Nvidia avtäcker Titan RTX med 24 GB GDDR6 – kostar 28 490 kronor

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Om ryktena stämmer kommer vettiga grafikkort att bli mycket billigare när Navi kommer om ungefär ett halvår.

Jag sätter "insteg" lite lägre än så, men håller med om att det allmänna prisläget i detta segment är för högt.

30 tusen verkar mycket i sammanhanget. Bör ha varit en sista generationens "Hem-PC" som man fick hyra av arbetsgivaren i tre år (med bruttolöneavdrag) och sedan friköpa för restvärdet.
Var 30 tusen totalkostnaden för hyra och restvärde, eller ska det vara 3000 i restvärde?

Tror det va totalkostnaden, jag kommer dock inte ihåg längre med tanke på att det va så jävla länge sen nu xD.
Men ja det va bruttolöneavdrag och sen kunde man köpa den för typ 500kr eller vafan det va sen

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Då har vi kört rensning nummer två. @giplet har redan högre nivå på tråden, har man då inget bättre att skriva än att kalla andra "snorungar" och liknande så ber vi att du helt enkelt låter bli. Vad man tycker eller inte tycker om McDonald's hör för övrigt inte heller hemma här.

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att folk måste inse att den "gyllene tiden" där medelklassgamern kunde köpa toppgrafikkortet för runt 4000-5000 kr nu är en svunnen tid som aldrig kommer tillbaka. Måste varit generationen med GTX 680 där det sist var möjligt och det kom 2012 vilket är 6, snart 7 år sedan. Året efter dök det första Titan-kortet och sedermera GTX 780 Ti upp, vilket var början på prisökningen för toppkorten.

7 år är en lång period i dessa sammanhang och det har hänt en massa sen dess. Framförallt har gaming-industrin fortsatt växa så det knakar och räknas väl nu som världen största underhållningsbransch, större än filmindustrin osv. Gaming har således blivit betydligt mer utbrett i samhället och är socialt accepterat på ett helt annat sätt än förr. Även om det är casual-gaming som ökar mest så fylls även entusiastsegmentet på rejält vilket har ökat efterfrågan och köpkraften i den gruppen avsevärt.

Summan av kardemumman är att för många är gaming idag en hobby som vilken annan som helst. Om man tänker på samhället i stort och inte bara närmsta bekantskapskretsen så inser man snabbt att det är många som är beredda att lägga långt över 4000-5000 per år på sin hobby. Det är småpotatis i sammanhanget där folk som sysslar med allt från att åka motocross till att brinna för att klä sig i senaste modet lätt lägger det tiodubbla om året.

Många skyller dagens prisläge på mining-boomen och dålig konkurrens från AMD. Visst, det är faktorer som definitivt har påverkat prisbilden men det förändrar inte den bakomliggande förändringen av marknaden som jag talar om. Mining-boomen är död nu men priset har inte fallit som en sten direkt för det. AMD kan inte konkurrera i det absoluta toppsegmentet men har bra produkter i alla övriga segment. Är det speciellt billigt att köpa ett mellanklasskort idag för det??

Längre tid med bättre tillgång på grafikkort samt bättre konkurrens från AMD kommer definitivt att pressa ner priserna men det kommer nog aldrig bli som det en gång var. En entusiast som köper ett Titan RTX för ca 30k och säljer det strax innan efterföljaren dyker upp har kanske lagt 20k/år på sin hobby (beroende på restvärde och hur långt det tar innan efterföljare kommer). Det är en no brainer för många idag som har hyffsad ekonomi när man samtidigt kanske delvis kan använda det "i jobbet" samt får bragging rights och lyxlirarstatus i bekantskapskretsen med samma intressen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Tror tyvärr att folk måste inse att den "gyllene tiden" där medelklassgamern kunde köpa toppgrafikkortet för runt 4000-5000 kr nu är en svunnen tid som aldrig kommer tillbaka. Måste varit generationen med GTX 680 där det sist var möjligt och det kom 2012 vilket är 6, snart 7 år sedan. Året efter dök det första Titan-kortet och sedermera GTX 780 Ti upp, vilket var början på prisökningen för toppkorten.

7 år är en lång period i dessa sammanhang och det har hänt en massa sen dess. Framförallt har gaming-industrin fortsatt växa så det knakar och räknas väl nu som världen största underhållningsbransch, större än filmindustrin osv. Gaming har således blivit betydligt mer utbrett i samhället och är socialt accepterat på ett helt annat sätt än förr. Även om det är casual-gaming som ökar mest så fylls även entusiastsegmentet på rejält vilket har ökat efterfrågan och köpkraften i den gruppen avsevärt.

Summan av kardemumman är att för många är gaming idag en hobby som vilken annan som helst. Om man tänker på samhället i stort och inte bara närmsta bekantskapskretsen så inser man snabbt att det är många som är beredda att lägga långt över 4000-5000 per år på sin hobby. Det är småpotatis i sammanhanget där folk som sysslar med allt från att åka motocross till att brinna för att klä sig i senaste modet lätt lägger det tiodubbla om året.

Många skyller dagens prisläge på mining-boomen och dålig konkurrens från AMD. Visst, det är faktorer som definitivt har påverkat prisbilden men det förändrar inte den bakomliggande förändringen av marknaden som jag talar om. Mining-boomen är död nu men priset har inte fallit som en sten direkt för det. AMD kan inte konkurrera i det absoluta toppsegmentet men har bra produkter i alla övriga segment. Är det speciellt billigt att köpa ett mellanklasskort idag för det??

Längre tid med bättre tillgång på grafikkort samt bättre konkurrens från AMD kommer definitivt att pressa ner priserna men det kommer nog aldrig bli som det en gång var. En entusiast som köper ett Titan RTX för ca 30k och säljer det strax innan efterföljaren dyker upp har kanske lagt 20k/år på sin hobby (beroende på restvärde och hur långt det tar innan efterföljare kommer). Det är en no brainer för många idag som har hyffsad ekonomi när man samtidigt kanske delvis kan använda det "i jobbet" samt får bragging rights och lyxlirarstatus i bekantskapskretsen med samma intressen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju helt på hur länge och snabbt priserna fortsätter skjuta speciellt för "mellanklasskort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det beror ju helt på hur länge och snabbt priserna fortsätter skjuta speciellt för "mellanklasskort"

Och vad menar du att den utvecklingen skulle styras av om inte de bakomliggande marknadskrafter som jag pratar om i mitt inlägg??

Många på forumet verkar tro att det finns en naturlag som säger att grafikkortspriserna ska ligga på en viss nivå för att de en gång i tiden har gjort det, trots att det var längesedan. Förstår inte riktigt det bakomliggande resonemanget förutom rent önsketänkande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Och vad menar du att den utvecklingen skulle styras av om inte de bakomliggande marknadskrafter som jag pratar om i mitt inlägg??

Många på forumet verkar tro att det finns en naturlag som säger att grafikkortspriserna ska ligga på en viss nivå för att de en gång i tiden har gjort det, trots att det var längesedan. Förstår inte riktigt det bakomliggande resonemanget förutom rent önsketänkande.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast jag skrev ju "beror på" kommer alltid finnas en smärtgräns för den gemene konsumenten.
Bara för den inte är nådd så betyder det inte att den inte kan bli det.

Vet dessutom inte om jag kan kalla 6-7år för länge sedan men visst allt är väl relativt jag ber heller inte om att få köpa entusiastkort likt titan billigt men jag gillar inte hur prisutvecklingen ser ut på grafikkort i det betydligt lägre sortimentet.
Fortsätter det stegra i samma takt kan man ju räkna ut med röven vad ett vanligt grafikkort kommer kosta om 3år.

Det är ju bra för företag som Nvidia att personer som du finns, ni ser till att prishetsen fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Många på forumet verkar tro att det finns en naturlag som säger att grafikkortspriserna ska ligga på en viss nivå för att de en gång i tiden har gjort det, trots att det var längesedan. Förstår inte riktigt det bakomliggande resonemanget förutom rent önsketänkande.

Folk är upprörda över priset kontra prestandan. Om ett grafikkort kostar 100% mer än förra generationens toppkort men presterar knappt 30% bättre så tycker jag iaf att man har rätt att vara upprörd.

Permalänk
Medlem

Tycker 2080 Ti svider i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Folk är upprörda över priset kontra prestandan. Om ett grafikkort kostar 100% mer än förra generationens toppkort men presterar knappt 30% bättre så tycker jag iaf att man har rätt att vara upprörd.

Äsch.. Jag tycker egentligen inte att någon har rätt att vara upprörd över en produkt som kan ses som helt onödig för ens existens och som bör ses som en renodlad lyxprodukt.

Tycker du inte att du får vad du betalar för så avstå. Svårare än så är det inte.

Sen tycker jag det är ganska konstigt att folk tror att nvidia sätter "för dyra priser". Inget företag i världen tjänar på att prissätta sina produkter högre än vad de förväntar sig att de ska sälja för. Hajar inte hur ni tänker.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Första RTX Titan test med siffror är här.

...och jag och många andra tyckte 2080ti var dyrt. xD

Permalänk
Medlem

@employed: Känns ju som en av de mer svårmotiverade merkostnaderna på väldigt, väldigt länge.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja fast jag skrev ju "beror på" kommer alltid finnas en smärtgräns för den gemene konsumenten.
Bara för den inte är nådd så betyder det inte att den inte kan bli det.

Vet dessutom inte om jag kan kalla 6-7år för länge sedan men visst allt är väl relativt jag ber heller inte om att få köpa entusiastkort likt titan billigt men jag gillar inte hur prisutvecklingen ser ut på grafikkort i det betydligt lägre sortimentet.
Fortsätter det stegra i samma takt kan man ju räkna ut med röven vad ett vanligt grafikkort kommer kosta om 3år.

Det är ju bra för företag som Nvidia att personer som du finns, ni ser till att prishetsen fortsätter.

Jag har dock inte argumenterat för att det inte skulle finnas ett pristak för den gemene konsumenten så din invändning känns missriktad. Vad jag har argumenterat för är att det finns ett prisgolv, speciellt för topp-produkterna, som hindrar dem från att gå ner till tidigare nivåer.

Med tanke på att Geforce-serien lanserades för 19 år sedan så skulle jag säga att 6-7 år är en lång period. Det motsvarar ju då ca en tredjedel av tiden som det överhuvudtaget har gått att köpa Geforce-kort... Vad priserna ligger på om 3 år får vi se då. Det är många faktorer som kan spela in men jag hävdar ju då att det är orealistiskt att gå runder och tro att priserna ska korrigeras på nostalgiska grunder och därmed störtdyka.

På vilket sätt bidrar jag till prishetsen (äger ett Radeon R9 390)?! Enbart för att jag försöker se nykter på saken istället för att blint stämma in i pöbelsången? Kom igen...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Folk är upprörda över priset kontra prestandan. Om ett grafikkort kostar 100% mer än förra generationens toppkort men presterar knappt 30% bättre så tycker jag iaf att man har rätt att vara upprörd.

Jo men för att komma fram till den slutsatsen så har man i min mening förenklat saker och ting lite väl mycket. För att komma fram till en relativ prisskillnad mellan 1080 Ti och 2080 Ti på 100% så måste man ta priset från när 1080 Ti var som allra billigast under sin drygt tvååriga livscykel och ställa det mot 2080 Ti som knappt varit ute nån månad. Sen när man jämför prestandan så tar man inte hänsyn till att drivrutinerna har mognat för 1080 Ti medans det fortfarande finns mycket optimeringar kvar att hitta för 2080 Ti. Jag anser inte att det blir en helt rättvis jämförelse.

Skulle man göra en mer rättvis jämförelse skulle naturligtvis prisökningen fortfarande inte skala linjärt med prestandaökningen men är det egentligen så konstigt/ovanligt för en topp-produkt? Dessutom handlar RTX-serien inte bara om prestandaökning utan en hel del nya features. Även om de inte tillför så mycket direkt på lanseringsdagen så har de ändå kostat Nvidia pengar att utveckla så givetvis vill de ta betalt för dem.

Sen ifall man har "rätt" att vara upprörd eller inte är ju närmast omöjligt att svara objektivt på. Alla har olika uppfattningar på vad som är rimligt. Kan dock konstatera att det sällan hjälper att bli upprörd...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE