Epic Games lanserar spelbutik med lägre avgifter för utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Epic Games lanserar spelbutik med lägre avgifter för utvecklare

Epic Games lanserar en egen spelbutik för PC/Windows och Mac, där huvudattraktionen är en betydligt lägre avgift än Steam. Dessutom kommer Fortnite vara exklusivt till butiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd man inte spelar Fortnite, jag som var så jäkla sugen på att bli pådyvlad en till bloatad spelbutiksklient

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag är kluven till alla dessa olika klienter.
I grund och botten är flerfald bra då det främjar konkurens, men samtidigt är det stor risk att de olika distributörerna "skärmar av". Worst case scenariot är att man måste köpa samma spel via olika klienter då det inte går att spela "cross-client".
Att ha en dröse klienter installerade står inte heller högt i popularitet.
Detta stör mig inte så länge man kan konfigurera en klient att inte starta när Windows startar.

Permalänk
Medlem

Börjar blo lite trött på att brhöva ha fyra, fem olika launcher/butiker/community fluff installerat för att komma åt saker. Nästan så man började önska att Micrisoft hade lyckats fixa en butik/launcher som allt fanns i.... men bara nästan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

En till butik? Det fattades bara det...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som vanligt inget Linux stöd...

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Hedersmedlem

Yay! Äntligen lite marknadskonkurrens. Att bara ha fler spelklienter finns det inte något större mervärde i. Styrkan ligger ju i att om det finns fler relevanta klienter så kan företagen inte bete sig hur som helst eller ta ut jättehöga avgifter om det finns konkurrens.
Nu ser vi att det börjar rulla på med lite priskrig mellan klienterna.

Har sedan steam släpptes (typ) funderat på varför steam tar så stora marginaler i säljledet. När spel såldes i butik var påslagen givetvis stora. Förpackningar, transporter, lagerhållning och hantering av fysisk försäljning kostar samt att butikerna och grossisterna ibland köpte för många exemplar vilket också behöver tas ut på övriga produkter.
Via en digital plattform borde marginalerna för säljledet kunna krypa ner en del. Men ja, steam har väl helt enkelt kunnat plocka ut det för de var i det närmsta ohotade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

fan vad jag avskyr denna utveckling, snart kommer varenda spel bolag har sin egna launcher klient som skall ligga i bakrunden och dra prestanda och uppdateras... slutar med att man har 20 launchers i autostarten för de 20 spel man spelar.

Permalänk
Inaktiv

Det är olyckligt att dessa klienter är så dåliga och så många till antalet. Men denna utveckling behövs och kommer fortsätta tills en fungerande affärsmodell tas fram. Varken Steams exklusivitet eller 15 olika spelklienter installerade på datorn är något som håller i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Sett till funktioner finns en integration med innehållsskapare på bland annat Youtube och Twitch, där dessa kan få en del av intäkterna om spelare handlar via deras länkar."

Väldigt farligt. Se fram emot skönmålande "recensioner" där videoskaparna sopar problem under mattan för att så många som möjligt ska köpa spelen ifråga.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yay! Äntligen lite marknadskonkurrens. Att bara ha fler spelklienter finns det inte något större mervärde i. Styrkan ligger ju i att om det finns fler relevanta klienter så kan företagen inte bete sig hur som helst eller ta ut jättehöga avgifter om det finns konkurrens.
Nu ser vi att det börjar rulla på med lite priskrig mellan klienterna.

Har sedan steam släpptes (typ) funderat på varför steam tar så stora marginaler i säljledet. När spel såldes i butik var påslagen givetvis stora. Förpackningar, transporter, lagerhållning och hantering av fysisk försäljning kostar samt att butikerna och grossisterna ibland köpte för många exemplar vilket också behöver tas ut på övriga produkter.
Via en digital plattform borde marginalerna för säljledet kunna krypa ner en del. Men ja, steam har väl helt enkelt kunnat plocka ut det för de var i det närmsta ohotade.

Men blir det någon konkurrens i verkligheten?
Dom stora Utgivarna utvecklar sina egna butiker med varierande resultat och vägrar släppa sina spel på någon annans butik.
Dom mindre utvecklarna och indie folket släpper sina saker på steam eftersom det är störst och kommer nog alltid vara störst. Även om fler stora utgivare försvinner har folk så mycke spel kopplade till sina steamkonton att de flesta kommer att ha steamklienten installerad.

Kollar först om spel finns på GOG, sen på steam och finns det inte där ger jag upp.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: De har ju också tagit all cost för infrastruktur så du k an tanka ner dina spel i max speed. Avgiften må vara hög men om man fortsätter att låta Indiutvecklare slänga upp apps som inte behöver ta nån risk i att investera i hårdvara el dyl for att kunna distribuera sina spela så är det rätt fint. Att 30% dock känns som en på tok för hög summa är en annan sak. 15% känns ju mer rimligt alt lägre nivå för mindre utvecklare att nå milestone för att sänka andel till steam.

Visa signatur

// ZooiK

Permalänk
Medlem

Hoppas de lyckas, är väldigt less på Valve och Blizzard som företag. Fortnite är ett starkt varumärke just nu, lägg till lite gratis danser och skins så kommer användarna i drivor och kommer användarna kommer utvecklarna. Jag offrar gärna mitt spelbibliotek på steam om det kan få Valve att komma ihåg vem som gjorde dem rika. Både Valve och Blizzard verkar ha glömt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Yay! Äntligen lite marknadskonkurrens. Att bara ha fler spelklienter finns det inte något större mervärde i. Styrkan ligger ju i att om det finns fler relevanta klienter så kan företagen inte bete sig hur som helst eller ta ut jättehöga avgifter om det finns konkurrens.
Nu ser vi att det börjar rulla på med lite priskrig mellan klienterna.

Har sedan steam släpptes (typ) funderat på varför steam tar så stora marginaler i säljledet. När spel såldes i butik var påslagen givetvis stora. Förpackningar, transporter, lagerhållning och hantering av fysisk försäljning kostar samt att butikerna och grossisterna ibland köpte för många exemplar vilket också behöver tas ut på övriga produkter.
Via en digital plattform borde marginalerna för säljledet kunna krypa ner en del. Men ja, steam har väl helt enkelt kunnat plocka ut det för de var i det närmsta ohotade.

Kruxet är väl bara att denna "konkurrens" inte gett oss som konsumenter några fördelar än så länge. Det hamnar i utgivarnas fickor. Och kvar är vi med en hel drös klienter att hålla koll på och en växande irritation.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Börjar bli less på att ha flera launchers för att kunna köpa/spela spelen.
Hade ju varit mycket bättre att få samlat alla spel på en och samma launcher istället för att ha 4-5 konton och köpa spelen på olika ställen...

Nej det var bättre när man hade de på skiva..

Edit: 5-10 år senare så har vi nog 10 launchers + istället för de få vi har idag, en rolig uteckling för de som gillar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Kruxet är väl bara att denna "konkurrens" inte gett oss som konsumenter några fördelar än så länge. Det hamnar i utgivarnas fickor. Och kvar är vi med en hel drös klienter att hålla koll på och en växande irritation.

Spelpriserna har ju legat ganska konstant de senaste 20 åren och även om vi kanske inte får se lägre priser kanske detta gör att spelen fortfarande behåller samma pris i ännu fler år om de inte måste ge bort mer än halva försäljningen i avgifter + skatt.

Hade det varit samma utveckling på spelpriser som kollektivtrafiken hade ett spel kostat 2000kr istället för 600kr som det gör idag.

Permalänk
Inaktiv

Bra med fler alternativ till Steam, större chans att detta i slutändan leder till en oberoende speldistributör.
Epic gör verkligen allting rätt just nu. De satte ner foten mot Googles hutlösa distributionsavgifter och i och med detta tar de även avstånd från Steam.
Det går utför för Valve som inte gör mycket rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Klickor:

Spelpriserna har ju legat ganska konstant de senaste 20 åren och även om vi kanske inte får se lägre priser kanske detta gör att spelen fortfarande behåller samma pris i ännu fler år om de inte måste ge bort mer än halva försäljningen i avgifter + skatt.

Hade det varit samma utveckling på spelpriser som kollektivtrafiken hade ett spel kostat 2000kr istället för 600kr som det gör idag.

Njae, inte riktigt så är det va? Det finns knappt ett spel idag som inte har någon form av merförsäljning efter köp. Det vill säga mikrotransaktioner, DLC's och liknande. Att således påstå att samma spel för 10 år sedan kostade lika mycket som är lite tokigt i min mening. Speciellt när många av dom kommer i en ny version nästan varje år som i sin tur kostar fullpris, och sedan också har mikrotransaktioner eller content packs man "måste" betala för.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Om det bara fanns en gemensam frontend, betallösning och inloggning hade detta varit något positivt.
Men att ha ett helt gäng klienter, konton osv är bara stökigt. Verkar bara vara Steam som fungerar vettigt under Linux med.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Klickor:

Spelpriserna har ju legat ganska konstant de senaste 20 åren och även om vi kanske inte får se lägre priser kanske detta gör att spelen fortfarande behåller samma pris i ännu fler år om de inte måste ge bort mer än halva försäljningen i avgifter + skatt.

Hade det varit samma utveckling på spelpriser som kollektivtrafiken hade ett spel kostat 2000kr istället för 600kr som det gör idag.

Det gör det ju om man köper alla DLC

Förr var det ju 500 kr för grundspelet och 150 - 200 kr för expansion. Nu är det 600 kr plus en hundring här och en hundring där som till slut blir mycket högre i slutändan än för 20 år sedan.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yay! Äntligen lite marknadskonkurrens. Att bara ha fler spelklienter finns det inte något större mervärde i. Styrkan ligger ju i att om det finns fler relevanta klienter så kan företagen inte bete sig hur som helst eller ta ut jättehöga avgifter om det finns konkurrens.
Nu ser vi att det börjar rulla på med lite priskrig mellan klienterna.

Har sedan steam släpptes (typ) funderat på varför steam tar så stora marginaler i säljledet. När spel såldes i butik var påslagen givetvis stora. Förpackningar, transporter, lagerhållning och hantering av fysisk försäljning kostar samt att butikerna och grossisterna ibland köpte för många exemplar vilket också behöver tas ut på övriga produkter.
Via en digital plattform borde marginalerna för säljledet kunna krypa ner en del. Men ja, steam har väl helt enkelt kunnat plocka ut det för de var i det närmsta ohotade.

När de lanserade Steam var konkurrensen främst från fysiska affärer och då erbjöd Steam fler USP. Smidigare och snabbare leveranser, allt på samma ställe för användaren och till samma eller lägre pris jämfört med att köpa över disk.

Jag kan definitivt se det positiva i konkurrensen. Men för egen del får den gärna förändra marknadsbalansen utan min aktiva inblandning. Jag spelar inte Fortnite och kommer inte installera fler klienter igen. Ett tag hade jag både Steam, GOG, Origin, Uplay, Bethesda och Battle.net samtidigt. Successivt har jag valt bort titlar som ligger på "egna" klienter och numera är det bara Steam som gäller, även om jag ibland överväger GOG som alternativ. Har även slutat "fynda" på spelreorna för att gå igenom loggen så att jag är fri att välja klient efter vilka spel jag för tillfället är intresserad av framöver.

Drömscenariot för oss användare hade ju varit om utvecklarna gick samman och bildade ett slags konsortium som tar på sig att driva en klient. One gaming client to rule them all, likt hur bankerna i Sverige samarbetar med bankgirot, Swish och bank-id. Det hade varit ett rent helvete med ekonomiska transaktioner utan dessa samarbetstjänster.

Rimligtvis kan det inte krävas mer än 8-10% avgift för att med säker marginal driva runt de här klienterna. Men det beror ju lite på hur mycket support man är villig att ge till diverse användare som får strul med allt möjligt mellan himmel och jord och kanske framförallt var i världen den supporten kan befinna sig. Saharamagush och Nikhil har ju lite andra löneanspråk än Bill och Bob. Med tanke på att hemelektronikbranschen i Sverige lyckats driva runt stora kedjor med fysiska butiker som knappast har mer än 4-5% marginal i snitt på försäljningen borde det dubbla vara mer än nog för en onlineaffär utan fysisk representation någonstans.

Att Steam har kunnat ta 30% under så pass lång tid är säkert en bidragande faktor till att Valve aldrig gick vidare med Halflife. Varför utveckla spel, som är en komplicerad och kostsam process med ganska hög ekonomisk risk, när man istället kan sälja andras spel nästan helt utan risk och till ockermässiga marginaler? Visst har de släppt ett fåtal andra titlar genom åren, men det är ju inte direkt frekventa spelsläpp med AAA-stämpel vi talar om.

Permalänk

Steam ger mig så mycket förutom spelat att jag knappt köper spel om det inte finns på Steam. Undataget är GoG som har börjat komma i kapp lite lätt med deras Galaxy client.

Men om mer konkurans kan få Valve att öka tempot med förbättre Steam så klagar jag inte, dock har jag väldigt svårt att se vad som skulle få mig att lämna Steam.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Sen är ju frågan hur många av dessa in-house butiker som kommer finnas kvar om säg 3 till 5 år.
Konkurrens i all ära, men det här handlar ju bara om att distributörerna vill tjäna pengar. Det finns ju inga fördelar för användarna här.
När detta blir olönsamt så tappar dom intresset och sen är det slut med den sagan. Och intresset är ju vilka titlar dom har tillgång till. När alla distributörer börjar dalta med in-house exklusiva titlar så finns det ju egentligen bara en, kanske två aktuella titlar per store. Om deras senaste E3-hypade projekt gör magplask *hrm,,fallout76,,host*, så finns det ju egentligen inget intressant där för användarna. hur länge tror ni distributörerna orkar hålla butikerna vid liv?

Permalänk
Medlem

Fattar inte att alla ska vara så steamtrogna. Vem fan vill mata dem med pengar hela tiden?

Hoppas på någon slags universiell klient för alla butiker så man slipper mata Gabe hela tiden.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikgus:

Men blir det någon konkurrens i verkligheten?
Dom stora Utgivarna utvecklar sina egna butiker med varierande resultat och vägrar släppa sina spel på någon annans butik.
Dom mindre utvecklarna och indie folket släpper sina saker på steam eftersom det är störst och kommer nog alltid vara störst. Även om fler stora utgivare försvinner har folk så mycke spel kopplade till sina steamkonton att de flesta kommer att ha steamklienten installerad.

Kollar först om spel finns på GOG, sen på steam och finns det inte där ger jag upp.

Ja nä jag har inte sagt att allt är guld och gröna skogar i nuläget. Tycker själv att det är rätt stökigt att skickas runt mellan olika klienter när man ändå handlar på steam dessutom. Och visst är flera spel bara tillgängliga på en plattform vilket också är surt.

Men de bygger ju sina egna butiker för att säljmarginalen att sälja via klienterna är så höga att de också vill ta del av den kakan. Det mönstret kommer vi fortsätta se så länge marginalerna på digitalt sälj är så stora att det lönar sig att skaffa egen butik.
Nu tror jag inte att vi kommer återgå till att bara ha en stor klient igen. På samma sätt som H&M har fördelar att sälja i alla led så kommer större bolag se vinsten i att äga alla led i produktionen även för spel. Men ja, sjunker marginalerna i säljledet så kommer färre vara intresserade av att köra sin egen säljplattform.
Så det jag ser när marginalerna sjunker i säljledet är att utvecklingen av nya säljplattformar iaf kan lugnas.
Och det ger dessutom utrymme för spelutvecklarna att kunna göra mer på spelet för samma slutpris, alternativt att vi kan se lite lägre priser i en del fall.

Skrivet av ZooiK:

@Söderbäck: De har ju också tagit all cost för infrastruktur så du k an tanka ner dina spel i max speed. Avgiften må vara hög men om man fortsätter att låta Indiutvecklare slänga upp apps som inte behöver ta nån risk i att investera i hårdvara el dyl for att kunna distribuera sina spela så är det rätt fint. Att 30% dock känns som en på tok för hög summa är en annan sak. 15% känns ju mer rimligt alt lägre nivå för mindre utvecklare att nå milestone för att sänka andel till steam.

Yepp. Så äre ju såklart. Klienterna är på intet sätt gratis att drifta. Men all in all borde de vara bra mycket billigare att köra säljet digitalt än traditionella fysiska säljled. På liknande sätt som email är billigare än att skicka brevpost (fast ja, där är såklart vinsterna ännu strörre!).

Skrivet av Semireject:

Kruxet är väl bara att denna "konkurrens" inte gett oss som konsumenter några fördelar än så länge. Det hamnar i utgivarnas fickor. Och kvar är vi med en hel drös klienter att hålla koll på och en växande irritation.

Hur steams prissänkningar och framförallt det nyheten handlar om - att epic games sänker avgifterna kan ta lite tid att slå igenom. Vad det innebär exakt får vi väl se. Inte säkert att spelen blir billigare, men även spelbranchen är konkurrensutsatt så det kan istället bidra till mer utvecklingstid eller bättre innehåll i spelen. Ja, möjligheten att spelen blir billigare är inte uteslutet heller. Det här har precis startat så jag har svårt att dela din pessimism så här tidigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Fattar inte att alla ska vara så steamtrogna. Vem fan vill mata dem med pengar hela tiden?

Hoppas på någon slags universiell klient för alla butiker så man slipper mata Gabe hela tiden.

Jag tror, i alla fall om jag ser till mig själv, att det inte handlar om att vara trogna Valve utan snarare sig själva. Att slippa böka med annat när man redan har så mycket på Steam och det fungerar bra. Speciellt när alla dessa nya alternativ egentligen inte ger något mer än spelet i fråga och lite extra huvudvärk.

Hade det kommit något bättre där jag kunde samla allt så hade jag bara tackat och tagit emot.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serdyllon:

När de lanserade Steam var konkurrensen främst från fysiska affärer och då erbjöd Steam fler USP. Smidigare och snabbare leveranser, allt på samma ställe för användaren och till samma eller lägre pris jämfört med att köpa över disk.

Jag kan definitivt se det positiva i konkurrensen. Men för egen del får den gärna förändra marknadsbalansen utan min aktiva inblandning. Jag spelar inte Fortnite och kommer inte installera fler klienter igen. Ett tag hade jag både Steam, GOG, Origin, Uplay, Bethesda och Battle.net samtidigt. Successivt har jag valt bort titlar som ligger på "egna" klienter och numera är det bara Steam som gäller, även om jag ibland överväger GOG som alternativ. Har även slutat "fynda" på spelreorna för att gå igenom loggen så att jag är fri att välja klient efter vilka spel jag för tillfället är intresserad av framöver.

Drömscenariot för oss användare hade ju varit om utvecklarna gick samman och bildade ett slags konsortium som tar på sig att driva en klient. One gaming client to rule them all, likt hur bankerna i Sverige samarbetar med bankgirot, Swish och bank-id. Det hade varit ett rent helvete med ekonomiska transaktioner utan dessa samarbetstjänster.

Rimligtvis kan det inte krävas mer än 8-10% avgift för att med säker marginal driva runt de här klienterna. Men det beror ju lite på hur mycket support man är villig att ge till diverse användare som får strul med allt möjligt mellan himmel och jord och kanske framförallt var i världen den supporten kan befinna sig. Saharamagush och Nikhil har ju lite andra löneanspråk än Bill och Bob. Med tanke på att hemelektronikbranschen i Sverige lyckats driva runt stora kedjor med fysiska butiker som knappast har mer än 4-5% marginal i snitt på försäljningen borde det dubbla vara mer än nog för en onlineaffär utan fysisk representation någonstans.

Att Steam har kunnat ta 30% under så pass lång tid är säkert en bidragande faktor till att Valve aldrig gick vidare med Halflife. Varför utveckla spel, som är en komplicerad och kostsam process med ganska hög ekonomisk risk, när man istället kan sälja andras spel nästan helt utan risk och till ockermässiga marginaler? Visst har de släppt ett fåtal andra titlar genom åren, men det är ju inte direkt frekventa spelsläpp med AAA-stämpel vi talar om.

Ja visst är det så!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hur steams prissänkningar och framförallt det nyheten handlar om - att epic games sänker avgifterna kan ta lite tid att slå igenom. Vad det innebär exakt får vi väl se. Inte säkert att spelen blir billigare, men även spelbranchen är konkurrensutsatt så det kan istället bidra till mer utvecklingstid eller bättre innehåll i spelen. Ja, möjligheten att spelen blir billigare är inte uteslutet heller. Det här har precis startat så jag har svårt att dela din pessimism så här tidigt.

Nej men visst får tiden visa vad detta ger, helt klart! Och visst ska man heller inte vara onödigt pessimistisk Men ibland kan man inte rå för sig själv att bli lite bitter när det än så länge inte blivit bättre, utan snarare tvärt om till det sämre. Man ser de stora vAAAlarna jagar marginaler till bekostnad för oss kunder.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Ptja, allt som innebär att man inte behöver stödja ett företag som valve vid spelköp är ju positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Ptja, allt som innebär att man inte behöver stödja ett företag som valve vid spelköp är ju positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Valve som är så hemska. Eller?