Trådlösa hörlurar till TV: Bluetooth eller 2.4GHz?

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar till TV: Bluetooth eller 2.4GHz?

Jag har en LG OLED65C7V TV (LG Oled) utan inbyggd bluetooth och tänkte fixa så att jag kan koppla trådlösa lurar.

Vad tror ni är bäst rent ljudmässigt och kvalitetsmässigt (stabil signal etc)?

1. En bluetooth sändare likt denna? (Eller gärna någon annan som ni rekommenderar)
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07CZ4C8K2/ref=cm_cr_arp_mb_bdc...

(Tror jag kommer behöva koppla via TVns hörlursuttag eftersom optisk är upptagen för förstärkaren.)

2. Alternativt lurar som kommunicerar över 2.4GHz lika denna AKG 915?
https://se.akg.com/over-ear-headphones/K+915.html

Fördelen med bluetooth är självklart att man då bör kunna nyttja vilka bluetooth lurar som helst samt att även två st kan koppla upp sina lurar samtidigt.

Däremot är jag osäker hur bra räckvidd det är med bluetooth jämfört med lurar som kopplar mot 2.4GHz, vi sitter ca 4m från TV.

Edit: Har inte heller bluetooth till datorn i dagsläget och om ni också slänger in ett tips på en vettigt bluetooth dongel (lämplig för hörlurar) till datorn också så vore det helt grymt.

Permalänk
Medlem

Dålig respons men jag köpte den här rackaren från Amazon och återkommer när jag provat:
https://www.amazon.de/SONRU-Bluetooth-Transmitter-Stereoanlag...

Bluetooth verkar avsevärt smartare än 2.4GHz lurar så att man även kan använda lurarna till annat, nackdelen är väl sämre räckvidd men jag behöver ändå inte så mycket räckvidd.

Permalänk
Medlem

Återkom gärna när du testat. Funderar själv på något liknande.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Återkom gärna när du testat. Funderar själv på något liknande.

Yes, inte fått den ännu, bluetooth aptx teknologin verkar åtminstone vara ett stort lyft sett till räckvidd och kvalité men det gäller så klart att dina lurar också har aptx vilket en hel del har men bra att läsa spec.

Slutsats: För att det ska bli riktigt bra hemma till tex TVn tror jag det är bra att både bluetooth sändaren och lurarna har aptx, lite beroende på hur du rör dig hemma samt hur långt från TVn man sitter. Är det väggar mellan blir det så klart störningar även med aptx men annars ska det ge ca 10m räckvidd.

Permalänk
Medlem

Jag vill tillägga att det räcker inte med aptx utan det ska vara aptx low latency på både sändare och hörlur för att säkerställa att det inte blir fördröjningar i ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@hundburgaren
Ok, intressant...... synd att du inte svarade tidigare bluetooth sändaren jag beställde ska varje fall ha aptx low latency, Marshall Major III bluetooth lurarna jag har däremot sannolikt inte....

Jaja, blir jag inte nöjd får frun eller dottern ta över Marshall lurarna, för musiklyssnande tycker jag om dem

Ljuduppvelsen behöver inte vara världsklass för mig till TV tittande men förhoppningsvis tillräckligt bra, självklart får det inte vara för mycket latency.

Permalänk
Medlem

@hundburgaren & @Hylve
Nu har jag fått bluetooth enheten vilken fungerar bra med TVn (samt förstärkaren) och vår Marshall Major III bluetooth som köptes under Black Friday, jag är nöjd. Major III lurarna har aptx, vet ej om lurarna har aptx low latency men det verkar fungera tillräckligt bra ändå. Räckvidden är väl ca 10 m om det inte är väggar mellan, för tv soffan fungerar det perfekt.

Länk till bluetooth sändaren/mottagaren jag köpte från Amazon (den ser stor ut men är mycket liten):
https://www.amazon.de/SONRU-Bluetooth-Transmitter-Stereoanlag...

Möjligt det kan vara lite, lite, lite latency uppkopplad mot TVn men det är så lite att det är försumbart (enligt mig) och inget som stör (jag är relativt kräsen också), är nöjd med ljudkvalitén.

Bluetooth sändaren laddas upp via usb men möjligt att jag kan låta den vara ansluten till en laddare ständigt, osäker på om det kan vara dåligt för enheten? Sannolikt vettigare att ladda någon gång per vecka istället, vet ej hur lång tid laddningen räcker men det går väl att hitta någonstans.

OBS: Jag tycker det fungerar bäst att koppla enheten via toslink/optisk kabel eftersom då kan toslink sladden sitta i TVn och bluetooth enheten hela tiden förutom när vi ser på film och skulle vilja ha ut ljudet från vår förstärkare, då kopplar jag in förstärkarens toslink kabel i tv'n istället (TVn har endast en toslink uttgång). Använder man istället TVns hörlursutgång/sladd till bluetooth enheten måste man dra ut den sladden på baksidan av TVn varje gång när man använt enheten eftersom TV ljudet mutas annars (för jobbigt tycker jag, toslink är bättre).

Jag ska exprimentera lite, det är möjligt att jag istället kan använda en toslink utgång från förstärkaren in i bluetooth enheten, osäker, i så fall skulle jag slippa byta toslink sladd vid filmtittande.

Värt att notera: Bluetooth enheten har två st toslink kontakter, fungerar helt perfekt att ha den ena kopplad till förstärkaren för att kunna streama spotify från mobilen. Man måste själv manuellt välja rx eller tx läge på bluetooth enheten (en liten switch).

Tyvärr ingen aning om den här bluetooth enheten är den bästa, finns ju många att välja mellan, något rörigt.

Nackdelar hittills:
Att jag får byta toslink kabel på baksidan av TVn vid filmtittande om jag vill ha ut ljudet i förstärkaren samt faktumet att bluetooth enheten laddas upp med usb.

Permalänk
Medlem

@makatech: Tack för utförlig återkoppling! Uppskattas!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Kör själv följande setup för just TV tittande (används även till surfplattan då och då)

https://www.amazon.co.uk/Bluetooth-Transmitter-Receiver-TaoTr... (via toslink optiskt till TV)
+
https://aiwa.co/products/aiwa-arc-1-bluetooth-headphones

Var och förhandsbeställde dessa nya lurar själv när de lanserades till ett nedsatt pris. De har riktigt riktigt bra ljud för priset och stöder som sagt aptX Low Latency vilket inte många gör och dessutom är själva konstruktionen superb och ergonomin bland det bästa jag någonsin testat (väldigt lätta och "minimalistisk" design som är "behändig" för just detta ändamål). Utmärkt batteritid från min testning. Brukar kanske ladda en gång på 3 veckor sisådär med sporadiskt användande då och då. Tack vare aptx-LL stöd på bluetooth sändaren och hörlurarna så är fördröjningen försumbar, i jämnförelse till högtalarna blir det nån slags "eko" bara då ljudet kommer med minimal fördröjning men har man ljudet tillräckligt lågt på TV högtalarna eller stängt av så märker man inget destomer lag på rösterna.

Själva ljudet har riktigt bra soundstage, otroligt detaljerade höga frekvenser med väldigt bra basrespons som är bra separerat från resten av ljudet och känns aningen förstärkt men mestadels i subbass delen så blir sådär bra filmanpassat ljud enligt mig. Däremot tyckte jag de var en aning för mycket förstärkta höga frekvenser för min personliga smak som gillar någorlunda mer len och varm ljud, inte så att det tog ont i öronen med "S" ljud men tyckte t.ex. rösterna blev aningen för "ljusa" & krispiga i jämnförelse med verkligheten för min smak som gillar bra balans så tog såndär högtalar"foam" från ett par extra hörslurskuddar som funkade utmärkt till dessa och de höga frekvenserna blev aningen mera tillbakahållna men utan att förlora några detaljer.

Supernöjd har jag varit hittills. En fröjd bl.a. att lyssna till Idol med dessa då man hör alla minsta nyanser (men även misstag) på de som sjunger. Högtalar setup'en vi har kommer inte i närheten.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kör själv följande setup för just TV tittande (används även till surfplattan då och då)

https://www.amazon.co.uk/Bluetooth-Transmitter-Receiver-TaoTr... (via toslink optiskt till TV)
+
https://aiwa.co/products/aiwa-arc-1-bluetooth-headphones

Var och förhandsbeställde dessa nya lurar själv när de lanserades till ett nedsatt pris. De har riktigt riktigt bra ljud för priset och stöder som sagt aptX Low Latency vilket inte många gör och dessutom är själva konstruktionen superb och ergonomin bland det bästa jag någonsin testat (väldigt lätta och "minimalistisk" design som är "behändig" för just detta ändamål). Utmärkt batteritid från min testning. Brukar kanske ladda en gång på 3 veckor sisådär med sporadiskt användande då och då. Tack vare aptx-LL stöd på bluetooth sändaren och hörlurarna så är fördröjningen försumbar, i jämnförelse till högtalarna blir det nån slags "eko" bara då ljudet kommer med minimal fördröjning men har man ljudet tillräckligt lågt på TV högtalarna eller stängt av så märker man inget destomer lag på rösterna.

Själva ljudet har riktigt bra soundstage, otroligt detaljerade höga frekvenser med väldigt bra basrespons som är bra separerat från resten av ljudet och känns aningen förstärkt men mestadels i subbass delen så blir sådär bra filmanpassat ljud enligt mig. Däremot tyckte jag de var en aning för mycket förstärkta höga frekvenser för min personliga smak som gillar någorlunda mer len och varm ljud, inte så att det tog ont i öronen med "S" ljud men tyckte t.ex. rösterna blev aningen för "ljusa" & krispiga i jämnförelse med verkligheten för min smak som gillar bra balans så tog såndär högtalar"foam" från ett par extra hörslurskuddar som funkade utmärkt till dessa och de höga frekvenserna blev aningen mera tillbakahållna men utan att förlora några detaljer.

Supernöjd har jag varit hittills. En fröjd bl.a. att lyssna till Idol med dessa då man hör alla minsta nyanser (men även misstag) på de som sjunger. Högtalar setup'en vi har kommer inte i närheten.

Nice, själva bluetooth enheten ser extremt lik ut den som jag köpte till utseende och spec, möjligtvis är det samma tillverkare men lite olika paketering (skal).

Bra val av lurar, de verkar stödja aptx standarden fullt ut (osäker på om mina stödjer low latency), ett bättre lite dyrare val än de Marshall Major III bluetooth som jag impulsköpte under Black Friday även om jag är klart nöjd med dem. Mycket möjligt jag skulle gått på dina lurar om jag inte köpt allt redan.

Fråga: Laddar du bluetooth enheten då och då eller har du den konstant inklopplad i usb laddare eller usb uttag? (läser nu att min Sonru ska klara sig ca 20 timmar på en laddning)

Permalänk
Medlem

Laddar den nog bara när det börjar alarmera för låg batterinivå. Runt 20 timmar gäller nog för dessa också enligt specsen men jag lyssnar oftast med ganska låg volym så tror det är nog över 20 timmar för min del såpass länge som det räcker, brukar använda oftast en halv timme upp till 2 timmar i sträck max.

En väldigt intressant sak ännu angående Aiwa lurarna, tillverkaren gav mig t.o.m. 3 års ångerrätt... var liksom wtf Inte hört om något liknande... inte 3 års garanti utan är du inte nöjd med dem längre om nästan 3 år så skicka tillbaka dem bara. Vet ej om det gäller för dem som köps nu också men så var det för de förhandsbeställda iallafall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional