Phanteks Enthoo Evolv X

Permalänk
Melding Plague

Phanteks Enthoo Evolv X

Phanteks äntrar testlabbet med sitt senaste flaggskepp på chassifronten. Enthoo Evolv X ska kombinera kvalitetsnivå i den översta klassen med ett välsvarvat och lättarbetat inre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att det börjar satsas mer på mindre chassin i flaggskeppsklassen
Edit. Fast nu när jag tänker efter så var det inte så jäkla litet ändå, behöver nåt mittemellan detta och Loque Ghost S1. Svårt val vad man ska hitta på för nån låda till nästa bygge. Kikat en fel på Silverstone FT05 vilket ligger bäst till, tlllsammans med Jonsbo Umx3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Andra recensionen av detta här var det inte en test pilot som gjorde ett med , kul iallafall

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Själv har man 6 3,5- tums. Trodde det här chassit kanske skulle kunna få styr på det, men inte det här heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Riktigt snyggt chassi!
Verkar ändå ganska prisvärt, skulle absolut kunna tänka mig att köpa det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Inget chassi jag skulle köpa men samtidigt inget chassi jag skulle tacka nej till. Schyst med 10st 2.5" platser. Även om jag föredrar designen dem stående på varandra med ett mellanrum och en fläkt bakom.

Skrivet av The Kristoffer:

Själv har man 6 3,5- tums. Trodde det här chassit kanske skulle kunna få styr på det, men inte det här heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är exotisk med så många 3,5" diskar idag på desktopen. Då folk ofta går över till nas och grejer när de har så många hdd. Det finns självklart anledningar till att ha diskarna lokalt, men då får man köpa ett ovanligt chassi.

Permalänk

ett problem jag stött på är att färdigmonterade io shields passar inte i chassit, man måste modda själv.
Asus xi code har de problemet

Permalänk
Medlem

Som alltid bra review av Jonas.

Ruggigt snyggt tycker jag. Får min Galaxy Silver på måndag - ska bli kul att bygga i

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi och bra recention.
Är själv en mycket nöjd ägare av 'lillebror' Phantex Evolv ITX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar vissa lösningar, bland annat täckplåtarna för kabeldragningen och generös mängd genomdragningshål. Verkar vara fint för vatten också.

Tyvärr är Phanteks frontplåtar i mitt tycke så rysligt fula. Jag vill inte heller ha RGB, eller härdat glas eftersom det aldrig blir tillräckligt tyst. Men det är alltid roligt med Jonas recensioner eftersom man får insyn i alla aspekter av chassit. Då kan man plocka russinen man gillar och sedan modda ihop det man själv vill ha.

Permalänk
Keeper of Traditions

Får vänta en evighet på en värdig uppföljare till Antecs P-serie, antar jag...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Småsugen på detta chassi. Går i funderingar om att bygga ett helt nytt system då min dator i signaturen börjar kännas lite trött...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Småsugen på detta chassi. Går i funderingar om att bygga ett helt nytt system då min dator i signaturen börjar kännas lite trött...

Kan starkt rekommendera chassit men kolla slutsumman med alla tillbehör innan du bestämmer dig, landa själv på ca 3500 och det är klart i överkant om man jämför med andra chassin med samma standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Kan starkt rekommendera chassit men kolla slutsumman med alla tillbehör innan du bestämmer dig, landa själv på ca 3500 och det är klart i överkant om man jämför med andra chassin med samma standard.

Är sugen på detta chassi. Vilka tillbehör pratar Du om? Hittar inget speciellt på inet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Är sugen på detta chassi. Vilka tillbehör pratar Du om? Hittar inget speciellt på inet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte extra en pci-ricer cable, 3st SSD brackets och ett kit med led-strips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Själv har man 6 3,5- tums. Trodde det här chassit kanske skulle kunna få styr på det, men inte det här heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du köper till extra HDD vaggor så finns det plats för 10st 3,5 tums.

http://www.phanteks.com/Enthoo-Evolv-X.html

Permalänk
Skrivet av polanski:

Om du köper till extra HDD vaggor så finns det plats för 10st 3,5 tums.

http://www.phanteks.com/Enthoo-Evolv-X.html

Så man måste importera dem, och som Jonas nämnde, sämre än de extrema silikonpackningar Som följde med antecs äldre bestar. Får behålla mitt p182 ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Inget chassi jag skulle köpa men samtidigt inget chassi jag skulle tacka nej till. Schyst med 10st 2.5" platser. Även om jag föredrar designen dem stående på varandra med ett mellanrum och en fläkt bakom.

Det är exotisk med så många 3,5" diskar idag på desktopen. Då folk ofta går över till nas och grejer när de har så många hdd. Det finns självklart anledningar till att ha diskarna lokalt, men då får man köpa ett ovanligt chassi.

Att ha ett midtower, men inte utnyttja volymen, är ju lite som att åka runt ensam i en minibuss.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag saknar data på ljud/temperatur, gärna med lite olika setups. Det får gärna inkluderas i framtida tester. Annars, allt gott 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag menar bestämt att primärt bör en radiator sättas där effekten är bäst, alltså i front nede. Mindre eller ingen luft i radiatorn och avsevärt bättre temperaturer. Men på detta chassie och många andra går inte det då fronten är fullständigt täckt. Kan man inte få både kvalitet, funktion och prestanda i ett chassie längre? Lösningen med lucka i toppen är suverän, också det att chassiet har extra höjd med "mössan", alltså över moderkortet. Att pilla i moderkortets kablar ovanför luftkylaren i ett Fractal Design är en mardröm samt att man lätt skär upp ett finger eller två.

Jag tycker det borde sättas lite mer krav på prestandan i ett chassie som detta för tre tusen när man har importerat en del tillbehör.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Att ha ett midtower, men inte utnyttja volymen, är ju lite som att åka runt ensam i en minibuss.

Och jag som är van vid hightower, Obsidian-1000D skulle jag tänka mig.
https://www.webhallen.com/se/product/287917-Corsair-Obsidian-...

Back in the good days hade jag x antal hdd monterade i hårddisk kabinetter på framsidan och det var skitsmidigt. Bara ta ut en hdd på 5 sekunder och ta med den till polaren. Idag är det att bråka med skruvar för att öppna chassiluckan, sedan trilskas med kablar, ett konstig fäste som ofta är fastskruvad på ssdn. Det är så omständligt bara för man ska få det kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag vill inte heller ha RGB, eller härdat glas

QFT - Quoted For Truth.

Visst är det fint med ett snyggt chassi. Men glas och RGB är som ett plastigt kjolpaket på en i övrigt snygg bil.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Jag har letat efter något motsvarande detta i över 10 år. Var är du, specialchassielösning?
https://www.google.se/search?q=mac+g5+inside&tbm=isch&source=...:

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag har letat efter något motsvarande detta i över 10 år. Var är du, specialchassielösning?
https://www.google.se/search?q=mac+g5+inside&tbm=isch&source=...:

Själv suktar jag efter en uppdaterad och mindre version av FT02, anpassat efter M-ATX. Men helvetet lär väl hinna frysa till is innan det händer.
Men måste medge att Apples G serie på iMac är riktigt stiliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Kan starkt rekommendera chassit men kolla slutsumman med alla tillbehör innan du bestämmer dig, landa själv på ca 3500 och det är klart i överkant om man jämför med andra chassin med samma standard.

" Tillbehör" ----> ?

Skrivet av Jompa79:

Jag köpte extra en pci-ricer cable, 3st SSD brackets och ett kit med led-strips.

Vilka tillbehör pratar Du om? (saxat från @Jompa79 då det är en väldigt bra fråga)

Du köpte: pci-ricer cable, 3st SSD brackets och ett kit med led-strips.
Det är ju inga "tillbehör" som är exakt till Evolv X.

Det är du själv som valt dom "tillbehören" för att du vill/behöver ha dom.
Tillbehör som man kan välja till alla andra chassin på marknaden.

Ska man tänka som dig, så går det ju att lägga hur mycket onödiga tillbehör som helst

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

" Tillbehör" ----> ?

Vilka tillbehör pratar Du om? (saxat från @Jompa79 då det är en väldigt bra fråga)

Du köpte: pci-ricer cable, 3st SSD brackets och ett kit med led-strips.
Det är ju inga "tillbehör" som är exakt till Evolv X.

Det är du själv som valt dom "tillbehören" för att du vill/behöver ha dom.
Tillbehör som man kan välja till alla andra chassin på marknaden.

Ska man tänka som dig, så går det ju att lägga hur mycket onödiga tillbehör som helst

Bracketsen är till evolvchassina generellt så skulle säga att de är modellspecifika men riserkabeln är speciellt framtagen för X chassit. Led-stripen kan man diskutera men chassit har väldigt tonade rutor och utan belysning i lådan kommer inget att synas så för mig är det ett nödvändigt tillbehör.

Om du kollar recensionen så tas detta upp hur snålt utrustat chassit är, den gamla modellen så kom både brackets och pumphållare med och kostade ca 500 mindre vid release. Phanteks har verkligen snålat här genom att skippa dessa tillbehör. Detta drar ned totalbetyget för mig även om jag älskar chassit och har inga problem att pynta lite extra, vill dock varna andra att verkligen kolla upp vad de behöver för sitt bygge innan de bestämmer sig för detta chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag har letat efter något motsvarande detta i över 10 år. Var är du, specialchassielösning?
https://www.google.se/search?q=mac+g5+inside&tbm=isch&source=...:

Streacom da2 påminner mycket om Apples design. Läckert itx chassie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mig för om jag gillar designen eller inte. Lite svårt för den futuristiska looken men måste erkänna att det kittlar till lite grann pga dess funktioner och hantverk.

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

Streacom da2 påminner mycket om Apples design. Läckert itx chassie.

Skickades från m.sweclockers.com

Saknar att det inte verkar finnas någon konsumentlösning som har en stilig funktion för att likt en server eller Nas bara docka in 8 ST 3,5 tummare riktigt tajt. I en snygg förpackning. G5 hade 4 platser, kan väl gå i krig.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt be quiet! silent base 801 men den här ser snäppet vassare ut, helt klart, är det 8 fläktars PWM hub (?) coolt.

Just för be quiet! är det väl dock Dark Base Pro 900 rev.2 som detta case ska jämföras/tävla mot och då är det en jämnare match.