Kingston a400 problem med 100% usage spikar

Permalänk
Medlem

Kingston a400 problem med 100% usage spikar

Hej min kompis har köpt en ny ssd Kingston a400. Problemet som uppstår är att disken går upp i 100% användning när han spelar ark och då fryser hela spelet från 5-30 sec. Han testade HD tune Pro och där visar den att läshastigheten är ok men att skrivhastigheten dippar.

Har någon en idé om vad det kan vara för fel?

Se bild

https://i.gyazo.com/390341abee3bab4aab5bd738315d8755.png

Permalänk
Medlem

Köpte två stycken under black friday och upplever samma sak. Frågan är om det är a400 som bara är så eller om dom är trasiga. Fast då borde den väl sluta funka helt och alla program så som hd tune & kingston ssd manager visar att diskarna är ok.

Permalänk
Medlem

Så gjorde min 840 evo också, vilket berodde på det välkända problemet som just evon hade. Ingen koll på a400 men om det är samma typ av fel är det inget att göra mer än att skicka ut genom rutan. Vilket jag gjorde med min

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Köpte 2 st under black friday till barnens datorer en nybyggd och uppgradering till den andra.

Var samma problem med frysningar i spel och i windows men det ordnade sig med en firmware uppdatering.
Kanske har du redan löst det, hittade tråden när jag letade efter en lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tog en RMA på dom och dom två nya verkar fungera som dom ska.

Skrivet av Herna:

Köpte 2 st under black friday till barnens datorer en nybyggd och uppgradering till den andra.

Var samma problem med frysningar i spel och i windows men det ordnade sig med en firmware uppdatering.
Kanske har du redan löst det, hittade tråden när jag letade efter en lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick du diskar med gammal firmware?
Mina har SBFKB1E1 och det verkar som om det är senaste.
Enligt kingston ssd manager är det senaste iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFX:

Tog en RMA på dom och dom två nya verkar fungera som dom ska.

Fick du diskar med gammal firmware?
Mina har SBFKB1E1 och det verkar som om det är senaste.
Enligt kingston ssd manager är det senaste iaf.

Jag har också en a400, vart ser man vilken firmware version man har?

Permalänk
Medlem

@LFX: Hämtade Kingston ssd manager och den föreslog en firmware uppdatering.
Ska kolla vilken firmware som är installerad senare.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma problem med min a400, där jag har uppdaterar firmware vilket gjorde att den blev bättre men fortfarande inte helt då den låg på 100% och vägrade läsa när jag spelade Forza Horizon 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med firmware SBFKB1C3.

Kollad precis med sonen han har inte upplevt några problem sedan firmware uppdateringen.
Nu har han bara kört två spel på datorn men dom funkar Fortnite och Ark.
Innan så var det frysningar på mellan 5-20sek ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har också en a400, vart ser man vilken firmware version man har?

Ladda ner kingston ssd manager: https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Skrivet av Herna:

Kör med firmware SBFKB1C3.

Kollad precis med sonen han har inte upplevt några problem sedan firmware uppdateringen.
Nu har han bara kört två spel på datorn men dom funkar Fortnite och Ark.
Innan så var det frysningar på mellan 5-20sek ganska ofta.

Kanske är olika firmware på storlekarna.
Har 480gb varianten.
Men så länge firmware fixat problemet är det ju lungt.

Permalänk
Medlem

@LFX: Jag kör med 480gb modellen, ska ta och kolla vilken firmware jag har efter jobbet, har för mig att jag uppdaterade en bit in på december.

Permalänk

Jag har skruvat in disken i en gammal laptop för att installera Ubuntu men installationen misslyckas ständigt på grund av vad som verkar vara diskrelaterade fel. Samtidigt är inte Kingstons SSD Manager-verktyg kompatibelt med Linux, så det går inte att installera det på den instans av Ubuntu som jag har liggande på mitt USB... Hur kan jag rimligen uppdatera firmware då? Har ingen stationär dator att koppla in den i heller.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Jag sitter tydligen på Firmware SBFKB1C2, men har tydligen en uppdatering som ligger och väntar vid namn SBFKB1C3, får testa med den och återkomma.

Permalänk

Kan någon som har modellen "Kingston SSDNow A400 SA400S37 240GB" bekräfta att problemet som beskrivs ovan är löst? Riktigt bra pris på den nu och tänkte ha den i en mediadator utan några större prestandakrav.

Permalänk
Medlem

@lasse-hifi: Hej,

Jag har haft den som speldisk i snart två år, har senaste firmwaren och har aldrig upplevt några frysningar eller problem. Spelade som senast Borderlands 3 igår som är installerat på den.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Jag har Kingston SSDNow A400 480GB varianten och efter jag hade uppdaterat firmware så försvann de spikarna som jag hade innan. Detta bör även gälla 240GB varianten.

Permalänk

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

SSD utan riktigt cacheminne är inget att ha.
Visst den skall ha en 1GB SLC cache, men när den är full så skriver man ju direkt till flashminnet = inte snabbt.

Men visst en firmware uppdatering kan ju göra saken bättre då den kanske förändrar sättet den implementerar användningen av den snabbare delen i minnet.