Noctua D15 vs Corsair Hydro H150i Pro: Fördelar/nackdelar?

Permalänk
Medlem

Tänkte att även jag skulle bidra med lite bilder i denna härliga tråd.

Album

Är inte direkt ett fan av RGB, dock är det riktigt roligt att se vad man kan bygga och koppla i sin dator nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en större låda hade jag velat prova alphacool 420, kanske till och med kylt grafikkortet med den då den är expanderbar
https://www.inet.se/produkt/5320335/alphacool-eisbaer-420mm

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavat
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Hade jag haft en större låda hade jag velat prova alphacool 420, kanske till och med kylt grafikkortet med den då den är expanderbar
https://www.inet.se/produkt/5320335/alphacool-eisbaer-420mm

Skickades från m.sweclockers.com

Att kyla grafikkortet också borde göra underverk för ljudnivån i hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Att kyla grafikkortet också borde göra underverk för ljudnivån i hela datorn.

Det gör det, jag kör med det till min 1080Ti, tyst och konstant ljud. Inget som varvar vid last = underbart!

Kör dock torn till processorn, tillsammans är det en bra kombo.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

H115i Platinum är gjord för att fungera med iCUE, tror inte den fungerar bra med Corsair Link programvaran.

Hur som helst har jag nu helt skippat/avinstallerat iCUE och går istället mot uefi/bios/moderkort. Kör fläktarna i push pull och ett par fläktar är kopplade via y kablar mot cpu headern och det andra paret mot cha2 headern. Försökt synka fläktarna så att de har samma hastighet.

En fråga till er andra om mitt eget gamla inlägg. Jag har som sagt helt skippat mjukvaran från Corsair tills vidare (iCUE) och låter istället moderkort styra mitt aio system samt fläktar. Moderkort Asus Prime X370-PRO

Följande setup just nu:

  • aio pump via aio_pump headern

  • Mina två fläktpar för radiatorn (push pull konfig) mot cpu headern respektive cha2 headern

Allt fungerar men detta är vad som förvillar mig:

Hur vet jag vilken fart som aio pumpen nu kör på? Blir det maxspeed om jag inte gör någon annan inställning?

(När jag körde Corsair iCUE programvaran hade jag två pump hastigheter att välja mellan, quiet och extreme.)

Går det att kontrollera pump hastigheten via uefi/bios, är det ens att rekommendera?

Permalänk
Medlem

@makatech: bios ser antagligen pumpen som en fläkt, men med enbart två lägen vete fan vad du kan ställa in i bios

tycker du ska installera Corsair Link, det funkar bra... iCue är ren skit det håller jag med om

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

@makatech: bios ser antagligen pumpen som en fläkt, men med enbart två lägen vete fan vad du kan ställa in i bios

tycker du ska installera Corsair Link, det funkar bra... iCue är ren skit det håller jag med om

Om jag förstår det korrekt på Corsairs forum är inte h115i platinum helt kompatibel med Corsair Link utan den är tänkt att användas med iCUE, dessutom har Corsair Link en generell "end of life" stämpel på sig om jag förstod en person på Corsairs forum rätt.

Att köra aio pumpen via moderkortet (via aio_pump headern) utan någon mjukvara som jag gör nu fungerar bra men jag är lite förvillad över pump hastigheten? Dels hur man kan se vad den kör för hastighet nu och om det överhuvudtaget går att kontrollera den (eller om man ens bör försöka kontrollera den i uefi). Om den eventuellt nu kör på maxspeed konstant, vet ej om det är så bra för livslängden etc?

Kanske slutar med att jag går tillbaka till iCUE trots allt.

Fick för mig att jag läst någonstans att pumpen borde köra i quiet mode som default när man kopplar som jag gör nu men jag börjar betvivla detta nu, försöker reda ut det.

Vårt Sweclockers forum håller bra nivå, inte sällan mer kompetens här än på många utländska forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

...tycker du ska installera Corsair Link, det funkar bra... iCue är ren skit det håller jag med om

LINK kommer sluta uppdateras i förmån för Icue. Tex så har Platinumkylaren enbart Icue stöd. Fråga varför anser du att det är skit? Håller med om att programmet var väldigt bristfälligt när det kom och man var tvungen att växla mellan det och LINK men de senare versionerna så har allt gått rätt ok. Idén att kunna styra allt från, hörlurar, macro på tangentbord, RGB, fläktar, pumpar och PSU i samma program är väldigt trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

LINK kommer sluta uppdateras i förmån för Icue. Tex så har Platinumkylaren enbart Icue stöd. Fråga varför anser du att det är skit? Håller med om att programmet var väldigt bristfälligt när det kom och man var tvungen att växla mellan det och LINK men de senare versionerna så har allt gått rätt ok. Idén att kunna styra allt från, hörlurar, macro på tangentbord, RGB, fläktar, pumpar och PSU i samma program är väldigt trevlig.

Problemet är bland annat buggen med platinum serien och iCUE som beskrivs här:
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=182412

En tillfällig lösning sägs vara att enbart använda static color men något flummigt det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Att kyla grafikkortet också borde göra underverk för ljudnivån i hela datorn.

Sätt dit en Accelero Twin Turbo eller Extreme. Kyler likvärdigt en AIO.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En fråga till er andra om mitt eget gamla inlägg. Jag har som sagt helt skippat mjukvaran från Corsair tills vidare (iCUE) och låter istället moderkort styra mitt aio system samt fläktar. Moderkort Asus Prime X370-PRO

Följande setup just nu:

  • aio pump via aio_pump headern

  • Mina två fläktpar för radiatorn (push pull konfig) mot cpu headern respektive cha2 headern

Allt fungerar men detta är vad som förvillar mig:

Hur vet jag vilken fart som aio pumpen nu kör på? Blir det maxspeed om jag inte gör någon annan inställning?

(När jag körde Corsair iCUE programvaran hade jag två pump hastigheter att välja mellan, quiet och extreme.)

Går det att kontrollera pump hastigheten via uefi/bios, är det ens att rekommendera?

Ja, jag gillar att svara på min egna inlägg.

Kanske är så himla enkelt att jag kan styra pumpens hastighet om jag sätter aio_pump headern i PWM mode och fixar en vacker kurva, jag får testa vid tillfälle och se vad som händer med pumpen.

Permalänk
Avstängd

@employed:
Det är ok att gilla RGB,jag gör det.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

För mig personligen gör det egentligen inte så mycket (jag är ingen rgb person) men jag är klart störd över hur illa Corsair sköter den här buggen mellan iCUE och Platinum serien, det är rent provocerande dåligt skött.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=182412

Folk läser fina recensioner om Platinum överallt på nätet och många köper Platinum serien för bland annat rgb effekterna och bör känna sig rejält lurade/irriterade när de till slut stöter på den här buggen? Jag funderar på att dra iväg ett mail till 5-6 st av de här recensenterna som givit Corsair högsta betyg så att de åtminstone kan uppdatera deras text, vi konsumenter är för mesiga.

@Corsair Johan

Håller du med? Det minsta man bör kunna begära är att Corsair synliggör denna bugg innan det är löst, det bör finnas med på den officiella produktsidan och på supportinformationen?

Sedan är jag förvillad över Corsairs Forum http://forum.corsair.com Vilka är det egentligen som skriver och modererar där (??) otroligt sällan man ser kommentarer från Corsair anställda i detta forum? En blandning av betatestare och entusiaster som i bästa fall tar lite olika fall vidare till Corsair?

Som sagt, jag är ingen rgb person själv och föredrar en static color som hardware default vilket verkar vara en fungerande workaround även om jag tappat förtroende för iCUE programvaran för tillfället, den effekten har det fått.

Egentligen bör väl detta också vara en tillräckligt allvarlig grej för RMA av aio systemet för de Platinum ägare som känner för att göra så, många kan ju faktiskt ha köpt Platinum för just RGB effekterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@employed:
Det är ok att gilla RGB,jag gör det.:)

*SHOCK* Svårt att säga det på diverse PC-forum då de flesta äldre rävar älskar sina slutna chassis och ser på RGB som något "de där bråka millenieungarna" tycker är coolt .

Själv älskar jag det faktum att man kan visa vad sin PC klarar av. När jag gick i gymnasiet älskade jag idéen att ha ett fönster till chassis men var väldigt skeptisk till hur allt skulle se ut med dåtidens PCUS och moderkort i allt från bajsbrun till kräkgrå. Nu är ALLT styleat till max. Alla chassis som kommer ut har ett härdatglasalternativ, CPU, kylare med RGB och LED-skärmar, Minnen med 10 olika rgb-zoner. Tom "stolta" tillverkare som bla Noctua har blivit tvungna att anpassa sig med svarta fläktar mtbh och snart svarta kyltorn.

Litet sidspår där

Gillar för övrigt denna AOI-tråd som växt fram med intressanta tankar och diskussioner, delande av erfarenheter, trevlig ton, grymma bilder på folks build mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Gillar för övrigt denna AOI-tråd som växt fram med intressanta tankar och diskussioner, delande av erfarenheter, trevlig ton, grymma bilder på folks build mm.

Jag ger fritt fram till forum admin på Sweclockers om han/hon vill ändra topic på den här tråden.

Permalänk
Medlem

Under DDR och kanske absoluta början av DDR2 tiden (nåt år sedan med andra ord :=P ) så fanns det i alla fall 3-4 Corsair anställda som hjälpte till extremt bra på deras forum.
Men jag skulle gissa att i takt med deras växande som företag så bort prioriterades forumet i samma heller högre takt.
Kan inte säga mer då jag inte varit där mer än nån enstaka titt på grund av nån/några få google sökning/ar sedan den tiden.

Anmäler du ditt eget inlägg och frågar om en mod kan ändra tråd titeln så kan du vara säker på att en mod ser den frågan sen kan du ju alltid ta med en egen ny title i frågan om du vill.

Skrivet av employed:

Alla chassis som kommer ut har ett härdatglasalternativ

Skulle mer säga att det finns ett par med härdatglas men betydligt mer med plexi/lexan.
Men är inte så jätte inne på chassin (men inte helt borta heller dock) senaste 1-2åren dock.

Anmäla egtet inlägg.
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:
Tråkigt att det blivit så. Men det är väl vägen framåt för dvs företag som blir större. Corsairdavid finns iaf på corsairs sub-reddit och svarar väldigt snabbt på diverse frågor och problem.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite trög men vilket är egentligen det optimala sättet att koppla in en aio pump på om man som i mitt fall jag helt struntar i programvaran (iCUE i mitt fall)?

Jag har Asus Prime X370-Pro bordet.

Kör redan min h115i Platinum utan iCUE men har börjat fundera på vilken header som egentligen är mest optimal att använda för aio pumpen ur ett drifts och säkerhetsperspektiv om pumpen skulle fallera?

Har just nu aio pumpen kopplad till aio_pump headern men funderar nu på om det vore bättre att koppla den mot cpu headern istället?

Fråga: Är det sant att cpu headern ger en helt automatisk varning om loss of signal inträffar (dvs om aio pumpen slutar fungera)?

Sedan har väl många moderkort en funktion att automatiskt stänga datorn och varna om cpu'n når en viss hög temperatur (tror tyvärr inte denna temperatur går att ändra?)? Men den funktionen är väl mellan moderkort och själva cpu'n, inte via någon header? Hur hittar jag denna inställning i uefi/bios så att jag kan försäkra mig om att den är påslagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag kanske är lite trög men vilket är egentligen det optimala sättet att koppla in en aio pump på om man som i mitt fall jag helt struntar i programvaran (iCUE i mitt fall)?

Jag har Asus Prime X370-Pro bordet.

Kör redan min h115i Platinum utan iCUE men har börjat fundera på vilken header som egentligen är mest optimal att använda för aio pumpen ur ett drifts och säkerhetsperspektiv om pumpen skulle fallera?

Har just nu aio pumpen kopplad till aio_pump headern men funderar nu på om det vore bättre att koppla den mot cpu headern istället?

Fråga: Är det sant att cpu headern ger en helt automatisk varning om loss of signal inträffar (dvs om aio pumpen slutar fungera)?

Sedan har väl många moderkort en funktion att automatiskt stänga datorn och varna om cpu'n når en viss hög temperatur (tror tyvärr inte denna temperatur går att ändra?)? Men den funktionen är väl mellan moderkort och själva cpu'n, inte via någon header? Hur hittar jag denna inställning i uefi/bios så att jag kan försäkra mig om att den är påslagen?

Min pump gav upp på x61 och postmedeladet var NO cpu fan(dvs datorn startar ej) Och ja de ska va kopplad till cpu fan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Min pump gav upp på x61 och postmedeladet var NO cpu fan(dvs datorn startar ej) Och ja de ska va kopplad till cpu fan

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack, lite lätt förvillande på mitt Asus Prime X370-Pro där man kan få för sig att aio_pump headern är lämpligast för inkoppling av aio pumpen men jag kommer koppla om min att gå mot cpu headern just för att kunna få en sådan varning som du fick om pumpen skulle lägga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, tack, lite lätt förvillande på mitt Asus Prime X370-Pro där man kan få för sig att aio_pump headern är lämpligast för inkoppling av aio pumpen men jag kommer koppla om min att gå mot cpu headern just för att kunna få en sådan varning som du fick om pumpen skulle lägga av.

Har du en speciell just för den så ska den nog dit, Asus kan ju gjort nån specialare. Har inte sett nån aio header förr. Sist jag byggde va för 3 år sen, kan ju hänt en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vilken jävla soppa detta med H115i Platinum och PRO

Efter att aha testat alla slags knep (skaka pumpen, radiatorn i extreme-läget i diverse olika ställningar) så bestämde jag mej för att ge upp. Jag packade ihop Plm och satte tillbaka PROen i datorn. När jag väl packade ihop Plm så stängdes datorn av. Startade den igen och PRO blinkar rött och vägrar starta. Datorn stänger av sig för att den blir för varm. =/

Jag öppnar upp allt igen och kollar om nån kabel har gått lossnat men nej. Den vägrar "starta" vilket får CPUn att överhätta och stänga av sig själv. Kollar alla kablar igen för att se att det inte fastnat nå hår eller annat skit i dem. Nej, allt är ok.

Jag får lite puls och börjar se framför mej någon på inet.se plocka upp två kylare från "employed" och tänka "vilken sopa är det som pajar två pumpar?" Jag sansar mej och gräver fram den gamla stock-kylaren, tar bort PROen, sätter fast stockkylaren. Datorn startar som den ska.

Kopplar i SATA och USB till kylaren. Hittar den i Icue. Vägrar fortfarande starta. Uppdaterar Firmware och vips....!!! DEN LEVER! =D Tar bort stocken och sätter tillbaka PROen Någon som kan veta vad som var felet?

Min teori är att PROen lyckats få i sig PLMens Firmware via Icue och ballat ur.

Problemen fortsätter Pumpen blinkar rött och verkar inte vilja starta upp. och får varning i boot at jag måste koppla CPU_fan till headern eller ändra i BIOS. Tog bort PROn och satta tillbaka den gamla fläkten. Startade upp den brevid och nu fungerar det som vanligt igen.

Kan det vara någon BIOS inställning må tro om inte Firmware? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Har du en speciell just för den så ska den nog dit, Asus kan ju gjort nån specialare. Har inte sett nån aio header förr. Sist jag byggde va för 3 år sen, kan ju hänt en del.

Jag ska försöka kontrollera via uefi samt manual om man kan få loss of signal varning även från aio_pump headern.