Permalänk
Inaktiv

Hjälp med WiFi/Bluetooth

Uppdaterade nyligen min rigg med ett B350-I Strix och en Ryzen 2700. Nöjd såhär långt, men trodde först att det var något fel på moderkortet.

WiFi-modulen ballade helt enkelt ur och "försvann" ur enhetshanteraren. Oavsett vilka steg jag igenom efter att ha googlat problemet så verkade inget att lösa det. Om jag avaktiverade Ethernet i BIOS så kunde jag se WiFi-modulen i enhetshanteraren men då med nedan felkod. Försökte uppdatera drivrutiner, ominstallera, felsöka/reparera med Win10 men utan lycka.

Felkod: Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)
{Åtgärden kunde inte utföras}
Det gick inte att utföra begärd åtgärd.

Jag slet helt enkelt ur WiFi-modulen ur min server och bytte ut korten. Och som magi så hittas det kortet och går att köra med direkt. Okej, då var kortet trasigt tänkte jag.

Men...

Nu har blåtand börjat bete sig exakt likadant! Har både intern blåtand på moderkortet och ett externt-USB men båda får upp samma felkod ovan och jag kan varken hitta mus eller tangentbord. Om jag söker efter enheter så hittar jag ingenting, men datorn verkar tro den har blåtand. Drivrutiner har ominstallerats, enheterna har avinstallerats och körts in på nytt.

Vad kan detta problem vara? Det verkar inte vara wifi-modulen i sig, inte ena eller andra blåtandsmodulen. Har det gått ut någon Windows-uppdatering nyligen som ställer till det med trådlösa enheter?

Så jäkla tröttsamt sånt här.