Gpu till high end p4?

Permalänk
Medlem

Gpu till high end p4?

Tja.
Håller på med en high end p4 maskin och undrar vilken gpu ni rekommenderar till 1920 x 1080??
Ska man ta nått tidsenligt eller köra på nått mer strömsnålt modernt?
Har dessa gpuer tillgängliga:

6800gt 256mb (2004)
x850xt 256mb (2004)
x1950xtx 512mb (2006)
8800gtx 768mb (2006)
650ti 2gb (2012)

Cpu: Pentium 4 Processor 661 2M Cache 3.6 GHz 800 mhz fsb (cedar mill)
Moderkort: GA-X48T-DQ6
Ram: 2x2gb Corsair XMS3 DHX DDR3 1333MHz

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

9800 pro är nog den gpu jag associerar mest till P4-eran. Generationen efter det så är det nog 8800 alla dagar i veckan.

Edit
Jisses va länge de körde P4 ser jag nu! Men kändes som att athlon 64 blev normen kring 8800.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

9800 pro är nog den gpu jag associerar mest till P4-eran. Generationen efter det så är det nog 8800 alla dagar i veckan.

Edit
Jisses va länge de körde P4 ser jag nu! Men kändes som att athlon 64 blev normen kring 8800.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett 9800 pro. Men finns endast som agp. Denna dator är pci-e. Och ett 9800 pro är för slött för fear/oblivion och liknande sena xp spel

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Av dom du har hade jag kört x850xt, tror det passat bäst till Pentium 4, resten är Pentium D / Athlon 64/ Opteron Era.

Skaffar du AGP moderkort så hade jag kört GeForce FX5900 Ultra eller FX 5950 Ultra eller köpt deras Quadro motsvarighet då dom ska vara billigare i dag.

Har ett sådant, användes främst till Athlon XP och Pentium 4 på sin tid, även tidiga Athlon 64 kom ut i den vevan så tjänstgjorde där ett tag.

Hade mitt till en P3 1.4Ghz till nyligen men har fått ett nytt hem i nästa projekt, kan inte sträcka på benen där fullt ut men upplösning och AA är inte 5900U problem direkt.
Kollade ett test på 5900U nyligen från gammal tiden och där körde dom Pentium 4 3.06Ghz så verkar vara en matchande CPU.

Vill bestämt minnas att jag körde twinview i 3200x1600 med två CRT back in the day under Linux med UT2004 mest bara för att testa, så klart ospelbar men inte pga usel FPS, den var OK utan mer hur fan man siktar med korsett mellan två skärmar

Annars är det ju 9800 PRO, men oavsett vad folk säger så är 9800PRO och 5900U rätt likvärdiga vad jag sett, säg vad man vill om FX serien med 5900U och 5950U var det inget prestandamäsigt fel på även om många kort i resten av serien var tvivelaktiga, speciellt usla FX5200 .P

Polaren hade datorbutik och vi testade både 9800 PRO och 5900U med en Athlon XP 3200+ och skillnaden är plus minus 5% oftast.
Det krävs faktiskt en del CPU kraft för att maxa ett FX5900U. Inget dåligt kort trots FX seriens dåliga rykte utan full jämförbart med 9800 PRO och ofta slår det dom med.
FX5950U bör lätt vara snabbare än 9800PRO.

Du kan alltid skaffa Quadro versionen av 5900U, presterar likvärdigt och ska väl vara hyfsat prisvärd på ebay fortfarande jämfört med 5900U eller 9800 PRO.

Phils Computer Lab på youtube har tester på Quadro korten.

6800GT och 6800U körde jag med Athlon 64 och Opteron, Intel folket körde väl Pentium D vid det laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Av dom du har hade jag kört x850xt, tror det passat bäst till Pentium 4, resten är Pentium D / Athlon 64/ Opteron Era.

Skaffar du AGP moderkort så hade jag kört GeForce FX5900 Ultra eller FX 5950 Ultra eller köpt deras Quadro motsvarighet då dom ska vara billigare i dag.

Har ett sådant, användes främst till Athlon XP och Pentium 4 på sin tid, även tidiga Athlon 64 kom ut i den vevan så tjänstgjorde där ett tag.

Hade mitt till en P3 1.4Ghz till nyligen men har fått ett nytt hem i nästa projekt, kan inte sträcka på benen där fullt ut men upplösning och AA är inte 5900U problem direkt.
Kollade ett test på 5900U nyligen från gammal tiden och där körde dom Pentium 4 3.06Ghz så verkar vara en matchande CPU.

Vill bestämt minnas att jag körde twinview i 3200x1600 med två CRT back in the day under Linux med UT2004 mest bara för att testa, så klart ospelbar men inte pga usel FPS, den var OK utan mer hur fan man siktar med korsett mellan två skärmar

Annars är det ju 9800 PRO, men oavsett vad folk säger så är 9800PRO och 5900U rätt likvärdiga vad jag sett, säg vad man vill om FX serien med 5900U och 5950U var det inget prestandamäsigt fel på även om många kort i resten av serien var tvivelaktiga, speciellt usla FX5200 .P

Polaren hade datorbutik och vi testade både 9800 PRO och 5900U med en Athlon XP 3200+ och skillnaden är plus minus 5% oftast.
Det krävs faktiskt en del CPU kraft för att maxa ett FX5900U. Inget dåligt kort trots FX seriens dåliga rykte utan full jämförbart med 9800 PRO och ofta slår det dom med.
FX5950U bör lätt vara snabbare än 9800PRO.

Du kan alltid skaffa Quadro versionen av 5900U, presterar likvärdigt och ska väl vara hyfsat prisvärd på ebay fortfarande jämfört med 5900U eller 9800 PRO.

Phils Computer Lab på youtube har tester på Quadro korten.

6800GT och 6800U körde jag med Athlon 64 och Opteron, Intel folket körde väl Pentium D vid det laget.

Ett par noter angående Quadro FX.

Man får passa sig så man inte råkar plocka upp någon PCIe-version. De är i botten AGP-kort med förvisso rätt intressanta bridgechip, men skulle ändå undvika det för gaming, och istället välja något renodlat PCIe-kort om moderkortet har sådan port. Att det inte funkar med ett AGP-moderkort säger ju sig självt

Tidiga Quadro-kort var identiska med sin Geforcemotsvarighet, bortsett från ibland lite annorlunda klockning och minneskonfiguration, och placeringen av ett par ytmonterade resistorer som styrde identifieringen av kortet. Back in the day fanns det guider för hur man moddade sitt Geforcekort till ett Quadro genom att flytta dessa. Givetvis kan man också gå åt andra hållet, och modda ett Quadrokort till ett Geforce. Har själv moddat ett Quadro4 750 XGL till ett Geforce Ti4400 med 100% perfekt resultat. Det är lätt gjort för den som har handlag med lödkolven.

Gissningsvis kan samma sak göras med Quadro FX-kort om man vill, så man kan köra förmodligen mer speloptimerade Geforcedrivers. Kan vara värt att forska i.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ett par noter angående Quadro FX.

Man får passa sig så man inte råkar plocka upp någon PCIe-version. De är i botten AGP-kort med förvisso rätt intressanta bridgechip, men skulle ändå undvika det för gaming, och istället välja något renodlat PCIe-kort om moderkortet har sådan port. Att det inte funkar med ett AGP-moderkort säger ju sig självt

Tidiga Quadro-kort var identiska med sin Geforcemotsvarighet, bortsett från ibland lite annorlunda klockning och minneskonfiguration, och placeringen av ett par ytmonterade resistorer som styrde identifieringen av kortet. Back in the day fanns det guider för hur man moddade sitt Geforcekort till ett Quadro genom att flytta dessa. Givetvis kan man också gå åt andra hållet, och modda ett Quadrokort till ett Geforce. Har själv moddat ett Quadro4 750 XGL till ett Geforce Ti4400 med 100% perfekt resultat. Det är lätt gjort för den som har handlag med lödkolven.

Gissningsvis kan samma sak göras med Quadro FX-kort om man vill, så man kan köra förmodligen mer speloptimerade Geforcedrivers. Kan vara värt att forska i.

Som jag skrev så har Phils Computer Labs op yitube redan gått igenom det och Quadro presterar som FX modellen och man kan mjukvarumodda dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Som jag skrev så har Phils Computer Labs op yitube redan gått igenom det och Quadro presterar som FX modellen och man kan mjukvarumodda dom.

De där softmodsen var inte hundraprocentiga om man körde Geforce -> Quadro, om jag minns det rätt gick de ut på att lura drivern genom att spoofa PCI-ID. Vissa 3D-program kunde dock fortfarande se igenom det. Vet du säkert att det blir hundraprocentigt åt andra hållet? Man kan ju i alla fall tänka sig att det kan finnas motsvarande problem när man moddar Quadro -> Geforce, om det inte handlade om att 3D-programmen hade speciella rutiner just för att upptäcka spoofs.

HW-mod + flashning av Quadro-BIOS funkade däremot alltid, med alla 3D-program. Finns det problem med softmod åt andra hållet undviks de på samma sätt. I och med att det är så lätt gjort ser jag inga skäl att hålla på med eventuellt halvdana softmods

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@pa1983

Har en 478 burk med win 98 som retro maskin. cpun är northwood 3.2 @ 3.5.
gpun är ett 6800. man skulle haft ett gt eller ulta agp men det verkar sjukt sällsynt idag

Skärmen är nån lcd från 06 på 1600 x 1200 dvi. så den är nice

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kakan86:

@pa1983

Har en 478 burk med win 98 som retro maskin. cpun är northwood 3.2 @ 3.5.
gpun är ett 6800. man skulle haft ett gt eller ulta agp men det verkar sjukt sällsynt idag

Skärmen är nån lcd från 06 på 1600 x 1200 dvi. så den är nice

Uppgradera din CPU ffs, core 2 duo eller core 2 quad äre som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

@pa1983

Har en 478 burk med win 98 som retro maskin. cpun är northwood 3.2 @ 3.5.
gpun är ett 6800. man skulle haft ett gt eller ulta agp men det verkar sjukt sällsynt idag

Skärmen är nån lcd från 06 på 1600 x 1200 dvi. så den är nice

Hade både 6800U och 6800GT som AGP och 6800XT som PCI-E men alla såldes efter nåt år eller två.

Dom satt i Athlon64 och Opteron maskiner.

Permalänk
Medlem

Har ett 8800 av någon variant liggande som fått rycka in som extra-kort.
Det orkar med rocket league och cs:go hjälpligt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hade både 6800U och 6800GT som AGP och 6800XT som PCI-E men alla såldes efter nåt år eller två.

Dom satt i Athlon64 och Opteron maskiner.

Typ samma här sålde mitt 6800gt agp ca 2006. Ångrar det nu

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Typ samma här sålde mitt 6800gt agp ca 2006. Ångrar det nu

Jag har kvar mitt FX5900 Ultra 256Mb från asus, V9950 topmodellen, 6K nytt.
Såg 3-4st lika dana på ebay för 600-2000Kr, ocker priser.

Byggt en ny burk på det, kommer galleri i framtiden.
Satt i min P3 1.4Ghz tualatin men det var ända AGP kortet jag hade vid det tillfället men fixade ett GeFroce 3 till den istället.
Nu blir det låda med fönster så man kan visa upp det på retro lan.
Satte i nya keramiska kullager i fläktarna förra året så dom bör hålla kortet ut.

Dom får säga vad dom vill om FX serien men det var aldrig nåt direkt fel på topkorten, 5900U håller sig bra mot 9800 PRO och 5950U lär inte ha nåt problem alls.

Lite ofärtjänat dåligt ryckte men mest mellan och budget segmentet FX sög hårt i.

Krävs 2Ghz Athlon XP eller 3Ghz P4 för att börjar dra nytta av det fullt ut, klarar hög upplösning och AA utan problem.

Men numera har jag sällan snabb nog CPU för att få ur all kraft ur det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har kvar mitt FX5900 Ultra 256Mb från asus, V9950 topmodellen, 6K nytt.
Såg 3-4st lika dana på ebay för 600-2000Kr, ocker priser.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/188873?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE4ODg3MyIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIyOGNkZGNjNWE2ODJhYTY0M2M0MWNmODBkMTcxM2ZkMSJ9

Byggt en ny burk på det, kommer galleri i framtiden.
Satt i min P3 1.4Ghz tualatin men det var ända AGP kortet jag hade vid det tillfället men fixade ett GeFroce 3 till den istället.
Nu blir det låda med fönster så man kan visa upp det på retro lan.
Satte i nya keramiska kullager i fläktarna förra året så dom bör hålla kortet ut.

Dom får säga vad dom vill om FX serien men det var aldrig nåt direkt fel på topkorten, 5900U håller sig bra mot 9800 PRO och 5950U lär inte ha nåt problem alls.

Lite ofärtjänat dåligt ryckte men mest mellan och budget segmentet FX sög hårt i.

Krävs 2Ghz Athlon XP eller 3Ghz P4 för att börjar dra nytta av det fullt ut, klarar hög upplösning och AA utan problem.

Men numera har jag sällan snabb nog CPU för att få ur all kraft ur det.

Kör vad jag tror är samma kort i 128MB-utförande (V9950/TD/P/128M/A enl. etikett) i det 4CoreDual-bygge jag roade mig med i somras/höstas. Noterar en lustig skillnad, mitt kort har grönt kretskortslaminat.

Instämmer, absolut inget fel på det kortet. Ganska idealiskt till nåt socket 478/Windows 2k/XP-bygge om du frågar mig. Det är väl egentligen bara om man tänkt köra W98 det kan vara en idé att kika på nåt äldre, FX-serien droppar tyvärr kompatibilitet med en del tidiga DX-funktioner.

Man kan också fråga sig hur mycket det tidigare Ti4200 hade med FX-seriens mainstream/budgetmodellers dåliga rykte, det smiskade ju röv på ett sätt som ett mainstreamkort aldrig gjort varken före eller efteråt, i princip var det meningslöst att köpa prestandamodellerna i GF4-serien. Folk kanske hade något överdrivna förväntningar på FX-korten, och särskilt då mainstreammodellerna?

Bytte ut fläktarna helt i mitt kort, vill minnas att jag efter en del letande hittade dito med rätt håldelning på Ebay. Tyvärr hade plasten blivit skör och spruckit i "fötterna" på originalfläktarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kakan86:

Tja.
Håller på med en high end p4 maskin och undrar vilken gpu ni rekommenderar till 1920 x 1080??
Ska man ta nått tidsenligt eller köra på nått mer strömsnålt modernt?
Har dessa gpuer tillgängliga:

6800gt 256mb (2004)
x850xt 256mb (2004)
x1950xtx 512mb (2006)
8800gtx 768mb (2006)
650ti 2gb (2012)

Cpu: Pentium 4 Processor 661 2M Cache 3.6 GHz 800 mhz fsb (cedar mill)
Moderkort: GA-X48T-DQ6
Ram: 2x2gb Corsair XMS3 DHX DDR3 1333MHz

Ska det vara tidstypiskt så borde du satsa på något från 2006 eftersom det var då Cedar Mill släpptes. Finns dock viss reservation för hur nya kort som går att köra i windows 98...

Skrivet av r3mpuh:

Uppgradera din CPU ffs, core 2 duo eller core 2 quad äre som gäller.

Mer än en kärna är ganska överflödigt till en win98-burk

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kör vad jag tror är samma kort i 128MB-utförande (V9950/TD/P/128M/A enl. etikett) i det 4CoreDual-bygge jag roade mig med i somras/höstas. Noterar en lustig skillnad, mitt kort har grönt kretskortslaminat.

Instämmer, absolut inget fel på det kortet. Ganska idealiskt till nåt socket 478/Windows 2k/XP-bygge om du frågar mig. Det är väl egentligen bara om man tänkt köra W98 det kan vara en idé att kika på nåt äldre, FX-serien droppar tyvärr kompatibilitet med en del tidiga DX-funktioner.

Man kan också fråga sig hur mycket det tidigare Ti4200 hade med FX-seriens mainstream/budgetmodellers dåliga rykte, det smiskade ju röv på ett sätt som ett mainstreamkort aldrig gjort varken före eller efteråt, i princip var det meningslöst att köpa prestandamodellerna i GF4-serien. Folk kanske hade något överdrivna förväntningar på FX-korten, och särskilt då mainstreammodellerna?

Bytte ut fläktarna helt i mitt kort, vill minnas att jag efter en del letande hittade dito med rätt håldelning på Ebay. Tyvärr hade plasten blivit skör och spruckit i "fötterna" på originalfläktarna.

Det blåa kortet jag har är reference också, men dom mer påkostade modellerna från ASUS fick den blåa PCB'n, så i princip har vi rena referenskort med pimp på så för ASUS var det väl inte svårt att sätta samma kylare på ett rent referens som dit, vem vet Nvidia kanske tom gjorde dit.
Vet att så var fallet med mitt 6800U då jag beställde ett så fort dom kom och då paketerade tillverkarna som Gainward bara om nvidias kort så både grön PCB och tom referenskylare.

Jo plasten i fläktarna är sköra som glas, har fått limma tillbaks fästena som fläktarna skruvas fast med i kylaren då dom spricker när man monterar loss fläkten varje gång.
Men nu med nya kullager så tror jag det ska klara sig.
Egentligen kan man ju ta vilka 40mm fläktar som helst och klippa bort ramen och fixera dem med bra lim eller liknande mot kylaren men kan jag hålla det original så varför inte.
Men att byta fläktar var nåt jag funderade på.

Två keramiska lager kostade 60Kr tror jag sedan lite pill så klart med att byta dom, smått.

Jag körde mitt med Windows 98 nu senast och det har inte haft nåt problem med några populära spel vad jag märkte.
Fina när man kör typ P3 1.4Ghz tualatin eller Athlon Thunderibrd är att upplösning och AA gör nästan inget på FPS:en så bara vrida på allt på max hehe.
Nya bygget kör Windows 2000 med kortet, dock inte färdigt än, väntar på ett ljudkort då jag fick beställa ett till för det första verkar ha kommit bort som jag beställde på ebay.

Som sagt jag körde 2st Opteron 244 1.8Ghz@1.95Ghz med mitt i Gentoo Linux och UT2004, hade 2st samsung 959NF så kunde starta spelet i 3200x1200 med twinview, mins inte FPS:en men det var spelbart i alla fall bortsett från det praktiska problemet twinview har med att sikta i ett FPS spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Tja.
Håller på med en high end p4 maskin och undrar vilken gpu ni rekommenderar till 1920 x 1080??
Ska man ta nått tidsenligt eller köra på nått mer strömsnålt modernt?
Har dessa gpuer tillgängliga:

6800gt 256mb (2004)
x850xt 256mb (2004)
x1950xtx 512mb (2006)
8800gtx 768mb (2006)
650ti 2gb (2012)

Cpu: Pentium 4 Processor 661 2M Cache 3.6 GHz 800 mhz fsb (cedar mill)
Moderkort: GA-X48T-DQ6
Ram: 2x2gb Corsair XMS3 DHX DDR3 1333MHz

Kör X800XT i min 2004 maskin.
Har snabbare AGP kort, inklusive X850XT PE och ett HD3850 (snabbaste AGP kortet).
Men jag tycker nog att halva poängen med en retro dator är att få just en retro dator.
Lägger man sig på vad som var high-end men inte vansinniga värstingmodeller då det begav sig är det lätt/billigt att hitta kort och spelupplevelsen är minst lika rolig.

I din dator kanske ett Radeon 1900-2900 serie eller Geforce 8000-9000 vore vettigast.
Och då du redan har X1950XT och ett 8800GTX passar ju ett av dom bra

Personligen gillar jag ATI's modeller mer då dom i regel är rätt snygga.
Å andra sidan tycker jag att nVidias "referens" design på 7800GTX är bland de snyggaste korten nånsin:

Kör 2st i min "old school SLI" maskin som jag äntligen lyckats att få stabil (!):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör X800XT i min 2004 maskin.
Har snabbare AGP kort, inklusive X850XT PE och ett HD3850 (snabbaste AGP kortet).
Men jag tycker nog att halva poängen med en retro dator är att få just en retro dator.
Lägger man sig på vad som var high-end men inte vansinniga värstingmodeller då det begav sig är det lätt/billigt att hitta kort och spelupplevelsen är minst lika rolig.

I din dator kanske ett Radeon 1900-2900 serie eller Geforce 8000-9000 vore vettigast.
Och då du redan har X1950XT och ett 8800GTX passar ju ett av dom bra

Personligen gillar jag ATI's modeller mer då dom i regel är rätt snygga.
Å andra sidan tycker jag att nVidias "referens" design på 7800GTX är bland de snyggaste korten nånsin:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/images/c/144.jpg

Kör 2st i min "old school SLI" maskin som jag äntligen lyckats att få stabil (!):
https://i.imgur.com/rwTRdEe.jpg

La ut mitt 7900GTX på swec marknaden för 3 år sedan typ för 75Kr men igen ville ha det, sedan fick jag 200Kr för det av en granne vars dator gått sönder och behövde nåt för att kunna göra office stuff.

I dag hade jag nog behållet det, vet inte hur eftertraktade dom är nu men för 2-3 år sedan kunde jag knappt ge bort kortet.

Kylaren på det kortet var legendariskt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det blåa kortet jag har är reference också, men dom mer påkostade modellerna från ASUS fick den blåa PCB'n, så i princip har vi rena referenskort med pimp på så för ASUS var det väl inte svårt att sätta samma kylare på ett rent referens som dit, vem vet Nvidia kanske tom gjorde dit.
Vet att så var fallet med mitt 6800U då jag beställde ett så fort dom kom och då paketerade tillverkarna som Gainward bara om nvidias kort så både grön PCB och tom referenskylare.

Jo plasten i fläktarna är sköra som glas, har fått limma tillbaks fästena som fläktarna skruvas fast med i kylaren då dom spricker när man monterar loss fläkten varje gång.
Men nu med nya kullager så tror jag det ska klara sig.
Egentligen kan man ju ta vilka 40mm fläktar som helst och klippa bort ramen och fixera dem med bra lim eller liknande mot kylaren men kan jag hålla det original så varför inte.
Men att byta fläktar var nåt jag funderade på.

Två keramiska lager kostade 60Kr tror jag sedan lite pill så klart med att byta dom, smått.

Jag körde mitt med Windows 98 nu senast och det har inte haft nåt problem med några populära spel vad jag märkte.
Fina när man kör typ P3 1.4Ghz tualatin eller Athlon Thunderibrd är att upplösning och AA gör nästan inget på FPS:en så bara vrida på allt på max hehe.
Nya bygget kör Windows 2000 med kortet, dock inte färdigt än, väntar på ett ljudkort då jag fick beställa ett till för det första verkar ha kommit bort som jag beställde på ebay.

Som sagt jag körde 2st Opteron 244 1.8Ghz@1.95Ghz med mitt i Gentoo Linux och UT2004, hade 2st samsung 959NF så kunde starta spelet i 3200x1200 med twinview, mins inte FPS:en men det var spelbart i alla fall bortsett från det praktiska problemet twinview har med att sikta i ett FPS spel

Mjo, det verkar vara så med gamla Geforcekort, det mesta är referens. Kan faktiskt inte påminna mig om att alls ha sett andra kretskortslayouts i de tidiga serierna, det är just sådant som kylare och färg som kan skilja sig åt. Ganska bra egentligen, det gör det billigt och relativt enkelt om jag skulle vilja uppgradera mitt kort till 256MB minne nångång

Med nya lager behöver man iaf sannolikt inte pilla nåt mer med fläktarna. Hur mycket man än retronördar blir det inte så värst många gångtimmar, datorn står knappast igång dygnet runt.

Nä, det är väldigt få spel som drabbas. Det blir mestadels en fråga om att väga det mot prestanda man typ aldrig har nytta av. Ett GF4-kort orkar allt man kan kasta på det i W98 också, så tar hellre den lilla extra kompatibiliteten som den nitpicker man är med sånt. I praktiken spelar det ingen roll, har man ett FX-kort kan man lika bra köra på det, typ. Det är först till GF6-serien skillnaderna börjar bli markanta, då tappar man också VESA 3.0-kompatibiliteten, vilket är betydligt tråkigare.

Hehe, jo, kör ett Ti4200 i min 440BX/Tualeron 1.4GHz-burk, och det är likadant där. Bara att maxa allt utan att det märks på FPSen. Det ska dock sägas att jag kör på en 1280x1024 75Hz-skärm, kanske hade varit sämre i 1600x1200 och högre refresh rate? Tänkte väl förr eller senare skaffa en sådan skärm om man hittar nån vettig i IPS-utförande, ganska idealiskt att det är jämnt delbart med 800x600. Har inte plats med CRT. Samma sak gäller förstås min KT133A/Athlon XP 2400+-burk, sitter ett Ti4600 i den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!