Vad bör jag testa på ett moderkort för att se så det funkar till 100%?

Permalänk
Medlem

Vad bör jag testa på ett moderkort för att se så det funkar till 100%?

För ett tag sedan köpte jag ett defekt moderkort här på Sweclockers. Som någon hade spilt någon form av läsk på. Tänkte för mig själv att det där kan jag fixa med lite elektronikrengöring. Sakt och gjort jag sprejade ner hela moderkortet med denna rengöringssprej och sedan testade jag moderkortet utan lyckade resultat.

Nu några månader senare kom jag i kontakt med denna video:

Så jag bestämmde mig för att testa detta. Även om jag hade ett helt annat syfte än att få bort vasselin så ville jag ändå få bort något slags gunk ifrån moderkortet. Så jag körde in moderkortet i diskmaskinen i ca 2 timmar. Vände på det efter en timme. Lät det sedan torka övernatten ca 8 timmar.

På morgonen sprejade jag ner moderkortet med elektronikrengöring igen precis som de8auer rekommenderade och lät moderkortet få torka ett par timmar igen. Till min stora förvåning gick det faktiskt nu igång och allt jag testat än så länge verkar fungera. Vet inte om detta är en bra metod men det fungerade för mig.

Det jag testat är följande: USB portar, ljud, ram-slottar (kört memtest), nätverk, PCIe-slottar, sata portar. Så allt det nödvändiga verkar ju fungera. Något mer jag bör testa eller göra? Eller kan jag konstatera att jag återuplivat ett moderkort från de döda?

Permalänk
Medlem

Kan fungera bara man se till att dom känsliga delarna är skyddad sen att korten får torka innan man testar dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz