Vad tyckte du om årets Black Friday på SweClockers?

Vad tyckte du om årets Black Friday på SweClockers?

Som de flesta förmodligen märkt så har SweClockers årliga Black Friday-portal rullat den senaste veckan, med den tillhörande tipstråden. I år gav vi medlemstipsen lite extra kärlek och några tekniska nyheter var bland annat möjligheten att lägga till kategori i medlemstipsen, samt att sedan kunna sortera bland tipsen på produktnamn, kategori, pris och betyg. En annan stor nyhet i år var att portalen äntligen anpassats för mobiltelefoner

Jag är väldigt intresserad av att veta vad ni tyckte om årets Black Friday på SweClockers. Var det bättre än föregående år, eller blev något sämre? Inte bara gällande de nya tekniska funktionerna, utan allt möjligt ni kommer att tänka på kring Black Friday (eller, Black Week...).

Fundera gärna lite kring dessa frågor (eller om ni har några andra reflektioner):

1. Vad tyckte du om SweClockers Black Friday-portal i år?
2. Hur fungerade portalen i mobiltelefon?
3. Vad tyckte du om den stora medlemstipslistan?
4. Några förslag på förbättringar eller andra önskemål till nästa år?

1. Tyckte den var bra! härligt sammaställd
2. Provade tyvärr inte det, så pass
3. Toppengrej! var inne en hel del och kikade där
4. Hade gärna sätt att själva listan där man sorterade ut Skärm/kompontenter osv Låg lite högre upp, annars var det bra!

Toppen! Bra att allt kul som inte är hårdvara tillåts!

En grej jag tänkte på var väl att sidan blev ganska lång/stor när flertalet butiker hade sina egna displays innan man kom ner till tipslistan.

Väldans trevligt att ha kategorier. Det gjorde det mycket enklare att kolla igenom tipslistan som växer i till sig rätt fort.

Tips på extra funktionalitet är att kunna sortera efter dag på något sätt kanske. Har man kollat på listan dagen innan så kanske man vill sortera på bara vad som kommit in "idag" eller att det går att ordna listan i datumordning.

Tummen upp

Skrivet av Gurt:

Som de flesta förmodligen märkt så har SweClockers årliga Black Friday-portal rullat den senaste veckan, med den tillhörande tipstråden. I år gav vi medlemstipsen lite extra kärlek och några tekniska nyheter var bland annat möjligheten att lägga till kategori i medlemstipsen, samt att sedan kunna sortera bland tipsen på produktnamn, kategori, pris och betyg. En annan stor nyhet i år var att portalen äntligen anpassats för mobiltelefoner

Jag är väldigt intresserad av att veta vad ni tyckte om årets Black Friday på SweClockers. Var det bättre än föregående år, eller blev något sämre? Inte bara gällande de nya tekniska funktionerna, utan allt möjligt ni kommer att tänka på kring Black Friday (eller, Black Week...).

Fundera gärna lite kring dessa frågor (eller om ni har några andra reflektioner):

1. Vad tyckte du om SweClockers Black Friday-portal i år?
2. Hur fungerade portalen i mobiltelefon?
3. Vad tyckte du om den stora medlemstipslistan?
4. Några förslag på förbättringar eller andra önskemål till nästa år?

Jag tycker tråden är rörig som fan. Många tips som var "hellre än bra". Jag satte mig inte in i hur den funkade så mycket alls faktiskt utan gav den några försök men övergav den för dagens fynd och medföljnde diskussionstråd. Det är för många erbjudanden och i regel för dåliga. Jag använder därför istället prisjakt och listar utifrån procentuell prissänkning. Jag har å andra sidan svårt att se hur den kan förbättras. Ännu tydligare kategorisering så att man kan välja kategori, och kanske listat utifrån hur stor prissänkningen är? Äh jag vet inte. Det känns som en smått omöjlig uppgift? Några skriver att det gick att välja katrgori men jag vill minnas att jag bara såg en lång lista?

Var jättebra. Tycker dock att det var lite för mycket "prat" i tråden än "deals posting" så att säga. Skulle va bra att kunna fokusera på enbart posting av deals.

Skrivet av Gurt:

Som de flesta förmodligen märkt så har SweClockers årliga Black Friday-portal rullat den senaste veckan, med den tillhörande tipstråden. I år gav vi medlemstipsen lite extra kärlek och några tekniska nyheter var bland annat möjligheten att lägga till kategori i medlemstipsen, samt att sedan kunna sortera bland tipsen på produktnamn, kategori, pris och betyg. En annan stor nyhet i år var att portalen äntligen anpassats för mobiltelefoner

Jag är väldigt intresserad av att veta vad ni tyckte om årets Black Friday på SweClockers. Var det bättre än föregående år, eller blev något sämre? Inte bara gällande de nya tekniska funktionerna, utan allt möjligt ni kommer att tänka på kring Black Friday (eller, Black Week...).

Fundera gärna lite kring dessa frågor (eller om ni har några andra reflektioner):

1. Vad tyckte du om SweClockers Black Friday-portal i år?
2. Hur fungerade portalen i mobiltelefon?
3. Vad tyckte du om den stora medlemstipslistan?
4. Några förslag på förbättringar eller andra önskemål till nästa år?

4. Lägg till så att folks begagnade prylar kommer med i listorna. Priserna inne på marknaden är bra mycket bättre alla dagarna i veckan än reorna som butikerna har. Det funkar såklart inte när folk kör med budgivning men om folk säger t.ex. ett fast pris på ett grafikkort så borde det kunna visas i listorna.

Lite synd att produkten som var slutsålda låg kvar i listan över tid, kanske nån liten knapp skulle finnas för att kunna markera som slutsålt?

Lite mycket reklam i början, kändes lite som man var inne på en xxx sida. Annars var det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Panzerfister:

Lite synd att produkten som var slutsålda låg kvar i listan över tid, kanske nån liten knapp skulle finnas för att kunna markera som slutsålt?

^ This.

Även att vissa "fynd" kunde tipsas om säkerligen 4+ gånger. Blir tjatigt och vore fint om det gick att undvika på något vis.

Något som skulle vara bra vore ju att ha någon möjlighet att sortera deals i kategorier.
Exempelvis: Jag hjälpte en kompis få fram förslag på lagringsenheter men då inget annat var av interesse blev det väldigt mycket att scrolla igenom. För diverse andra saker som fångade min nyfikenhet (dvs gratikkort) så var det samma sak. Vore bra att kunna kategorisera och filtrera erbjudanden

Skrivet av Container:

Något som skulle vara bra vore ju att ha någon möjlighet att sortera deals i kategorier.
Exempelvis: Jag hjälpte en kompis få fram förslag på lagringsenheter men då inget annat var av interesse blev det väldigt mycket att scrolla igenom. För diverse andra saker som fångade min nyfikenhet (dvs gratikkort) så var det samma sak. Vore bra att kunna kategorisera och filtrera erbjudanden

Kategorier kunde man ju sortera på i år ;).

Skrivet av Söderbäck:

Kategorier kunde man ju sortera på i år ;).

Dåså, då var jag kass och missade det! Tack för svar!

Skrivet av Ohdear:

Var jättebra. Tycker dock att det var lite för mycket "prat" i tråden än "deals posting" så att säga. Skulle va bra att kunna fokusera på enbart posting av deals.

Håller med. Separat tråd för allt chattande hade varit bra.

Tycker det var lite förvirrande med två medlemstipslistor. En som var typ top 10 och en som var alla tipsen.

Mobilsidan fungerade bra. Det var den bästa förändringen.

Vire en bra förbättring om ni kunde skapa detta format permanent mot dagens fyndtråden

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker sidan är underbar dock så köpte jag inget men tittade på pris sänkningar på skärmar och hur fort dom försvann då jag ska köpa en under mellan dags rean . Gillar sidan där alla erbjudanden står med .

Använde det mkt. Fanns inte något annat ställe där man kunde få översikt inklusive +1 på de produkter som faktiskt var en kombination av pris o prestanda. Utan att behöva plöja en massa affärer lr oändliga prisjakt listor.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara intressant om användare kunde klicka i "köpt" istället för eller utöver "tumme upp"

Nedsättning i % eller kronor är nog viktigast för mig.

Skrivet av TheBodyLotion:

Nedsättning i % eller kronor är nog viktigast för mig.

% från föregående vecka, % från 6mån efter lansering

Portalen gjorde inte så mycket för mig, tyckte mest det var en helt osorterad lista av erbjudanden så hoppade över den helt och kollade in kampanjerna själv samt genom medlemstipsen.

Generellt väldigt bra. Men kunde som sagt varit uppdelad på kategori istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Gurt:

Fundera gärna lite kring dessa frågor (eller om ni har några andra reflektioner):

1. Vad tyckte du om SweClockers Black Friday-portal i år?

Samlade BF-annonser: Litet småintressant att se vad butikerna framhåller som bra erbjudanden, men tyvärr är man ju rätt säker på att det som eventuellt är bra försvinner direkt.

Köpguider: Helt ointressant. Och då menar jag att guiderna faktiskt var mindre intressanta än Black Friday-annonserna (ovan).

Tipstabellen: Har har potential eftersom man kan sortera på kategori. Valet av kategorier var dock rätt märkligt. Och sen var det rätt många inaktuella erbjudanden som verkade ligga kvar länge.

I efterhand kan jag konstatera att det faktiskt var enklare att följa tipstråden 'Dagens fynd - bara tips, ingen diskussion'. Men det visste jag inte då, så då bevakade jag både BF-tipstabellen, BF-tråden och Dagens Fynd.

Skrivet av Gurt:

2. Hur fungerade portalen i mobiltelefon?

Inte så bra. Trådarna funkade bra, och dem följde jag. Själva portalen/tabellen gav jag upp på.

Skrivet av Gurt:

3. Vad tyckte du om den stora medlemstipslistan?

Hmmmm.. Utgår från att ni menar tipstabellen och inte tråden.

Bra tanke, sådär i praktiken. Har några förslag på förbättringar som jag kan köra under (4).

Skrivet av Gurt:

4. Några förslag på förbättringar eller andra önskemål till nästa år?

Tipstabellen: Bra att det finns möjlighet till gruppering, men kategorierna blev märkliga. Tror det blir bättre om man dynamiskt skapar grupperingarna beroende på när det finns en kritisk massa i kategorin.

Och det måste gå att sätta andra taggar på tipsen i efterhand, så att kategoriseringarna blir bra. (Kanske kategorisera baserat på kategoriseringsträden i prisjakt?) Måste också kunna flagga saker som obsoleta när de inte gäller längre. Hur det ska gå till i praktiken vet jag dock inte.

Tipstråden: Tror man måste dela den i två, och ta bort möjligheterna till diskussion och frågor i tipstråden, för att hålla den aktuell. Ungefär som tråden 'Dagens Fynd - bara tips, ingen diskussion'.

1. Det blir bättre för varje år, listan skulle dock varit högre upp på sidan och länken till recensioner skulle inte varit överst - extremt förvirrande
2. Vet ej
3. Mycket bra
4. Separata trådar för tips respektive diskussion/kommentarer/frågor

Stort tack alla som har svarat! Väldigt nyttigt att höra era tankar. Vi går igenom allt som ni har skrivit och så får vi se vilka delar som tas vidare till nästa omgång.

@Lauchen: Vilken del syftar du på (erbjudanden, tipslistan från medlemmarna?) Som nämnt tidigare så kunde man i år filtrera medlemstipsen efter bland annat kategorier, men du kanske syftar på någonting annat.

@lincoln: Jag blir nyfiken på vilka kategorier du hellre skulle velat se, och vilka du tycker är överflödiga? Vi valde ut de kategorier som fått allra flest tips tidigare år, men är såklart öppna för att uppdatera om det visar sig vara inaktuellt. Och vilka "andra taggar" tänker du på som man ska kunna lägga till i efterhand? Och på vilket sätt funkade inte portalen/tabellen i mobiltelefon? Berätta gärna så att vi kan göra bättre!

Senast redigerat 2018-12-03 08:57
Skrivet av Gurt:

@lincoln: Jag blir nyfiken på vilka kategorier du hellre skulle velat se, och vilka du tycker är överflödiga? Vi valde ut de kategorier som fått allra flest tips tidigare år, men är såklart öppna för att uppdatera om det visar sig vara inaktuellt. Och vilka "andra taggar" tänker du på som man ska kunna lägga till i efterhand? Och på vilket sätt funkade inte portalen/tabellen i mobiltelefon? Berätta gärna så att vi kan göra bättre!

Det som var märkligt var att det var vissa kategorier som hade många tips och andra bara några få. Att använda förra årets kategorier är ett sätt att tackla det på, men det blir ändå skevt om detta års tips inte matchar förra årets (vilket man kan utgå från). Och även om man mot förmodan skulle lyckas pricka exakt rätt mot _slutresultatet_, blir det ändå skevt under själva dagen, eftersom tipsen inte kommer jämnt kategorifördelade över dygnet.

Det var därför jag hade ett dynamiskt system i åtanke.
* Antag att vi vill ha max 6-7 kategorier. Dels för att det inte ska bli för få prylar i varje kategori, och dels för att kategorilistan inte ska bli för lång, utan fungera även på enheter med mindre skärm/upplösning.
* Det borde vara relativt enkelt att utnyttja samma kategori-hierarki som prisjakt (eftersom man typiskt ändå ska länka dit för att se prisskillnad etc.) Den borde vara välkänd, så det borde inte innebära några märkligheter för tipsjägarna heller.
* Algoritmen startar med alla prylar i sin mest finkorniga kategori, och loopar igenom kategorierna och räknar ut hur stor kategorin skulle bli om man slog ihop alla delgrupper till nästa ovanliggande kategori. (T.ex. Chassin + Nätaggregat -> Chassin & Nättaggregat). Sedan väljer den ut ihopslagningar som ligger nära intervallet 1/7 - 1/6 av antalet tips (om det är så många kategorier vi siktar på), och klumpar ihop sista tipsen i en 'Övrigt'-kategori, om delkategorierna kommer från olika grenar i kategoriträdet.

Men det blir en del programmering, och det kan också bli förvirrande, eftersom saker potentiellt flyttas runt. Därför är jag inte säker på att det är det rätta. Men det var så jag tänkte i alla fall.

En enkel förbättring som borde ge en del resultat, är att visa antalet tips som finns i kategorin redan i kategorilistan ('comboboxen' som man fäller ner för att filtrera med).

Extrataggar skulle t.ex. kunna vara #entimmasdeal, eller #bästaprisnågonsin eller #gammalskåpmat

Nu har jag inte tillgång till portalen längre, så jag kan inte peka ut exakta problemen, men på något sätt blev den oöverskådlig och jobbigare att använda än tipstråden. Med risk för att jag kommer ihåg fel;
* Det gick inte att se hur färskt ett tips var, utan alla tips listas upp med samma prioritet hela tiden. Om man jämför med fyndtråden så är det som att man skulle behöva börja läsa den från början varje gång. Det gör listan mindre användbar.

* Det var en del tips som inte var färska, men som låg kvar. Extra störande om man verkligen var intresserad av det tipset men missade det. Så ser man det igen, tänker AHA! klickar men det finns inte. Dubbelt extra störande om man tappar tid på att klicka på ett gammalt tips och därför missat ett VERKLIGT nytt tips, därför att det nya tipset dyker upp långt ner, och man inte kan se hur gammalt ett tips är.

* Kategorierna. Jag har för mig att 'chassin' innehöll ett par - tre tips under lång tid. Hade mycket gärna kunnat slås ihop med nätaggregat. Tappar tid på att byta till den kategorin, ladda om, scrolla ner. Jaha. Samma tre tips som tidigare.

* Längden på kategorilistan. Har för mig den var för lång, och man var tvungen att scrolla igenom den om man körde på mobil.

Men ta det med en nypa salt, eftersom jag går efter min minnesbild. Det är inte säkert att jag kommer ihåg rätt, eller använde portalen på rätt sätt.

@lincoln: Tack! Mycket värdefull input, kul att du tog dig tid att skriva. Det uppskattas.

Äsch, alla sätt är rätt sätt att använda portalen, jag försöker komma åt alla olika slags användningsområden och vill att så många behov som möjligt ska mötas. Att få feedback är ett första steg i processen! Till mellandagsrean (som börjar närma sig) är jag orolig att vi inte hinner göra några större förändringar, men jag sparar dina förslag och så ser vad vi kan göra längre fram

Skrivet av Gurt:

Stort tack alla som har svarat! Väldigt nyttigt att höra era tankar. Vi går igenom allt som ni har skrivit och så får vi se vilka delar som tas vidare till nästa omgång.

@Lauchen: Vilken del syftar du på (erbjudanden, tipslistan från medlemmarna?) Som nämnt tidigare så kunde man i år filtrera medlemstipsen efter bland annat kategorier, men du kanske syftar på någonting annat.

@lincoln: Jag blir nyfiken på vilka kategorier du hellre skulle velat se, och vilka du tycker är överflödiga? Vi valde ut de kategorier som fått allra flest tips tidigare år, men är såklart öppna för att uppdatera om det visar sig vara inaktuellt. Och vilka "andra taggar" tänker du på som man ska kunna lägga till i efterhand? Och på vilket sätt funkade inte portalen/tabellen i mobiltelefon? Berätta gärna så att vi kan göra bättre!

Hade missat den funktionen, my bad men då vet jag till nästa år

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen (alla som följer tråden och hittar hit igen?)

Tack för alla era svar om Black Friday! Vi gick igenom er feedback härifrån och sådant som vi hört från annat håll och gjorde de uppdateringar som vi hann med inför mellandagsrean som precis avslutats. Om ni har några fler åsikter eller förslag så hoppa gärna in i den här tråden och berätta! Då blir jag jätteglad.