Problem med högre uppdateringsfrekvenser, GTX660, Windows XP

Permalänk
Medlem

Problem med högre uppdateringsfrekvenser, GTX660, Windows XP

Tryckt ett gammalt GTX660 OEM-kort i min lek- och testdator. Får det inte att funka med högre uppdateringsfrekvenser än 85 Hz i Windows XP. Vid 100 och 120Hz blir det distortion i bilden enligt nedan:

Moirémönstret syns förstås inte i verkligheten, kommer av fotograferingen.

Trippelbootar XP, W7 och W10 på datorn. I XP och W7 används samma drivrutinsversion, 347.88, dock med skillnaden att det förstnämnda kör 32-bitsversionen och det senare x64-versionen. I W7 funkar högre uppdateringsfrekvenser perfekt. I W10 används drivern som WU installerar automatiskt, funkar perfa den med.

Skärmen är en Acer XB271HUbmiprz, inkopplad via DP. Kör desktopet i 2560x1440. För händelsen att det har någon bäring på frågan finns även en andraskärm som kör 1080p@60Hz inkopplad via DVI.

Screenshot av GPU-z:

Min fråga är förstås hur man får det att lira även i högre uppdateringsfrekvenser under XP, och om någon har koll på de tekniska skälen till att det ballar ur? Nån begränsning med XP? Hade problem med högre frekvenser med det tidigare AMD-kortet under XP också. Är ganska borta på Nvidiagrejor från den här tiden, körde mestadels AMD under XP-tiden.

En annan fråga när jag ändå håller på: under POST och bootsekvens trycks bara bild ut på den DVI-anslutna skärmen. Det är först när drivern laddas något ploppar upp på den DP-anslutna dito, som ju är huvudskärm. Visst, det må vara en OCD-grej, men skulle vara nice att få upp det på huvudskärmen också/istället. Någon som råkar ha koll på något tillvägagångssätt? Är inte rädd för varesig BIOS- eller hårdvarumods.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Keeper of the Bamse

En uppenbar fråga är ju om du provat att koppla bort din 60hz-skärm?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

En uppenbar fråga är ju om du provat att koppla bort din 60hz-skärm?

Hehe, jo, det har jag givetvis gjort, men bara som testgrej, vill köra med båda skärmarna. Det funkar som jag vill ha det i W7 och W10, så varför inte i XP?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!