Samsung lanserar 860 QVO med 4 TB lagringsutrymme och QLC-teknik

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar 860 QVO med 4 TB lagringsutrymme och QLC-teknik

Minneskretsar med fyra bitar per cell möjliggör högre lagringsdensitet för SSD-enheter, och nu släpper Samsung de första konsumentinriktade modellerna med SATA-anslutning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Testet med 80 vs 160MB/s indikerar ju att 1TB kör med 50% NAND population, medan 2 och 4TB kör med 100% (troligen 4TB med större paket bara).

Det gör ju 2TB iaf lite intressant. Men... 160MB/s betyder att skriva 1TB data till denna disk, tar typ 105minuter. Kul...

1440TB på 4TB => 360 P/E (i perfekt WAf)... så uppskattning på 500 eller under var nog inte fel. Så enda frågan som återstår är hur mycket och fort den behöver skriva om sin egen data.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att vi får se 1 TB för under tusen kronor då köper jag as många.

Lite segt att den skriver 80MB när disken börja blir full.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har det ändrats något avseende lämplighet för långtidslagring eller är det ännu stor fördel att köra mekaniska diskar i sådant ändamålssyfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Som trenden har sett ut tidigare så har ju priset sjunkit en del efter lansering, så det här kan bli väldigt intressant beroende på vilken nivå som priset stabiliseras kring. Kan ju till och med komma ner i sådanna nivåer att det går ha dem i NASen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Bra disk för arbetslagring, men inget för systemdisken vill jag minnas en konkurrent till sweclockers betyg till disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hoppas att vi får se 1 TB för under tusen kronor då köper jag as många.

Lite segt att den skriver 80MB när disken börja blir full.

Nej det är väl när skrivcachen är full vilket i minsta disken är 1 gigabyte stor.
Så fyller du disken från scratch tills den är full så går första gigabyten snabbt och sedan återstående 999 rätt så långsamt....

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Inaktiv

Själv köper jag inte SSD primärt för hastigheten utan för att jag är trött på mekaniskt opolitligt skräp, men OK.

Har iofs haft 1 trasig SSD... i teknikens barndom då man "skulle köpa Intel eftersom dem kunde man lita på". Gissa vilken tillverkare på disken det var som gick sönder, kek

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog hålla mig väldigt långt borta från en Samsung evo ssd med nya minneskretsar. Förhoppningsvis minns väl alla vad som hände med första generationens evo-ssd med TLC minnen.

Gäller väl egentligen alla första generationens SSD med nya minneskretsar. Typ alla tidiga TLC SSD hade ju problem.

Permalänk
Medlem

Detta känns som lite för mycket kompromiss för min del. Hade den haft 120 - 240 GB dedikerad SLC-cache skulle den kanske funka för spel och program, men skulle ändå inte lita på den för långvarig lagring av viktig data.

Crucial MX500 på 2 TB reades ut för 2700:- på BF, så denna borde ligga på under 1000:- per TB för att vara värt det. Annars kan man lika gärna köpa en SSHD...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

För dyrt. 💸
Jag skulle inte lägga så mycket på en disk. Så för mig skulle det bli 256 GB, kanske 512 GB, men mer än så är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För dyrt. 💸
Jag skulle inte lägga så mycket på en disk. Så för mig skulle det bli 256 GB, kanske 512 GB, men mer än så är för dyrt.

När den första mainstreamdisken på 1 TB lanserades 2014 (850 Evo) kostade den runt 4500kr. Att det fyra år senare finns en dubbelt så stor disk till 75% av priset är en fin utveckling och det bådar gott för #Framtiden.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

När den första mainstreamdisken på 1 TB lanserades 2014 (850 Evo) kostade den runt 4500kr. Att det fyra år senare finns en dubbelt så stor disk till 75% av priset är en fin utveckling och det bådar gott för #Framtiden.

Nja, inte om man jämför med mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Något som är rätt underhållande med moderna SSD i 2,5" format är så mycket dödutrymme

(observera att 2/4TB har minneschipps på baksidan av PCBn så de tar inte upp mer plats i X/Y längd så det skulle vara möjligt att peta in långt över 30TB i formatet)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CE71:

Nej det är väl när skrivcachen är full vilket i minsta disken är 1 gigabyte stor.
Så fyller du disken från scratch tills den är full så går första gigabyten snabbt och sedan återstående 999 rätt så långsamt....

ah, låter inte så skoj.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Sata är väl ej aktuellt längre för ststemdiskar, så denna kan knappast vara tänkt för det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Sata är väl ej aktuellt längre för ststemdiskar, så denna kan knappast vara tänkt för det

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att QLC har sämre prestanda än mekaniska diskar när cachen tar slut (som den rätt fort gör) så lär de inte spela nån roll

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Bra utveckling för oss som sitter med Micro-ITX chassin för sina mindre servrar, men hade trott för några år sedan att SSD tillverkarna skulle vid 2019 kommit längre vad gäller lagringsutrymme samt uppnått mkt rimligare pris i förhållande till mekaniska diskar.

Fläskar man ut 5-6k på en disk så är ju en 12Tb 3.5 fortfarande mer lockande för dem som kollar efter mer lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Fläskar man ut 5-6k på en disk så är ju en 12Tb 3.5 fortfarande mer lockande för dem som kollar efter mer lagringsutrymme.

Det är väl lite sant, men själv skulle jag nog vilja ha 2 eller 4TB SSD bara för att få sinnesfrid att det finns plats kvar även efter några nya spel är installerade. Men visst går spel att installera på HDD om man vill.
För lagring av film/musik etc så känns SSD extremt overkill med dagens priser.