Hjälp med Black Fridaydator för ca 12-15.000 för "redigering" av film.

Permalänk
Medlem

Hjälp med Black Fridaydator för ca 12-15.000 för "redigering" av film.

Tänkte äntligen göra slag i saken och byta ut min gamla häck.
Först kanske det är värt att säga att jag gärna undviker att bygga ihop den själv. Så allt från samma ställe får väl anses som ett krav.
Annat värt att veta, jag kan inte ett jota om att plocka ihop något själv, så jag får lita blint på er expertis.
Sen en allmän fundering. Brukar Inet och Webhallen bara ha sin rea just under fredag? Känns som det kan bli svårt att få råd på så kort tid och hinna slå till innan saker tar slut, eller? Man skall ju vela lite också 😁.

Lite info. Kommer inte att användas till att spela. Tänker främst använda den till enklare redigering av filmer från min GoPro i 2.7K 60 FPS alt 4K 60 fps.
Vilket program jag kommer att använda har jag ingen aning om än.
Har ingen preferens vad gäller Ryzen eller Intel (verkar vara mer prestig än logik som styr här vilket "lag" man hejar på 😂).
Vill minst ha en 512MB SSD och 4 TB HDD.
Tänker mig 16GB RAM som kan utökas till 32 om 32 inte ryms i budgeten.
Ingen skärm.
Och som sagt, montering från dem jag köper den från.
Windows kanske går att lösa billigare från annat håll, men det kanske krävs för att de skall kunna verifiera ditt bygge 🤔.

Utan er hjälp blir det ingen dator så kom igen nu 😎

Permalänk
Medlem

Tillägg, bluetooth och wifi är också ett krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde ett första trevande försök, men har ingen aning egentligen....
Lite över budget, men en del kanske sjunker i pris på fredag (man kan ju alltid hoppas...)
Grafikkort kan jag lika mycket om som kärnfysik så jag bara tog det som låg överst på listan över de mest populära.
Samma med en del annat.
Feeback på denna lista?. Är allt ens kompatibelt, kan jag komma undan billigare, andra förslag som passar min beskrivning bättre? Kanske till och med saknas något?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12017519/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser vettigt ut tycker jag. Kanske fundera på en 2700x, videoredigering brukar väl vara rätt bra trådat?
Så länge inte spel är i fokus tror jag AMD är ett bra val om man ska vara lite prismedveten.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Ingen som har några mer synpunkter och förslag?
Med tanke på att jag i princip noll känns det orimligt att jag för ihop den optimala eller ens kompatibla datorn.....
BTW, jag behöver ett bluetooth/trådlös nätverkskort också. Tips?
Kylning på Ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att välja Samsung 860 EVO över 970?

Ursäkta dum fråga kanske, men datorbyggen är verkligen inte min grej.
Priset på 500GB är ju i princip detsamma här
https://www.inet.se/hitta?q=Samsung+evo

Permalänk
Medlem

Syftar du på M.2-modellerna så är 970 markant snabbare än 860 EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Syftar du på M.2-modellerna så är 970 markant snabbare än 860 EVO.

Menar denna
https://www.inet.se/produkt/4300686/samsung-860-evo-500gb
Jämfört med denna
https://www.inet.se/produkt/4300792/samsung-970-evo-500gb-bf1...

Passar båda till detta moderkort?
https://www.inet.se/produkt/1901245/asus-rog-strix-b450-f-gam...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så är 900-serien bara M.2-modeller som är snabbare och smidigare att installera. Just nu är det rea på 970 så det vore dumt att köpa 860-modellen med den nuvarande prisskillnaden.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Behöver jag en annan kylare till Ryzen 5 2600x

Håller på att försöka få ihop en dator på Inet och undrar om jag borde köpa en annan kylare till 2600x?
Isåfall vilken rekomenderar ni?

Permalänk
Medlem

Kortfattat så finns det två olika former av SSD:

970 EVO har M.2 (vänster på bild) och 860 EVO finns i båda formerna. Fördelen med M.2-kontakten är att man kan utveckla en SSD som använder PCI Express-bussen och därmed får mycket högre överföringshastighet. 860 utnyttjar INTE PCI-E utan håller samma hastighet oavsett vilken formfaktor man väljer. 970 däremot använder PCI-E och är mycket snabbare:

https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-860-Evo-500GB-v...

Ditt moderkort har stöd för två stycken M.2 (PCI-E). Vanligtvis avgör platsbrist och plånboken vilken av versionerna man väljer men tack vare Black Friday och att ditt moderkort har två lediga platser så är 970 troligtvis det givna valet.

Permalänk
Medlem

Moderkortet ASUS ROG STRIX B450-F GAMING har plats för 2 st M.2 SSD, plats 1 klarar av både M.2 SATA och M.2 PCIE och plats 2 klarar bara PCIE som M.2 970 EVO kör.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ända anledningen skulle vara om du redan fyllt alla dina m.2 slots eller inte har stöd för det på moderkortet

Permalänk
Medlem

Stockkylaren duger nog om du inte ska överklocka. Sen beror det också på vilka ljudnivåer man accepterar, större kylare brukar vara tystare. Men man kan ju att testa stockkylaren först, och eventuellt byta senare om man inte är nöjd.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Man kan väl också tänka på det från det här perspektivet: Hur mycket hastighet behöver du? Oftast är det priset som avgör, men om prisskillnaden är låg finns det ingen anledning att köra 860 förutom anledningarna som getts ovan.

Användarmässigt tror jag inte att man märker av hastighetsskillnaden om man nu inte flyttar stora filer ofta, när det gäller läshastighet för mindre filer tror jag mig ha sett att det inte är lika stor skillnad (om än till 970 fördel). Är man en normal brukare eller bara spelar är jag tveksam till om man märker någon större skillnad?

Permalänk
Medlem

Feedback på detta bygge för 15.000 innan jag trycker på knappen.

Vad tror ni om detta bygge för enklare redigering av video i främst 2.7k 60fpsbich i framtiden 4k 60 fps.
Tänkte att jag börjar med 16 RAM för att se hur det funkar och lägga till ytterligare 16 senare om jag kommer om det behövs.
Tänkte trycka på knappen snart så all input uppskattas!!!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12046000/

Permalänk
Hedersmedlem

@joa *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Spontant så kan du få Win 10-licens för under hundralappen på eBay. Mellanskillnaden skulle ge dig ett 1070 istället. Kanske även överväga en CPU-kylare istället för den som medföljer men jag har inte kört AMD på 10+ år så kan inte uttala mig om dess kvalité.

Permalänk
Medlem

Har jag gjort den onödigt dyr och överspecad för mina behov?
Velar....

Skickades från m.sweclockers.com