Sverige bland de länder som betalar mest för Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Dyrt, urusel bild/ljudkvalité och utbudet som är ett dåligt skämt gör att jag håller i pengarna.

Skulle det finnas en tjänst som ger minst blu-ray kvalité, gärna okomprimerat ljud /bild och utbud minimum som spotify så blir det nog en trial i alla fall

Om du har "urusel bild/ljudkvalité" så beror det på din TV, ditt högtalarsystem, din uppkoppling eller enheten som du spelar upp ifrån. Netfli är inte perfekt, men med UHD och Dolby Vision så är det i alla fall fint att kolla på om man har rätt utrusnting.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Blir klart dyrare för varje år
Skandal. Behöver en protestlista!

Permalänk
Medlem

Delar Netflix och använder VPN för att ta del av det verkliga utbudet.

Hade nog tvekat att betala samma pris för 30-40% av vad jag har nu...

Gammal stat men ändå:

https://www.statista.com/statistics/563592/netflix-tv-series-...

Permalänk

Ser man enbart till utbudet på antal titlar så är kritiken befogad, Sverige ligger rätt lågt. Men jag har bott i USA i ett par år och det är inte mångfalt fler titlar av god kvalitet man får tillgång till. Min subjektiva uppfattning är att antalet titlar i premiumsegmentet (a.k.a blockbusters) som är tillgängliga är likartad. Sedan är det en massa lågbudgetproduktioner som åker med som utfyllnad (massa B-films-scifi från 60/70-talet) som vi inte får med i Sverige. Klarar jag mig personligen utan. Däremot kan jag ibland få uppfattningen att de nya titlarna i premiumsegmentet hinner snabbare ut på Netflix i USA jämfört med när de når Sverige.

Permalänk
Testpilot

Spotify Family - 149:-
Netflix Premium - 129:-
Viaplay - 99:-
Telia TV Stor (inkl. HBO Nordic & Telia Play) - 199:-

Totalt: 576kr/mån

Tycker det är fullt rimligt med tanke på utbudet jag har med allt ovan, speciellt om man jämställer det med vad traditionell TV har kostat genom genom åren eller kostar i normala fall för dom flesta med t.ex. ComHem. Får sedan låna TV4 Play i utbyte mot att låna ut en slot på Netflix/Spotify

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Om du har "urusel bild/ljudkvalité" så beror det på din TV, ditt högtalarsystem, din uppkoppling eller enheten som du spelar upp ifrån. Netfli är inte perfekt, men med UHD och Dolby Vision så är det i alla fall fint att kolla på om man har rätt utrusnting.

Nja. Netflix, HBO och dom andra streamingtjänsterna kör med rätt hårt komprimerat format för att möjliggöra streaming till så många som möjligt. Det gör att det är en hel del MPEG artefakter och annat som förstör bilden. Det går helt enkelt inte att få bra kvalitet när det är så hårt komprimerat. Ingen anläggning i världen kan trolla bort effekterna av hårt komprimerat material.

Snarare skulle jag säga att en bra anläggning som är rätt inställd är bättre på att avslöja kvalitetsbristerna i materialet.
Möjligen att man kan skruva ner skärpa och lite annat i TV:n för att dölja en del av bristerna mot att man får lite suddigare bild men då är det ju inte heller bra kvalitet.

Och nej. Det är inte för att jag har dålig bandbredd eller en klen anläggning. Jag har 250 Mbit fiber och en alldeles ny TV snäppet under OLED. MPEG artefakterna avslöjas obönhörligen hela tiden vilket jag tycker är rätt störande.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sba74:

Nja. Netflix, HBO och dom andra streamingtjänsterna kör med rätt hårt komprimerat format för att möjliggöra streaming till så många som möjligt. Det gör att det är en hel del MPEG artefakter och annat som förstör bilden. Det går helt enkelt inte att få bra kvalitet när det är så hårt komprimerat. Ingen anläggning i världen kan trolla bort effekterna av hårt komprimerat material.

Snarare skulle jag säga att en bra anläggning som är rätt inställd är bättre på att avslöja kvalitetsbristerna i materialet.
Möjligen att man kan skruva ner skärpa och lite annat i TV:n för att dölja en del av bristerna mot att man får lite suddigare bild men då är det ju inte heller bra kvalitet.

Och nej. Det är inte för att jag har dålig bandbredd eller en klen anläggning. Jag har 250 Mbit fiber och en alldeles ny TV snäppet under OLED. MPEG artefakterna avslöjas obönhörligen hela tiden vilket jag tycker är rätt störande.

Hmm, känns dock som något är snett hos dig, iaf om du kör med en 4K TV och streamar 4K material från Netflix?

Nog för att kvalitén från t.ex. Viaplay eller HBO inte kan jämföras med 1080p BR's, men tycker faktiskt YouTube 4K och Netflix 4K ser bättre ut än mina 1080p BR's i många lägen. Men då använder jag en PS4.a för att spela upp dom också så det kan ha en viss inverkan.

Oavsett så är Streaming-tjänsterna bra mycket bättre sett till kvalitén än vad någon TV sändning är, oavsett om det är CanalDigital med parabol, fiber TV med HD eller ComHem (har testat alla).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Nja. Netflix, HBO och dom andra streamingtjänsterna kör med rätt hårt komprimerat format för att möjliggöra streaming till så många som möjligt. Det gör att det är en hel del MPEG artefakter och annat som förstör bilden. Det går helt enkelt inte att få bra kvalitet när det är så hårt komprimerat. Ingen anläggning i världen kan trolla bort effekterna av hårt komprimerat material.

Snarare skulle jag säga att en bra anläggning som är rätt inställd är bättre på att avslöja kvalitetsbristerna i materialet.
Möjligen att man kan skruva ner skärpa och lite annat i TV:n för att dölja en del av bristerna mot att man får lite suddigare bild men då är det ju inte heller bra kvalitet.

Och nej. Det är inte för att jag har dålig bandbredd eller en klen anläggning. Jag har 250 Mbit fiber och en alldeles ny TV snäppet under OLED. MPEG artefakterna avslöjas obönhörligen hela tiden vilket jag tycker är rätt störande.

Faktum kvarstår att man har väldigt underliga krav om man anser att Netflix UHD Vision material är "uruselt". Om DET är uruselt så innebär det att man in praktiken inte ens kan kolla på videos från Youtube och Facebook.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Agents of SHIELD finns inte alls (finns det ens att streama i Sverige?), Top Gear fattas 17 första säsongerna.

Blooklyn Nine-Nine så har hela säsong 5 funnits ute länge men finns bara till säsong 4 på Netflix.
Chuck?

Är samma med nästan allt jag letar efter...

Ja, det kan jag i och för sig känna igen mig i. Ofta TV-serier som ligger efter eller inte släpps över huvud taget här. Ganska konstigt att Agents of SHIELD inte finns att streama någonstans.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Spotify Family - 149:-
Netflix Premium - 129:-
Viaplay - 99:-
Telia TV Stor (inkl. HBO Nordic & Telia Play) - 199:-

Totalt: 576kr/mån

Tycker det är fullt rimligt med tanke på utbudet jag har med allt ovan, speciellt om man jämställer det med vad traditionell TV har kostat genom genom åren eller kostar i normala fall för dom flesta med t.ex. ComHem. Får sedan låna TV4 Play i utbyte mot att låna ut en slot på Netflix/Spotify

Du glömde den transparenta räkningen.

''Kommittén menade att public service istället borde finansieras med skatt, med ett tak på 1.308 kronor per person och år. I dag betalar ett hushåll 2.340 kronor per år.''

https://www.svt.se/kultur/medier/sa-ska-public-service-finans...

Dyrt för skräp och repris på skräpet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Prenumererar inte.
* Har inte tid att titta.
* Finns annat som är bättre/intressantare.
* Onödig utgiftspost.

Permalänk
Medlem

Har både Netflix samt HBO som jag delar med barnen.

OffTopic: Men kalas att HBO gjort en ny app som fungerar med Android TV 7.0 eller senare, fungerar bra på min Asus Nexus player , HBO fick så att säga lite nytt liv hos mig!

Dold text
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Testpilot
Skrivet av VadSaDu:

Du glömde den transparenta räkningen.

''Kommittén menade att public service istället borde finansieras med skatt, med ett tak på 1.308 kronor per person och år. I dag betalar ett hushåll 2.340 kronor per år.''

https://www.svt.se/kultur/medier/sa-ska-public-service-finans...

Dyrt för skräp och repris på skräpet.

Tji på dom för jag tjänar inte ett öre och har CSN - Så som jag förstått det så "slipper" jag betala något då det inte klassas som inkomst på det viset

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att jämföra pris per månad är totalt ointressant, de viktiga är är att sätta det i relation till köpkraft, dvs medel eller medianlön.

Att jämföra priser rent av är intressant. Men jag håller med dig. Köpkraften inom en given marknad är en viktig komponent som ständigt glöms bort i diskussionen som mest tycks ebba ut i galla och agg. Ibland får jag känslan av att användare på det här forumet tror att den gemene arbetande amerikanen har samma köpkraft som den gemene arbetande svensken. Likt om de stora mediabolagen, eller säljare i allmänhet, trissar upp priserna i Sverige bara för att jävlas.

Skrivet av VadSaDu:

Du glömde den transparenta räkningen.

''Kommittén menade att public service istället borde finansieras med skatt, med ett tak på 1.308 kronor per person och år. I dag betalar ett hushåll 2.340 kronor per år.''

https://www.svt.se/kultur/medier/sa-ska-public-service-finans...

Dyrt för skräp och repris på skräpet.

Alternativt; med en avgift på cirka 120kr/mån får du ett betydligt mer varierat och brett utbud än någon av de andra nämnda tjänsterna. Public Service är inte SVT kanal 1, 2 och Barnkanalen - utan även radio samt online-nyheter, med mera. Kolla in programtablåns spännvidd på Sveriges Radio P1.

Permalänk
Medlem

Jag tycker priset är helt ok men utbudet av filmer är dåligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Spotify Family - 149:-
Netflix Premium - 129:-
Viaplay - 99:-
Telia TV Stor (inkl. HBO Nordic & Telia Play) - 199:-

Totalt: 576kr/mån

Tycker det är fullt rimligt med tanke på utbudet jag har med allt ovan, speciellt om man jämställer det med vad traditionell TV har kostat genom genom åren eller kostar i normala fall för dom flesta med t.ex. ComHem. Får sedan låna TV4 Play i utbyte mot att låna ut en slot på Netflix/Spotify

7k om året yikes 0_0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daark:

Danskarna har i alla fall inte System Bolaget.

Det där var väl en inte helt väl genomtänkt jämförelse i sammanhanget... Bolaget har ju bland det bästa sortimentet i hela världen, medans om varenda snabbköp hade sålt starka alkoholdrycker skulle du haft ungefär samma skräputbud i varje butik.

Så ditt inlägg betyder ju i realiteten, "danskarna har iallafall inte något jättebra". ...Till skillnad från Netflix, som ibland har plockat bort mer ur sortimentet än de lagt till.

Permalänk
Medlem

@Maaxan: Så sant, vi som har upplevt eran av Hyrfilm så är streamingtjänsterna "billigt", då betala man 10-75kr/film i 24 timmar.

Sen kan se en serie som man är intresserad av, efter är det ju bara att avsluta

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, annan orsak (skriv i kommentarstråden)

- Det hade inte skadat med ett lägre pris, men i det stora hela är priset OK
- Filmutbudet är inte att hurra för (smaksak), så för film använder jag stor del av året Mubi
- Jag (vi) har inte tid att ägna massa tid åt att följa mängder av serier
- När vi sett ut en serie vi vill se aktiverar vi kontot (samma för HBO)

Sportkanaler är det jag helt uteslutit på senare år. Oavsett hur bra jag tycker om att se viss idrott är det inte värt flera hundra i månaden för att se en korrumperad cirkus som omsätter oförsvarligt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Månadskostnaden är löjligt låg i förhållande till hur mycket serier man får. I min familj kör vi bara Netflix, det räcker gott och väl. Filmer från iTunes vid behov.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Testpilot
Skrivet av raoul_duke:

7k om året yikes 0_0

Tycker inte det är farligt alls faktiskt för en konstant ström av nytt innehåll.

Var inte länge sedan man satt och köpte låtar från bandicamp/iTunes eller t.o.m. fysiska CD skivor för 149:-/st där man kanske ville ha 2-5st låtar. Eller när hyrfilm för 70-110kr i 24-72h var normen och något man gjorde var och varannan helg, eller köpte filmer för 30-50kr i fyndkorgen för att sedan se dem en gång och aldrig igen.

Sedan satt dom flesta svensson's hemma med Viasat, CanalDigital eller Cmore för mellan 500-1300kr/mån - Något som min mor gick ifrån så sent som i år i förmån för liknande upplägg som mitt med streaming istället.

Så sätter man det i perspektiv tycker jag inte det är mycket pengar alls i förhållande till utbudet, enkelheten/tillgången & att slippa vara bunden till mark-TV i 1-3år/köpa onödiga engångsköp

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tycker inte det är farligt alls faktiskt för en konstant ström av nytt innehåll.

Var inte länge sedan man satt och köpte låtar från bandicamp/iTunes eller t.o.m. fysiska CD skivor för 149:-/st där man kanske ville ha 2-5st låtar. Eller när hyrfilm för 70-110kr i 24-72h var normen och något man gjorde var och varannan helg, eller köpte filmer för 30-50kr i fyndkorgen för att sedan se dem en gång och aldrig igen.

Sedan satt dom flesta svensson's hemma med Viasat, CanalDigital eller Cmore för mellan 500-1300kr/mån - Något som min mor gick ifrån så sent som i år i förmån för liknande upplägg som mitt med streaming istället.

Så sätter man det i perspektiv tycker jag inte det är mycket pengar alls i förhållande till utbudet, enkelheten/tillgången & att slippa vara bunden till mark-TV i 1-3år/köpa onödiga engångsköp

Var levde du någonstans? Innan Lovefilm lade ner kostade det väl 99 eller 109 kr/månaden för fyra hyrfilmer. Sist jag hyrde fysiskt i butik så kostade det nog 25-30 kr per film. Lovefilm hade över 20 000 titlar att välja på.

Jag kollar en del på film, men vettiga filmer är inte så många som släpps – antal nya filmer (om man räknar bort klassiker, äldre kultfilmer) man ser under ett år kanske är 5-10 st för min del, totalt kanske 20-25 filmer om året. Netflix står för kanske 10-15 filmer om året, men det är mest äldre filmer, så det är mest en premium betaltv-tjänst för min del. Cmore gick från film och seriekanal till film och serie-playtjänst själva, så det är något folk fortfarande betalar för.

Permalänk
Medlem

Stort tack för den länken.
Har helt missat den.

Skrivet av Wuzu:

Nej. Tycker bildkvalitén är usel.

Är den verkligen så usel ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Plex > Alla mediastreamingstjänster

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Petterk:

Var levde du någonstans? Innan Lovefilm lade ner kostade det väl 99 eller 109 kr/månaden för fyra hyrfilmer. Sist jag hyrde fysiskt i butik så kostade det nog 25-30 kr per film. Lovefilm hade över 20 000 titlar att välja på.

Jag kollar en del på film, men vettiga filmer är inte så många som släpps – antal nya filmer (om man räknar bort klassiker, äldre kultfilmer) man ser under ett år kanske är 5-10 st för min del, totalt kanske 20-25 filmer om året. Netflix står för kanske 10-15 filmer om året, men det är mest äldre filmer, så det är mest en premium betaltv-tjänst för min del. Cmore gick från film och seriekanal till film och serie-playtjänst själva, så det är något folk fortfarande betalar för.

Bodde i en förort till Gävle för ca. 3 år sedan, typ 2 mil utanför.

Hade tillgång till ett litet hemmakväll & OKQ8 för att hyra film, så det kanske säger tillräckligt. Para det med ADSL 8/2 som effektivt var 5/1½ så var inte streaming ett alternativ direkt heller i ett hushåll med 4.a

Så tycker personligen att upplägget jag har är årets deal även om jag som dig kanske kollar max 25'ish filmer om året, mest serier för egen del faktiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Betalar för Netflix 4K upplösning ibland, problemet är att när jag liks prenumererar så ser jag bort allting nya säsonger, nytt innehåll som verka sevärd under 1 månad, sedan känns det som de inte finns något innehåll värd att betala för, så pausar det ett tag fram över och hoppa på igen tills något nytt kommer, problemet med Netflix att de saknar innehåll som håller fast mig regelbundet.

Så hoppar mellan Netflix, Viaplay, Amazon Prime Video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Bodde i en förort till Gävle för ca. 3 år sedan, typ 2 mil utanför.

Hade tillgång till ett litet hemmakväll & OKQ8 för att hyra film, så det kanske säger tillräckligt. Para det med ADSL 8/2 som effektivt var 5/1½ så var inte streaming ett alternativ direkt heller i ett hushåll med 4.a

Så tycker personligen att upplägget jag har är årets deal även om jag som dig kanske kollar max 25'ish filmer om året, mest serier för egen del faktiskt.

Inte hyrt från OK sen 90-talet och de har inte haft film sedan dess heller i princip. Hemmakväll kostar väl 60 kr för dygnshyra och två för 120 kr med veckohyra idag? Visst dyrare än Lovefilm (stängde 2013), men trodde folk gick över till att köpa film efter de stängde. Är så många filmer som går ner till 10-50 kr efter 6+ mån.

Permalänk

Netflix är lite i dyraste laget tycker jag. Därför brukar jag bara starta en prenumeration lite då och då, när de släppt nya säsonger av någon serie jag följer eller någon ny serie jag vill se. Netflix för mig är nästan bara deras eget producerat, när det kommer till annat så har dem ett ganska dåligt utbud. En grej som är bra med att inte ha en prenumeration igång hela tiden är att de bjuder på en gratis månad ibland för att försöka locka en.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Spotify Family - 149:-
Netflix Premium - 129:-
Viaplay - 99:-
Telia TV Stor (inkl. HBO Nordic & Telia Play) - 199:-

Totalt: 576kr/mån

Tycker det är fullt rimligt med tanke på utbudet jag har med allt ovan, speciellt om man jämställer det med vad traditionell TV har kostat genom genom åren eller kostar i normala fall för dom flesta med t.ex. ComHem. Får sedan låna TV4 Play i utbyte mot att låna ut en slot på Netflix/Spotify

Har du Telia Stor för 199kr utan bindningstid?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

"Prenumererar du på Netflix? Ja 63 %"

Holy mother of balls...

Tiderna förändras minst sagt!