag hade allt för låg SoC-spänning. Säkert så att många har problemet "på riktigt" men i mitt fall så handlade det om spänning, Men ja... Corsairs kommunikation med kunderna verkar vara sällsynt dålig så jag är glad att mina grejer fungerar som tänkt i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vad står PPT och vad bör man sätta där?

Har stängt av PBO från start.

@Ozzed, har då provat det du tipsade på om igår och det verkar då helt klart göra skillnad i temperatur när jag spelar Apex rent maxtemperaturen, låg enligt HWinfo på max 65-67 grader och fläkten lät mindre, kanske förlorar prestanda men med just den här lilla datorn så gör det som inget när jag ligger så pass bra i fpsen, huvudsaken att den inte blir het som en solen inre innandöme

Original PPT för en 3900x (105W TDP) ligger på 142W, för en 3700 (65W TDP) ligger det på 88W, TDC ligger default för 105W:95A, 65W: 60A och EDC ligger för 105W:140A och 65W:90A.

Peak package power brukar vara samma som PPT och cTDP motsvarar alltså det TDP värde AMD anger, har du en 105W cpu kan en cTDP på 65-80w vara lagom, för en 65W kan 50W vara lagom, sen får man såklart testa sig fram til hur sval cpu man behöver och hur mycket prestanda man är villig att förlora. Då Zen2 ligger och sniffar på vcore väggen så tappar man inte jättemycket prestanda med sänkt TDP även om det blir mätbart.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Kenneth Kommer ni släppa 3950X unboxing på Fredagen 13 och tester på Måndag eftermiddag?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vad står PPT och vad bör man sätta där?

Har stängt av PBO från start.

@Ozzed, har då provat det du tipsade på om igår och det verkar då helt klart göra skillnad i temperatur när jag spelar Apex rent maxtemperaturen, låg enligt HWinfo på max 65-67 grader och fläkten lät mindre, kanske förlorar prestanda men med just den här lilla datorn så gör det som inget när jag ligger så pass bra i fpsen, huvudsaken att den inte blir het som en solen inre innandöme

Kul att det funkar Har du möjlighet kan du ju alltid kolla i HWINFO64 och jämföra CPU VID med CPU Vcoee för att se om du faktiskt undervoltar, eller om det bara är så att du korrigerar en för hög Vcore, för som sagt så är det just nu många UEFI från de flesta tillverkare som sätter helt felaktiga värden på diverse spänningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är då jäklar vad 3900X är slutsåld mest hela tiden. Men jag fick min idag från Inet!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det där fungerar, men man kan ändra loadline calibration till lvl 2 så blir det lite svalare, skall man benchmarka kanske man vill höja till 3-4.

CPU current och SOC current kan man höja till 140%
Switching frequency CPU+SOC kan man sätta till manual och 500
CPU + SOC Power Phase kan man sätta till Extreme
Detta ger lite snabbare respons från processorn, men kräver att man har ok ventilerad låda.

Dom två övriga kan du låta vara.

Får testa!, speciellt loadline calibration då min 3600 blir så jäkla varm!.

tack

Skrivet av kelthar:

Det är då jäklar vad 3900X är slutsåld mest hela tiden. Men jag fick min idag från Inet!

Ja, jag har tänkt tanken i veckan att köpa en 3900x istället för en 3950x då 3950x kommer säkerligen dröja ännu längre, men de är som sagt slut på de flesta ställena.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ang bios, kan man köra det senaste på ett Asus CH7 tillsammans med 3900X utan problem? Jag bryr mig inte om boosten är lägre just, jag bryr mig mest om jag kan POSTa utan problem.

Skrivet av CubaCola:

Ja, jag har tänkt tanken i veckan att köpa en 3900x istället för en 3950x då 3950x kommer säkerligen dröja ännu längre, men de är som sagt slut på de flesta ställena.

Ja, jag orkade inte vänta längre. I värsta fall så får jag köpa en 3950X och sälja min 3900X ifall de är det bästa sedan skivat bröd.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Kenneth Kommer ni släppa 3950X unboxing på Fredagen 13 och tester på Måndag eftermiddag?

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte. Jag har semester just nu och gejmar hela dagarna
@jonast och @jacob kan kanske svara på det... om NDA tillåter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Kenneth Kommer ni släppa 3950X unboxing på Fredagen 13 och tester på Måndag eftermiddag?

Skrivet av Kenneth:

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte. Jag har semester just nu och gejmar hela dagarna
@jonast och @jacob kan kanske svara på det... om NDA tillåter det

Fast var det inte så att 3950X släpps i slutet av september?

Iaf enligt 1usmus:
https://twitter.com/1usmus/status/1169199146638675973

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har inga kommentarer direkt men en skärmdump från Ryzen Master kanske också kan underlätta när folk här försöker vettiga råd, den ger en översikt, åtminstone för vissa värden.

Sådär, några tips?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ang bios, kan man köra det senaste på ett Asus CH7 tillsammans med 3900X utan problem? Jag bryr mig inte om boosten är lägre just, jag bryr mig mest om jag kan POSTa utan problem.

Ja, jag orkade inte vänta längre. I värsta fall så får jag köpa en 3950X och sälja min 3900X ifall de är det bästa sedan skivat bröd.

Är det 2703 du tänker på. Var stabilt för mig i alla fall. Inget jäkla "C5" på minnena så ja det är ett hyffat stabilt UEFI, men boosten är som sagt lite tråkig så jag bytte till 0002+ modden, och där ska visst även problemet med att fläktar stannar vara fixat, men jag vet inte om det stämmer för jag har inte upplevt problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sänk din CLDO_VDDG är mitt tips, den räcker gott på 0.95-1V, över detta och du kommer tappa prestanda och stabilitet rent generellt. Jag skulle heller inte gå över 1.075V på just VDDG oavsett OC.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte. Jag har semester just nu och gejmar hela dagarna
@jonast och @jacob kan kanske svara på det... om NDA tillåter det

Skrivet av Icte:

Fast var det inte så att 3950X släpps i slutet av september?

Iaf enligt 1usmus:
https://twitter.com/1usmus/status/1169199146638675973

Tester ute 16-22 (v38) några få i butik 23-29 (vecka 39)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Hm. Mycket intressant. Fönstret öppet så det är kallt som satan i rummet, och så ser det ut såhär:

Jag har inte lyckats få sådan här boost sedan 2501, trodde att 0002+ cappade vid 4625Mhz men tydligen så går det få upp boost högre vid tillräckligt låga temperaturer. Något att se fram emot med vintern i alla fall

Edit: GB5 i det kalla rummet:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/75330

Edit2: Även minneslatenser verkar stormtrivas i låga temperaturer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

är den här kylaren värt det om man vill ha tyst?

https://www.inet.se/produkt/5320481/corsair-hydro-h115i-pro-r...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Den kyler inte bättre än en Noctua D15... Sedan är det ju lite kontraproduktivt med led på en kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den kyler inte bättre än en Noctua D15... Sedan är det ju lite kontraproduktivt med led på en kylare.

den ska dock vara en av dom tystare på marknaden med 20db idle

Leden kan man säkert stänga av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hm. Mycket intressant. Fönstret öppet så det är kallt som satan i rummet, och så ser det ut såhär:

https://i.imgur.com/VHJvC7d.png

Jag har inte lyckats få sådan här boost sedan 2501, trodde att 0002+ cappade vid 4625Mhz men tydligen så går det få upp boost högre vid tillräckligt låga temperaturer. Något att se fram emot med vintern i alla fall

Edit: GB5 i det kalla rummet:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/75330

Edit2: Även minneslatenser verkar stormtrivas i låga temperaturer.

https://i.imgur.com/aJOKsZ1.png

Får du högre score i något deltest om du stänger av SMT? Om något gissar jag på SQLite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

den ska dock vara en av dom tystare på marknaden med 20db idle

Leden kan man säkert stänga av.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är garanterat inte tystare än en Noctua D15.
https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Får du högre score i något deltest om du stänger av SMT? Om något gissar jag på SQLite.

Får kolla närmare på det. Lär ju bli fler kalla kvällar. Ska snart knyta mig så hinner inte pilla så mycket mer idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

den ska dock vara en av dom tystare på marknaden med 20db idle

Leden kan man säkert stänga av.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken du än väljer så är det lätt värt att byta ut fläktarna mot Noctua om du vill ha tyst, så välj en billig med mjukvara du trivs med, eller köp billigast möjliga men koppla fläktarna direkt till CPU-Fan och CPU OPT headern på moderkortet, om du ogillar mjukvarorna alltså.

Jag köpte en NZXT Kraken X62 och satte dit 4st NF A14 industrialPPC-2000 PWM i Push-pull. Bra med blås utan att det hörs alls (ligger oftast i 300-500RPM eftersom push pull gör att fläktarna knappt behöver jobba alls), men också satans galet statiskt tryck när man vill ha och behöver det. Det är visserligen en dyr lösning, men Ryzen 3000-serien är temperaturkänslig och vill man krama ur sista droppen prestanda så är det värt det, tycker jag.

Jag gillar inte luftkylare längre. Ska man ha bra prestanda så är de oftast extremt skrymmande. Pumpblocket på en AIO tar ju ingen plats alls att tala om, och så får man oftast massa fin RGB med

Sen beror det ju lite på tillverkare med men just Kraken X62 har 6 års garanti så är inte ett dugg orolig för läckor. Sen, visst.. Det är fler rörliga delar och så som kan gå sönder så det är väl lite av en smaksak. Men att luftkylare med samma prestanda som AIO skulle vara tystare, smidigare att montera och mindre skrymmande för minnen än AIO är inget annat än en seglivad myt idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.