Bioware utannonserar Dragon Age 4

Permalänk
Melding Plague

Bioware utannonserar Dragon Age 4

Med en filmatisk trailer utannonserar Bioware efter många år nästa del i Dragon Age-sagan, med ett budskap som borde snappas upp av de som klarat av Dragon Age: Inquisition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

JÄVLIGT nellad på spelet.

AVSKYR filmsnutten. Ge oss en riktigt trailer med game play eller håll käften liks.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hoppas de återgår till isometrisk som DA:O. Vilket jag inte tror... DA:I var väl helt okej, men inget jag har spelat igen eller tänker spela igen. Spelade igenom DA:O säkert 8 gånger. Funderar på att dra igenom det och expansionen igen med massa mods nån gång.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Dragon age 1 var det bästa spelet. Sen har det gott utför. Hoppas på ett mer rpg orienterat istället för hack and slash med generiska quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0VI:

Dragon age 1 var det bästa spelet. Sen har det gott utför. Hoppas på ett mer rpg orienterat istället för hack and slash med generiska quest.

#Metoo

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Bra teaser! Känner mig mycket informerade om hur spelet kommer se ut, handla om etc

Fattar väl att en teaser ska vara vag, men detta är bara löjligt...

Permalänk
Medlem

De har bytt ut egentligen hela utvecklingsteamet. Det enda som egentligen gör att jag har hoppet kvar angående den här serien är att Alexis Kennedy skulle vara huvudförfattare. Han kan skriva, och förhoppningsvis håller han sig borta från Biowares klichéer.

DA:O var fantastiskt. Enligt Mike Laidlaw som nyligen lämnade Bioware, var det helt och hållet EAs fel att DA2 misslyckades. EA gav dem 13 månader att göra ett spel, och krävde att det skulle vara samma gränssnitt på PC-versionen som på konsollerna (för DA:O har konsollerna ett förenklat gränssnitt). Den kombinationen gick bara att lösa på ett sätt, att göra kontrollerna på PC genomkorkade och att återanvända miljöerna om och om igen. Gissa vilka de två stora felen med DA2 var? Jo, jag vet att jag sparkar in öppna dörrar genom att klaga på EA, men DA2 är verkligen ett bra exempel på hur det går när EA slår klorna i en studio.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

SPOILER:
Jag spelade igenom på svåraste då det kom. Men inte spelat dlc.
"De som spelat Dragon Age: Inquisition bör förstå innebörden av Dread Wolf." Det är bekant men minns inte. Tvåan förstörde serien enligt mig. Bra story bra voice over men för repetitivt.
treans open world skadade berättarbiten. Kommer nog sitta och spela fyaran i alla fall. Men jag saknar Morigan. Inte Flemet, Morigan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Bioware , efter Mass Effect Andromeda så vet jag inte om jag tar i dom med tång... buggigare spel får man leta efter...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hjälpsam

De fick chansen när de sade att trean skulle göras av PC-spelare för PC-spelare, jag har spelat DAI kanske en timme, hatar gränssnittet, var i alla fall klok nog att inte köpa några DLC:r.
Så nej, de lurar mig inte en gång till.
Älskade DAO, lagt ned kanske 600 timmer på det.

Jävla skitstövlar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Testpilot

Najs, har man 2 år på sig att jobba igenom DA:I då!

Har Deluxe utgåvan och hela 3 timmar spelat enligt Origin, men misstänker att ca. 50% av det är spenderat med att tabba ur för att kolla Reddit eller Discord

Vet inte vad det är, men är inget direkt fan av någon DA-spel, vill gilla det, gillar samtliga på någon nivå - Men kollar hellre andra spela det än gör det själv, kanske är kontrollerna jag har problem med?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

SPOILER:
Jag spelade igenom på svåraste då det kom. Men inte spelat dlc.
"De som spelat Dragon Age: Inquisition bör förstå innebörden av Dread Wolf." Det är bekant men minns inte. Tvåan förstörde serien enligt mig. Bra story bra voice over men för repetitivt.
treans open world skadade berättarbiten. Kommer nog sitta och spela fyaran i alla fall. Men jag saknar Morigan. Inte Flemet, Morigan.

Motivationen som driver The Dread Wolf förklaras i DLC:n "Trespasser". Vem eller vad som är the Dread Wolf får man reda på mot slutet av DA:I.

Permalänk
Medlem

har funderat på att spela igenom DAI flera ggr har väll en 40 timmar men vetifan tröttnade efter ett tag. Kanske kan vara värt att spela igenom endå på jul ledigheten

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag älskade DA:I, ett av de bästa spel jag spelat. Ett av de få spela jag spelat igenom 2ggr.

Tror det jag tycke mest om var det de flesta inte gillade (den mmo-liknande världen) så det skalas nog ner, men hoppas dom hittar någon bra balans.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De fick chansen när de sade att trean skulle göras av PC-spelare för PC-spelare, jag har spelat DAI kanske en timme, hatar gränssnittet, var i alla fall klok nog att inte köpa några DLC:r.
Så nej, de lurar mig inte en gång till.
Älskade DAO, lagt ned kanske 600 timmer på det.
https://www.youtube.com/watch?v=O0Dp7HeW9vs

Jävla skitstövlar!

Jag håller med... Det kändes mer som någon sorts semi-action konsoll RPG än ett klassiskt PC-RPG. Inget fel på den genren, men jag är oftast inte ett stort fan själv (Witcher och Jade Empire undantaget). Älskar däremot orginal DAO och framförallt det fantastiska stridssystemet. Är personligen tveksam om jag någonsin kommer att köpa ett spel utvecklat i EA:s regi igen.

En gång i tiden köpte jag alla Bioware-spel som kom ut utan undantag, men några år under EA löste det problemet för min plånbok.

Permalänk
Medlem

Har inte rört Dragon Age sedan DA:O.
Efterföljande spel har varit något jag inte ens velat röra med tång.

Ska mycket till för att jag ska bli övertygad att köpa DA:4

Över 9 år sedan(!) men trailern är fortfarande bra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

SPOILER:
Jag spelade igenom på svåraste då det kom. Men inte spelat dlc.
"De som spelat Dragon Age: Inquisition bör förstå innebörden av Dread Wolf." Det är bekant men minns inte.

"Dread Wolf" refererar till en gammal alv-gud som verkar vara motsvarigheten till Loke, ungefär. Avslutningen på DA:I visar hur en av dina kompanjoner, Solas, har en diskussion med Flemeth vilket slutar med att hon dör. Implikationen är att han stjäl hennes magi, för att han är Dread Wolf.

Dold text
Citat:

Tvåan förstörde serien enligt mig. Bra story bra voice over men för repetitivt.
treans open world skadade berättarbiten. Kommer nog sitta och spela fyaran i alla fall. Men jag saknar Morigan. Inte Flemet, Morigan.

Flera av karaktärerna från DA:O är väldigt välskrivna. Har man spelat några Bioware-spel kan man ana en hel del paralleller till karaktärer i andra spel (Morrigan liknar Bastilla Shan från KOTOR och Miranda från ME2, exempelvis, och sannolikt hade de velat få Aribeth från NWN in i samma mall men misslyckades p.g.a det spelets struktur) men de är ändå intressanta figurer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

jag har spelat origin, storyn var bra men jag kan inte förstå varför folk tycker att spelet är så otroligt bra? combat i det spelet är nog det sämsta jag sett genom tiderna.

om det hade varit ren action combat eller ren turn baserad combat då hade det varit perfekt och ett skitbra spel men det verkade som dom inte riktigt visste vad dom ville göra med spelet så det är något halvbakat system med blandning av båda och inget funkar.

om dom gör om det till turn baserat som divinity serien har då blir det bra.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

"Dread Wolf" refererar till en gammal alv-gud som verkar vara motsvarigheten till Loke, ungefär. Avslutningen på DA:I visar hur en av dina kompanjoner, Solas, har en diskussion med Flemeth vilket slutar med att hon dör. Implikationen är att han stjäl hennes magi, för att han är Dread Wolf.

Dold text

Flera av karaktärerna från DA:O är väldigt välskrivna. Har man spelat några Bioware-spel kan man ana en hel del paralleller till karaktärer i andra spel (Morrigan liknar Bastilla Shan från KOTOR och Miranda från ME2, exempelvis, och sannolikt hade de velat få Aribeth från NWN in i samma mall men misslyckades p.g.a det spelets struktur) men de är ändå intressanta figurer.

!! Intressant koppling, det har jag aldrig tänkt på.

Gillade verkligen Morrigan, Miranda och Aribeth. De var typ dom som gjorde att jag verkligen gillade de tre spelen, men aldrig tänkt på det på det sättet!

Har du spelat expansionerna till NWN? Där tycker jag de lyckas få in Aribeth trots allt, beroende på hur man ser på det

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag har spelat origin, storyn var bra men jag kan inte förstå varför folk tycker att spelet är så otroligt bra? combat i det spelet är nog det sämsta jag sett genom tiderna.

Spelade du det på PC eller på konsoll? För det är helt olika spel. Det som folk brukar kalla otroligt bra är PC-versionen.

Skrivet av WoG:

!! Intressant koppling, det har jag aldrig tänkt på.

Gillade verkligen Morrigan, Miranda och Aribeth. De var typ dom som gjorde att jag verkligen gillade de tre spelen, men aldrig tänkt på det på det sättet!

Har du spelat expansionerna till NWN? Där tycker jag de lyckas få in Aribeth trots allt, beroende på hur man ser på det

Jodå, jag har spelat expansionerna. SoU var uselt. HotU var riktigt bra, och visst fick Aribeth lite mer kött på benen där. Problemet var väl mest att i original-kampanjen är historien är uppbyggd kring att hon är en quest-giver som man återvänder till ibland, men man bryr sig inte så mycket om henne. Det går att kallprata med henne och få lite detaljer, men det är helt frivilligt, och allt presenteras som en enorm monolog från hennes sida. De andra spelen har motsvarande karaktär som en kompanjon, och man får en bild av henne genom att se hur hon reagerar på vad du gör och vad andra gör. Idén att göra så kommer säkert från avslutningen av HotU, där man har Aribeth som kompanjon och man får bilden av henne lite mer organiskt.

Om vi ändå är inne på NWN - NWN2 är ett spel som jag tycker är orättvist bortglömt. Orginalkampanjen har en historia man lätt glömmer, men första expansionen Mask of the Betrayer anser jag vara det bästa Obsidian någonsin skrivit. Ja, jag har spelat New Vegas. MotB är bättre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag har spelat origin, storyn var bra men jag kan inte förstå varför folk tycker att spelet är så otroligt bra? combat i det spelet är nog det sämsta jag sett genom tiderna.

om det hade varit ren action combat eller ren turn baserad combat då hade det varit perfekt och ett skitbra spel men det verkade som dom inte riktigt visste vad dom ville göra med spelet så det är något halvbakat system med blandning av båda och inget funkar.

om dom gör om det till turn baserat som divinity serien har då blir det bra.

Då har du inte spelat 2:an? sämre kameravinkel får man leta efter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Spelade du det på PC eller på konsoll? För det är helt olika spel. Det som folk brukar kalla otroligt bra är PC-versionen.

Jodå, jag har spelat expansionerna. SoU var uselt. HotU var riktigt bra, och visst fick Aribeth lite mer kött på benen där. Problemet var väl mest att i original-kampanjen är historien är uppbyggd kring att hon är en quest-giver som man återvänder till ibland, men man bryr sig inte så mycket om henne. Det går att kallprata med henne och få lite detaljer, men det är helt frivilligt, och allt presenteras som en enorm monolog från hennes sida. De andra spelen har motsvarande karaktär som en kompanjon, och man får en bild av henne genom att se hur hon reagerar på vad du gör och vad andra gör. Idén att göra så kommer säkert från avslutningen av HotU, där man har Aribeth som kompanjon och man får bilden av henne lite mer organiskt.

Om vi ändå är inne på NWN - NWN2 är ett spel som jag tycker är orättvist bortglömt. Orginalkampanjen har en historia man lätt glömmer, men första expansionen Mask of the Betrayer anser jag vara det bästa Obsidian någonsin skrivit. Ja, jag har spelat New Vegas. MotB är bättre.

jag spelade på pc.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Fler än jag som plötsligt fann att sig vara prenumeranter på denna tråd trots att jag vad jag kan minnas aldrig besökt den tidigare?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kethsi:

jag spelade på pc.

Laddade ned ett "fusk" som gjorde att man kunde skripta AI:t fullt ut, utan att offra färdighetspoäng, fick det att fungera riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mpat:

Spelade du det på PC eller på konsoll? För det är helt olika spel. Det som folk brukar kalla otroligt bra är PC-versionen.

Jodå, jag har spelat expansionerna. SoU var uselt. HotU var riktigt bra, och visst fick Aribeth lite mer kött på benen där. Problemet var väl mest att i original-kampanjen är historien är uppbyggd kring att hon är en quest-giver som man återvänder till ibland, men man bryr sig inte så mycket om henne. Det går att kallprata med henne och få lite detaljer, men det är helt frivilligt, och allt presenteras som en enorm monolog från hennes sida. De andra spelen har motsvarande karaktär som en kompanjon, och man får en bild av henne genom att se hur hon reagerar på vad du gör och vad andra gör. Idén att göra så kommer säkert från avslutningen av HotU, där man har Aribeth som kompanjon och man får bilden av henne lite mer organiskt.

Om vi ändå är inne på NWN - NWN2 är ett spel som jag tycker är orättvist bortglömt. Orginalkampanjen har en historia man lätt glömmer, men första expansionen Mask of the Betrayer anser jag vara det bästa Obsidian någonsin skrivit. Ja, jag har spelat New Vegas. MotB är bättre.

Har MotB man har skamligt nog inte spelat den, gillade NWN2 skarpt, en del retade sig på slutet, inte jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Bioware , efter Mass Effect Andromeda så vet jag inte om jag tar i dom med tång... buggigare spel får man leta efter...

Androemda var oerhört bra, jag hoppas på en uppföljare till det.
Började spela det i somras och har knappt upplevt några buggar eller glitchar(pc).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Androemda var oerhört bra, jag hoppas på en uppföljare till det.
Började spela det i somras och har knappt upplevt några buggar eller glitchar(pc).

Skickades från m.sweclockers.com

DirectX problem , flera som har problemet och lösningsförslagen är lika många som problemen och inget fungerar... totalt random dessutom

Det kommer kanppast nån uppföljare då spelet var mer eller mindre nukat.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Det kommer kanppast nån uppföljare då spelet var mer eller mindre nukat.

Tyvärr är det nog så, det finns väldigt många frågor efter slutet samt att jag gärna vill se mer av karaktärerna igen.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Jag älskade både DA:O och DA2 (trots återanvända miljöer. Var uppfriskande med en mer lågmäld "personligare" story). Som många andra skrivit blev DA:I för stort, utan intressant innehåll, där biowares fina berättande bara fick briljera i mer "låsta" kort-sekvenser. Vågar inte riktigt hoppas på att bioware/ea tar sitt förnuft till fånga och skapar en mindre men mer kvalitativ spelvärld.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518