Köpråd NAS för lagring av foton. Upp/nerladdning.

Permalänk
Medlem

Köpråd NAS för lagring av foton. Upp/nerladdning.

Hej alla.

Använder mig just nu av en Synology DS 216se.
Känner helt enkelt att den är superseg.
Hastighet vid kopiering etc, funkar kalasbra, även upp/nerladdning via kabel från datorn.

Dock, när jag loggar in på NASen via datorn eller mobil enhet via DSM eller DS-File (mobil) så laddar alla bilder och filer enormt segt.
Det funkar helt enkelt inte att försöka hitta specifika bilder eller filer man letar efter och har bråttom.

Därför tänker jag på att uppgradera.

Mina krav:
*Snabbare processor. (4-kärnig??)
*Möjlighet att utöka RAM.
*Plats för minst 2st diskar.
*Bugdet på under 4.000kr OM möjligt. Annars kanske 5.000kr som absolut max.

Kom gärna med tips och förslag.
Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Hej alla.

Använder mig just nu av en Synology DS 216se.
Känner helt enkelt att den är superseg.
Hastighet vid kopiering etc, funkar kalasbra, även upp/nerladdning via kabel från datorn.

Dock, när jag loggar in på NASen via datorn eller mobil enhet via DSM eller DS-File (mobil) så laddar alla bilder och filer enormt segt.
Det funkar helt enkelt inte att försöka hitta specifika bilder eller filer man letar efter och har bråttom.

Därför tänker jag på att uppgradera.

Mina krav:
*Snabbare processor. (4-kärnig??)
*Möjlighet att utöka RAM.
*Plats för minst 2st diskar.
*Bugdet på under 4.000kr OM möjligt. Annars kanske 5.000kr som absolut max.

Kom gärna med tips och förslag.
Stort tack på förhand.

Jag köpte en Synology ds218+. Har inte fixat med den än men frugan brorsa köpte en ds418+ och den funkar kanon. Han streamar 4K och sparar massa bilder på den. Han är amatörfotograf.

Skickades från m.sweclockers.com

± till +
Permalänk
Medlem
Skrivet av empster:

Jag köpte en Synology ds218+. Har inte fixat med den än men frugan brorsa köpte en ds418+ och den funkar kanon. Han streamar 4K och sparar massa bilder på den. Han är amatörfotograf.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!
Har kikat på den med.
Vet att folk har klämt in 16GB RAM på den och att det funkar kanon, så jag har så klart spanat på den med.
Dock så undrar jag om det finns NAS med kraftfullare prolle än denna för det priset.
Quad-core ja, men vet inte hur den presterar jämfört med konkurrenterna om man säger så.

Har svågern testat att ladda bilder från luren via appen DS-file? Om ja, hur tycker han att det går då?
Tänkte på både wifi-uppkopplning och via gsm-nätet.

Permalänk
Medlem

Sitter och sneglar lite på QNAP TS-251+-2G.
(https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3318703)

Undrar dock lite om processorn.
Det skall vara en 4-kärnig Intel Celeron J1900 prolle på 2Ghz.

Hur står sig denna mot t.ex Synologys DiskStation DS718+ som också har 4 kärnor men en Intel Celeron J3455 prolle på (bara) 1.5Ghz?

Sitter och velar fram och tillbaka och undrar verkligen hur man kan se olika tester på dessa för att försöka komma fram till en slutsats som resulterar i köp.

Någon som har någon aning om vad skillnaderna är på dessa processorer förutom hastigheterna?

CPUBoss gör mig fan inte klokare alls..
Vissa tester vinner den ena, andra tester vinner den andra?..
http://cpuboss.com/cpus/Intel-J3455-vs-Intel-Celeron-J1900

T.ex:
GeekBench 3 (AES single core)
J3455 - 1,010.65 MB/s (Synology)
Celeron J1900 - 56,900 MB/s (Qnap)

Wtf?
Är Synology processorn SÅ mycket bättre än Qnaps Celeronprocessor?
Skall man gå efter dessa tester eller skall man leta på fler ställen? Isåfall, vart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av empster:

Jag köpte en Synology ds218+. Har inte fixat med den än men frugan brorsa köpte en ds418+ och den funkar kanon. Han streamar 4K och sparar massa bilder på den. Han är amatörfotograf.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja! Läste du mitt svar förut?
Glömde citera dig då.

Permalänk
Medlem

Inga fler tips gällande mina funderingar?..