Vad får man ut av att Trolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att luras då och då är väl roligt, men inte om personen tar illa vid sig. Det du pratar om är att ha roligt på någon annans bekostnad, och tycker man att sådant är roligt så beror det oftast på att man är misslyckad. Man mår själv dåligt och vill då få andra att må dåligt enligt principen "o inte jag mår dåligt få förtjänar ingen annan det heller.

Och om du hävdar motsatsen; Förklara gärna hur man kan garva åt att man får andra att må dåligt och samtidigt vara frisk i huvudet. Att ha roligt på andras bekostnad betyder ju att man saknar eller har väldigt lite empati. Samt... Skulle man själv vara OK med att i så fall andra gjorde så mot en själv? Om nej så är det ju ännu värre, för det innebär att man själv gärna jävlas med folk, men inte kan tåla att smaka på sin egen medicin.

Ta illa vid sig hur? Du menar mobbning? Att trolla är ju inte direkt mobbning, det har inte något syfte att få folk att må dåligt. Det värsta man kanske gör är att irritera folk som inte fattar att det inte är seriöst. Jag tror inte din definition av att trolla är samma sak som min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ta illa vid sig hur? Du menar mobbning? Att trolla är ju inte direkt mobbning, det har inte något syfte att få folk att må dåligt. Det värsta man kanske gör är att irritera folk som inte fattar att det inte är seriöst. Jag tror inte din definition av att trolla är samma sak som min

Nej förmodligen inte. Det jag menar är när folk skriver saker med enda avsikten att göra folk förbannade, typ om man går in på ett Nvidia-forum och skriver att AMD är bättre för att "dra igång" folk och göra dem arga. Elller som det här med att skriva att man är gravid och ska gå över till "light2-cigaretter. Visst, det är på skoj, det finns inget barn som kommer lida och ingen är väl på riktigt så jävla dum i huvudet att man röker när man är gravid år 2018, men det retar upp folk och ger dem ångest, särskillt om man aldrig berättar att det var ett skämt. Men om man efter några kommentarer klargör att man bara skojade så tycker jag det mer har karaktären av ett "prank" och då kan det vara OK, men många som gör såhär berättar ju aldrig att det var på skoj. Det är typ som dolda kameran fast utan "Smile, you're on candid camera!" på slutet, och då tycker inte jag att det längre är ett skämt utan då jävlas man bara med folk på deras bekostnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ett exempel på genuin dumhet, utan, som jag gissar, trollambitioner från de som postar är väl till exempel tråden om "WiFi strålning" här på forumet... Den är bara så genuint dum i huvudet, men det verkar som att personerna som idisslar samma sak om och om igen där faktiskt tror att det skall vara så och vägrar att lyssna på faktabaserade svar. Nu går ju dock den tråden bara ut över de själva så jag skiter i det så länge jag slipper få uppdateringar om den i sidofältet, men det är ju ett bra exempel...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej förmodligen inte. Det jag menar är när folk skriver saker med enda avsikten att göra folk förbannade, typ om man går in på ett Nvidia-forum och skriver att AMD är bättre för att "dra igång" folk och göra dem arga. Elller som det här med att skriva att man är gravid och ska gå över till "light2-cigaretter. Visst, det är på skoj, det finns inget barn som kommer lida och ingen är väl på riktigt så jävla dum i huvudet att man röker när man är gravid år 2018, men det retar upp folk och ger dem ångest, särskillt om man aldrig berättar att det var ett skämt. Men om man efter några kommentarer klargör att man bara skojade så tycker jag det mer har karaktären av ett "prank" och då kan det vara OK, men många som gör såhär berättar ju aldrig att det var på skoj. Det är typ som dolda kameran fast utan "Smile, you're on candid camera!" på slutet, och då tycker inte jag att det längre är ett skämt utan då jävlas man bara med folk på deras bekostnad.

Får man ångest av sådana saker då har man allvarliga problem herregud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ett exempel på genuin dumhet, utan, som jag gissar, trollambitioner från de som postar är väl till exempel tråden om "WiFi strålning" här på forumet... Den är bara så genuint dum i huvudet, men det verkar som att personerna som idisslar samma sak om och om igen där faktiskt tror att det skall vara så och vägrar att lyssna på faktabaserade svar. Nu går ju dock den tråden bara ut över de själva så jag skiter i det så länge jag slipper få uppdateringar om den i sidofältet, men det är ju ett bra exempel...

Det går väl efter principen att om man säger en lögn tillräckligt många gånger så är folk så dumma i huvudet att de tror att det är sant. Samma sak med global uppvärming som rätt många på fullt allvar tror är en hoax, eller "flat earthers", som började som ett skämt men nu finns det på riktigt folk som går runt och tror att jorden är platt ed en isvägg runt "kanten".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ta illa vid sig hur? Du menar mobbning? Att trolla är ju inte direkt mobbning, det har inte något syfte att få folk att må dåligt. Det värsta man kanske gör är att irritera folk som inte fattar att det inte är seriöst. Jag tror inte din definition av att trolla är samma sak som min

Mobbare hävdar oftast att de är helt omedvetna att de mobbar någon...
Och framför gärna en alternativ mobbing-definition som flyttar över skulden till offret:

Ungefär som:

"Herregud, det där lilla skämtet kan väl ingen ta anstöt av,
det måste vara någon som är sjukligt lättkränkt eller psykiskt störd..."
(Och det kan ju inte jag ta något ansvar för...)

+ Min egna bestämda åsikt:
Att man har roligt på andras bekostnad, är ett klassiskt exempel på mobbingbeteende.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Får man ångest av sådana saker då har man allvarliga problem herregud.

Har vi börjat ägna oss åt victim shaming nu också?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jadu... Vi står väl ut med varandra?! Det är förhållandevis stort med tanke på att de flesta förhållanden tar slut rent generellt.

Är det så illa? Har bara varit gift i 30 år nu, får se hur länge det håller

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att folk som trollar egentlingen gör det medvetet. Det är väl snarare så att de är så dumma/otrevliga/arroganta/konfliktsökande osv att man helt enkelt uppfattar dem som om de gör sig till och omöjligt kan vara såna människor. Fast jag kan tänka mig att vissa gör sig till också, men har svårt att se hur det kan vara så många till antalet. Däremot dumma människor finns det gott och nog för att till o med välja en president.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Mobbare hävdar oftast att de är helt omedvetna att de mobbar någon...
Och framför gärna en alternativ mobbing-definition som flyttar över skulden till offret:

Ungefär som:

"Herregud, det där lilla skämtet kan väl ingen ta anstöt av,
det måste vara någon som är sjukligt lättkränkt eller psykiskt störd..."
(Och det kan ju inte jag ta något ansvar för...)

+ Min egna bestämda åsikt:
Att man har roligt på andras bekostnad, är ett klassiskt exempel på mobbingbeteende.

Tycker det verkligen är fult att jämföra harmlösa oseriösa inlägg på internet med att mobbas, speciellt som någon som själv blev mobbad i skolan. Det är en sak att man för stunden känner sig "kränkt" eller hur du nu vill uttrycka det, en helt annan om man "mår dåligt" av det. Jag läser saker hela tiden folk skriver (som dessutom är helt seriösa, ej troll) som jag kanske tycker är obehagligt eller "kränkande" med brist på bättre ord, inte mår jag dåligt för det. Men kanske har man inte vuxit upp i ett litet safespace och blivit gullad med hela livet.

Skrivet av Ozzed:

Har vi börjat ägna oss åt victim shaming nu också?

Man är alltså ett offer för att man tar illa upp vid harmlösa skämt eller trollerier på nätet. Det är inte "victim shaming" det är ett ställningstagande, om du mår dåligt pga att någon trollar på nätet då har du allvarliga problem och borde få psykisk hjälp (nej det var inget skämt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Jag tror inte att folk som trollar egentlingen gör det medvetet. Det är väl snarare så att de är så dumma/otrevliga/arroganta/konfliktsökande osv att man helt enkelt uppfattar dem som om de gör sig till och omöjligt kan vara såna människor. Fast jag kan tänka mig att vissa gör sig till också, men har svårt att se hur det kan vara så många till antalet. Däremot dumma människor finns det gott och nog för att till o med välja en president.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har missuppfattat, att trolla är ingenting man gör omedvetet, det är en medveten handling. Eftersom trollning är ett internetslang rekommenderar jag att man kollar upp Urban Dictionary: Trolling där folk röstar om de bästa definitionerna. Läs definition 1 och 2:https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Trolling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Tycker det verkligen är fult att jämföra harmlösa oseriösa inlägg på internet med att mobbas, speciellt som någon som själv blev mobbad i skolan. Det är en sak att man för stunden känner sig "kränkt" eller hur du nu vill uttrycka det, en helt annan om man "mår dåligt" av det. Jag läser saker hela tiden folk skriver (som dessutom är helt seriösa, ej troll) som jag kanske tycker är obehagligt eller "kränkande" med brist på bättre ord, inte mår jag dåligt för det. Men kanske har man inte vuxit upp i ett litet safespace och blivit gullad med hela livet.

Man är alltså ett offer för att man tar illa upp vid harmlösa skämt eller trollerier på nätet. Det är inte "victim shaming" det är ett ställningstagande, om du mår dåligt pga att någon trollar på nätet då har du allvarliga problem och borde få psykisk hjälp (nej det var inget skämt).

Och vem är det som bestämmer om något är harmlöst? Om jag kallar dig för en jävla idiot, och du sedan tar illa vid dig, är dina känslor då inte giltiga för att jag tycker att det var harmlöst?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och vem är det som bestämmer om något är harmlöst? Om jag kallar dig för en jävla idiot, och du sedan tar illa vid dig, är dina känslor då inte giltiga för att jag tycker att det var harmlöst?

Om du kallar en specifik person för citat "jävla idiot" slut citat så är det ju ett riktat personangrepp och inte "trollning" i ursprunglig mening. Troll kan vara underhållande, personangrepp är det inte.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om du kallar en specifik person för citat "jävla idiot" slut citat så är det ju ett riktat personangrepp och inte "trollning" i ursprunglig mening. Troll kan vara underhållande, personangrepp är det inte.

Så du menar att man inte kan ställa in sig på att trolla en speciell person? Jag håller inte med. Tycker jag ser sådant hela tiden.

Typ i nämnda familjeforum, folk som ber om råd om saker och får trollsvar på sin fråga, då är det ju visst riktat mot en specifik person, och inte en allmän adressat så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att man inte kan ställa in sig på att trolla en speciell person? Jag håller inte med. Tycker jag ser sådant hela tiden.

Typ i nämnda familjeforum, folk som ber om råd om saker och får trollsvar på sin fråga, då är det ju visst riktat mot en specifik person, och inte en allmän adressat så att säga.

Tror att vi talar om olika saker men ändå samma...
Jag menar skillnaden mellan generell ironi/sarkasm som inte är riktad till någon enskild på ett personligt plan jämfört med riktade personangrepp, det du nämner ovan anser jag fortfarande tillhöra det senare, det vill säga riktade personangrepp, personangrepp ser jag inget försvar för, personangrepp är inte det minsta roligt att läsa, oavsett vem det är riktat till. Så, jag tror att vi är ganska överens där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tror att vi talar om olika saker men ändå samma...
Jag menar skillnaden mellan generell ironi/sarkasm som inte är riktad till någon enskild på ett personligt plan jämfört med riktade personangrepp, det du nämner ovan anser jag fortfarande tillhöra det senare, det vill säga riktade personangrepp, personangrepp ser jag inget försvar för, personangrepp är inte det minsta roligt att läsa, oavsett vem det är riktat till. Så, jag tror att vi är ganska överens där.

Kanske det. Om någon exempelvis frågar om det går bra att köra kostymen i tvättmaskinen och folk säger "ja för bövelen det går fint", så anser ju inte jag att detta är ett "prank" utan man jävlas då medvetet med en okunnig. Finns säkert folk som tycker det är kul men då risken finns att personen faktiskt kör kostymen i tvättmaskinen så bidrar man snarare bara till något väldigt tragiskt och det är inte "roligt" på något plan enligt mig,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Kanske det. Om någon exempelvis frågar om det går bra att köra kostymen i tvättmaskinen och folk säger "ja för bövelen det går fint", så anser ju inte jag att detta är ett "prank" utan man jävlas då medvetet med en okunnig. Finns säkert folk som tycker det är kul men då risken finns att personen faktiskt kör kostymen i tvättmaskinen så bidrar man snarare bara till något väldigt tragiskt och det är inte "roligt" på något plan enligt mig,

Här måste jag faktiskt hålla med, innan man postar sådant på ett forum som är avsett att sprida användbar information (tex som detta) så måste man vara medveten om att ett publikt forum kan läsas av alla, ibland även folk som tex använder en sökmotor, även om personerna det är riktat till kanske begriper så finns risken att någon annan inte gör det om man sprider felaktig information som kan uppfattas som korrekt av andra. Sådana saker brukar jag korrigera när jag ser det även om man riskerar att få en humorbefriad stämpel.

Det du beskriver ovan anser jag heller inte vara acceptabelt på ett seriöst forum.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vem är det som bestämmer om något är harmlöst? Om jag kallar dig för en jävla idiot, och du sedan tar illa vid dig, är dina känslor då inte giltiga för att jag tycker att det var harmlöst?

Inte konstigt att du tycker som du gör när du tror att ett rent och skärt personangrepp är att trolla.. Men för att svara på din fråga ändå, så är det inte hur man känner för stunden som jag förnekar händer eller att känslorna skulle vara "giltiga". Utan vad jag menar är att just saker som man känner för stunden är harmlösa. Alltså kort svar: Jo dina känslor är giltiga, ja det är harmlöst. Alla vi som spelar spel Online får personangrepp konstant och blir kallade "jävla idiot" ofta, och javisst tycker man det är tråkigt, men känslan går över lika fort som den dök upp. I alla fall för en frisk människa.

Permalänk
Medlem

Trollning kan vara riktigt bra även, ett exempel här på SWEC....

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513515-hur-tidskravan...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: hahaha

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.