förbättra wifi signal från AP till pc

Permalänk
Medlem

förbättra wifi signal från AP till pc

Tjena!

Bor i 2 plans villa, trähus från 30-talet.
Ganska nyligen installerades fiber och ny el drogs. nätverk drogs samtidigt dock inte till de övre planet.
pc står på övre planet och ap (ubiqiti ac lr) har jag placerat på första plan på en hylla typ 50 cm från taket riktat uppåt.
det kanske är ca 5 meter direktvägen mellan ap och pc. har ingen möjlighet att få upp en cat 5 kabel till övre plan utan att det kommer se förjävligt ut.

Min fråga är och som jag behöver råd om: har två wifi antenner på nätverkskortet, räcker det att koppla bort en antenn och dra följande kabel till en sån här? https://www.dustinhome.se/product/5010884577/wlan-antenna-rp-...

eller måste man använda båda antenn uttagen?

syftet är att komma närmare AP för bättre signalstyrka, ligger på ca 35% på 5ghz.

tacksam för hjälp

Permalänk

måste väl ändå gå att dra kabel längs väggar/tak med kabelkanaler etc upp?
för den antenn lösningen känns lite dodgy om du frågar mej, men e ju inte super expert

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Rekordmedlem

Bor du i villa är det väl inga oöverstigliga problem att dra en kabel utomhus eller i en vägg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

5 meter mellan AP och datorn? Och du har dålig signal? Något annat måste vara fel här. Vad är det för wifi-kort?

Vad får du för hastighet på Bredbandskollen?

Skickades från m.sweclockers.com