Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddygbg:

@Alumax: Tackar för inputs,
Vad jag har sett på YouTube så ser det inte så svårt ut att böja till heatpipesen men det kanske är lätt att knäcka dom om man gör fel?
kikade på Optimum Tech på YT och han verkade nöjd med sin Alpenfohn Black Ridge.

Uppdaterade PSU:en i listan

Har lagt till två M.2 diskar men skall bara ha en, funderar bara på om man märker någon skillnad mellan Kingston A2000 eller 970 EVO (man får nästan dubbla lagringen för samma peng)

Grafikkortet var jag nästan medveten om att den är för stor och det är nog här jag behöver mest hjälp med vilket som blir bäst "bang for the bucks" för mitt bruk av datorn.
Skulle det vara 2080 Super i så fall vilket kyler bäst i en Ghost?
Skulle det var 5700 XT i så fall vilket kyler bäst i en Ghost?
Bytte till ett annat 2080 super i listan i alla fall, men motar gärna tips

Jag tycker Alpenföhn kyler bättre än L12 i Ghosten, har båda men L12 ligger i en låda. Kyler min 3700X med Alpenföhn nu, väldigt tyst, hör egentligen mest coil whine från mitt 2080 Ti men skall flytta datorn med GPU mot väggen istället för att slippa det, mycket tystare från andra sidan. Har datorn på skrivbordet med GPUsidan mot mig så det är ju worst case.

Permalänk
Skrivet av Alumax:

Det verkar dyka upp fler och fler L12S så jag gissar att det inte är jättekrångligt. Kör på den. Går det inte så är det ju bara att hoppa till en Black Ridge. Fläkten har du ju redan då

Kolla på Tech Deals kanal på youtube och hans genomgång av MLC-, TLC- och QLC-diskar. Han kör tester på intel 660p som är en QLC. Som jag minns går han också igenom för vilka dom olika typerna är till för för användare. Mycket stora filer behöver större snabb buffer: Samsung Evo. Vanliga användare som lagrar grejer för spel eller liknande kan köra på billigare diskar. Och kör du en 2TB intel 660p så skalas också SLC-cache (alltså den robusta och snabba delen av disken som man primärt inte lagrar på) upp med diskens totala storlek - alltså den blir snabbare för fler use cases. Men kolla gärna så jag inte fått det hela om bakfoten.

Jag har dålig koll på grafikkortet där. Jag kör ett EVGA 1080ti SC2. Gammal arbetshäst som jag slitit av fläktarna och fläktkåpan på och ersatt med 2x NF-A12x15 medelst buntband. Bästa ghettomodden jag gjort.

Just det, säker på att du vill ha ett ash? Det blir ganska lätt färgskadat och fingeravtryck/fett blir brutalt att hantera. Mycket torkande. Jag har ash för att det är det enda som passar min totala setup men annars hade jag gått på någon av de andra två. Den gröna med koppar på toppen är brutalt snygg faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testar en L12 s så får vi se hur det går.

Får kika på Tech Deals under morgondagen och förkovra mig lite bland diskarna.

Ja grafikkortet en det största frågetecknet för mig, så dom som har tips/idéer får gärna komma med dessa 

Håller med om att kombon Pangaea och en koppar topp är grymt snyggt men tyvärr så kommer Pangaea färgen inte passa på mitt skrivbord då det är en blåaktig linoleum top, så då blir det en Limeston att välja på då… får fundera på den, tack för infon om det.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker Alpenföhn kyler bättre än L12 i Ghosten, har båda men L12 ligger i en låda. Kyler min 3700X med Alpenföhn nu, väldigt tyst, hör egentligen mest coil whine från mitt 2080 Ti men skall flytta datorn med GPU mot väggen istället för att slippa det, mycket tystare från andra sidan. Har datorn på skrivbordet med GPUsidan mot mig så det är ju worst case.

Kör du med medföljande fläkt eller har du bytt ut den till en Noctua fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddygbg:

Kör du med medföljande fläkt eller har du bytt ut den till en Noctua fläkt?

Kör en Noctua 120x15 fläkt ovanpå som blåser ned mot sockeln, har också en Noctua 120x25 chassifläkt under PSU som utblås, inga top hats alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kör en Noctua 120x15 fläkt ovanpå som blåser ned mot sockeln, har också en Noctua 120x25 chassifläkt under PSU som utblås, inga top hats alls.

Jag vet att @aktsu alltså har tagit bort den undre 92mm-fläkten. Bara för att förtydliga. Det är kostnadsbesparande att inte behöva köpa en sådan Noctua också. Det gör sannolikt inte så stor skillnad med eller utan så länge den ovanpåliggande är där.

För övrigt är den medföljande oanvändbar... den låter bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Kör en Noctua 120x15 fläkt ovanpå som blåser ned mot sockeln, har också en Noctua 120x25 chassifläkt under PSU som utblås, inga top hats alls.

Skrivet av Alumax:

Jag vet att @aktsu alltså har tagit bort den undre 92mm-fläkten. Bara för att förtydliga. Det är kostnadsbesparande att inte behöva köpa en sådan Noctua också. Det gör sannolikt inte så stor skillnad med eller utan så länge den ovanpåliggande är där.

För övrigt är den medföljande oanvändbar... den låter bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen och tack för tydligheten, ändrar i mitt bygge
Nu är det bara grafikkortet kvar sen är jag nog redo för beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Jag vet att @aktsu alltså har tagit bort den undre 92mm-fläkten. Bara för att förtydliga. Det är kostnadsbesparande att inte behöva köpa en sådan Noctua också. Det gör sannolikt inte så stor skillnad med eller utan så länge den ovanpåliggande är där.

För övrigt är den medföljande oanvändbar... den låter bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för förtydligandet, glömde helt bort att nämna det :).

Skrivet av Freddygbg:

Toppen och tack för tydligheten, ändrar i mitt bygge
Nu är det bara grafikkortet kvar sen är jag nog redo för beställning.

Jag tycker Founders är bra när det gäller att blåsa ut luft ur chassit uppåt. Mitt 2080 Ti går som sagt tyst och svalt efter lite undervoltning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddygbg:

Toppen och tack för tydligheten, ändrar i mitt bygge
Nu är det bara grafikkortet kvar sen är jag nog redo för beställning.

Skrivet av Aktsu:

Tack för förtydligandet, glömde helt bort att nämna det :).

Jag tycker Founders är bra när det gäller att blåsa ut luft ur chassit uppåt. Mitt 2080 Ti går som sagt tyst och svalt efter lite undervoltning.

Jag har en Noctua NH-L12 som kyler en Ryzen 7 1700 i stock, använder alltså 92mm fläkten som följer med och sitter under kylflänsen. Måste säga att den fungerar väldigt bra och är tyst. Funderar du på att sätta in dammfilter skulle jag säga att det är bättre om fläkten sitter under kylflänsen och inte ut mot sidoväggen då det blir väldigt lite spel mellan. Har själv köp sido- och bottenfilter från DEMCiflex då jag inte orkade vänta på Louqe och det passade perfekt med NH-L12:an. Kör alltså med insug i botten med en Medium tophat med två Noctua NF-F12 fläktar, insug från sidorna (CPU/GPU) och sedan åker all varmluft ut genom toppen.

Vi köp av grafikkort så rekommenderar jag ett grafikkort där kylflänsarna är vertikalt orienterade och inte horisontellt då det är lättast att får ut varmluften uppåt. Spanar du på ett Radeon 5700 XT kan jag rekommendera Red Dragon från Powercolor då deras kylarlösning verkar perfekt för Ghost S1, 100mm fläktar, semipassiv kylning och tilltagen kylfläns för att vara en äkta 2-slots kylare. Satsa på en äkta 2-slotskylare så du slipper sitta där och inte få in skiten som jag gjorde. Är väldigt tight mot fronten och bakstycket av chassit så där får grafikkortet inte svälla ut. Jag fick nämligen inte in mitt Asus gtx 1060 6Gb Dual utan modifiering.

Powercolor Radeon 5700 XT Red Dragon

Vet inte vad du ska ha för PSU, men skulle jag köpt idag skulle det definitivt blivit ett Corsair SF600 v2 (platinum). Har SF450 (v1) och är så sjukt nöjd, fläkten går aldrig igång så jag märker det. Bonus att man får med sleevade kablar till v2 och eftersom den är så effektiv så räcker 600W till allt som kommer gå köra i Ghost S1.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har en Noctua NH-L12 som kyler en Ryzen 7 1700 i stock, använder alltså 92mm fläkten som följer med och sitter under kylflänsen. Måste säga att den fungerar väldigt bra och är tyst. Funderar du på att sätta in dammfilter skulle jag säga att det är bättre om fläkten sitter under kylflänsen och inte ut mot sidoväggen då det blir väldigt lite spel mellan. Har själv köp sido- och bottenfilter från DEMCiflex då jag inte orkade vänta på Louqe och det passade perfekt med NH-L12:an. Kör alltså med insug i botten med en Medium tophat med två Noctua NF-F12 fläktar, insug från sidorna (CPU/GPU) och sedan åker all varmluft ut genom toppen.

Vi köp av grafikkort så rekommenderar jag ett grafikkort där kylflänsarna är vertikalt orienterade och inte horisontellt då det är lättast att får ut varmluften uppåt. Spanar du på ett Radeon 5700 XT kan jag rekommendera Red Dragon från Powercolor då deras kylarlösning verkar perfekt för Ghost S1, 100mm fläktar, semipassiv kylning och tilltagen kylfläns för att vara en äkta 2-slots kylare. Satsa på en äkta 2-slotskylare så du slipper sitta där och inte få in skiten som jag gjorde. Är väldigt tight mot fronten och bakstycket av chassit så där får grafikkortet inte svälla ut. Jag fick nämligen inte in mitt Asus gtx 1060 6Gb Dual utan modifiering.

Powercolor Radeon 5700 XT Red Dragon

Vet inte vad du ska ha för PSU, men skulle jag köpt idag skulle det definitivt blivit ett Corsair SF600 v2 (platinum). Har SF450 (v1) och är så sjukt nöjd, fläkten går aldrig igång så jag märker det. Bonus att man får med sleevade kablar till v2 och eftersom den är så effektiv så räcker 600W till allt som kommer gå köra i Ghost S1.

Tänkte på det där med insug i botten. Optimum Tech på youtube gör ett test med liknande din setup och visar på stora skillnader vid undertryck skapat av chassifläktar. Det kommer sannolikt göra stor skillnad om du vänder dina fläktar i botten till utsug som hjälper CPU- och GPUkylning att faktiskt kunna dra in frisk luft. Han menar att fläktarna för GPU och CPU inte orkar dra in luft för att det positiva trycket helt enkelt blir för stort och att all luft inte bara letar sig ut i toppen utan cirkuleras i lådan trots perforering. Det finns diskussion längre bak i den här tråden om jag inte minns fel.

Länk till videon:
Optimum tech - negative pressure FTW

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade ”precis” till ”liknande”.
Visa signatur

HRLD

Permalänk

Bygge ihop min nu med,

Ghost s1 ash utan hatt
Msi z390i gaming edge ac
9600k
Gtx 1660 Ti 3x fläktar
Samsung evo 860
Samsung qvo
Corsair sf 600
Alpenföhn blåser mot mobo stock fläkten + noctua 120x15

Lite sugen på att stoppa i 9900k

Mest förvånad att den är så tyst, knäpptyst även i spel
Chassits kvalité är dock rätt kass speciellt för det priset

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Tack för förtydligandet, glömde helt bort att nämna det :).

Jag tycker Founders är bra när det gäller att blåsa ut luft ur chassit uppåt. Mitt 2080 Ti går som sagt tyst och svalt efter lite undervoltning.

Hade tänkt köpa allt på ett ställe och om jag förstår det rätt så kan man bara köpa FE via nvidia.com?

Skrivet av Reiker:

Jag har en Noctua NH-L12 som kyler en Ryzen 7 1700 i stock, använder alltså 92mm fläkten som följer med och sitter under kylflänsen. Måste säga att den fungerar väldigt bra och är tyst. Funderar du på att sätta in dammfilter skulle jag säga att det är bättre om fläkten sitter under kylflänsen och inte ut mot sidoväggen då det blir väldigt lite spel mellan. Har själv köp sido- och bottenfilter från DEMCiflex då jag inte orkade vänta på Louqe och det passade perfekt med NH-L12:an. Kör alltså med insug i botten med en Medium tophat med två Noctua NF-F12 fläktar, insug från sidorna (CPU/GPU) och sedan åker all varmluft ut genom toppen.

Vi köp av grafikkort så rekommenderar jag ett grafikkort där kylflänsarna är vertikalt orienterade och inte horisontellt då det är lättast att får ut varmluften uppåt. Spanar du på ett Radeon 5700 XT kan jag rekommendera Red Dragon från Powercolor då deras kylarlösning verkar perfekt för Ghost S1, 100mm fläktar, semipassiv kylning och tilltagen kylfläns för att vara en äkta 2-slots kylare. Satsa på en äkta 2-slotskylare så du slipper sitta där och inte få in skiten som jag gjorde. Är väldigt tight mot fronten och bakstycket av chassit så där får grafikkortet inte svälla ut. Jag fick nämligen inte in mitt Asus gtx 1060 6Gb Dual utan modifiering.

Powercolor Radeon 5700 XT Red Dragon

Vet inte vad du ska ha för PSU, men skulle jag köpt idag skulle det definitivt blivit ett Corsair SF600 v2 (platinum). Har SF450 (v1) och är så sjukt nöjd, fläkten går aldrig igång så jag märker det. Bonus att man får med sleevade kablar till v2 och eftersom den är så effektiv så räcker 600W till allt som kommer gå köra i Ghost S1.

Skall spana in Powercolor 5700-xt
Jag har i mitt tänkta bygge lagt in en Corsair SF750 (lite overkill kanske )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Tänkte på det där med insug i botten. Optimum Tech på youtube gör ett test med liknande din setup och visar på stora skillnader vid undertryck skapat av chassifläktar. Det kommer sannolikt göra stor skillnad om du vänder dina fläktar i botten till utsug som hjälper CPU- och GPUkylning att faktiskt kunna dra in frisk luft. Han menar att fläktarna för GPU och CPU inte orkar dra in luft för att det positiva trycket helt enkelt blir för stort och att all luft inte bara letar sig ut i toppen utan cirkuleras i lådan trots perforering. Det finns diskussion längre bak i den här tråden om jag inte minns fel.

Länk till videon:
Optimum tech - negative pressure FTW

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med, men eftersom han enbart provade med en fläkt nära PSU och inte två så är det inte helt jämförbart. Jag monterade först mina två fläktar i medium tophat ovanpå chassit som exhaust men fick känslan av att de mest blåste ut sval luft och att det ansamlades varm luft i botten av chassit på grund av turbulens från GPU/CPU. Min tanke med att ha medium tophat i botten med inlopp är att det trycks in sval luft underifrån som hjälper den naturliga stigningen av varm luft samtidigt som GPU och CPU fläktarna suger in luft direkt från utsidan av chassit så de kommer inte påverkas av den "kolveffekten" från fläktarna i botten (som täcker i princip hela bottenytan) utan att luften kommer leta sig förbi i andra skrymslen och vrår i chassit uppåt genom toppen. lättaste vägen ut är ju då genom toppgrillen.

Jag har tyvärr inte gjort några tester på detta innan jag bytte och det verkar ingen annan ha gjort heller men jag upplever att detta fungerar bättre samt att det är lättare att plocka lös sidorna med tophat i botten. Håller jag handen mot utsidan av botten och sidorna så upplever jag ett kylande luftflöde in i chassit mellan fingrarna. När jag lägger handen mot grillen på toppen av chassit så känns luftflödet bara varmt mellan fingrarna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddygbg:

Hade tänkt köpa allt på ett ställe och om jag förstår det rätt så kan man bara köpa FE via nvidia.com?

Skall spana in Powercolor 5700-xt
Jag har i mitt tänkta bygge lagt in en Corsair SF750 (lite overkill kanske )
https://komponentkoll.se/bild/epztf.png

Jag tror det räcker med ett SF600, men kolla SC tester på ett motsvarande system (samma grafikkort då det drar mest ström) då de brukar ange systemeffekten vid testning. Corsair anger hur PSU:n presterar vid olika effekter och oftast är de inte supereffektiva vid låga laster utan att de är som bäst vid "lagom" last. Så där kan du hitta om SF600 eller SF750 är bäst och om fläkten behöver gå igång vid last av det systemet eller inte.

Jag tänker ju också att framtida grafikkort ska bli effektivare så att man inte behöver dubbla 8-pin kontakter för att driva det. Just nu drar ju alla grafikkort mer ström än gamla Pascal-arkitekturen...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag håller med, men eftersom han enbart provade med en fläkt nära PSU och inte två så är det inte helt jämförbart. Jag monterade först mina två fläktar i medium tophat ovanpå chassit som exhaust men fick känslan av att de mest blåste ut sval luft och att det ansamlades varm luft i botten av chassit på grund av turbulens från GPU/CPU. Min tanke med att ha medium tophat i botten med inlopp är att det trycks in sval luft underifrån som hjälper den naturliga stigningen av varm luft samtidigt som GPU och CPU fläktarna suger in luft direkt från utsidan av chassit så de kommer inte påverkas av den "kolveffekten" från fläktarna i botten (som täcker i princip hela bottenytan) utan att luften kommer leta sig förbi i andra skrymslen och vrår i chassit uppåt genom toppen. lättaste vägen ut är ju då genom toppgrillen.

Jag har tyvärr inte gjort några tester på detta innan jag bytte och det verkar ingen annan ha gjort heller men jag upplever att detta fungerar bättre samt att det är lättare att plocka lös sidorna med tophat i botten. Håller jag handen mot utsidan av botten och sidorna så upplever jag ett kylande luftflöde in i chassit mellan fingrarna. När jag lägger handen mot grillen på toppen av chassit så känns luftflödet bara varmt mellan fingrarna.

Okej, jag är inte fysiker och kan inte säga vad som är rätt och sannolikt är det därför jag även inte förstår varför det inte är jämförbart med en fläkt i botten som utblås. Vad är det som gör att hans resultat inte är applicerbart i din situation för att det är en fläkt och inte två? Menar du att två fläktar är vad som krävs för att skapa tillräckligt med övertryck i botten av chassit för att uppnå ett scenario där varm luft inte trycks neråt från kylflänsarna?

Ett teorem då, eftersom vi har etablerat vissa förutsättningar för fysikaliska egenskaper tidigare:
Du behåller hatten i botten och ändrar riktning på fläktarna. Borde det med den kunskapen vi nu har om var varmare luft mot kallare luft, på ett teoretiskt plan, vara en bättre lösning? Varm luft i chassits ovandel har en utväg om det är tillräckligt kallt i rummet och får hjälp av både gpu och cpu som åtminstone delvis borde ha luft som pressas även uppåt och hjälper till ytterligare. I botten har du fläktar som tar bort den turbulensen som du borde ha även idag där GPU/CPU, oavsett om fläktarna i botten trycker inåt, borde vara något benägna att ändå dumpa varme luft i botten.

Eller så gör man som jag. Vänder chassit upp och ner och kör med en fläkt i utblås i toppen, utan några tophats.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Okej, jag är inte fysiker och kan inte säga vad som är rätt och sannolikt är det därför jag även inte förstår varför det inte är jämförbart med en fläkt i botten som utblås. Vad är det som gör att hans resultat inte är applicerbart i din situation för att det är en fläkt och inte två? Menar du att två fläktar är vad som krävs för att skapa tillräckligt med övertryck i botten av chassit för att uppnå ett scenario där varm luft inte trycks neråt från kylflänsarna?

Ett teorem då, eftersom vi har etablerat vissa förutsättningar för fysikaliska egenskaper tidigare:
Du behåller hatten i botten och ändrar riktning på fläktarna. Borde det med den kunskapen vi nu har om var varmare luft mot kallare luft, på ett teoretiskt plan, vara en bättre lösning? Varm luft i chassits ovandel har en utväg om det är tillräckligt kallt i rummet och får hjälp av både gpu och cpu som åtminstone delvis borde ha luft som pressas även uppåt och hjälper till ytterligare. I botten har du fläktar som tar bort den turbulensen som du borde ha även idag där GPU/CPU, oavsett om fläktarna i botten trycker inåt, borde vara något benägna att ändå dumpa varme luft i botten.

Eller så gör man som jag. Vänder chassit upp och ner och kör med en fläkt i utblås i toppen, utan några tophats.

Min teori om skillnaden är att två fläktar i princip täcker hela ytan i botten och trycker in sval luft utifrån och inte tillåter läckage nedåt medan en fläkt möjliggör att halva bottenytan i chassit samtidigt kan evakuera ut varm luft som dumpas från CPU/GPU som sedan kan sugas in igen av den andra halvan (fläkten) då volymen luft mellan chassi och underlag är begränsad. Med två fläktar kommer ändå varm luft att dumpas nedåt inne i chassit från CPU/GPU men med skillnaden att de två bottenfläktarna forcerar ett flöde uppåt hela tiden så att varm och kall luft blandas och flödet av luft kommer sedan ta den lättaste vägen ut genom chassit, nämligen uppåt genom toppgrillen där det är minst mottryck.

Det mest optimala vore ju att ha en medium tophat både uppe och nere och låta båda dessa skapa undertryck(evakuera) i chassit, totalt 4x25mm fläktar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Jag har en Noctua NH-L12 som kyler en Ryzen 7 1700 i stock, använder alltså 92mm fläkten som följer med och sitter under kylflänsen. Måste säga att den fungerar väldigt bra och är tyst. Funderar du på att sätta in dammfilter skulle jag säga att det är bättre om fläkten sitter under kylflänsen och inte ut mot sidoväggen då det blir väldigt lite spel mellan. Har själv köp sido- och bottenfilter från DEMCiflex då jag inte orkade vänta på Louqe och det passade perfekt med NH-L12:an. Kör alltså med insug i botten med en Medium tophat med två Noctua NF-F12 fläktar, insug från sidorna (CPU/GPU) och sedan åker all varmluft ut genom toppen.

Vi köp av grafikkort så rekommenderar jag ett grafikkort där kylflänsarna är vertikalt orienterade och inte horisontellt då det är lättast att får ut varmluften uppåt. Spanar du på ett Radeon 5700 XT kan jag rekommendera Red Dragon från Powercolor då deras kylarlösning verkar perfekt för Ghost S1, 100mm fläktar, semipassiv kylning och tilltagen kylfläns för att vara en äkta 2-slots kylare. Satsa på en äkta 2-slotskylare så du slipper sitta där och inte få in skiten som jag gjorde. Är väldigt tight mot fronten och bakstycket av chassit så där får grafikkortet inte svälla ut. Jag fick nämligen inte in mitt Asus gtx 1060 6Gb Dual utan modifiering.

Powercolor Radeon 5700 XT Red Dragon

Vet inte vad du ska ha för PSU, men skulle jag köpt idag skulle det definitivt blivit ett Corsair SF600 v2 (platinum). Har SF450 (v1) och är så sjukt nöjd, fläkten går aldrig igång så jag märker det. Bonus att man får med sleevade kablar till v2 och eftersom den är så effektiv så räcker 600W till allt som kommer gå köra i Ghost S1.

Där kom Optimum Tech med en lite video om det kortet
https://youtu.be/UdXxgosBQVY

Permalänk

en dum fråga kanske men hur kollar man vilken batch en ghost har ? står det på klisterlappen bak på chassit på något sett i modell beteckningen? tex LQ-GHS102-CA-OLI vilken batch är det ?

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag frågar killar, har googlat men hittar inte. Har sett att åtminstone någon av er har fönster till sin Loque, vilket såg riktigt bra ut. Är det egen mod, eller finns det att köpa? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Förlåt att jag frågar killar, har googlat men hittar inte. Har sett att åtminstone någon av er har fönster till sin Loque, vilket såg riktigt bra ut. Är det egen mod, eller finns det att köpa? Tacksam för svar

Min fönster sida är egen gjord om det är den du sett.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har nyligen köpt Alpenföhn Black Ridge? Om ja, ingick följande AM4 kit som är speciellt gjort för just Gigabytes och ASRocks AM4 mITX brädor?

https://www.overclockers.co.uk/alpenfohn-fixing-set-black-rid...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reiker:

Min teori om skillnaden är att två fläktar i princip täcker hela ytan i botten och trycker in sval luft utifrån och inte tillåter läckage nedåt medan en fläkt möjliggör att halva bottenytan i chassit samtidigt kan evakuera ut varm luft som dumpas från CPU/GPU som sedan kan sugas in igen av den andra halvan (fläkten) då volymen luft mellan chassi och underlag är begränsad. Med två fläktar kommer ändå varm luft att dumpas nedåt inne i chassit från CPU/GPU men med skillnaden att de två bottenfläktarna forcerar ett flöde uppåt hela tiden så att varm och kall luft blandas och flödet av luft kommer sedan ta den lättaste vägen ut genom chassit, nämligen uppåt genom toppgrillen där det är minst mottryck.

Det mest optimala vore ju att ha en medium tophat både uppe och nere och låta båda dessa skapa undertryck(evakuera) i chassit, totalt 4x25mm fläktar.

Så har jag gjort, fast 2 small top hats med 4x15.
Har inte gjort några tester än men tycker bygget är väldigt högljutt än så länge. Var tvungen att koppla in 2 fläktar på AIO-porten så misstänker att de går på 100%.

Precis köpt grejerna så tips mottages gärna, hur styr ni ers fläktar? BIOS eller pogramvara? Ska även ge mig på undervolt. Det kanske var att ta i men jag har klockat ner min processor till 4,2Ghz. Jobbar mest på datorn så tystnad, fler kärnor och stabilitet vägde högre.

9900K
Z390 Gaming från Asus
2080 ti founders edition
Alpenföhn med 1st 120x15 Noctua + 4st 120x15 Noctua utblås upp och ner.

Permalänk
Medlem

@anon193054: Tror absolut det är för att du kopplat på AIO som fläktarna går på 100 och är högljudda. Enkelt test vore ju att koppla ut dem fläktarna och se om det blir bättre.
Jag tror man får med Y-splitters med A12x15 så du kan koppla via dem 2 fläktar på samma header.

Jag brukar styra mina fläktar via BIOS bara och sätta Silent presettet på allihopa.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

@dix_xib: Tror absolut det är för att du kopplat på AIO som fläktarna går på 100 och är högljudda. Enkelt test vore ju att koppla ut dem fläktarna och se om det blir bättre.
Jag tror man får med Y-splitters med A12x15 så du kan koppla via dem 2 fläktar på samma header.

Jag brukar styra mina fläktar via BIOS bara och sätta Silent presettet på allihopa.

Allright! Det räcker dessvärre inte till med uttag på moderkortet, eller går det koppla flera splitters på samma header?

Permalänk
Medlem

@anon193054: Hmm, det var snålt av Asus att de bara har 1 fan header.

Det ska iaf gå att seriekoppla Noctuas Y-splitters enligt deras egna sida: https://noctua.at/en/na-syc1
Dock ska man tänka på att det inte får dra för mycket ström. De menar att de flesta moderkort stödjer upp till 9 eller 12 W.
NF-A12x15 tar max 1.56 W enligt https://noctua.at/en/nf-a12x15-pwm/specification , så 1.56*4 blir ca 6W, så det borde vara lugnt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

@dix_xib: Hmm, det var snålt av Asus att de bara har 1 fan header.

Det ska iaf gå att seriekoppla Noctuas Y-splitters enligt deras egna sida: https://noctua.at/en/na-syc1
Dock ska man tänka på att det inte får dra för mycket ström. De menar att de flesta moderkort stödjer upp till 9 eller 12 W.
NF-A12x15 tar max 1.56 W enligt https://noctua.at/en/nf-a12x15-pwm/specification , så 1.56*4 blir ca 6W, så det borde vara lugnt.

Hehe läste samma grej och har nu testat, verkar fungera! Tack! Har två headers men 5 fläktar så gick inte riktigt ihop.
Måste bara få check på undervoltningen nu

Permalänk
Medlem

Woodpecker

Skapade precis ett galleri på mitt bygge.

Woodpecker-galleri

Permalänk

Lurar på ett bygge :). Behöver en mindre dator för blandade uppgifter. Vardagsbruk, media (foto och videoredigering), CAD samt lite casual spel.

Tänkt mig ett "billigare" louqe bygge och undrar om jag är ute och cyklar med nedan. Tar tacksamt emot synpunkter. Varit borta från datorsvängen några år. Läst igenom hela denna tråd och många fina specar!

i7 9700
Gigabyte B360N
Corsair LPX DDR4 3200 32gb
Intel 660p M.2 1 TB
Corsair SF600
Alpenföhn Black ridge

Då jag inte överklockar undrar jag om det är klokt att gå för 9700 och inte 9700k. I teorin borde jag då kunna komma undan med ett B-serie kort och inte Z. Totalt spar jag runt 1600 sek på detta och delar av detta kan jag lägga på RAM. Någon som har tips på om moderkortet passar med denna kylare? De flesta verkar ju köra Aorus Z390 men känns lite overkill för mitt bygge.

Ska trycka in ett 1060 6gb från min gamla burk så SF600 borde räcka för mina strömbehov.

Lever efter principen att bygga rätt maskin så den håller, så om jag är snål på något så säg gärna till. Vill ha en tyst maskin. Sist jag byggde var 2011. En burk baserad på i7 2700K. Enda uppgraderingen var ett 1060 6gb för några år sedan och maskin har varit väldigt bra i alla dessa år. Dock känns den slö på videoredigering vilket är syftet till att bygga nytt. Så trevligt om denna håller många år den också!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken batch av tophats som finns på de olika webbutikerna i Sverige? Vill köpa en till medium tophat i Limestone och vill helst ha batch 3 så man vet att den inte är böjd som en banan. Frågade Webhallen vilken batch de hade, men har inte fått något bra svar på det än.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Nån som kör en L12S med dessa minnen? https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/g... får de plats i så fall? Annars är det krav på low profile minnen?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Nån som kör en L12S med dessa minnen? https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/g... får de plats i så fall? Annars är det krav på low profile minnen?

Jag kör G.Skill Trident Z och en NH-L12S.

Jag har dock tagit bort kylflänsarna för att få plats