Iphone XR bäst säljande bland Apples nya telefoner

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Det förnekar jag inte men att jämföra en säng som faktiskt gör nytta för hälsan med en pryl som inte bidrar till något vettigt är lite dumt kan jag tycka. Men så är det med allt, de som köper alltid det dyraste tror också att det är det bästa.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Bästa är ju hyfsat subjektivt.
Utmaningen ligger ju ofta i att fundera ut varför saker är prissatta som dom är.
Det finns vissa som gör antaganden för att man drivs av kicken att göra en "bra deal".

Anser att det intressanta måste ju ligga i att lära sig med av en produkt och se vad den faktiskt gör för nytta.
Sen finns det ju många aspekter att väga in som jag skrev tidigare.

Allt från tillverkningsprocess, säkerhet, livslängd, support till andra saker som kanske inte tillför lika mkt som känsla och ren estetisk design.

Tror man lurar sig själv om man gör det enkelt för sig och direkt antar att något bara är dyrt utan att ha tittat djupare på och klurat ett varv varför saker kostar som det gör.

Sen har det ju alltid funnits en viss kick i att klanka ner på saker man inte har, går jag tillbaka i tiden så klankade jag ner väldigt mkt på saker jag inte ägde eller och egentligen visste väldigt lite om.

Atari vs Amiga var en klassiker och även Nintendo vs Sega, det bråkades om allt från minneshastighet, antal bitar och hur många färger den kunde visa.
Spelade det egentligen någon roll? Varför gjorde man det, jo sannolikt för att boosta sig själv att man hade den "bästa" produkten.
Men till vilken nytta? Och var den verkligen "bäst"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Finns väl ingenting märkligt med "överpris"? Bortsett från att vissa företag säljer sina produkter till just "överpris" såklart.

Rekommenderar ingen att kasta bort så mycket pengar i onödan på en så pass dyr säng som en ifrån Hästens. Det finns billigare sängar som är avsevärt bättre, både vad gäller ergonomi och kvalité. Dessutom så är inte de andra blå-vit-rutiga.

Hästens i det här fallet är jämförbart med Apple. De tar ut ett överpris eftersom de kan det.

Jo, det finns det. Finns ingenting som svarar mot uttrycket. Läs gärna på om ekonomi. Det finns liksom ingen prislista som gud har bestämt, utan vad köparen är villig att betala som just är det som avses med pris.

Ovärderlig och värdelös är rimliga begrepp, men inte överpris och det per definition.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

@Kaine_Uro: Det förnekar jag inte men att jämföra en säng som faktiskt gör nytta för hälsan med en pryl som inte bidrar till något vettigt är lite dumt kan jag tycka. Men så är det med allt, de som köper alltid det dyraste tror också att det är det bästa.

Halmgubbe, det som jämförs är principen om att allt som kan utföra samma uppgift är egala.

Du tillstår ju själv att iPhone renderar snabbare, liksom man sover bättre i en hästens.

Så uppenbart är att två saker som fyller samma funktion inte är identiska i andra avseenden som påverkar prisbilden.

Sedan förutsätter du att hälsa är det du tycker och att en iphone inte kan bidra till något vettigt, igen enligt din definition. Blir det inte uppenbart nu att pris är avhängigt dessa personliga värderingar som skiljer sig åt?

Varför tror du planekonomi alltid misslyckas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickychet:

Självklart?

Apple kontrolleras eller ägs inte utav den federala regeringen, men även om det vore så så är det 17 storleksordningar bättre att dela data med den fria världens ledande demokrati än med en kommunistisk diktatur som uttryckligen ska hänga kapitalisterna i repen de sålt åt dem?

Det bottnar ju i värderingar förstås, men att kongressen granskar myndighetsutövning i USA medan staten granskar medborgarna i Kina är väl den springande punkten.

Eller vi kanske ska låta Saudiarabien hushålla med vår intellektuella egendom eller se efter vår kvinnliga population, de har säkert intressen som ligger i linje med våra.

Eller är det olistigt att FN-skrapan ligger i USA snarare än Pyongyang eller Peking? Var det värre att enigma knäcktes under ww2 eller bättre? osv, nog om detta.

Det är många som fått hänga i repen av världens ledande demokrati när dem motsatt sig petrodollarns dominans. Olja värderas i dollar och den som motsätter sig går en ond bråd död till mötes. Att kunna exportera sin egna valuta är varje lands dröm, onekligen

Påminner om Britterna under opiumkriget, kineserna ville ha betalt i silver för deras varor, inte pund eller andra bytesvaror, detta uppskattade inte Britterna alls. Silver finns endast i begränsad upplaga och är jobbigt att utvinna. Så britterna förklarade krig istället.

Är det inte bättre du håller dig neutral och jämför tekniken istället för att tro dig veta vilka som är "goda" eller "onda".

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@rickychet: jag gissar på att det är pga personer som dig som köper det dyraste och tror att det är det bästa 😂.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

@rickychet: jag gissar på att det är pga personer som dig som köper det dyraste och tror att det är det bästa 😂.

Frågan är väl vad som är "dyrt" och vad som är det "bästa".

Man bör nog definiera vad man menar med"dyrt" och "bästa" innan man jämför saker.

Permalänk
Medlem

Ingen har tvingat er att tycka om produkter från Apple.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Det är många som fått hänga i repen av världens ledande demokrati när dem motsatt sig petrodollarns dominans. Olja värderas i dollar och den som motsätter sig går en ond bråd död till mötes. Att kunna exportera sin egna valuta är varje lands dröm, onekligen

Påminner om Britterna under opiumkriget, kineserna ville ha betalt i silver för deras varor, inte pund eller andra bytesvaror, detta uppskattade inte Britterna alls. Silver finns endast i begränsad upplaga och är jobbigt att utvinna. Så britterna förklarade krig istället.

Är det inte bättre du håller dig neutral och jämför tekniken istället för att tro dig veta vilka som är "goda" eller "onda".

Precis, och den fredliga, harmlösa och glada revolutionen i Kina mottogs med stor glädje av alla kineser och ingen dog. Kina har heller aldrig avrättat flest i världen i åratal. De dödade har heller aldrig varit dissidenter.

Kina har stor respekt för åsikter som skiljer sig från partiets. De manipulerar heller aldrig sin valuta.

De har dessutom stor respekt för Hongkong och Taiwan och respekterar dessas viljor.

Uighurerna är dessutom väl behandlade och Kina har aldrig tipsat väst om samma behandling.

Iran, Irak och Saudi är också väl fungerande länder där individen respekteras och hade varit blomstrande ekonomier med akademiska institutioner i världsklass om inte USA dummat sig med dollarn.

Alltså, jag tror inte utan jag vet att USA är bättre än Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

@rickychet: jag gissar på att det är pga personer som dig som köper det dyraste och tror att det är det bästa 😂.

Det är fel. Det beror på att det inte finns en allrådande prisbild. Det vill säga att saker är värda olika mycket för olika människor. Grunden i marknadsekonomi är att någon har saker de inte behöver samtidigt som någon annan behöver dem.

Alltså är samma produkt värd olika mycket för de ingående parterna vilket resulterar i att båda får det värde de förhandlat fram, den ene i valuta och den andra i en produkt värd valutan.

Varför tror du att en bil tappar värde så fort den rullar ur bilhallen? Samma bil som förflyttats en försumbar sträcka. Hint: pris är subjektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Som andra redan skrivit... Måste man kräka galla över Apple bara för att man hänger på swec?

Att det finns telefoner som är ljusår mer prisvärda än iPhone vet nog hela planeten vid det här laget? Oneplus 6T leder nog mobil per krona just nu, sjukt bra telefon!

Det finns dock andra parametrar som spelar in när folk väljer mobil. Är man tekniknörd som gillar den senaste hårdvaran som tex fingeravtrycksläsare i skärmen , gillar att kunna anpassa sin hemskärm, sina appar och hur telefonen beter sig så väljer man antagligen en Android.

Är man inte lika tekniskt kunnig eller intresserad men ändå vill ha en bra telefon som kan allt, har ett intuitivt och logiskt UI så väljer man antagligen en iPhone. Man behöver varken vara ett får eller pantad för det.

Personligen föredrar jag iPhone och deras gränssnitt, men deras innovation har ju stannat av sen efter 6s och priserna har bara stigit. Det känns inte logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

@matnojje: Nej det är inte pinsamt om det är en bra display. Displayn på XR är riktigt jävla bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AxF:

Det finns dock andra parametrar som spelar in när folk väljer mobil. Är man tekniknörd som gillar den senaste hårdvaran som tex fingeravtrycksläsare i skärmen , gillar att kunna anpassa sin hemskärm, sina appar och hur telefonen beter sig så väljer man antagligen en Android.

Är man inte lika tekniskt kunnig eller intresserad men ändå vill ha en bra telefon som kan allt, har ett intuitivt och logiskt UI så väljer man antagligen en iPhone. Man behöver varken vara ett får eller pantad för det.

Tycker din jämförelse är för enkel. Tekniknörd är inget hinder för att välja en iPhone.

Däremot är man vare sig en tekniknörd eller har riktigt bra ekonomi och ändå köper en mobil för 10 000kr så är det väldigt konstigt. Speciellt när det är så att man får betala så extremt mycket extra för det sista lilla extra. Det är egentligen ointressant vad märket på vad denna dyra mobil är som gör valet konstigt.

Men visst om något extremt händer, säg att de vikbara mobilerna skulle bli extremt smidiga, vilket jag inte tror i början. Då är argumentet enklare, man får dubbelt så stor skärmyta på sin dyra mobil och man kan då mycket enklare utföra mer arbete på den: https://www.youtube.com/watch?v=kK2W7ErTF3g

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oddjob_swe:

@matnojje: Nej det är inte pinsamt om det är en bra display. Displayn på XR är riktigt jävla bra.

Jävligt bra och inte stöda fullhd? Det innebär att nästan allt får skalas. Jag pratar inte bara om filmer utan om remote sektioner till datorer, där man ej kan se hela skärmytan samtidigt.
Btw när jag köpte min budgettelefon för runt 3000kr år 2016 så var fullhd ett absolut minimum för att jag ens skulle få upp mobilen som ett val i prisjakt.
Nu 2år senare och för 3 gånger så mycket pengar får man i många avseenden en betydligt sämre skärm med iPhone XR. Hade min 3000kr mobil år 2016 haft iPhone XR skärm hade jag under inga omständigheter köpt mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickychet:

Jo, det finns det. Finns ingenting som svarar mot uttrycket. Läs gärna på om ekonomi. Det finns liksom ingen prislista som gud har bestämt, utan vad köparen är villig att betala som just är det som avses med pris.

Ovärderlig och värdelös är rimliga begrepp, men inte överpris och det per definition.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, men jag har en examen ifrån LiU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddjob_swe:

@matnojje: Nej det är inte pinsamt om det är en bra display. Displayn på XR är riktigt jävla bra.

Permalänk
Permalänk

Antar att du inte försöker bevisa någon slags poäng med den videon? Jag ger dig lite mer kredd än så och antar att du trollar.
https://www.youtube.com/watch?v=dcFXEXJicgc

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte Apple bryter emot fysiklagarna.
Fjärranslutning till dator med upplösning 1920*1080, detta ska visas på iPhone Xr. Det finns en drös tekniker att ta till, men det finns ingen metod som resulterar i att de kan visa varenda pixel samtidigt. De måste ta bort pixlar och skala på något sätt, vanligaste lösningen är scrollbar.

Filmklippet som visar pojkar kolla på spel som redan är nedskalade och liknande är för många irrelevant på deras portabla device.

*edit*
Och jag har allt jobbat mängder på 720p laptops och jag hatar att de är "kassa" för produktivt arbete när man måste scrolla bilden som egentligen skulle vara helskärm.

Jag har ett gäng iPad Pro på jobbet och där skalar vi uppåt, det är lite kast att iPad Pro ej har 4k. Men det har typ ingen annan surfplatta heller så.
Fördelen med 4k emot nuvarande är perfekt skalning från fullhd.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oddjob_swe:

Ja det är dåligt. Jag förklarar för kunder att vill ni ha absolut bäst kvalite för vissa tekniska lösningar köp en surfplatta med fullhd skärm, om ni har en annan upplösning måste bilden skalas.
De säger att de ska ha en iPad Pro och det är inte så viktigt att bilden är knivskarp, sedan efter ett tag klagar de på att mindre texter är lite suddiga.

Men att köpa lägre upplösning än fullhd, ja det brukar då bli att scrolla.

Och t.om äldre personer idag använder sin mobil för att fjärrstyra datorn och göra det ena och andra. Sedan visst ej teknisk intresserade personer gör det såklart inte.
*edit*
Alla program borde ha dynamisk skalning idag, men så är tyvärr inte fallet. Vissa som har dynamisk har satt en minimum-upplösning på fullhd, lägre än så och allt ej får plats. Varför utveckla program med stöd för en "obsolete" upplösning?

*edit2*
Som jag svarade i en annan tråd en som ville köra Microsoft Access på iPad. Så är det superlätt om en tekniker har satt upp det, har användaren kunskap om hur man använder webbläsaren så har man kunskap att använda lösningen.

Sedan kör man Microsoft Access eller vad man vill rakt i webbläsaren på sin iPad/iPhone, android https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539236-databas
Problemet är om man ej har fullhd så får man problem i hur många program som helst.

Så jag pratar om väldigt banala saker som många gör på deras mobiler/surfplattor idag, vi som sätter upp systemen är dock ofta datatekniska personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddjob_swe:

Antar att du inte försöker bevisa någon slags poäng med den videon? Jag ger dig lite mer kredd än så och antar att du trollar.
https://www.youtube.com/watch?v=dcFXEXJicgc

Att den har sämre betraktningsvinklar en en äldre och mycket billigare mobil. Problemet med den videon där de jämför videos på är att Xr kostar 3 gånger mer än budget telefonen den jämför med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddjob_swe:

@Mocka: Har alltid kört med IPhone men tänkte byta till android i somras. Gick och köpte en galaxy s9, men gick tillbaka med den samma dag. Dålig optimering med de europeiska chippen gör att batteritiden suger balle på dem. Så beställde en Mate 20 pro istället. Lämnade tillbaka den samma dag pga grön jävla skärm. Så fick bli en XR istället som känns helgjuten på alla sätt. Med Apple får man iaf kvalitet med användarupplevelse i fokus. Man kan lita på Apple även om jag håller med om att de är lite väl dyra.

Det viktigaste är att du blev nöjd

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickychet:

Precis, och den fredliga, harmlösa och glada revolutionen i Kina mottogs med stor glädje av alla kineser och ingen dog. Kina har heller aldrig avrättat flest i världen i åratal. De dödade har heller aldrig varit dissidenter.

Kina har stor respekt för åsikter som skiljer sig från partiets. De manipulerar heller aldrig sin valuta.

De har dessutom stor respekt för Hongkong och Taiwan och respekterar dessas viljor.

Uighurerna är dessutom väl behandlade och Kina har aldrig tipsat väst om samma behandling.

Iran, Irak och Saudi är också väl fungerande länder där individen respekteras och hade varit blomstrande ekonomier med akademiska institutioner i världsklass om inte USA dummat sig med dollarn.

Alltså, jag tror inte utan jag vet att USA är bättre än Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Iprincip alla större nationer har behandlat sina egna eller andras invånare illa genom tiderna, även Usa har haft sina revolutioner och inbördeskrig.

Dem senaste 20åren av Amerikansk utrikespolitik har också förvandlat invaderade länder till blomstrande demokratier. Revolutionen äter sina barn, det gör den alltid. Det handlade mer om makt och det svarta guldet än att befria något folk.

Varför du drar upp Saudi, Iran och Irak vet jag inte.

"De manipulerar heller aldrig sin valuta" Och? Är yuanen världens reservvaluta? I rest my case.

Fördelen med att äga världens reservvaluta är att värdet inte speglas av den bakomliggande produktiviteten och ekonomin. Efterfrågan kommer alltid finnas bland världens centralbanker. Kan dock bli problematiskt om du vill sälja billig export.

Vem bryr sig om vem som stiftar FN lagar och rättigheter om du kan kontrollera det monetära systemet. Tyngsta makten ligger i det sist nämnda.

Visa signatur

=)