Permalänk

Köpråd Intel eller AMD

Hej,

Tänkte köpa min första speldator efter att ha haft iMac de senaste 10 åren. Jag har plockat ihop två vagnar en med Intel och en annan med AMD. Hade tänkt att använda datorn för gaming (PUBG, CSGO), Photoshop, Premiere och lite slö surf. Jag har tänkt att köpa ett Nvidia 1070 grafikkort begagnat efter Black friday.

Vad hade ni tagit? Burken får gärna kosta under 10k (utan grafikkort).

https://imgur.com/Djcurpj - AMD

https://imgur.com/R4hwIy1 - Intel

Permalänk
Medlem

Om spel är primärt, viktigast och du vill ha mest Fps på cs så intel alla dagar, om du kompilerar random crap eller har massa vms som kör eller behöver flera kärnor Amd direkt.

Oavsett val kommer du få en bra maskin och du Kommer att bli nöjd och ha bra prestanda överallt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@Christiaan: Har kört på Intel tidigare och kommer gå över till AMD nu. Ryzen-serien är extremt bra för pengarna.

Man kan enkelt säga såhär:
AMD - Något sämre enkeltrådad prestanda, bra flertrådad prestanda, prisvärd
Intel: Bra enkeltrådad prestanda, ganska dyr

Det innebär att i spel kommer du få något högre FPS med Intel (fortfarande inte försvarbart mycket med tanke på priset imo) medan om du exempelvis ska streama samtidigt kommer få bättre prestanda av en Ryzen. Jag tror typ alla klarar sig gott och väl med en Ryzen 5 2600/X oavsett om du ska streama lite samtidigt som du spelar, eller bara spelar. Vill du vara på säkra sidan kan du ju ta en Ryzen 7 2700/X, det har du absolut råd med i din budget.

Är det superviktigt om du har 300FPS eller 250FPS på CS:GO så är det nog Intel som gäller. Annars AMD. Du kan enkelt kolla gaming performance-skillnader om du Youtubar på t.ex. Ryzen 7 2700X vs Intel 8700K CS:GO Pubg så får du själv se om det är värt de extra pengarna.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Om spel är primärt, viktigast och du vill ha mest Fps på cs så intel alla dagar, om du kompilerar random crap eller har massa vms som kör eller behöver flera kärnor Amd direkt.

Oavsett val kommer du få en bra maskin och du Kommer att bli nöjd och ha bra prestanda överallt.

Skrivet av Kr1lle:

@Christiaan: Har kört på Intel tidigare och kommer gå över till AMD nu. Ryzen-serien är extremt bra för pengarna.

Man kan enkelt säga såhär:
AMD - Något sämre enkeltrådad prestanda, bra flertrådad prestanda, prisvärd
Intel: Bra enkeltrådad prestanda, ganska dyr

Det innebär att i spel kommer du få något högre FPS med Intel (fortfarande inte försvarbart mycket med tanke på priset imo) medan om du exempelvis ska streama samtidigt kommer få bättre prestanda av en Ryzen. Jag tror typ alla klarar sig gott och väl med en Ryzen 5 2600/X oavsett om du ska streama lite samtidigt som du spelar, eller bara spelar. Vill du vara på säkra sidan kan du ju ta en Ryzen 7 2700/X, det har du absolut råd med i din budget.

Är det superviktigt om du har 300FPS eller 250FPS på CS:GO så är det nog Intel som gäller. Annars AMD. Du kan enkelt kolla gaming performance-skillnader om du Youtubar på t.ex. Ryzen 7 2700X vs Intel 8700K CS:GO Pubg så får du själv se om det är värt de extra pengarna.

Tack för era svar! Jag är en ganska tråkig två barns pappa som bara spelar någon timme per natt och då blir det definitivt ingen streaming FPS i CS:GO är inte alls viktigt för mig då jag spelar så sällan. Vill helst ha 100+ på PUBG.

Tror ni att övriga tillbehör lirar med både AMD och Intel paketet? Vilken är mest framtidssäker i8500k eller 2600x/2700?

Permalänk
Medlem

@Christiaan: Om du inte har superhöga krav så skulle jag kört på en 2600X. Den är tillräckligt bra, och ganska billig. Om du vill spendera pengarna på något så gör det på grafikkortet istället, det kommer påverka din FPS mer.

Mest framtidssäker är 2700X eftersom den har flera kärnor och trådar, vilket framtidens spel troligen kommer kräva. Men alla tre processorerna är framtidssäkra så det spelar kanske inte jättestor roll.

Permalänk
Skrivet av Kr1lle:

@Christiaan: Om du inte har superhöga krav så skulle jag kört på en 2600X. Den är tillräckligt bra, och ganska billig. Om du vill spendera pengarna på något så gör det på grafikkortet istället, det kommer påverka din FPS mer.

Mest framtidssäker är 2700X eftersom den har flera kärnor och trådar, vilket framtidens spel troligen kommer kräva. Men alla tre processorerna är framtidssäkra så det spelar kanske inte jättestor roll.

Jag har inte det. Men skulle gärna vilja ha en dator som håller i några år iaf. Är det dumt att köra med 2700 (utan x)? Är det överklockningen jag förlorar?

Permalänk

@Christiaan: Jag undrar också om föreskrivna komponenter fungerar bra ihop, ser intressant ut...

Permalänk
Medlem

Det är väl också viktigt vilken upplösning du tänkt spela i.
I 1080p så är processorn mycket viktigare medan i 4k så är grafikkortet viktigast och processorn kvittar då egentligen. Isåfall är ryzen ett mycket bättre väl pga pris.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Intel alla dagar. En modern i5:a är mest prisvärd för spel, typ 8400k.

Permalänk
Skrivet av pivopilsner:

@Christiaan: Jag undrar också om föreskrivna komponenter fungerar bra ihop, ser intressant ut...

Vore trevligt om någon kunde svara på frågan

Skrivet av Nima2001:

Det är väl också viktigt vilken upplösning du tänkt spela i.
I 1080p så är processorn mycket viktigare medan i 4k så är grafikkortet viktigast och processorn kvittar då egentligen. Isåfall är ryzen ett mycket bättre väl pga pris.

Jag kommer med största sannolikhet spela på 1080p. PUBG är spelet som kommer att spelas mest, såg på youtube att 2700 klarar sig väldigt bra.

Är det stor skillnad på 2700 och 2700x?

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/HABvF/?fbclid=IwAR2VggMEk4TYIWs...

Jag lurar på dessa delar, är också inne på köpa något begagnat grafikkort beroende på hur BF blir
Anledningen är helt enkelt att AMD 2600x är prisvärd kontra i5 8600k eller i5 9600k och presterar ungefär likvärdigt
Kolla runt på lite youtube klipp där dem jämför processor osv i gaming så får du något hum om vad som kan funka.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Är det stor skillnad på 2700 och 2700x?

Bara i test och den är liten, sitter man på en dator med 2700 eller 2700x går det inte att märka skillnaden

Permalänk
Skrivet av Chubbi:

https://komponentkoll.se/bygg/HABvF/?fbclid=IwAR2VggMEk4TYIWs...

Jag lurar på dessa delar, är också inne på köpa något begagnat grafikkort beroende på hur BF blir
Anledningen är helt enkelt att AMD 2600x är prisvärd kontra i5 8600k eller i5 9600k och presterar ungefär likvärdigt
Kolla runt på lite youtube klipp där dem jämför processor osv i gaming så får du något hum om vad som kan funka.

Man skulle kanske ta en 2600x och köpa ett nytt Geforce 1070 istället? Hur resonerar du gällande 2600x vs 2700x?

Permalänk
Medlem

@Christiaan:

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

I 1080p är det fortfarande en del skillnad mellan Intel (9600K/8600K/8700K/9700K) kontra Ryzen (2600X/2600/2700X/2700). Med det sagt så är Ryzen absolut en bra processor!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Man skulle kanske ta en 2600x och köpa ett nytt Geforce 1070 istället? Hur resonerar du gällande 2600x vs 2700x?

Värt att nämna att RAM minnen över 3000mhz kommer ge processorn extra skjuts, men det verkar vara lite luddigt angående kompatibilitet, den kundvagn som jag länka till ska funka vad jag har kunnat läsa mig till.
Men kolla runt du med innan du tar något beslut

2700x kostar lika mycket som i5 9600k vill man lägga dem pengarna så kör på intel, jag själv försöker få en bra uppgradering som kostar mindre och kommer hålla något år, ev byta grafikkort.
Spelar typ bara Battlefield i 1080 144hz och slösurfar så inga stora krav för min del.

https://www.sweclockers.com/artikel/26608-infor-black-friday-...

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Sjusovarn

Det beror på din budget, många verkar tro att Intel-processorer är så pass mycket bättre för spel att de kombinerar 8600K/8700K med ett 1050TI/1060. Samtidigt som de tror att den ska prestera bättre än 2600X/2700X kombinerat med 2070/2080.

Intel är snabbare med samma grafikkort, men tro inte för en sekund att Intel skulle prestera bättre med en sämre GPU än Ryzen med en bättre GPU.

För spel så behöver du inte ta Ryzen 2700/X, där presterar 2600/X lika bra - Eventuellt bättre då de visst ska klocka bättre. Ska du klocka välj 2600 framför 2600X och spara 700kr, som du kan lägga på annat.

Köp inte Intel om du inte har råd att öka budgeten med 2000kr för att få samma grafikkort.

Permalänk
Medlem

@Christiaan

Allt är väl svarat på här ganska mycket, men jag förstår inte folk som föreslår Intel för dig. Som du tidigare bekräftat har du inte behovet av att maxa FPS och då försvinner den enda lilla poängen en relativt dyr Intel processor har. Du kommer att bli otroligt nöjd över en 2600X och den uppfyller alla dina krav. Jag vet inte ens om du skulle få nytta av de extra funktionerna en 2700X, förutom de ~5-10FPS extra den ger. Lägg de pengarna du sparat på ett bättre grafikkort så kommer du att märka en större effekt.

Angående X eller inte: Vill du överklocka, ta 2600/2700. Vill du inte överklocka, ta 2600x/2700x.

Jag vet faktiskt inte hur värt det är att överklocka. Du behöver ju ett kompatibelt moderkort samt kylare och det kan väl täcka de där hundralapparna du sparar på att inte välja X.

Tldr: Ta en 2600x.

Permalänk
Medlem

@Christiaan

Sen angående dina kundvagnar:

Jag håller själv på att bygga ihop en dator av ungefär samma prisklass. Allt ser bra ut men jag skulle inte kört på m.2-hårddiskar. Skillnaden i vardagligt användande mellan SSD och m.2 är försumbar och i mina ögon inte värda de förhållandevis höga priset. Nu tillåter din budget i och för sig detta, men det kanske är pengar du vill spara eller lägga på annat(?).

Nu kanske du har heltidsjobb och stabil ekonomi (till skillnad från oss studenter) men man kan ju alltid sitta uppe på fredag och leta efter de mest prisvärda dealsen om man orkar. Annars har du ju en riktigt bra dator där inom prisklassen du tänker dig. Jag skulle också köpt ett nytt grafikkort istället för begagnat. Ett 1070 får du ganska billigt på fredag och med tanke på att du får en billigare processor än väntat och kanske väljer SSD istället för m.2 så kommer du att hålla dig väl inom din budget oavsett.

Lycka till med bygget

Permalänk
Skrivet av Kr1lle:

@Christiaan

Sen angående dina kundvagnar:

Jag håller själv på att bygga ihop en dator av ungefär samma prisklass. Allt ser bra ut men jag skulle inte kört på m.2-hårddiskar. Skillnaden i vardagligt användande mellan SSD och m.2 är försumbar och i mina ögon inte värda de förhållandevis höga priset. Nu tillåter din budget i och för sig detta, men det kanske är pengar du vill spara eller lägga på annat(?).

Nu kanske du har heltidsjobb och stabil ekonomi (till skillnad från oss studenter) men man kan ju alltid sitta uppe på fredag och leta efter de mest prisvärda dealsen om man orkar. Annars har du ju en riktigt bra dator där inom prisklassen du tänker dig. Jag skulle också köpt ett nytt grafikkort istället för begagnat. Ett 1070 får du ganska billigt på fredag och med tanke på att du får en billigare processor än väntat och kanske väljer SSD istället för m.2 så kommer du att hålla dig väl inom din budget oavsett.

Lycka till med bygget

Jag hittar ingen SSD som faller mig i smaken som är runt 500gb. Tar även m.2-hårddisk pga jag ska spara lite plats i chassit då jag ska försöka och bygga så lite som möjligt. Nu är jag föräldraledig och får väl en liten peng från staten när man är hemma med barnet. Jag hittade ett grafikkort som jag tänkte slå till på länk, det var lite svårt att hitta ett begagnat grafikkort för billigare (de låg på runt 3500kr i Stockholm). Vad tänkte du ta för processor?

edit: Hittade ett TI kort istället för några hundralappar till länk

Permalänk
Medlem

@Christiaan:

Ah, kör på m.2 isf. Kommer nog ta en 2600X-processor om det inte kommer ut några jättebra deals på 2700X imorgon. Fett prisvärd processor
Båda korten du länkade är bra. Jag kommer ta ett Ti eftersom jag ska köpa en 1440p-skärm och då kommer jag inte klara mig med 1070. Kör du 1080p så kommer du klara dig bra på ett 1070.

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Jag hittar ingen SSD som faller mig i smaken som är runt 500gb. Tar även m.2-hårddisk pga jag ska spara lite plats i chassit då jag ska försöka och bygga så lite som möjligt. Nu är jag föräldraledig och får väl en liten peng från staten när man är hemma med barnet. Jag hittade ett grafikkort som jag tänkte slå till på länk, det var lite svårt att hitta ett begagnat grafikkort för billigare (de låg på runt 3500kr i Stockholm). Vad tänkte du ta för processor?

edit: Hittade ett TI kort istället för några hundralappar till länk

Om du ska ta 1070ti så ta denna istället https://www.komplett.se/product/962664/datorutrustning/datork.... Jag håller med krille om att du borde ta en ryzen för att spara lite lappar men vilken av dem får du avgöra.. hade jag köpt en ny dator idag hade det blivit en ryzen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr1lle:

@Christiaan

Allt är väl svarat på här ganska mycket, men jag förstår inte folk som föreslår Intel för dig.

Om nu syftet var att bygga en speldator och man skulle välja mellan 2700 eller 9600K/8600K så är det väl ganska logiskt att rekommendera den som presterar bäst i spel - dvs 9600K/8600K. Ibland är det rätt små skillnader, men ibland rätt stora. Om vi tittar på CS:GO samt PUBG så är t.ex 8600K 15-20% bättre. Just i spel som dessa kan ju FPS:en vara rätt viktig.

Vill man få ned priset kan man ju mycket väl välja t.ex 2600X och man kommer säkert landa på över 144 FPS ändå - men det var inte det som det först frågades efter.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

Om du ska ta 1070ti så ta denna istället https://www.komplett.se/product/962664/datorutrustning/datork.... Jag håller med krille om att du borde ta en ryzen för att spara lite lappar men vilken av dem får du avgöra.. hade jag köpt en ny dator idag hade det blivit en ryzen..

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir en Ryzen processor till den nya datorn. Är det grafikkortet du länkade bättre än den jag länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Om nu syftet var att bygga en speldator och man skulle välja mellan 2700 eller 9600K/8600K så är det väl ganska logiskt att rekommendera den som presterar bäst i spel - dvs 9600K/8600K. Ibland är det rätt små skillnader, men ibland rätt stora. Om vi tittar på CS:GO samt PUBG så är t.ex 8600K 15-20% bättre. Just i spel som dessa kan ju FPS:en vara rätt viktig.

Vill man få ned priset kan man ju mycket väl välja t.ex 2600X och man kommer säkert landa på över 144 FPS ändå - men det var inte det som det först frågades efter.

Frågan är kanske om den fördelen som 8600k/9600k har gentemot 2700x kommer finnas kvar om några år eller om de extra kärnorna med 2700x gör den till ett mer långsiktigt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Frågan är kanske om den fördelen som 8600k/9600k har gentemot 2700x kommer finnas kvar om några år eller om de extra kärnorna med 2700x gör den till ett mer långsiktigt val.

Jo, men det vet man ju ingenting om.

Visst kan det potentiellt ge mer prestanda - men processorer med många kärnor och trådar är knappast något nytt men ändå sitter vi här med spel dåligt optimerade dessa.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Det blir en Ryzen processor till den nya datorn. Är det grafikkortet du länkade bättre än den jag länkade?

Den är något snabbare.. den har lite högre klockfrekvens. Och mkt snyggare tycker jag 😝. Men gå in på komplett där båda finns sök bara på msi 1070ti så kommer båda upp och jämför dem.. kollade nyss upp dem dem var likvärdiga så. Jag tycker den rödsvarta är snyggare så den hade jag tatt men du får avgöra själv vilken du vill ha.. är nog olika fläktar på dem torx fan på armor modellen och den mer populära twin frozr på den andra.. många skulle nog säga att twin frozr är bättre än torx fan men jag har ingen aning. Synd att detta inte var strixen https://www.komplett.se/product/974858/datorutrustning/datork.... Då hade jag rekommenderat denna hellre än msis. För asus strix är väldigt bra gpus..

Skickades från m.sweclockers.com