Snabbtest: Powercolor Radeon RX 590 Red Devil med lägre spänning

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Powercolor Radeon RX 590 Red Devil med lägre spänning

Att lägre spänning kan minska effektuttaget är välkänt, men vilka möjligheter finns med Radeon RX 590 och ger förfarandet nykomlingen mer prestanda? SweClockers undersöker!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är effektsiffrorna vad hela riggen drar, eller är det en mätning på bara vad grafikkortet drar?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mpat:

Är effektsiffrorna vad hela riggen drar, eller är det en mätning på bara vad grafikkortet drar?

Det är hela systemet under belastning.

Permalänk
Medlem

Än mer intressant vore att se undervolt + HBM OC på Vega 56/64 då det faktiskt kan ge en riktigt skjuts där

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Detta går emot mina principer, spänningen och klockfrekvensen ska alltid höjas

EDIT: eller heter det kanske Spännning?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Shiprat:

Än mer intressant vore att se undervolt + HBM OC på Vega 56/64 då det faktiskt kan ge en riktigt skjuts där

Hehe, ja, det finns många kort som mår bra av sänkt spänning! Nu blev det här något jag bokstavligt slängde ihop mellan förmidagskaffe och lunch, bara för det var kul att pilla lite. Lyftes fråga i forumet av @jOnÄTÄn i annan tråd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är hela systemet under belastning.

Misstänkte det, ville bara dubbelkolla. Om vi antar att 590 vid stock drar de där 225W som AMD säger (vilket jag iofs inte tror att det gör, men som resonemang) och drar ner de 67W som ni sparat här, hamnar vi alltså på 157W för 580-fart - eller ungefär samma som 480 hade en gång. Tänker man istället på den siffran som ligger för 580 (283W komplett, 180W för kortet enligt AMD) är det istället en 60W besparing för totalt 120W, eller vad 470 hade.

120-150W är väldigt resonabelt för ett kort i mellanklassen. Om AMD dessutom använder de chip med mindre fel och stänger av 4 CU och gör en "575" går det ju ner ytterligare en aning.

Skrivet av Shiprat:

Än mer intressant vore att se undervolt + HBM OC på Vega 56/64 då det faktiskt kan ge en riktigt skjuts där

Vega 56 är ett mycket intressant kort just nu. Världens enklaste undervolt/överklock - dra ner spänning i läg P6/P7 till 1100 mV, dra upp power limit +50% och överklocka HBM till 1GHz så slår den Vega 64 och tampas med 1080. En fruktansvärt orättvis jämförelse, eftersom en 1080 också kan överklockas rätt bra, men ett Vega 56-system med Freesync blir rätt mycket billigare också.

Personligen struntade jag i att dra upp power limit och fick istället ett helt tyst kort som klarar 4K@60Hz om man håller sig till High och struntar i Ultra. Inte alls illa för de pengarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Äntligen testar redaktionen att justera volten. Hade gärna sett att ni gör åtminstone några sådana här tester regelbundet i samband med att ni testar grafikkort framåt.

Sådana här manövrar är väldigt givande i grafikkort som är begränsade av värme eller strömbudge, exempelvis R9 Nano eller RX 480.

Permalänk
Medlem

Spännande. Jag gör samma sak med mina kort för att få stabilare prestanda och lägre effektförbrukning. Jag ser gärna att det blir en lika vanlig del som att testa överklockning av ett grafikkort, då båda beror på exemplarets kvalité.

Permalänk

Undrar litegrann vad AMD håller på med.

Sedan 480 släpptes så har det överklockats uruselt på fabriksspänning men undervoltas som en dröm, lyckas till och med prestera bättre då mindre värme bildas. Är AMD för fega med spänningsnivån?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Personligen struntade jag i att dra upp power limit och fick istället ett helt tyst kort som klarar 4K@60Hz om man håller sig till High och struntar i Ultra. Inte alls illa för de pengarna.

Just byggt ny rigg så har lite stabilitetsproblem att klura ut och kör inte undervolt för tillfället, jag kör dock en Morpheus II kylare på ett Vega 64 så i spel där GPU load är närmare 100% ligger temperaturen ändå runt 40-50c på kärnan, med HBM ett par grader högre. Det är dock med 2st Corsair 120mm SP120 fläktar på 100% då jag är varit för lat för att beställa en adapter för att styra dem från GPUn direkt. Ljudnivån är ändå runt vad min referenskylare var på idle

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hehe, ja, det finns många kort som mår bra av sänkt spänning! Nu blev det här något jag bokstavligt slängde ihop mellan förmidagskaffe och lunch, bara för det var kul att pilla lite. Lyftes fråga i forumet av @jOnÄTÄn i annan tråd.

Kul att ni testade det.
Det verkar ju som korten är lite effektivare vilket är positivt, så nu får vi hoppas amd att göra samma sak med vega korten om de inte kan släppa vega 7nm som spelkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Undrar litegrann vad AMD håller på med.

Sedan 480 släpptes så har det överklockats uruselt på fabriksspänning men undervoltas som en dröm, lyckas till och med prestera bättre då mindre värme bildas. Är AMD för fega med spänningsnivån?

Ska passa alla kretsar, vissa undervoltas bättre än andra men behåller frekvenserna trots det. För andra är det inte lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Ska passa alla kretsar, vissa undervoltas bättre än andra men behåller frekvenserna trots det. För andra är det inte lika bra.

Att AMD sätter spänningen så högt just nu tyder på stor produktionsvariation från GF. Får hoppas att det blir bättre med TSMC 7nm.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Sedan 480 släpptes så har det överklockats uruselt på fabriksspänning ... Är AMD för fega med spänningsnivån?

Lite fega, kanske, men framför allt inte så energieffektiva kretsar.
Korten slår ju i taket för tillåten effekt ganska fort, eftersom de redan drar mycket på standardfrekvenserna.
Ur ett tekniskt perspektiv borde nog standardfrekvenserna ligga lägre, varvid normal drivspänning kan ligga lägre och effektförbrukningen hålls i schack. Tyvärr blir då prestandan allt annat än konkurrenskraftig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta går emot mina principer, spänningen och klockfrekvensen ska alltid höjas

EDIT: eller heter det kanske Spännning?

Nej, det räcker med två n.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Att AMD sätter spänningen så högt just nu tyder på stor produktionsvariation från GF. Får hoppas att det blir bättre med TSMC 7nm.

Fast typ alla korten verkar inte ha några problem som helst att undervolta så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fast typ alla korten verkar inte ha några problem som helst att undervolta så...

Nej, inte riktigt alla, det finns de som inte kan överklocka alls. Det är lite bättre med kort som har varit ute ett tag, men man ser fortfarande de som kraschar om de drar ner spänningen med 20mV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Nej, inte riktigt alla, det finns de som inte kan överklocka alls. Det är lite bättre med kort som har varit ute ett tag, men man ser fortfarande de som kraschar om de drar ner spänningen med 20mV.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag har haft 6stk rx4 serien kort och alla har undervoltat hur fint som helst. Men har kanske haft tur då.

Permalänk
Medlem

Kul test. Blev litet oroad av förbrukningen först, då det inte var så tydligt att det var för hela systemet. Vore intressant att se en effektjämförelse med 1060 6GB, och 1070 också.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Kul test. Blev litet oroad av förbrukningen först, då det inte var så tydligt att det var för hela systemet. Vore intressant att se en effektjämförelse med 1060 6GB, och 1070 också.

Om man antar att de testat i sin vanliga dator så bör du kunna jämföra med resultaten i XFX fatboy testet. I det drog datorn 210w med 1060 och 280w med 1070.
https://www.sweclockers.com/test/26583-xfx-radeon-rx-590-fatb...

Så får du ett RX 590 exemplar som hanterar spänningssänkningen bra kan du nog komma rätt nära 1060 med FPS/W.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb