Microsoft arbetar på Xbox One utan optisk läsare till lågpris

Permalänk
Melding Plague

Microsoft arbetar på Xbox One utan optisk läsare till lågpris

I spelkonsolernas värld är optisk media och skivlagring fortsatt viktigt, men även här laddas allt mer ned digitalt. Nu framgår att Microsoft arbetar på en Xbox One utan Blu-ray-läsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa. 500GB eller 1Tb? Om de inte ska ha optisk läsare så ska de ge en ordentlig disk, minst 2tb.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Låter väl rimligt

Speciellt med tanken att dagens konsoler verkar gå mot Evolution (x86 -> x86) snarare än Revolution (PowerPC -> x86) så kan vara ett bra sätt att förberedda sig för nästa generation. En optisk spelare kostar inte så mycket annars... men många fördelar med streaming i olika aspekter... speciellt om man står för hw själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Låt mig gissa. 500GB eller 1Tb? Om de inte ska ha optisk läsare så ska de ge en ordentlig disk, minst 2tb.

Behöver man verkligen ha 30-40 spel installerade samtidigt?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Synd att spel och spelbutiker försvinner. En era är över. Många som kommer bli arbetslösa. Men det är en naturlig utveckling. Jag köper bara spel via steam/origin osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Behöver man verkligen ha 30-40 spel installerade samtidigt?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Låt mig gissa. 500GB eller 1Tb? Om de inte ska ha optisk läsare så ska de ge en ordentlig disk, minst 2tb.

Spelar ingen roll om den har optisk läsare eller inte, spelen måste installeras och tar lika mycket utrymme oavsett. Men 1TB är iaf. för lite ja. Antingen borde de slänga in minst 2TB som du säger eller fixa så att man enkelt kan byta disk som på PS4 t.ex. Dock så går det ju åtminstone att köra med extern disk om man vill.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Behöver man verkligen ha 30-40 spel installerade samtidigt?

Spelen idag är 50-100 gig styck. Så har du rdr2, witcher, doom, cod, Assassnins creed installerat så är du på gränsen av en 500gb, och 10 spel har typ alla. Så om du inte har en skiva som tar iallafall halva smällen av det så är även 2tb på gränsen och jag tror att om 2 år så kommer det finnas flera spel på 150+ gig styck

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Spelen idag är 50-100 gig styck. Så har du rdr2, witcher, doom, cod, Assassnins creed installerat så är du på gränsen av en 500gb, och 10 spel har typ alla. Så om du inte har en skiva som tar iallafall halva smällen av det så är även 2tb på gränsen och jag tror att om 2 år så kommer det finnas flera spel på 150+ gig styck

Spelen installeras väl i vilket fall? Och du kan koppla in en extern hårddisk och ha spelen på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Inbytesprogram aka ta kontrollen så folk inte kan sälja sina begagnade spel vidare

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

I konsoll världen tycks man vara mån om att få priserna sänkta på hårdvaran medans i PC marknaden stiger den bara, detta bådar inte gått för PC marknadens andel i fortsättningen när kostnaden mellan dem bara växer, fler och fler kanske övergår till konsoll. Du får ju ganska många konsoller + spel för priset utav ett grafikkort bara.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Lågpris betyder nog tyvärr 1tb 5400rpm...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Låt mig gissa. 500GB eller 1Tb? Om de inte ska ha optisk läsare så ska de ge en ordentlig disk, minst 2tb.

Hm.. jag klarar mig med de 32GB som Switch kommer med. Har ett trettiotal spel.

Tycker att spelutvecklare får lära sig pressa ner storlekarna något.

Skrivet av infigo:

Spelen idag är 50-100 gig styck. Så har du rdr2, witcher, doom, cod, Assassnins creed installerat så är du på gränsen av en 500gb, och 10 spel har typ alla. Så om du inte har en skiva som tar iallafall halva smällen av det så är även 2tb på gränsen och jag tror att om 2 år så kommer det finnas flera spel på 150+ gig styck

De av mina vänner som har Xbox/PS4 har endast 2-3 spel var. Att påstå att "typ alla" har 10 spel är fel. Runt 4-5 spel är vanligt. Attach rates höjs en del pga att det finns många "hardcore" gamers som har 30-50 spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

De av mina vänner som har Xbox/PS4 har endast 2-3 spel var. Att påstå att "typ alla" har 10 spel är fel. Runt 4-5 spel är vanligt. Attach rates höjs en del pga att det finns många "hardcore" gamers som har 30-50 spel.

Tror att Xbox Games with Gold har förändrat mycket av detta på senare år. Minns när jag satt på 3-4 spel på N64. Nu har jag i princip enbart köpt Fifa-serien till 360 och One men tack vare gratisspelen så har jag ändå ett hundratal ytterligare spel. Naturligtvis inte alla installerade samtidigt men som ett resultat av dagens prenumerationstjänster så lär det nog bara bli vanligare.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, optisk media dog bara ut för typ 10år sedan!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Behöver man verkligen ha 30-40 spel installerade samtidigt?

Senaste spelet tog drygt 3 timmar att ladda ner på min 100 mbit-lina. Så ja jag skulle verkligen vilja ha 2tb.

På min ps4 med 1TB är det kvar 860GB som går att utnyttja. Brukar försöka ha iaf 30-40GB för patcher och liknande. Så man har snarare plats för 8-10 stora spel på 1TB.

Permalänk
Medlem

About time, våga modernisera! Kanske inte så hårt som Apple, men ni fattar

Permalänk
Medlem

Problemet är att Microsoft tar ut ockerpriser i sin store och att det inte är möjligt att köpa digitala begangade spel. Mitt senaste köp, CoD IW, gick på 120kr levererat till brevlådan. Som digitalt köp hade det kostat 5-600.

Klart dom vill ta bort skivorna... Samma spel kan ha 10 ägare och microsoft får bara betalt vid första köpet.

Lagring är inte något problem, funkar utmärkt att koppla in en extern drive

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Behöver man verkligen ha 30-40 spel installerade samtidigt?

Så många spel får man inte plats med tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hm.. jag klarar mig med de 32GB som Switch kommer med. Har ett trettiotal spel.

Tycker att spelutvecklare får lära sig pressa ner storlekarna något.

De av mina vänner som har Xbox/PS4 har endast 2-3 spel var. Att påstå att "typ alla" har 10 spel är fel. Runt 4-5 spel är vanligt. Attach rates höjs en del pga att det finns många "hardcore" gamers som har 30-50 spel.

Instämmer, klart de finns "gejmers" med mängder av spel som de vill ha lättåtkomligt, men kollar jag runt på kontoret/"vanligt folk" så kör de flesta bara ett spel, något av COD/BF/NHL/FIFA som de uppgraderar årligen, sen kanske att dom vågar sig på något singelplayer lir om det blir riktigt mycket hype kring det (typ skyrim, GTA, RDR), men är inte direkt vanligt, men framförallt så behöver de knappast ha många spel installerade samtidigt.

Permalänk
Medlem

Varför är den interna hårddisken så viktig för alla?
Med Xbox så usb kopplar man ju bara in en till. Är det viktigt med många spel så fixa en stor usb disk.
Jag har själv ssd via usb där jag har mina spel.

Permalänk
Avstängd

Xbox One år 2020?
Lite för klent vid den tidpunkten kanske?

Permalänk
Medlem

För några år sedan kunde man få en Xbox one för 1795kr.

Ps4 slim är 1k dyrare mot när jag köpte den strax efter slim versionen kom.

De skulle behöva få ner priset till 99 dollar för att det ska kännas som man inte betalar mer än för några år sedan. För en produkt som dessutom är äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Bra jobbat, optisk media dog bara ut för typ 10år sedan!

Jasså? varför säljer butiker dvd/bluray då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Så många spel får man inte plats med tyvärr.

2TB delat på 35 (mellan 30-40) ger ett snitt på ~57 gigabyte. Menar du att spel snittar större än så?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Meh. Att få med en licienserad 4K HDR Bluray spelare i ett TV-spel är aldrig fel. Så detta tycker jag bara är precis det: meh.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som ett billigare alternativ ser jag inget negativt med detta. Men pesonligen föredrar jag att köpa och äga spel fysiskt. Förr eller senare släcks onlinetjänsterna, som på Wii, och då är man körd. Plus att man kan köpa och sälja begagnat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Datavetare

Verkar vettigt, optisk läsare känns rätt förlegat idag. Har använt läsaren på min XBX noll gånger så här långt. Ändå är det över hundra spel installerad

Dold text

inte för att jag spelar alla (kör typ bara Forza Horizon 4 just nu). Problemet är att det tar rätt lång tid att installera ett spel, ibland vill man ju bara köra igång "nått" utan att ladda ned 50 GB först...

Skulle inte vara dumt om de fixade till SATA-gränssnittet till den interna disken. Just nu är det en fördel att installera spelen på en extern USB3-disk, de laddar snabbare därifrån jämfört med den interna!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Håller helt med om flopp. Tänk längre än näsan nu. Deras mål är att döda andrahandsmarknaden. Alla måste köpa nytt hela tiden, ren och skär girighet. Denna måste floppa. Annars kan jag lova er att nästa gen kommer utan optisk läsare och vips, så dör hela andrahandsmarknaden i ett svep.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det låter lite roligt när rubriken lyder "Microsoft arbeterat på en Xbox utan optisk läsare".

Åh jävlar. Här kommer det ta tid och krävas sjukt kompetenta forskare och ingengörer för att lyckas få fram en enhet utan optisk läsare. Hinner dom med detta REDAN TILL VÅREN?! Jösses.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2