Permalänk
Proffsmoddare

Blackout

Projekt Blackout är den officiella Call Of Duty – Black Ops 4 datorn och är byggd med syfte att representera spelets satsning på PC-gaming i samband med lanseringen.

Modifikationer:

Jag spelade Beta-versionen av spelet under min planering och har skapat en egen design grundad i inspiration från element in game. Det med avseende på form, färger och material utan att replikera några delar.

Eftersom chassipanelen är gjord av ganska tjock aluminium valde jag att såga ut BO4-loggan direkt i panelen. Det gjordes med sticksåg och stadig hand. Sista millimetrarna filade jag för att minska risken för missöden. På insidan av panelen finns det en platsram som håller de smala ventilationsgallren på sidorna. I denna ram fäste jag en 4 mm tjock opalvit plexiglas-skiva. Detta ger loggan sitt djup i panelen och den bakomliggande fläkten ger ett diffust ljussken genom den.

Fötterna är byggda av radiatorer, fläktar och en egendesignad fläktram som fungerar som infästning för varje paket i respektive hörn. Jag började med att mäta upp chassits nedre del och dess vinklar för att göra en testmodell och därefter kunna finjustera in vinkeln för min tänkta ram. Det slutade med runt 5 prototyper innan jag nöjde mig med design, hålbild och tjocklek på material. Ramarna är därefter 3d-printade, ungefär 6h utskriftstid för varje ram. Att "fötterna" sedan har stöd mot underlaget är egentligen en bonus. Infästningen är så robust i chassit att de lika gärna skulle kunna hänga fritt.

Alla kablar är egengjorda från rulle där valet föll på kopparlegerad tråd med transparent hölje. Vanligt förekommande som dubbelkabel till högtalare. Jag tycker det ger en ren industriell effekt med en lite tunnare kabel utan sleeve. Själva kabeldragningen gjordes sedan en och en genom nya paneler inuti chassit. Detta gör att endast minimalt med kablar är synliga utan en stor täckande PSU-cover.

Grafikkortet från Asus tappar, likt andra kort, sin identitet när de vattenkyls med eftermarknadsblock. Därför valde jag att designa en egen cover till vattenblocket som extremt diskret visar ROG-loggan och ett matchande mönster. Covern är tillverkad av transparent akryl som lasergraverats efter min ritning.

Vattenkylning:

Vattenkylningen är uppbyggd på ett lite speciellt sätt med två pumpar i serie som förgrenar sig till de fyra parallellkopplade radiatorerna. De fyra strålar samman till CPUn och sedan vidare till GPUn. Konfigurationen innebär att jag har ett lågt flöde över radiatorerna men ett högre över kylblocken. Något som visat sig effektivt i mina stresstester.

Lackering:

Jag ville uppnå en viss effekt med lackeringen. Tanken är att datorn i stark belysning ska vara svart med toner av militärgrön (camo). Därför la jag en baslack med grönt och sedan ett ganska grovt men inte heltäckande lager svart. I svagt ljus ser därför datorn helt svart ut.

Tanken har hela tiden varit att skapa något nytt och annorlunda med aggressiv framtoning som direkt kommer förknippas med spelet.

Jag har även fått möjlighet att prestandatesta och spela på datorn tillsammans med en Asus ROG PG27UQ 4K 144Hz skärm. En mycket trevlig upplevelse!

Specifikation:

  • Phanteks Evolv Shift X

  • ASUS Geforce RTX 2080 Ti Turbo

  • Intel Core i7 8086K Limited Edition

  • ASUS ROG STRIX Z370i

  • Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz

  • Samsung 970 Pro 512GB M.2 SSD

  • Corsair SF600 SFX

Vattenkylning:

  • EK Velocity RGB - Nickel + Plexi

  • EK Vector RTX 2080 Ti RGB - Nickel + Plexi & EK-Vector RTX Backplate - Black

  • EK RES X3 150

  • 4x EK CoolStream SE 120

  • 2x EK XTOP Revo D5 Plexi + Vario Motors

  • EK HDC och ACF fittings

  • EK HD Tube 10/12 mm

  • EK Tube ZMT Matte Black 15,9/9,5 mm

  • 5x Corsair LL120 RGB

  • EK CryoFuel Clear

Belysning:

  • Corsair Commander Pro

  • Corsair Lighting Node Pro

Projektet har blivit verklighet tillsammans med Coore och Activision samt med hårdvarustöd av Webhallen, Asus, EK Waterblocks och Corsair. Under Activisions lanseringsevent av Call of Duty: Black Ops 4 samlades kända gamers och streamers för att tävla om datorn som förstapris. Vinnare blev den finska streamern AndyPyro som kommer få datorn efter att den ställts ut i Asus monter på Dreamhack Winter 2018.

Artikel Nordichardware - Black Ops 4 datorn – Vägen till en unik gaming-PC

Besök galleriet här

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

5/5 from me. Not my style but I am in love with the mod itself, and I appreciate the result achieved in that Shift X considering that I know how hard this chassis is to work in

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MetallicAcid:

5/5 from me. Not my style but I am in love with the mod itself, and I appreciate the result achieved in that Shift X considering that I know how hard this chassis is to work in

Thank you mate! Not my personal style either, which made this mod an even larger challenge. But my goal was to create something based in my designs and turn it into an icon representing this game. And damn I'm proud of my work!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Thank you mate! Not my personal style either, which made this mod an even larger challenge. But my goal was to create something based in my designs and turn it into an icon representing this game. And damn I'm proud of my work!

+1 goal achieved!

Permalänk
Medlem

helt FLIPPAT bygge! Bara till att gratulera!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ggalaxyy:

helt FLIPPAT bygge! Bara till att gratulera!

Tack!! kul att du diggar det!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Mitt huvud 'blacked out' när jag såg den här. Sjukt nice.

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

Snyggt som få!
En annan fråga: Varför kan jag inte flippa mellan bilderna utan måste klicka på varje för att få upp dom i stor bild? Sjukt irriterande!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Aje:

Snyggt som få!
En annan fråga: Varför kan jag inte flippa mellan bilderna utan måste klicka på varje för att få upp dom i stor bild? Sjukt irriterande!

Tackar!

Du det vet jag kanske inte, vi tar det vidare till @Zoyadog!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Livsnjutare 😎

Videon gjorde allt !! 5/5

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

nice! bra jobbat , önskar jag kunde bygga med vattenkylnig också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, men jag är lite trött på dessa stiliserade bilder.... Jättekul med snygg bakgrundsoskärpa, men på en kartong? Jag vill ju se hur du byggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av andreas_dock:

Videon gjorde allt !! 5/5

Tack! Trots tidsbrist fick jag och brorsan ihop videon riktigt bra i teaser-format

Skrivet av Oneone:

nice! bra jobbat , önskar jag kunde bygga med vattenkylnig också

Tack! Om du saknar kunskap och inte vill prova dig fram så finns det många bra guider för nybörjare. Här på sidan kan du hitta en hel del om du söker lite!

Skrivet av fizzdan:

Snyggt bygge, men jag är lite trött på dessa stiliserade bilder.... Jättekul med snygg bakgrundsoskärpa, men på en kartong? Jag vill ju se hur du byggt!

Tack! Jag förstår vad du menar och en bygglogg hade definitivt kunnat beskriva mer hur jag byggt och dessutom visa alla detaljer och lösningar som är svåra att se på bilder av det färdiga projektet. Men den otroligt korta byggtiden gjorde att jag fick fokusera 100% på byggandet och det färdiga resultatet.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Wow, coolt bygge!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se så mycket helt ärligt. Betydligt ljusare bilder skulle jag vilja ha. Verkar häftigt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Bland de bästa jag sett Bra val utav musik till videon

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av IRONBERG:

Jag kan inte se så mycket helt ärligt. Betydligt ljusare bilder skulle jag vilja ha. Verkar häftigt annars.

Nu har jag kompletterat med lite fler ljusa bilder!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

@timpelay: bottnen liknar en drönare😊 sjukt snyggt

Permalänk
Entusiast

Otroligt stiligt Tim! Synd man inte hann se den irl

Permalänk
Medlem

Jäklar va snygg! Bra jobbat, 5/5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk

Gillar verkligen de svarta slangarna och ofärgad vätska. Brings me back

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla bygge, otroligt snyggt! "Proffsmoddare" är verkligen bekräftat!
5/5 Nattmackor.

Permalänk

fan så cleant utförande. älskar dom transparanta kablarna och vatten som inte heller är färgat. resten av bygget ger nog med färg. toppen.

Permalänk

@timpelay: den ser jävligt cool ut!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av trebrecks:

@timpelay: bottnen liknar en drönare😊 sjukt snyggt

Skrivet av Zpnk:

Otroligt stiligt Tim! Synd man inte hann se den irl

Skrivet av LURKOVIC:

Jäklar va snygg! Bra jobbat, 5/5

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Drill Sergeant:

Gillar verkligen de svarta slangarna och ofärgad vätska. Brings me back

Skrivet av Hedmar12:

Vilket jäkla bygge, otroligt snyggt! "Proffsmoddare" är verkligen bekräftat!
5/5 Nattmackor.

Skrivet av din_feta_morsa:

fan så cleant utförande. älskar dom transparanta kablarna och vatten som inte heller är färgat. resten av bygget ger nog med färg. toppen.

Skrivet av Lord_kwermit:

@timpelay: den ser jävligt cool ut!

Tackar!!!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Sjukt snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att första reaktionen blev, herrejävlar vilken pjäs.
För den som är ett fan av spelet så är ju den där datorn ett måste.

Du har liksom på någon jäkla höger lyckats mixa lite lekfullhet in i en maskin som är baserad på ett spel om död och förstörelse.

Bra jobbat, den som vann den kan känna sig stolt tycker jag, för konkurrensen om ditt bygge lär ha varit mördande.

10/10

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lifooz:

Jag måste säga att första reaktionen blev, herrejävlar vilken pjäs.
För den som är ett fan av spelet så är ju den där datorn ett måste.

Du har liksom på någon jäkla höger lyckats mixa lite lekfullhet in i en maskin som är baserad på ett spel om död och förstörelse.

Bra jobbat, den som vann den kan känna sig stolt tycker jag, för konkurrensen om ditt bygge lär ha varit mördande.

10/10

/Lifooz

Tack så mycket!
Jag har ju aldrig tidigare byggt med fokus på ett tema så det var en otrolig utmaning, men samtidigt så kul när det blev så bra!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Verkligen imponerande!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Stefan94:

Verkligen imponerande!

Tack!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay